Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Dolores77
Skrevet

som om du kom med noe nytt der... Folk som trener kan ikke spise hva de vil.

Metabolsk syndrom, insulinresistens...

kroppen tviholder på fettet.

Som sagt, kroppen kvitter seg lettere med proteiner og fett (men begrens fettmengden) enn karbohydrater.

MÅ bare være bevisst på hva du putter i deg.

Fortell meg hva du spiser i løpet av en dag og hva du trener og hvor ofte.

Jeg sier ikke generelt at den som trener kan spise hva en vil, men det er stor forskjell på en sofasliter og en som mosjonerer. En må jo forbrenne det en inntar.

Gjest neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeei
Skrevet

Hvilken holdning er det personen komemr med? Han/hun reagerer på en feilslutning vi som har svært lett for å legge på oss, og som tåler karbohydrater dårlig, må forholde oss til hver eneste dag. Det er jo bare det han påpeker.

Personer som trener kan IKKE spise hva de vil - verken omtrent eller noe annet, hvis de først er diponert for å legge lett på seg, og hvis de tåler karbohydrater dårlig.

Dessuten - det kostholdet du skisserer, er svært langt fra "hva man vil": Det innebærer ganske mange begrensninger.

Du aner dessuten ikke om neeeeeeeeeiiiiiii går ned i vekt eller ikke. Det sier personen ikke noe om. Han/hun reagerer bare på den feilslutningen du presenterer, og som "halve Norge" tror på.

Akkurat :)

Gjest neeeeeeeeeeeeeeeeeei
Skrevet

Med den holdningen der er det ikke rart du ikke går ned.

Er du veldig overvektig og har prøvd alt kan det være en gastric bypass kan være løsningen.

Du har fått et godt svar av tzatziki.

Nei, jeg er ikke svært overvektig, men jeg passer godt på hva jeg spiser. Jeg trener hard step to ganger i uka, hard styrke to ganger i uka, som oftest en langtur på sykkel, og kanskje noe annet som skulle falle seg inn. Jeg liker veldig godt å trene, og klarer meg ikke uten.

Dersom jeg ikke passer på hva jeg spiser legger jeg imidlertid fort på meg. Det skal ikke mange brødskivene (og, ja, det er bare grovbrød) til før det synes.

Dette her handler dog imidlertid ikke om meg, det handler om den fullstendig gale setningen om at de som trimmer kan spise hva de vil. Folk som trimmer kan ikke spise hva de vil, og det er det jeg reagerer på.

Noen som trimmer kan selvfølgelig spise hva de vil uten å legge på seg, og noen som ikke trimmer kan også spise hva de vil uten å legge på seg.

Holdningen din om at trimmere kan spise hva de vil provoserer meg, og det er også fordi jeg hører den alt for ofte. "Du kan jo spise hva du vil du, som trener så mye". "Du kan da vel ta et kakesykke du som trener så mye". Nei, jeg kan ikke det. Jeg må være kjempepåpasselig med kostholdet for ikke å legge på meg.

Skrevet

Kan det være at du har fått muskler?

Jeg vil tro det ja. :0) Mange jenter vil ikke trene vekter nettopp fordi de ikke vil ha "store bulkete muskler". Og jeg trodde et øyeblik på instruktøren som sa at jenter ikke FÅR det uansett... Nuvel. Jeg har bukser som strammer så jeg vet ikke det.

Gjest Tatjana
Skrevet

Jeg holder vekta uten å være flink, jeg. Slik føles det i hvert fall for meg. Jeg trimmer litt, men ikke så mye. Det blir nok mer nå som sommeren kommer, da syns jeg det er deilig å jogge i skogen og på fjellet. Jeg spiser stort sett hva jeg vil, men jeg ligger unna en del ting som er "kalorifeller". Jeg liker for eksempel salaten best uten dressing, jeg er ikke begeistret for fet mat eller noe med mye fett i. Og jeg er ganske småspist, har vært det hele livet egentlig. Jeg er heller ikke overbegeistret for kaker. Jeg tar gjerne et lite stykke, men mer enn det blir egentlig kvalmt.

Gjest Dolores77
Skrevet

Du har fått et godt svar av tzatziki.

Nei, jeg er ikke svært overvektig, men jeg passer godt på hva jeg spiser. Jeg trener hard step to ganger i uka, hard styrke to ganger i uka, som oftest en langtur på sykkel, og kanskje noe annet som skulle falle seg inn. Jeg liker veldig godt å trene, og klarer meg ikke uten.

Dersom jeg ikke passer på hva jeg spiser legger jeg imidlertid fort på meg. Det skal ikke mange brødskivene (og, ja, det er bare grovbrød) til før det synes.

Dette her handler dog imidlertid ikke om meg, det handler om den fullstendig gale setningen om at de som trimmer kan spise hva de vil. Folk som trimmer kan ikke spise hva de vil, og det er det jeg reagerer på.

Noen som trimmer kan selvfølgelig spise hva de vil uten å legge på seg, og noen som ikke trimmer kan også spise hva de vil uten å legge på seg.

Holdningen din om at trimmere kan spise hva de vil provoserer meg, og det er også fordi jeg hører den alt for ofte. "Du kan jo spise hva du vil du, som trener så mye". "Du kan da vel ta et kakesykke du som trener så mye". Nei, jeg kan ikke det. Jeg må være kjempepåpasselig med kostholdet for ikke å legge på meg.

Når jeg sier hva de vil, legg merke til jeg skrev "hva" og omtrent.

Dvs ikke hva som helst.

Og man bør spise etter kaloriforbruket. Spiser man mer enn man forbruker legger man på seg.

det er oppskriften.

Og har man lavt stoffskifte så må man spise enda mindre, dessverre.

Heldige de som kan spise hva de vil uten å legge på seg, til og med uten å trene. Men som man sier, det som ikke legger seg i linjene legger seg i blodet, ikke bra d heller.

Gjest neeeeeeeeeeeeeeeei
Skrevet

Når jeg sier hva de vil, legg merke til jeg skrev "hva" og omtrent.

Dvs ikke hva som helst.

Og man bør spise etter kaloriforbruket. Spiser man mer enn man forbruker legger man på seg.

det er oppskriften.

Og har man lavt stoffskifte så må man spise enda mindre, dessverre.

Heldige de som kan spise hva de vil uten å legge på seg, til og med uten å trene. Men som man sier, det som ikke legger seg i linjene legger seg i blodet, ikke bra d heller.

Poenget er at det er helt feil å si at de som trimmer kan spise hva de vil. Eller omtrent "hva" de vil. Eller hva det nå var du sa. Etterhvert kommer du også med så mange restriksjoner at du skjønner vel selv også at det er hel galt?

Man skal ikke spise karbogydrater

Man skal spise etter kaloriforbruket

Man skal, man skal, man skal (jeg husker ikke alt du har ramsa opp etterhvert)

Når det er ørten ting man må passe på sier det seg selv at man ikke kan spise omtrent "hva" man vil. Og det gjelder uansett om man trimmer eller ikke.

Slutt på diskusjonen fra min side

Gjest Dolores77
Skrevet

Poenget er at det er helt feil å si at de som trimmer kan spise hva de vil. Eller omtrent "hva" de vil. Eller hva det nå var du sa. Etterhvert kommer du også med så mange restriksjoner at du skjønner vel selv også at det er hel galt?

Man skal ikke spise karbogydrater

Man skal spise etter kaloriforbruket

Man skal, man skal, man skal (jeg husker ikke alt du har ramsa opp etterhvert)

Når det er ørten ting man må passe på sier det seg selv at man ikke kan spise omtrent "hva" man vil. Og det gjelder uansett om man trimmer eller ikke.

Slutt på diskusjonen fra min side

Har man feite gener har man lettere for å legge på seg enn andre.

Det finnes tre kroppstyper, den spinkle, den muskuløse og den fete.

Kroppen vil hele tiden tilstrebe seg sitt ideal.

Om den mener du bør veie 70 kg vil den tviholde på den vekten.

tzatziki1365380058
Skrevet

Metabolsk syndrom, insulinresistens...

kroppen tviholder på fettet.

Som sagt, kroppen kvitter seg lettere med proteiner og fett (men begrens fettmengden) enn karbohydrater.

MÅ bare være bevisst på hva du putter i deg.

Fortell meg hva du spiser i løpet av en dag og hva du trener og hvor ofte.

Jeg sier ikke generelt at den som trener kan spise hva en vil, men det er stor forskjell på en sofasliter og en som mosjonerer. En må jo forbrenne det en inntar.

Jeg trener ganske mye - 3 harde 1.5 times økter + en helgeaktivitet i uken, og dersom jeg spiser "normalt", dvs 2 brødskiver med ost, skinke, leverpostei, krell i tomat osv til frokost, 2 til lunsj, en porsjon middag, 1 knekkebrød til kvelds, 2 frukt og vann til alle måltider, så går jeg ikke et gram ned i vekt.

Det jeg skisserer over, er et ganske normalt norsk kosthold, etter min mening.

Jeg må kutte ned brød, poteter, og alt som ligner søtsaker, inkludert frukt, for å gå ned i vekt med den treningsmengden jeg har. Det er ikke i nærheten av å "spise hva jeg vil" - det er store begrensninger i forhold til det de fleste rundt meg spiser i alle fall.

Med denne treningsmengden, klarer jeg imidlertid å holde vekten stabil på øverste nivå av normal BMI'en, selv om jeg tillater meg litt frukt og brød. Hadde jeg ikke trent, hadde jeg naturligvis lagt på meg.

Skrevet

Jeg vil tro det ja. :0) Mange jenter vil ikke trene vekter nettopp fordi de ikke vil ha "store bulkete muskler". Og jeg trodde et øyeblik på instruktøren som sa at jenter ikke FÅR det uansett... Nuvel. Jeg har bukser som strammer så jeg vet ikke det.

Jeg får også strammere bukse når jeg trener muskler, men på den andre siden sier de jo at muskler forbrenner fett.

Gjest Dolores77
Skrevet

Jeg trener ganske mye - 3 harde 1.5 times økter + en helgeaktivitet i uken, og dersom jeg spiser "normalt", dvs 2 brødskiver med ost, skinke, leverpostei, krell i tomat osv til frokost, 2 til lunsj, en porsjon middag, 1 knekkebrød til kvelds, 2 frukt og vann til alle måltider, så går jeg ikke et gram ned i vekt.

Det jeg skisserer over, er et ganske normalt norsk kosthold, etter min mening.

Jeg må kutte ned brød, poteter, og alt som ligner søtsaker, inkludert frukt, for å gå ned i vekt med den treningsmengden jeg har. Det er ikke i nærheten av å "spise hva jeg vil" - det er store begrensninger i forhold til det de fleste rundt meg spiser i alle fall.

Med denne treningsmengden, klarer jeg imidlertid å holde vekten stabil på øverste nivå av normal BMI'en, selv om jeg tillater meg litt frukt og brød. Hadde jeg ikke trent, hadde jeg naturligvis lagt på meg.

Jeg tror rett og slett du går på sparebluss, du trener mye, men spiser for lite kalorier, kroppen tror det er hungersnød og tviholder på det du har.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg tror rett og slett du går på sparebluss, du trener mye, men spiser for lite kalorier, kroppen tror det er hungersnød og tviholder på det du har.

Nei, det er helt feil. Jeg blir sjekket på alle bauger og kanter jevnlig, og har kosthold og treningsmengde konstant overvåket av ernæringsfysiolog og fysioterapeut, så dette har jeg, eller for så vidt de, kontroll på.

Vektnedgang og vektstabilisering er i teorien kcalorier ut og inn, men i praksis er det store individuelle forskjeller. Det er en sannhet de fleste velger å overse og/eller ikke tro på. Derfor er også forståelsen for folk med vektproblemer mikroskopisk rundt omkring.

Skrevet

Jenter får ikke store muskler? Merkelig ting å si. Hva og hvordan du trener har nok mer å si enn hvilket kjønn du er.

Gjest Dolores77
Skrevet

Nei, det er helt feil. Jeg blir sjekket på alle bauger og kanter jevnlig, og har kosthold og treningsmengde konstant overvåket av ernæringsfysiolog og fysioterapeut, så dette har jeg, eller for så vidt de, kontroll på.

Vektnedgang og vektstabilisering er i teorien kcalorier ut og inn, men i praksis er det store individuelle forskjeller. Det er en sannhet de fleste velger å overse og/eller ikke tro på. Derfor er også forståelsen for folk med vektproblemer mikroskopisk rundt omkring.

Det er vel derfor enkelte må innvilges slankeoperasjon (gastric bypass og lignende)

pga de har prøvd alt mulig annet....

ekstrem overvekt er jo direkte helsefarlig. BMI > 40 må man vel ha for å bli innvilget slikt...

men allered efør man når 40 i BMI har man et helseproblem.

Gjest Dolores77
Skrevet

Jeg merker jeg går ned i vekt bare på å kutte ut middag, går ned 1-2 kg per dag jeg ikke spiser middag eller bare spiser en lett middag (tomatsuppe f.eks.)

dette er nok da middagen gjerne er det mest kaloririke og fettrike måltidet i løpet av dagen. Så vær bevisst på hva du putter i dag,

spesielt hvis du spiser sen middag.

Et gammelt råd er å ikke spise mat etter kl 20 (noen sier 19),

men jeg syns det er greit med noe da, et lite knekkebrød f.eks, men ikke et helt måltid.

Skrevet

Jeg synes det går greit å holde vekta. Gikk opp noen kilo etter to barnefødsler, men ikke helsefarlig mye og har gått ned igjen mesteparten. Følger vanlige råd, men er nok heldig med genene også:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...