Gå til innhold

Forsker foreslår å gi lappen gratis til......

Anbefalte innlegg

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Får de førerkort først, så lærer de norsk mye raskere (ute blant folk), og de kan jobbe og betale skatt mens de gjør det, i stedet for å gå på sosialen.

Det kan virke som du ønsker at innvandrere skal gå på sosialen?

Med vennlig hilsen

Samtidig, når vedkommende var på et eller annet kurs, der var det en innvandrer også, på samme kurs. de begynte å snakke sammen, og da fikk den norske vite at innvandreren hadde fått dekket førerkortet av nav. selv uten lovnad om jobb!

da gikk vedkommende atter en gang til nav, og fortalte at dette synes å være urettferdig. nav-ansatte avviste at noen i det hele tatt fikk dekket førerkort, uten lovnad om jobb. enten lyver da den nav-ansatte, eller så har den nav-ansatte ikke peiling....

Det er iallefall diskriminering.

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

41

• Mandolaika

35

• Dorthe

10

• Mary Poppins

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vel, poenget er vel å få dem ut i jobb, og at de betaler skatt (slik de fleste gjør, uansett)?

Hvis du er flink i språk, betaler staten for utdanningen din til nesten hva-som-helst.

Med vennlig hilsen

"Vel, poenget er vel å få dem ut i jobb, og at de betaler skatt (slik de fleste gjør, uansett)?"

Ja da, men du trenger ikke kalle meg problemorientert bare fordi jeg ikke med én gang kjøper den at velferdsstaten skal betale for disse førerkortene.

Jeg setter heller ikke det å ta førerkort i samme gruppe som å få seg en utdanning. Jeg ser heller ikke at man lærer seg norsk noe raskere fordi man får påkostet førerkortet. Det kan være svært vanskelig for ikke å si umulig å gjennomføre en bilføreropplæring på en person som ikke snakker bra norsk også.

Problemorientert for deg, realistisk for meg.

Skrevet

Et lite poeng her: Forskeren svarte trolig på spørsmålet: "Hva skal til for at innvandrere lettere skal integreres, og få jobb?" Da er "gi dem førerkort" et helt kurrant svar, fordi sjåførjobber har alltid vært en inngang til samfunnet, både i Norge og USA.

Det betyr ikke at forskeren ikke mener andre skal få det samme, eller hadde svart annerledes hvis spørsmålet var om andre grupper.

Med vennlig hilsen

Det sto følgende:

"Førerkortet bør bli en del av introduksjonsprogrammet slik at innvandrere med dårlig råd kan få ta lappen, mener NTNU-forsker Tanu Priya Uteng."

"Uteng har forsket på problemstillingen rundt innvandrere og mobilitet. Hun konkluderer med at innvandrernes mobilitet er sterkt begrenset av at de ikke har førerkort."

"På grunnlag av studien mener hun at førerkortet bør bli en del av introduksjonsprogrammet, og at det må bli gratis som en del av integreringspakken til nye nordmenn."

De som ikke vil jobbe (ja, det er noen av dem!), jobber ikke selv om de får sertifikatet påkostet og integrering handler ikke om jobb som pkt. 1, men om å lære seg språket først. Man lærer seg ikke nødvendigvis språket bedre av å få førerkortet gratis.

Skrevet

Samtidig, når vedkommende var på et eller annet kurs, der var det en innvandrer også, på samme kurs. de begynte å snakke sammen, og da fikk den norske vite at innvandreren hadde fått dekket førerkortet av nav. selv uten lovnad om jobb!

da gikk vedkommende atter en gang til nav, og fortalte at dette synes å være urettferdig. nav-ansatte avviste at noen i det hele tatt fikk dekket førerkort, uten lovnad om jobb. enten lyver da den nav-ansatte, eller så har den nav-ansatte ikke peiling....

Helt enig i at dette er diskriminering av nordmenn.

Skrevet

Det sto følgende:

"Førerkortet bør bli en del av introduksjonsprogrammet slik at innvandrere med dårlig råd kan få ta lappen, mener NTNU-forsker Tanu Priya Uteng."

"Uteng har forsket på problemstillingen rundt innvandrere og mobilitet. Hun konkluderer med at innvandrernes mobilitet er sterkt begrenset av at de ikke har førerkort."

"På grunnlag av studien mener hun at førerkortet bør bli en del av introduksjonsprogrammet, og at det må bli gratis som en del av integreringspakken til nye nordmenn."

De som ikke vil jobbe (ja, det er noen av dem!), jobber ikke selv om de får sertifikatet påkostet og integrering handler ikke om jobb som pkt. 1, men om å lære seg språket først. Man lærer seg ikke nødvendigvis språket bedre av å få førerkortet gratis.

Økt mobilitet gir økt sjanse for å få jobb.

Førerkort gir økt sjanse for å få jobb.

Jobb betyr at de ikke er avhenige av sosiale stønader, og at de betaler skatt.

Det er ofte ikke engang nødvendig med god norsk for å ha jobb.

Med vennlig hilsen

Gjest lauring
Skrevet

La oss, rent hypotetisk, si at ved å gi innvandrere gratis førerkort, slik at de kom hurtigere i jobb, slapp sosiale stønader, og kunne betale skatt.

Hva så?

Personlig mener jeg dette i så fall måtte gjelde alle i samme situasjon. Utdanning er ikke bortkastet.

"If you think education is expensive, try ignorance"

Med vennlig hilsen

Skal man få gratis bil også?

Gjest lauring
Skrevet

Med vennlig hilsen

Nå ønsker faktisk myndighetene å få folk over fra bil til kollektivtransport.

Skrevet

Selvsagt forekommer diskriminering, men det er hovesakelig i innvandreres disfavør, selv om det alltid vil være eksempler på det motsatte.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nå ønsker faktisk myndighetene å få folk over fra bil til kollektivtransport.

Selvsagt.

Førerkort er en fin ting for å bli bussjåfør, for eksempel.

Med vennlig hilsen

Skrevet

"Vel, poenget er vel å få dem ut i jobb, og at de betaler skatt (slik de fleste gjør, uansett)?"

Ja da, men du trenger ikke kalle meg problemorientert bare fordi jeg ikke med én gang kjøper den at velferdsstaten skal betale for disse førerkortene.

Jeg setter heller ikke det å ta førerkort i samme gruppe som å få seg en utdanning. Jeg ser heller ikke at man lærer seg norsk noe raskere fordi man får påkostet førerkortet. Det kan være svært vanskelig for ikke å si umulig å gjennomføre en bilføreropplæring på en person som ikke snakker bra norsk også.

Problemorientert for deg, realistisk for meg.

Men poenget er vel at de får seg jobb, uavhengig av om de kan norsk?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Skal man få gratis bil også?

Hvorfor det?

Med vennlig hilsen

Gjest lauring
Skrevet

Selvsagt.

Førerkort er en fin ting for å bli bussjåfør, for eksempel.

Med vennlig hilsen

Og derfor skal ALLE på "gratis" førerkort fordi mindre enn 1% kanskje skal bli bussjåfør?

Skrevet

Og derfor skal ALLE på "gratis" førerkort fordi mindre enn 1% kanskje skal bli bussjåfør?

Nei, men man kan bli lastebilsjåfør, budbilsjåfør, taxisjåfør, osv.

Sjåførjobber er en tradisjonell måte å komme inn i et samfunn på.

Med vennlig hilsen

black wealch
Skrevet

Hvorfor det?

Med vennlig hilsen

Slik at de skal komme seg på jobben, selvfølgelig!

;-)

Skrevet

Et lite poeng her: Forskeren svarte trolig på spørsmålet: "Hva skal til for at innvandrere lettere skal integreres, og få jobb?" Da er "gi dem førerkort" et helt kurrant svar, fordi sjåførjobber har alltid vært en inngang til samfunnet, både i Norge og USA.

Det betyr ikke at forskeren ikke mener andre skal få det samme, eller hadde svart annerledes hvis spørsmålet var om andre grupper.

Med vennlig hilsen

Slik jeg forstår denne forskeren, så mener hun at innvandrere som bor i mer grisgrente strøk vil bli bedre integrert om de har lappen. Det er jeg enig i.

Hun mener at mulighetene for jobb øker når man har lappen - helt enig i det også.

Det jeg ikke er enig i er at vi som samfunn skal sponse lappen for innvandrere.

At jeg trakk inn andre nordmenn, etniske nordmenn eller hva du vil kalle oss... er basert på påstanden om at det å ha lappen gjør det lettere å få jobb. Om det er en av bakgrunnene til å bruke penger på førerkort for innvandrere, så synes jeg at "vi" også burde få samme mulighet.

Jeg vokste opp et sted der vi måtte gå 7 km for å komme til nærmeste buss, med mindre vi tok skolebussen. Og skolebussen var forbeholdt skoleelevene. Var det ledige plasser kunne andre, betalende passasjerer være med, men var det fullt, så var det fullt.

Nærmeste mulighet for arbeid var også 7 km unna, nærmeste by var 25 km unna. Skulle jeg gått til bussen og jobbet i byen, så hadde jeg vært borte nærmest hele den våkne perioden av døgnet.

Ergo, jeg tok lappen så fort jeg kunne :)

Jeg er så absolutt for integrering av innvandrere, men jeg tror at de innvandrerne som virkelig vil bli en positiv del av det norske samfunnet, de finner en positiv måte å bidra på. Uten å måtte sys puter under armene på...

Skrevet

Slik jeg forstår denne forskeren, så mener hun at innvandrere som bor i mer grisgrente strøk vil bli bedre integrert om de har lappen. Det er jeg enig i.

Hun mener at mulighetene for jobb øker når man har lappen - helt enig i det også.

Det jeg ikke er enig i er at vi som samfunn skal sponse lappen for innvandrere.

At jeg trakk inn andre nordmenn, etniske nordmenn eller hva du vil kalle oss... er basert på påstanden om at det å ha lappen gjør det lettere å få jobb. Om det er en av bakgrunnene til å bruke penger på førerkort for innvandrere, så synes jeg at "vi" også burde få samme mulighet.

Jeg vokste opp et sted der vi måtte gå 7 km for å komme til nærmeste buss, med mindre vi tok skolebussen. Og skolebussen var forbeholdt skoleelevene. Var det ledige plasser kunne andre, betalende passasjerer være med, men var det fullt, så var det fullt.

Nærmeste mulighet for arbeid var også 7 km unna, nærmeste by var 25 km unna. Skulle jeg gått til bussen og jobbet i byen, så hadde jeg vært borte nærmest hele den våkne perioden av døgnet.

Ergo, jeg tok lappen så fort jeg kunne :)

Jeg er så absolutt for integrering av innvandrere, men jeg tror at de innvandrerne som virkelig vil bli en positiv del av det norske samfunnet, de finner en positiv måte å bidra på. Uten å måtte sys puter under armene på...

Helt enig, men forskeren har jo ikke uttalt seg om hva man burde gjøre for ikke-innvandrere? Hun sier da ikke at "ingen andre skal få førerkort", men svarer trolig på hvordan integrere innvandrere.

Og så lager avisene overskrifter av det.

Jeg er enig i at det bør være likt for alle.

Med velig hilse

Skrevet

Slik at de skal komme seg på jobben, selvfølgelig!

;-)

Hvis vi ansetter noen som sjåfør for å kjøre dem til jobb, så får enda en person jobb! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men poenget er vel at de får seg jobb, uavhengig av om de kan norsk?

Med vennlig hilsen

Ikke HELT uavhengig av om de kan norsk. :-)

Vil ikke at de skal få seg jobb som f.eks. lege hvis de ikke kan norsk. :-)

Skrevet

Med vennlig hilsen

"Økt mobilitet gir økt sjanse for å få jobb.

Det er ofte ikke engang nødvendig med god norsk for å ha jobb."

Helt enig, men ikke dermed sagt at de skal få førerkortet påkostet.

Skrevet

"Økt mobilitet gir økt sjanse for å få jobb.

Det er ofte ikke engang nødvendig med god norsk for å ha jobb."

Helt enig, men ikke dermed sagt at de skal få førerkortet påkostet.

Nei, men poenget er at det kan være samfunnsøkonomisk.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...