Gå til innhold

Kan SFO bestemme det?

Gjest Kunnet bestemt selv

Anbefalte innlegg

Gjest Kunnet bestemt selv

Sfo er stengt 2 uker i sommer. Vi har tatt ferie de 2 ukene og 1 uke etter. Nå skal sfo på en 3 dagers tur i 1 uke etter skoleslutt(vi har ikke ferie da)dem skal reise med buss i 5-6 timer og ligge i telt. Gutten min skal ikke bli med. Synes ikke at han er moden nok til å være så langt borte fra oss. Men problemet at de stenger sfo de 3 dagene de er på tur. Hva med de som ikke kan ta seg fri de dagene og være hjemme med barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FAU-lederen

Tja, det er utrolig hva SFO kan og ikke kan...

Hvis de stenger helt, så kan det jo bety at de har et opplegg som passer helt ned til 1. trinn (som jo blir 2. trinn til høsten, siden neste års 1. klassinger ikke begynner før i august).

Hvis du er helt sikker på at ditt barn ikke får være med, så kan du jo snakke med andre foreldre og spørre hva de har tenkt å gjøre. Det er jo ikke sikkert det er så mange som nekter å være med, og da kan det bli vanskelig å kreve at de skal la ansatte være igjen for å passe 1-2 barn i 3 dager.

Mine barn hadde elsket et slik opplegg, synes dere er heldige med SFO-valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ikke de kan gjøre uten videre. Tanken er helt sikkert god, men gjennomføringa er ikke helt gjennomtenkt. De bør ha et alternativt opplegg for de som ikke vil/kan sende barna bort så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

SFO drar på tur og har altså åpent.. tom med et utvidet tilbud iom at det blir jobbing på kveld og natt for de som er med på turen...det er dere som velger å ikke benytte dere av det tilbudet som gis og det er etter mitt syn deres eget valg...

Jeg kan jo forstå at dere er skeptiske til å sende gutten deres med på denne turen spesielt siden de drar så langt.(det er liksom ikke bare å komme å hente hvis det skjærerseg) Men det er fortsatt deres valg å ikke benytte seg av det tilbudet SFO gir disse tre dagene..

Man kan vel ikke akkurat forvente at sfo både skal stille med folk på turen og på den daglige basen. Det har de hverken folk eller budsjett til..Og skulle de tatt slike hensyn ville det resultert i at de ikke kunne deltatt på noe som helst..

Så velger dere å holde sønnen deres hjemme disse tre dagene, så må dere nok selv skaffe barnetilsyn..

Du kan vel kanskje foreslå for dem at de ved senere anledninger kanskje bør tenke på at ikke alle unger har den helt store erfaringen med å overnatte borte, og kanskje takler dette dårlig, og at de derfor kanskje bør vurdere å legge slike turer litt nærmere basen. Slik at man har mulighet til å komme utpå senkvelden hvis det viser seg å ikke gå så bra...

Slike turer er jo veldig fint å få med seg, og at det derfor er synd om noen ikke ser råd for å delta pga at de drar for langt..

Kan jo hende de drar såpass langt med hensikt og da.. For da vet ungene at de er for langt hjemmefra til at foreldrene kan komme og kanskje går det da bedre enn om de vet at de har angremulighet.. Jeg vet ikke... Men det går an å drøfte det med dem, og få ei forklaring iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

Vår sfo har også hatt tredagers (to netters) tur etter skoleslutt, da har barna som ikke skal være med, men allikevel har behov for sfo, vært på sfo på en nærliggende skole (i fjor var de en liten gjeng som ikke var med, og da hadde det fint på den andre sfo-en, de kjente jo hverandre).

Jeg synes slike turer er et fint initiativ. Og så er det viktig at foreldrene til barna som ikke skal være med men som har sfo-behov, tar kontakt og hører om mulighetene for et alternativt opplegg (ideelt sett burde initiativet komme fra sfo, men hvis ikke koster det lite å gi beskjed om at man ønsker et slikt tilbud).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener de burde hatt et alternativ til de barna som av forskjellige grunner ikke skal være med på tur. Når det er sagt: Håper du er klar over hvor heldige dere er som har en SFO som kun er stengt i to uker i sommer. Hos oss er det stengt fra 1. juli - 31. juli. Ikke noe tilbud denne tiden i det hele tatt. Det er ikke alle det passer for å ha ferie hele juli..... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener de burde hatt et alternativ til de barna som av forskjellige grunner ikke skal være med på tur. Når det er sagt: Håper du er klar over hvor heldige dere er som har en SFO som kun er stengt i to uker i sommer. Hos oss er det stengt fra 1. juli - 31. juli. Ikke noe tilbud denne tiden i det hele tatt. Det er ikke alle det passer for å ha ferie hele juli..... :-(

Enig, hos oss er også SFO stengt i hele juli hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg vet ikke hva de kan eller ikke kan, har inntrykk av at de kan omtrent det de vil...

Når det er sagt tror jeg de bestandig har et alternativt opplegg hos oss når det er tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært kjempeglad for et slikt tilbud.

Våre barn reiste flere dagers overnattingstur allerede i barnehagen. De vokser veldig på slikt.

Har barnet ditt lyst til å være med? Ungene blir godt passet på. Manglende mulighet til kjapp hjemtur gjør som regel det lettere for barna å roe seg og ikke lage masse oppstandelse pga hjemlengsel.

Om dette er en tradisjon på deres SFO og noe de aller fleste ønsker å delta på, synes jeg det er synd om noen foreldre stikker kjepper i hjulene for det hele ved å forlange et alternativt opplegg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært kjempeglad for et slikt tilbud.

Våre barn reiste flere dagers overnattingstur allerede i barnehagen. De vokser veldig på slikt.

Har barnet ditt lyst til å være med? Ungene blir godt passet på. Manglende mulighet til kjapp hjemtur gjør som regel det lettere for barna å roe seg og ikke lage masse oppstandelse pga hjemlengsel.

Om dette er en tradisjon på deres SFO og noe de aller fleste ønsker å delta på, synes jeg det er synd om noen foreldre stikker kjepper i hjulene for det hele ved å forlange et alternativt opplegg.

mvh

"Unnskyld", PieLill, men det er ikke foreldrene som ønsker at SFO skal fungere som vanlig som "stikker kjepper i hjulene", men de som vil reise som "stikker kjepper i hjulene" som forhindrer vanlig drift av SFO.

Det kan jo være veldig mange årsaker til at ungene ikke vil/kan/bør være med på noe slikt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig både mht at man burde hatt et alternativ og til at de er heldige som bare har sfo steng i to uker.

Også hos oss var sfo stengt absolutt hele juli, til og med det året da 30. juni var på ene mandag og 1. august var på en fredag. Med tilbud bare én dag begge disse ukene var det praktisk talt som ikke noe tilbud :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...