Gå til innhold

Forsker foreslår å gi lappen gratis til......

Anbefalte innlegg

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

Døve regnes også som funksjonshemmede, men vi betaler lappen av egne penger. Tror kanskje det bare er bevegelseshemmede som får dekket lappen?

Det er bare de som får tilskudd til handikapbil, som får sertifikat av NAV, hvis de ikke har det fra før.

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

41

• Mandolaika

35

• Dorthe

10

• Mary Poppins

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Hvis noen får jobb på grunn av førerkort, vil staten ha tjent det inn på 2-3 måneder - økte skatteinntekter, og mindre sosialstøtte.''

Nå glemmes det alle de andre som også skal sponses med førerkort. Denne personne må jobbe utrolig lenge for å dekke inn alle disse kostnadene.

Ikke hvis alternativet er arbeidsledighetstrygd eller sosialstønad.

Skrevet

Det er bare de som får tilskudd til handikapbil, som får sertifikat av NAV, hvis de ikke har det fra før.

Regna med det måtte være sånn, ja.

Skrevet

Helt enig, men forskeren har jo ikke uttalt seg om hva man burde gjøre for ikke-innvandrere? Hun sier da ikke at "ingen andre skal få førerkort", men svarer trolig på hvordan integrere innvandrere.

Og så lager avisene overskrifter av det.

Jeg er enig i at det bør være likt for alle.

Med velig hilse

Du har helt rett, forskeren sier ikke noe om "alle andre" - det er det jeg som gjør, som en reaksjon på det forskeren sier :)

Gjest lauring
Skrevet

Ikke hvis alternativet er arbeidsledighetstrygd eller sosialstønad.

Nå er poenget at dette ikke kommer til å gå rundt hvis ALLE skal få gratis førerkort (ikke bare innvandrere).

Skrevet

Døve regnes også som funksjonshemmede, men vi betaler lappen av egne penger. Tror kanskje det bare er bevegelseshemmede som får dekket lappen?

Det kan nok hende.

Hehe, det er det jeg sier, funksjonshemmede er et dusteord, en dustete sekkebetegnelse som kan bety hva som helst.

Skrevet

Nå er poenget at dette ikke kommer til å gå rundt hvis ALLE skal få gratis førerkort (ikke bare innvandrere).

Da blir det diskriminering av nordmenn i forhold til innvandrere.

Skrevet

''Alle funksjonhemmede får jo gratis kjøreopplæring''

Bare de som fysisk er i stand til å kjøre bil, og hvor bil er en nødvendig forutsetning for å fungere i dagliglivet, sosialt og i arbeidssammenheng.

Så flinke som de er i dag er det veldig få som ikke kan få tilrettelagt en bil. Jeg har kjent folk som kjørte med rattet på nakkestøtta. Men selvfølgelig er det noen som ikke ønsker å ta lappen og andre igjen som de ikke klarer å hjelpe.

Skrevet

Det kan nok hende.

Hehe, det er det jeg sier, funksjonshemmede er et dusteord, en dustete sekkebetegnelse som kan bety hva som helst.

Bevegelseshemmede er da et enda verre ord!

Skrevet

Bevegelseshemmede er da et enda verre ord!

Det skrumper i hvert fall inn sekken, men ordet i seg sjøl er fælt.

Skrevet

Så flinke som de er i dag er det veldig få som ikke kan få tilrettelagt en bil. Jeg har kjent folk som kjørte med rattet på nakkestøtta. Men selvfølgelig er det noen som ikke ønsker å ta lappen og andre igjen som de ikke klarer å hjelpe.

Jeg kjenner flere med MS, som ikke greier å kjøre bil.

Skrevet

''Nei, hvis man sier at folk er "dumme" FORDI de stemer Frp, så går det på HVA de gjør, og ikke HVEM.''

Men da er de jo ikke "dumme",men gjør noe dumt. Da er det bedre å si "Det er dumt du stemmer Frp",isedenfor "Du er dum som stemmer Frp". alle gjør dumme ting,man trenger ikke å kalle folk dumme av den grunn.

For det første er det jo Frp'ere som rauter om å kalle en spade en spade, så hvis de gjør noe "dumt", må det vel (i følge dem) være greit å kalle dem "dumme"?

For det andre, er det vel relativt sjeldent jeg bruker ordet "dumme", og jeg husker ikke helt hvordan dette startet.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det kan nok hende.

Sant nok ;-P

Skrevet

Jeg kjenner flere med MS, som ikke greier å kjøre bil.

Jeg kjenner flere med. Så det er nok forskjellig fra individ til individ. Men endel folk med MS får kognitive skader og da er det nok ikke vanlig å få lov å ta lappen.

Skrevet

Ville det ikke da være samfunnsøkonomisk bra at alle fikk førerkortet gratis? I USA tar ungene det på skolen mot en liten sum, hvis man la inn et par timer på videregående så ville alle hatt lappen. Her koster det jo så mye at de færreste unge har lappen i byene. Akkurat nå er det et lite mareritt for oss at dattera mi ikke har lappen. Hun er 24 år og har ikke råd fordi hun betaler seg ihjel for å bo på 20 kvm alene.

Jeg er helt enig.

Med vennlig hilsen

Gjest Megler Smekk
Skrevet

''Uteng har forsket på problemstillingen rundt innvandrere og mobilitet. Hun konkluderer med at innvandrernes mobilitet er sterkt begrenset av at de ikke har førerkort"

Det får en si, hvor lang tid brukte hun å forske seg frem til det?

Gi henne noen hundretusener til så kanskje hun kan forske seg fram til at folk som sitter i rullestol har dårligere mobilitet enn andre...

Skrevet

Samtidig, når vedkommende var på et eller annet kurs, der var det en innvandrer også, på samme kurs. de begynte å snakke sammen, og da fikk den norske vite at innvandreren hadde fått dekket førerkortet av nav. selv uten lovnad om jobb!

da gikk vedkommende atter en gang til nav, og fortalte at dette synes å være urettferdig. nav-ansatte avviste at noen i det hele tatt fikk dekket førerkort, uten lovnad om jobb. enten lyver da den nav-ansatte, eller så har den nav-ansatte ikke peiling....

Det er iallefall diskriminering.

Jeg kjenner døve som har fått dekket førerkortet for å ha muligheter for å få seg jobb, men jeg kjenner også døve som har fått avslag selv om de ikke får jobb når de ikke kan kjøre (å kjøre budbil, trailer etc er jobber mange døve foretrekker fordi de da slipper så mye kommunikasjon). Jeg tror med andre ord det er ganske tilfeldig hvem som får dekket lappen og ikke.

Skrevet

''Hvis noen får jobb på grunn av førerkort, vil staten ha tjent det inn på 2-3 måneder - økte skatteinntekter, og mindre sosialstøtte.''

Nå glemmes det alle de andre som også skal sponses med førerkort. Denne personne må jobbe utrolig lenge for å dekke inn alle disse kostnadene.

Neida, men det vil gi mange flere tilgang til jobb, og mobilitet til å ta jobber som har ukurrante timer.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Sist jeg leste så var oljefondet 286 billioner kroner og det bare øker. Så den sekken går ikke tom med det første.

Skrevet

''Uteng har forsket på problemstillingen rundt innvandrere og mobilitet. Hun konkluderer med at innvandrernes mobilitet er sterkt begrenset av at de ikke har førerkort"

Det får en si, hvor lang tid brukte hun å forske seg frem til det?

Gi henne noen hundretusener til så kanskje hun kan forske seg fram til at folk som sitter i rullestol har dårligere mobilitet enn andre...

LOL!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...