Gå til innhold

Struma


Bekymringsfull1365381311

Anbefalte innlegg

Bekymringsfull1365381311

Jeg er en kvinne på 32 år.For 2 år siden ble det oppdaget en kul på halsen min. Det viste seg å være en strumaknute. Jeg tok blodprøver og det viste seg at jeg hadde en betennelse på skjoldbruskkjertelen. Anti TPO var over 1000. Stoffskiftet var fint. Jeg tok scintigrafi som viste at jeg hadde flere varmeknuter, men den som er merkbar på halsen er en kald knute. Det ble tatt nåleprøve som viste at den var godartet. Den så visstnok fredelig ut også. Jeg fikk beskjed om at grunnen til at jeg fikk disse knutene var betennelsen, men at jeg burde ta blodprøver årlig fordi jeg kunne utvikle lavt/høyt stoffskifte pga denne betennelsen. Tok prøve etter 1 år og nå etter 2 år. Stoffskiftet var normalt begge gangene. Etter å ha lest ltt på nettet ser jeg det er mulig å få forbigående endringer i stoffskiftet ved kronisk betennelse, stemmer dette? Jeg sliter til tider veldig med depresjoner og spesielt med hukommelsen. Jeg kan glemme ting jeg skal gjøre i samme sekund som jeg har tenkt på de. Dette er veldig plagsomt både for meg og de rundt meg. Jeg fikk også beskjed om at jeg burde ta ny ultralyd hvert andre år. Har egentlig ikke fått svar hvorfor jeg må det. Er livredd for at grunnen skal være at de er redd for utvikling av kreft i denne knuten. Jeg har veldig stor angst for kreft, og når jeg nå vet at innen et par måneder skal jeg på denne ultrayden så klarer jeg nesten ikke tenke på annet. Er dette generelt sett nromalt å måtte ta nye ultralyder, og er det generelt sett pga kreftrisiko en må sjekkes om igjen med ultralyd, eller er det av andre grunner? Det kjennes og ser ikke ut på halsen som at den har forandret seg på disse to årene. Denne angsten sliter meg fullstendig ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Jeg forstår at det kan virke skremmende å ta ultralyd og blodprøver med jevne mellomrom for å passe på ditt struma, men på den annen side kan du se på det som en god medisinsk oppfølging. Det høres ut som om du er grundig undersøkt og at det helt sikkert er en godartet tilstand da det er tatt både ultralyd, scintigrafi og nålebiopsi. Mitt råd er å forsøke å tenke minst mulig på dine plager utenom når du skal til kontroller og det kan være en ide å snakke med legen din om din helseangst. Det virker som om tankene og bekymringene dine plager deg veldig og reduserer din livsutfoldelse. Vi bruker ofte en samtalemetode som heter kognitiv tilnærming ved alvorlig helseangst kan dette være svært nyttig allerede etter noen få samtaler. Når det gjelder stoffskiftet og nivået av tyroksin er normalområdet ganske bredt. Her har jeg erfart at det er individuelt hvilke blodverdier man føler seg vel med. Det kan også være en ide å drøfte med din lege om du skal ta en ekstre blodprøve i en periode du føler deg sliten og deprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...