Gå til innhold

Forsker foreslår å gi lappen gratis til......

Anbefalte innlegg

Gjest drvalley
Skrevet

Førerkort tilhører grunnutdanningen i 2010.

Derfor bør utdanningen legges inn i vgs og være gratis/meget billig for absolutt alle.

Prisen ville være at vi kanskje måtte ofre noe nynosk sakprosa eller ta lettere på kirkemøtet i Nikea.

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

41

• Mandolaika

35

• Dorthe

10

• Mary Poppins

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

De forpliktelsene har de jo allerede.

Og det er da ikke slike krav hvis du utdanner deg til å bli elektriker, som er *langt* dyrere for staten.

Med vennlig hilsen

Nå synes jeg du sporer av her!

Skrevet

Derfor bør utdanningen legges inn i vgs og være gratis/meget billig for absolutt alle.

Prisen ville være at vi kanskje måtte ofre noe nynosk sakprosa eller ta lettere på kirkemøtet i Nikea.

Godt skrevet!

Skrevet

Men det er jo ingen menneskerett å få/ha førerkort da. Mange som har førerkort burde ikke vært i trafikken, det ligger rett og slett ikke for alle.

Skrevet

Nå synes jeg du sporer av her!

Nei, tvertimot - jeg påpeker at dette egentlig ikke er noe forskjellig fra gratis utdanning til elektriker, rørlegger, osv. som alle kan ta.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men det er jo ingen menneskerett å få/ha førerkort da. Mange som har førerkort burde ikke vært i trafikken, det ligger rett og slett ikke for alle.

Hvem er det som sier det er en Menneskerett?

Med vennlig hilsen

Gjest drvalley
Skrevet

Det er ingen menneskerett å ha førerkort, men tilbudet om opplæring bør gjelde alle, og det bør være gratis/meget billig.

Skrevet

Hvem er det som sier det er en Menneskerett?

Med vennlig hilsen

Virker bare som om enkelte tror det er det, både ungdommer og voksne, at det er noe man bare skal ha uansett om man er egnet eller ikke.

Skrevet

Nei, tvertimot - jeg påpeker at dette egentlig ikke er noe forskjellig fra gratis utdanning til elektriker, rørlegger, osv. som alle kan ta.

Med vennlig hilsen

Jo, det synes jeg er annerledes. Å utdanne seg til å ha førerkort, er det en egen utdanning man kan bruke til å få seg hvilken som helst jobb, mener du, uten å også ha en annen utdanning i bånn som man kanskje har tatt opp lån for å skaffe seg???

Skrevet

Det er ingen menneskerett å ha førerkort, men tilbudet om opplæring bør gjelde alle, og det bør være gratis/meget billig.

"Det er ingen menneskerett å ha førerkort, men tilbudet om opplæring bør gjelde alle, og det bør være gratis/meget billig."

Tilbud om opplæring har jo alle som vil da. Jeg synes ikke det bør være hverken gratis eller meget billig, hvem skal i så fall betale for det da?

Skrevet

Jo, det synes jeg er annerledes. Å utdanne seg til å ha førerkort, er det en egen utdanning man kan bruke til å få seg hvilken som helst jobb, mener du, uten å også ha en annen utdanning i bånn som man kanskje har tatt opp lån for å skaffe seg???

Utdanning i Norge er gratis; man tar opp lån for boutgifter osv. i studietiden. Men utdanningen er gratis.

Med førerkort er det helt likt, og selvsagt vil førerkort gi veldig mange jobbmuligheter. Spesielt for mennesker som ikke snakker godt norsk enda.

Med vennlig hilsen

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

"Det er ingen menneskerett å ha førerkort, men tilbudet om opplæring bør gjelde alle, og det bør være gratis/meget billig."

Tilbud om opplæring har jo alle som vil da. Jeg synes ikke det bør være hverken gratis eller meget billig, hvem skal i så fall betale for det da?

Ungdommer flest er mere bevisste på å kjøre etter forskriftene hvis de selv har måttet bidra med penger for å få sertifikatet.

Skrevet

Hvis det betyr at folk får seg en jobb og betaler skatt, i stedet for å få dagpenger, så vil beløpet være inntjent på få måneder.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvis det betyr at folk får seg en jobb og betaler skatt, i stedet for å få dagpenger, så vil beløpet være inntjent på få måneder.

Med vennlig hilsen

"Hvis det betyr at folk får seg en jobb og betaler skatt, i stedet for å få dagpenger, så vil beløpet være inntjent på få måneder."

Ja, hvis de får seg en jobb og betaler skatt!

Skrevet

Utdanning i Norge er gratis; man tar opp lån for boutgifter osv. i studietiden. Men utdanningen er gratis.

Med førerkort er det helt likt, og selvsagt vil førerkort gi veldig mange jobbmuligheter. Spesielt for mennesker som ikke snakker godt norsk enda.

Med vennlig hilsen

"Med førerkort er det helt likt, og selvsagt vil førerkort gi veldig mange jobbmuligheter. Spesielt for mennesker som ikke snakker godt norsk enda."

Det å ta førerkortet er ikke en egen utdanning i seg selv. Hva med at de lærer seg bedre norsk først, så trenger de ikke få påspandert førerkortet?

Skrevet

"Hvis det betyr at folk får seg en jobb og betaler skatt, i stedet for å få dagpenger, så vil beløpet være inntjent på få måneder."

Ja, hvis de får seg en jobb og betaler skatt!

Ja, og det gjør de fleste.

Uansett, poenget er at en utdanning ØKER sjansen for at de får seg jobb og betaler skatt.

Med vennlig hilsen

Gjest drvalley
Skrevet

Samfunnet betaler fro dette fordi det er ønskelig, nyttig og samfunsøkonomisk på semme måte som samfunnet også betaler annen utdanning, helsehjelp, barnehager, kollektivtraffikk osv osv.

Til det andre forholdet som ble nevnt - en får bedre resultat om en må betale for det. Ja, det er i mange tilfeller korrekt. Bl.a i psykoterapi. Det er vist at pasienter som betaler behandlingen selv, jobber mer effektivt i og mellom timene, og de blir raskere frisk.

Systemet har imidlertid en alvorlig bivirkning. Det utelukker de med minst penger (som ofte kan være dem med størst behov). I dette tilfellet mener en at bivirkningene er større enn den positive effekten, og en innfører frikortet som en sosial ordning for at ikke bare de best bemidlede skal ha råd ti helsehjelp. Sannsynligvis tjener samfunnet på ordningen fordi flere kommer i produksjon/arbeid.

Skrevet

"Med førerkort er det helt likt, og selvsagt vil førerkort gi veldig mange jobbmuligheter. Spesielt for mennesker som ikke snakker godt norsk enda."

Det å ta førerkortet er ikke en egen utdanning i seg selv. Hva med at de lærer seg bedre norsk først, så trenger de ikke få påspandert førerkortet?

Får de førerkort først, så lærer de norsk mye raskere (ute blant folk), og de kan jobbe og betale skatt mens de gjør det, i stedet for å gå på sosialen.

Det kan virke som du ønsker at innvandrere skal gå på sosialen?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, og det gjør de fleste.

Uansett, poenget er at en utdanning ØKER sjansen for at de får seg jobb og betaler skatt.

Med vennlig hilsen

"Uansett, poenget er at en utdanning ØKER sjansen for at de får seg jobb og betaler skatt."

Det er jeg helt enig i, men jeg ser ikke på førerkort i seg selv som en egen utdanning som isolert sett gir større muligheter til å få seg jobb for innvandrere enn for andre.

Ola Ytrearne som bor i Indre Enfold har også sikkert lyst på gratis førerkort så han kommer seg lettere til jobben sin i Langtvekkistan.

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

Med vennlig hilsen

Da burde tilbudet om gratis sertifikat være knyttet til muligheten for å få en jobb.

Dette tilbudet finnes gjennom NAV i dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...