Gå til innhold

Forsker foreslår å gi lappen gratis til......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får de førerkort først, så lærer de norsk mye raskere (ute blant folk), og de kan jobbe og betale skatt mens de gjør det, i stedet for å gå på sosialen.

Det kan virke som du ønsker at innvandrere skal gå på sosialen?

Med vennlig hilsen

"Får de førerkort først, så lærer de norsk mye raskere (ute blant folk), og de kan jobbe og betale skatt mens de gjør det, i stedet for å gå på sosialen.

Det kan virke som du ønsker at innvandrere skal gå på sosialen?"

Jeg ser ikke at de nødvendigvis lærer seg norsk mye raskere ved å få førerkort. Og hvordan skal kjørelæreren klare å lære deg å kjøre bil hvis du snakker og forstår veldig dårlig norsk? Det må være et lite helvete.

At jeg ønsker at innvanderere skal gå på sosialen? Nå er du langt ute å kjøre og du tillegger meg meninger jeg ikke har. Nå får du gi deg om jeg skal gidde å svare deg mer! Jeg ønsker at de skal ut i jobb og at de selv må bidra for at det skal skje, ikke bare få alt servert.

Man kan utmerket godt lære seg norsk selv hvis man virkelig vil, uten at det behøver å koste så mye også.

Fortsetter under...

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

41

• Mandolaika

35

• Dorthe

10

• Mary Poppins

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

"Får de førerkort først, så lærer de norsk mye raskere (ute blant folk), og de kan jobbe og betale skatt mens de gjør det, i stedet for å gå på sosialen.

Jeg ser ikke at de nødvendigvis lærer seg norsk mye raskere ved å få førerkort. Og hvordan skal kjørelæreren klare å lære deg å kjøre bil hvis du snakker og forstår veldig dårlig norsk? Det må være et lite helvete.

At jeg ønsker at innvanderere skal gå på sosialen? Nå er du langt ute å kjøre og du tillegger meg meninger jeg ikke har. Nå får du gi deg om jeg skal gidde å svare deg mer! Jeg ønsker at de skal ut i jobb og at de selv må bidra for at det skal skje, ikke bare få alt servert.

Man kan utmerket godt lære seg norsk selv hvis man virkelig vil, uten at det behøver å koste så mye også.

''"Får de førerkort først, så lærer de norsk mye raskere (ute blant folk)''

Man lærer seg nok norsk raskere på T-banen enn i egen bil!

;O#

Mary Poppins
Skrevet

Det er _kun_ i Norge at man kan finne på et sånt forslag.

Dette vil jeg påstå er å diskriminere vårt eget folk, og diskriminering er jo noe vi ikke ønsker. Enten så bør førerkortet være gratis for alle, eller ingen. Ettersom det ikke er noen menneskerett å ha førerkort, bør det etter min mening koste penger å få det.

Argumentet med at innvandrere lærer seg bedre norsk og kommer seg lettere til jobb dersom de får seg førerkort, er så banalt og naivt at jeg orker ikke tenke på det en gang. De færreste innvandrere bor på bygda – de befinner seg i Oslo, Drammen osv, hvor det er meget bra kollektiv transport.

Mary Poppins
Skrevet

Da burde tilbudet om gratis sertifikat være knyttet til muligheten for å få en jobb.

Dette tilbudet finnes gjennom NAV i dag.

Godt poeng.

Skrevet

"Hvis det betyr at folk får seg en jobb og betaler skatt, i stedet for å få dagpenger, så vil beløpet være inntjent på få måneder."

Ja, hvis de får seg en jobb og betaler skatt!

*Hvisker* da begynner de å kjøre taxi svart...

:0P

Gjest drvalley
Skrevet

Da burde tilbudet om gratis sertifikat være knyttet til muligheten for å få en jobb.

Dette tilbudet finnes gjennom NAV i dag.

Det samme kan en si om matematikk-, norsk- og engelskundervisning.

Annonse

Skrevet

;O#

Helt enig!

Skrevet

;O#

Men tydelig ikke når man kjører buss! Her i byen er det mange som snakker andre språk og kjører buss. Lokalavisa er full av innlegg fra folk som har blitt ignorert eller kjørt milevis unna der de skulle for sjåfører som bare nikker og smiler uansett.

Skrevet

Det er _kun_ i Norge at man kan finne på et sånt forslag.

Dette vil jeg påstå er å diskriminere vårt eget folk, og diskriminering er jo noe vi ikke ønsker. Enten så bør førerkortet være gratis for alle, eller ingen. Ettersom det ikke er noen menneskerett å ha førerkort, bør det etter min mening koste penger å få det.

Argumentet med at innvandrere lærer seg bedre norsk og kommer seg lettere til jobb dersom de får seg førerkort, er så banalt og naivt at jeg orker ikke tenke på det en gang. De færreste innvandrere bor på bygda – de befinner seg i Oslo, Drammen osv, hvor det er meget bra kollektiv transport.

Signerer hele innlegget ditt!

Skrevet

*Hvisker* da begynner de å kjøre taxi svart...

:0P

"*Hvisker* da begynner de å kjøre taxi svart..."

Ja, det skal du slett ikke se bort fra, du trenger ikke hviske det en gang, bare rope det ut. :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Men tydelig ikke når man kjører buss! Her i byen er det mange som snakker andre språk og kjører buss. Lokalavisa er full av innlegg fra folk som har blitt ignorert eller kjørt milevis unna der de skulle for sjåfører som bare nikker og smiler uansett.

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men i .f.eks. Oslo Sporveier (eller Ruter eller hva de heter nå) er det ganske strenge språkkrav.

Skrevet

"Uansett, poenget er at en utdanning ØKER sjansen for at de får seg jobb og betaler skatt."

Det er jeg helt enig i, men jeg ser ikke på førerkort i seg selv som en egen utdanning som isolert sett gir større muligheter til å få seg jobb for innvandrere enn for andre.

Ola Ytrearne som bor i Indre Enfold har også sikkert lyst på gratis førerkort så han kommer seg lettere til jobben sin i Langtvekkistan.

Joda, men forskeren svarte trolig på spørsmålet "hvordan få innvandrere intergrert og i jobb", og ikke "hvordan få Ola Ytrearne i jobb", men det blir neppe rapportert slik i avisene.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men i .f.eks. Oslo Sporveier (eller Ruter eller hva de heter nå) er det ganske strenge språkkrav.

Jeg bor i provinsen, og de har ikke krav til noe tror jeg. Ungene er kastet av bussen førti ganger i vinter fordi sjåføren bare ikke tar inn hva snø og oppoverbakker betyr for en buss.. Gjennomgående tema i avisa har vært at sjåførene ikke har peiling på hva stoppestedene på ruta heter. Så gamle folk sliter med å komme seg dit de skal med rett buss.

Men strengt tatt er det vel selskapet som er ansvarlig og ikke har sørget for nok opplæring kanskje.

Annonse

Skrevet

Jeg spør deg, fordi det virker som om du er mer problemorientert enn løsningsorientert.

Sjåførjobber er inngangen til integrasjon i veldig mange land, enten det er Norge eller USA.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg bor i provinsen, og de har ikke krav til noe tror jeg. Ungene er kastet av bussen førti ganger i vinter fordi sjåføren bare ikke tar inn hva snø og oppoverbakker betyr for en buss.. Gjennomgående tema i avisa har vært at sjåførene ikke har peiling på hva stoppestedene på ruta heter. Så gamle folk sliter med å komme seg dit de skal med rett buss.

Men strengt tatt er det vel selskapet som er ansvarlig og ikke har sørget for nok opplæring kanskje.

Eller kanskje at ingen andre med bussertifikat vil bo der?

Men ja, det er uansett arbeidsgivers ansvar å sjekke at arbeidstager har de nødvendige kvalifikasjonene til å gjøre jobben.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Joda, men forskeren svarte trolig på spørsmålet "hvordan få innvandrere intergrert og i jobb", og ikke "hvordan få Ola Ytrearne i jobb", men det blir neppe rapportert slik i avisene.

Med vennlig hilsen

Ja, hvis noen stilte forskeren noe spørsmål i det hele tatt så.

Skrevet

Jeg spør deg, fordi det virker som om du er mer problemorientert enn løsningsorientert.

Sjåførjobber er inngangen til integrasjon i veldig mange land, enten det er Norge eller USA.

Med vennlig hilsen

"Jeg spør deg, fordi det virker som om du er mer problemorientert enn løsningsorientert."

Det er ikke alltid man er enige om at det å betale for førerkort til innvandrere, nødvendigvis er det samme som å være løsningsorientert og omvendt, Sør. Nå synes jeg du virker veldig snever faktisk.

Skrevet

Helt utrolig. Da må man jo gjøre det samme med alle som bor i områder der det kollektivtilbudet er magert.

Det får være måte på!

Skrevet

Helt utrolig. Da må man jo gjøre det samme med alle som bor i områder der det kollektivtilbudet er magert.

Det får være måte på!

Et lite poeng her: Forskeren svarte trolig på spørsmålet: "Hva skal til for at innvandrere lettere skal integreres, og få jobb?" Da er "gi dem førerkort" et helt kurrant svar, fordi sjåførjobber har alltid vært en inngang til samfunnet, både i Norge og USA.

Det betyr ikke at forskeren ikke mener andre skal få det samme, eller hadde svart annerledes hvis spørsmålet var om andre grupper.

Med vennlig hilsen

Skrevet

"Jeg spør deg, fordi det virker som om du er mer problemorientert enn løsningsorientert."

Det er ikke alltid man er enige om at det å betale for førerkort til innvandrere, nødvendigvis er det samme som å være løsningsorientert og omvendt, Sør. Nå synes jeg du virker veldig snever faktisk.

Vel, poenget er vel å få dem ut i jobb, og at de betaler skatt (slik de fleste gjør, uansett)?

Hvis du er flink i språk, betaler staten for utdanningen din til nesten hva-som-helst.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...