Gjest relli Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 http://www.dagbladet.no/2010/05/06/tema/helse/barn_og_unge/oppvekst/11603775/ Dette har jeg også vært veldig for lenge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-lederen Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg synes dette er et veldig spennende tema, og jeg håper virkelig at det blir forsket mer slik at vi kan få vite også langtidsvirkningen av dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg synes det er en fryktelig dårlig idé. For det første er ikke gutter og jenter så sterotype at det går an å tilpasse undervisningsopplegget basert på kjønn. Skal jenter som også ønsker og trenger fysisk aktivitet, medbestemmelse og utfordirnger, henvises til et klamt klasserom mens guttene får boltre seg. Og skal gutter som ønsker ro og konsentrasjon tvinges til hyperaktivitet. For det andre lurer jeg på hvorfor jenter skal ha mindre medbestemmelse enn gutter. I realiteten sier artikkelen at jentene skal tilbys underdanig passivitet, mens guttene skal utfordres og få medbestemmelse. Og når skal barna lære å fungere sammen. Vi trenger større variasjon og valgfrihet i vår tragisk enssporede enhetsskole. Men at man skal pådyttes valg andre har gjort på bakgrunn av kjønn blir helt sykt. På 50-, 60- og tildels 70-tallet måtte barna i langt større grad være rolige på skolen og innordne seg. Og da var ikke guttene utpekt som skoletapere. Kanskje guttene i realiteten trenger mer struktur og disiplin, ikke mindre. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg vet ikke helt hva jeg mener om dette... Jeg tror absolutt dette kunne hatt noe for seg i praktiske og estetiske fag, men i teorifag?? Som lærer så opplever jeg ikke at det er så stor forskjell på hvordan gutter og jenter lærer. Men at skolen i seg selv er veldig jentesentrert, er det dessverre ingen tvil om. Vi er altfor mange kvinnelige lærere og det dilles mye med ting som faller lettere for jenter enn for gutter (tegning, fargelegging etc) Men jeg synest at dette prosjektet smaker litt av "praktisk aktivitet for gutta og teori for jentene". Hva med jentene som trenger mer praktisk pedagogikk og gutta som er teoritekere og slett ikke føler for å drive på sløydsalen og klatre i trær dagen lang:-) Jeg setter det litt på spissen her, men ser godt at man fort kan komme til å tråkke feil med dette her.... Jeg tror i grunnen mer på å få flere mannlige lærere i barneskolen.-) Lettere sagt enn gjort, kanskje..? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Dette er jo akkurat hva Taliban ønsker! De har kjempet lenge for det. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg vet ikke helt hva jeg mener om dette... Jeg tror absolutt dette kunne hatt noe for seg i praktiske og estetiske fag, men i teorifag?? Som lærer så opplever jeg ikke at det er så stor forskjell på hvordan gutter og jenter lærer. Men at skolen i seg selv er veldig jentesentrert, er det dessverre ingen tvil om. Vi er altfor mange kvinnelige lærere og det dilles mye med ting som faller lettere for jenter enn for gutter (tegning, fargelegging etc) Men jeg synest at dette prosjektet smaker litt av "praktisk aktivitet for gutta og teori for jentene". Hva med jentene som trenger mer praktisk pedagogikk og gutta som er teoritekere og slett ikke føler for å drive på sløydsalen og klatre i trær dagen lang:-) Jeg setter det litt på spissen her, men ser godt at man fort kan komme til å tråkke feil med dette her.... Jeg tror i grunnen mer på å få flere mannlige lærere i barneskolen.-) Lettere sagt enn gjort, kanskje..? ''Men jeg synest at dette prosjektet smaker litt av "praktisk aktivitet for gutta og teori for jentene". Hva med jentene som trenger mer praktisk pedagogikk og gutta som er teoritekere og slett ikke føler for å drive på sløydsalen og klatre i trær dagen lang:-) '' Jeg er helt enig. '' Jeg tror i grunnen mer på å få flere mannlige lærere i barneskolen.-) '' Mulig. Samtidig tror jeg på økt lærertetthet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg synes dette er et veldig spennende tema, og jeg håper virkelig at det blir forsket mer slik at vi kan få vite også langtidsvirkningen av dette. Langtidsvirkningene vet vi da - det er bare å se til land hvor de har separate gutteklasser og jenteklasser - Saudi Arabia, Afghanistan, og en del katolske skoler. Det er ikke noe "nytt". Det er meget gammelt. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Bortsett fra stereotypene, så er det minst én ting som torpederer dette forslaget dødt: skolen skal forbrede elevene til å gå ut i samfunnet. Med mindre du planlegger å la Taliban lage samfunnet i Norge i fremtiden, så må gutter bli vant med å omgås jenter, og omvendt. Dessuten vil et slikt forslag trolig skape veldig mange gutter som er skoletapere. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg synes det er en fryktelig dårlig idé. For det første er ikke gutter og jenter så sterotype at det går an å tilpasse undervisningsopplegget basert på kjønn. Skal jenter som også ønsker og trenger fysisk aktivitet, medbestemmelse og utfordirnger, henvises til et klamt klasserom mens guttene får boltre seg. Og skal gutter som ønsker ro og konsentrasjon tvinges til hyperaktivitet. For det andre lurer jeg på hvorfor jenter skal ha mindre medbestemmelse enn gutter. I realiteten sier artikkelen at jentene skal tilbys underdanig passivitet, mens guttene skal utfordres og få medbestemmelse. Og når skal barna lære å fungere sammen. Vi trenger større variasjon og valgfrihet i vår tragisk enssporede enhetsskole. Men at man skal pådyttes valg andre har gjort på bakgrunn av kjønn blir helt sykt. På 50-, 60- og tildels 70-tallet måtte barna i langt større grad være rolige på skolen og innordne seg. Og da var ikke guttene utpekt som skoletapere. Kanskje guttene i realiteten trenger mer struktur og disiplin, ikke mindre. mvh ''For det første er ikke gutter og jenter så sterotype at det går an å tilpasse undervisningsopplegget basert på kjønn. Skal jenter som også ønsker og trenger fysisk aktivitet, medbestemmelse og utfordirnger, henvises til et klamt klasserom mens guttene får boltre seg. Og skal gutter som ønsker ro og konsentrasjon tvinges til hyperaktivitet. '' Jeg har ikke lest artikkelen (ennå), men mine umiddelbare tanker når det gjelder forslag om rene gutte. og jenteklasser er i den retning du skriver her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Langtidsvirkningene vet vi da - det er bare å se til land hvor de har separate gutteklasser og jenteklasser - Saudi Arabia, Afghanistan, og en del katolske skoler. Det er ikke noe "nytt". Det er meget gammelt. Med vennlig hilsen *he he* tenkte det samme selv :-) Dette er jo ikke nytt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Veldig imot dette. Er veldig for større lærertetthet og flere mannlige lærere, som jeg tror har større virkning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg synes det er en fryktelig dårlig idé. For det første er ikke gutter og jenter så sterotype at det går an å tilpasse undervisningsopplegget basert på kjønn. Skal jenter som også ønsker og trenger fysisk aktivitet, medbestemmelse og utfordirnger, henvises til et klamt klasserom mens guttene får boltre seg. Og skal gutter som ønsker ro og konsentrasjon tvinges til hyperaktivitet. For det andre lurer jeg på hvorfor jenter skal ha mindre medbestemmelse enn gutter. I realiteten sier artikkelen at jentene skal tilbys underdanig passivitet, mens guttene skal utfordres og få medbestemmelse. Og når skal barna lære å fungere sammen. Vi trenger større variasjon og valgfrihet i vår tragisk enssporede enhetsskole. Men at man skal pådyttes valg andre har gjort på bakgrunn av kjønn blir helt sykt. På 50-, 60- og tildels 70-tallet måtte barna i langt større grad være rolige på skolen og innordne seg. Og da var ikke guttene utpekt som skoletapere. Kanskje guttene i realiteten trenger mer struktur og disiplin, ikke mindre. mvh Vel sagt og skrevet, PieLill! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Det går da ikke an å generalisere på den måten ved å si at "Ukeplaner fungerer dårlig for gutter. Vi så at det var mye lettere for guttene å gjøre lekser når de fikk dem fra dag til dag, sier Olsen.'' Ungene her har ukeplaner fra 1. trinn og det fungerer helt utmerket for både jentungen og guttungen. Jeg husker fremdeles med gru fra ungdomsskolen hvor jeg var hos tannlegen den timen vi skulle dele klassen opp i sløyd eller håndarbeide (det var enten-eller, ikke noe både-og!) og jeg ble plassert i håndarbeidsklassen. Jeg ble dritsur og prøvde fortvilt å komme over i sløydklassen, men det fikk jeg ikke - jeg var jo jente. Hadde jeg vært gutt hadde de garantert satt meg i sløydgruppa. Så jeg er ikke umiddelbart enig nei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 *he he* tenkte det samme selv :-) Dette er jo ikke nytt! Nei, det er det samme gamle. Og det er, ironisk nok, farligst for guttene, for det er de som vil bli skolesinker, og falle gjennom i en fremtid hvor utdanning er viktigere enn i dag. Jeg tror mye av problemet er at rollemodellene for gutter er folk som skigåere, fotallspillere, og andre som ikke akkurat briljerer med skole og fag. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Nei, det er det samme gamle. Og det er, ironisk nok, farligst for guttene, for det er de som vil bli skolesinker, og falle gjennom i en fremtid hvor utdanning er viktigere enn i dag. Jeg tror mye av problemet er at rollemodellene for gutter er folk som skigåere, fotallspillere, og andre som ikke akkurat briljerer med skole og fag. Med vennlig hilsen ''Jeg tror mye av problemet er at rollemodellene for gutter er folk som skigåere, fotallspillere, og andre som ikke akkurat briljerer med skole og fag.'' Og ikke bare for guttene, men for foreldrene deres også. Det er jo mye gjevere å være rik og berømt fordi man er flink til å sparke en ball enn å ha gjort karriere i forretningslivet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 -og hvorfor har du vært veldig for det lenge? Husker på ungdomsskolen ble vi delt opp i to grupper, den ene gruppa skulle ha håndarbeid hele 8.klasse, den andre gruppa skulle ha metallsløyd hele 8. klasse. En etter en toget jentene ut av rommet og bort mot tekstilrommet, tilslutt var det bare meg og alle guttene igjen "Ja, hva blir det til?" sa lærer'n tilslutt, og jeg lusket etter de andre jentene. Dette var midt på -80-tallet. (Heldigvis var det et par gutter som ville bytte etter jul, så da byttet to av oss jentene med dem. -men vi "slapp" å lære å sveise. Jeg synes det så skummelt ut dengangen og var glad/letta for å slippe, nå i dag blir jeg fly forbanna på læreren som faktisk lot oss slippe unna fordi vi var jenter!) -jeg husker også at den ene fetter'n min fikk G i heimkunnskap enda han var den i familien som kom først hjem og laget middag hver dag... Jeg synes jente- og gutteklasser er bakstreversk og minner sterkt om 1950-tallet. Ungene må lære å forholde seg til hverandre, og det blir vanskelig å beholde tanken om likeverd og likestilling hvis de skal deles i to grupper fra de går i grunnskolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 -og hvorfor har du vært veldig for det lenge? Husker på ungdomsskolen ble vi delt opp i to grupper, den ene gruppa skulle ha håndarbeid hele 8.klasse, den andre gruppa skulle ha metallsløyd hele 8. klasse. En etter en toget jentene ut av rommet og bort mot tekstilrommet, tilslutt var det bare meg og alle guttene igjen "Ja, hva blir det til?" sa lærer'n tilslutt, og jeg lusket etter de andre jentene. Dette var midt på -80-tallet. (Heldigvis var det et par gutter som ville bytte etter jul, så da byttet to av oss jentene med dem. -men vi "slapp" å lære å sveise. Jeg synes det så skummelt ut dengangen og var glad/letta for å slippe, nå i dag blir jeg fly forbanna på læreren som faktisk lot oss slippe unna fordi vi var jenter!) -jeg husker også at den ene fetter'n min fikk G i heimkunnskap enda han var den i familien som kom først hjem og laget middag hver dag... Jeg synes jente- og gutteklasser er bakstreversk og minner sterkt om 1950-tallet. Ungene må lære å forholde seg til hverandre, og det blir vanskelig å beholde tanken om likeverd og likestilling hvis de skal deles i to grupper fra de går i grunnskolen. ''Jeg synes jente- og gutteklasser er bakstreversk og minner sterkt om 1950-tallet. Ungene må lære å forholde seg til hverandre, og det blir vanskelig å beholde tanken om likeverd og likestilling hvis de skal deles i to grupper fra de går i grunnskolen. '' Amen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Det går da ikke an å generalisere på den måten ved å si at "Ukeplaner fungerer dårlig for gutter. Vi så at det var mye lettere for guttene å gjøre lekser når de fikk dem fra dag til dag, sier Olsen.'' Ungene her har ukeplaner fra 1. trinn og det fungerer helt utmerket for både jentungen og guttungen. Jeg husker fremdeles med gru fra ungdomsskolen hvor jeg var hos tannlegen den timen vi skulle dele klassen opp i sløyd eller håndarbeide (det var enten-eller, ikke noe både-og!) og jeg ble plassert i håndarbeidsklassen. Jeg ble dritsur og prøvde fortvilt å komme over i sløydklassen, men det fikk jeg ikke - jeg var jo jente. Hadde jeg vært gutt hadde de garantert satt meg i sløydgruppa. Så jeg er ikke umiddelbart enig nei. Hm, hadde vi samme lærere i sløyd/håndarbeid? Omtrent det samme skjedde med meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 ''Jeg tror mye av problemet er at rollemodellene for gutter er folk som skigåere, fotallspillere, og andre som ikke akkurat briljerer med skole og fag.'' Og ikke bare for guttene, men for foreldrene deres også. Det er jo mye gjevere å være rik og berømt fordi man er flink til å sparke en ball enn å ha gjort karriere i forretningslivet. For ikke å snakke om å være ingeniør eller lege, eller noe som krever at man er skoleflink. Det er jo noe som folk jobber med, men det er veldig vanskelig å endre holdning, spesielt ettersom det er mye letter å drømme om å bli fotballproff. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fløtepus Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Ja, det var en god idé. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.