Gå til innhold

Navnebytte på 10 åring

Gjest jentas mamma

Anbefalte innlegg

Gjest jentas mamma

Da vi fikk barn for 10 år siden, var mann hadde mann og jeg to forskjellige navn vi kunne tenke oss. Jeg kunne egentlig tenkt oss navnene i kombinasjon, men mann ville at jenta skulle ha ett navn.

Det andre navnet var oppkalling etter min mor, et flott, ganske spesielt navn, men som passer veldig fint med det datter har allereder.

Nå har datter fått det for seg at hun vil plusse på min mors navn, slik at hun har begge. Jeg føler det som om at det er det hun alltid burde ha hett, men det ble altså ikke sånn.

Ville dere i det hele tatt vurdert å la en 10åring få et navn nr. to sammen med det hun har i dag?

Hvis ja, hvor lenge ville dere kreve at hun skulle "smake på tanken" før dere sendte inn papirene og gjorde det formelt?

Eller ville dette vært fullstendig uaktuelt for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Jeg ville gjort det!

Sagt på en annen måte så har vi gjort det. Vi hadde et fornavn nummer 2 klart når vi fikk datteren vår, men hun ble døpt med bare nr 1. Vi kalte henne ofte med nummer to fordi hun passet det så godt, og etter noen år fant vi ut at vi ville ha det permanent. Hun er nå voksen og vi bruker ofte bare nummer to. Har ikke angret for å si det slik. Og hun liker også begge navnene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruH

Jeg ville gjort det!

Sagt på en annen måte så har vi gjort det. Vi hadde et fornavn nummer 2 klart når vi fikk datteren vår, men hun ble døpt med bare nr 1. Vi kalte henne ofte med nummer to fordi hun passet det så godt, og etter noen år fant vi ut at vi ville ha det permanent. Hun er nå voksen og vi bruker ofte bare nummer to. Har ikke angret for å si det slik. Og hun liker også begge navnene sine.

Så lenge jenta selv syntes det er greit, hadde jeg gjort det, hvis det ikke hadde skapt problemer for andre. (Far f.eks.) Selv har jeg, i samråd med min datter fjernet ett etternavn på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

Datteren min hadde også en periode, hvor hun gjerne ville bytte navn, og jeg gjorde alle papirene ferdig til henne, men lot være med å gjøre mere med det.

Tiden viste at det egentlig ikke betød så mye for henne allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min hadde også en periode, hvor hun gjerne ville bytte navn, og jeg gjorde alle papirene ferdig til henne, men lot være med å gjøre mere med det.

Tiden viste at det egentlig ikke betød så mye for henne allikevel.

Det er forskjell på å legge til et ekstra fornavn (som betyr mye for både barnet og mor) og å skifte fornavn da. Snuppa her vil også i perioder skifte navn, siste navn hun ville ha var Sofia, men det er ikke aktuelt. :o)

Selv la jeg til min mors etternavn som mellomnavn så fort jeg rundet 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ingen nick

Det er forskjell på å legge til et ekstra fornavn (som betyr mye for både barnet og mor) og å skifte fornavn da. Snuppa her vil også i perioder skifte navn, siste navn hun ville ha var Sofia, men det er ikke aktuelt. :o)

Selv la jeg til min mors etternavn som mellomnavn så fort jeg rundet 18 år.

Det var min mors pikenavn, hun ville ha som mellomnavn, og så ville hun forkorte sitt fornavn.

Nå er hun over tyve, og har ennå ikke endret navn, så det betyr vel ikke noe særlig for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg hadde nok barnet fått beskjed om å vente til 18-års dagen sin. Jeg har veldig sterke følelser i forhold til de navn barna har fått og hadde rett og slett ikke gått med på å gjøre noen forandringer på dem :)

Hva de selv gjør etter at de er blitt myndige, er opp til dem. Dog hadde jeg syntes at det var leit hvis noen av dem ville gjøre store forandringer i forhold til fornavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier mannen din nå, da? Det er jo litt spesielt at hun selv ønsker seg den løsningen som du helst ville hatt. Det blir ikke som om en 10-åring bare finner på at hun gjerne vil bytte fornavn eller ha et fornavn til - slike nykker kommer og går hele tiden, og det ville jeg aldri vurdert å ta hensyn til. Da fikk hun vente til hun ble myndig.

I akkurat deres, spesielle tilfelle er det lettere å forstå at man overveier å gjøre alvor av det. Men siden jeg fort kunne vært den av foreldrene som foretrakk bare ett fornavn, synes jeg at det spiller litt rolle hva faren hennes mener nå, 10 år etter. Hvis det ikke blir en "2 mot 1"-situasjon, går det vel greit å henge på navnet, hvis hun selv er helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jenats mamma

Hva sier mannen din nå, da? Det er jo litt spesielt at hun selv ønsker seg den løsningen som du helst ville hatt. Det blir ikke som om en 10-åring bare finner på at hun gjerne vil bytte fornavn eller ha et fornavn til - slike nykker kommer og går hele tiden, og det ville jeg aldri vurdert å ta hensyn til. Da fikk hun vente til hun ble myndig.

I akkurat deres, spesielle tilfelle er det lettere å forstå at man overveier å gjøre alvor av det. Men siden jeg fort kunne vært den av foreldrene som foretrakk bare ett fornavn, synes jeg at det spiller litt rolle hva faren hennes mener nå, 10 år etter. Hvis det ikke blir en "2 mot 1"-situasjon, går det vel greit å henge på navnet, hvis hun selv er helt sikker.

Pappaen er naturligvis enig i at vi kan VURDERE det. ellers ville det aldri vært snakk om.

Og det er ikke SÅ spesielt at det kom opp nå - hun har aldri helt vært komfortabel med det ene navnet sitt, siden de fleste andre som heter det, har et navn i tillegg. Og da mormor fortalte hva hun het, noe datter faktisk ikke har vært klar over ( det er ikke mormors dagligtale-navn), fikk hun selv ideen om å henge det på.

Men nettopp fordi det kan være nykker, lurer jeg på hvor lenge vi bør la henne tenke på det før vi eventuelt tar beslutningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

Pappaen er naturligvis enig i at vi kan VURDERE det. ellers ville det aldri vært snakk om.

Og det er ikke SÅ spesielt at det kom opp nå - hun har aldri helt vært komfortabel med det ene navnet sitt, siden de fleste andre som heter det, har et navn i tillegg. Og da mormor fortalte hva hun het, noe datter faktisk ikke har vært klar over ( det er ikke mormors dagligtale-navn), fikk hun selv ideen om å henge det på.

Men nettopp fordi det kan være nykker, lurer jeg på hvor lenge vi bør la henne tenke på det før vi eventuelt tar beslutningen.

Hva om hun tenker seg om i 6-12 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

I denne situasjonen ville jeg latt henne lagt til dette navnet. Hadde vært noe helt annet om hun skulle byttet ut fornavnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Det hadde jeg ikke hatt noen problemer med. Hun ønsker det jo selv, og det er vel ikke slik at det er meningen å endre helt på hva dere kaller henne til hverdags?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik som du beskriver situasjonen ville jeg tillatt det. her er det jo snakk om et navn nummer 2, og ikke minst er det et navn med en spesiell mening for henne og familien.

Jeg ville neppe etterkommet et ønske fra en tiåring om å legge til et hvilket som helst annet ekstra navn, da slikt lett kan være en "grille" som barn lett kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Jeg hadde latt henne gjøre det. Dersom hun skulle angre får hun la være å bruke det, og bytte tilbake etter at det har gått 10 år.

Det er lettere å få folk til å bruke dette nye navnet nå som hun er 10 år, enn når hun er 18 år og myndig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Jeg hadde latt henne gjøre det. Dersom hun skulle angre får hun la være å bruke det, og bytte tilbake etter at det har gått 10 år.

Det er lettere å få folk til å bruke dette nye navnet nå som hun er 10 år, enn når hun er 18 år og myndig.

Forresten vil jeg bare presisere at mitt svar gjelder kun når det er snakk om å tilføye et navn. Jeg ville nok ikke latt barnet mitt bytte fornavn i en alder av 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...