Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 18 som er veldig sikker på har cøliaki. Min mor og store over halvparten av slekten min har det. Jeg har også mange sterke symptomer som magesmerter,slapphet, vitaminmangel, rar avføring og svekket immunforsvar.

Jeg tenker på å ta cøliakitesten snart. Jeg vet den består av en blodprøve og artroskopi. Men jeg har en ekstrem fobi mot alt med leger og særlig sprøyter. Jeg skjelver og gråter bare jeg skriver dette. Siden symptomene er så sterke; er det mulig å slippe blodprøven?

Det er veldig viktig for meg, ellers vet jeg ikke om jeg kan fullføre testen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347401-c%C3%B8liaki/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er usikker på om man sender deg til biopsi uten å ha en positiv blodprøve først. Snakk med fastlegen din.

Og artroskopi slipper du - det er en operasjon for å diagnostisere leddproblemer.

For å få en sikker cøliakidiagnose må man ta en biopsi fra tynntarmen din. Denne tas vel ved gastroskopi. En gastroskopiundersøkelse foretas ved at man sender en slange ned gjennom svelget til magen og til tynntarmen. Der tar man ut små biter av tarmslimhinnen. Man har ingen smertereseptorer i tarmen, så du vil ikke kjenne at de tar disse prøvene.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347401-c%C3%B8liaki/#findComment-2956151
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...