Gå til innhold

Ja til jente-og gutteklasser


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    30

  • PieLill

    8

  • Lillemus

    5

  • morsan

    3

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes det er en fryktelig dårlig idé.

For det første er ikke gutter og jenter så sterotype at det går an å tilpasse undervisningsopplegget basert på kjønn. Skal jenter som også ønsker og trenger fysisk aktivitet, medbestemmelse og utfordirnger, henvises til et klamt klasserom mens guttene får boltre seg.

Og skal gutter som ønsker ro og konsentrasjon tvinges til hyperaktivitet.

For det andre lurer jeg på hvorfor jenter skal ha mindre medbestemmelse enn gutter. I realiteten sier artikkelen at jentene skal tilbys underdanig passivitet, mens guttene skal utfordres og få medbestemmelse.

Og når skal barna lære å fungere sammen.

Vi trenger større variasjon og valgfrihet i vår tragisk enssporede enhetsskole. Men at man skal pådyttes valg andre har gjort på bakgrunn av kjønn blir helt sykt.

På 50-, 60- og tildels 70-tallet måtte barna i langt større grad være rolige på skolen og innordne seg. Og da var ikke guttene utpekt som skoletapere.

Kanskje guttene i realiteten trenger mer struktur og disiplin, ikke mindre.

mvh

Jeg vet ikke helt hva jeg mener om dette...

Jeg tror absolutt dette kunne hatt noe for seg i praktiske og estetiske fag, men i teorifag??

Som lærer så opplever jeg ikke at det er så stor forskjell på hvordan gutter og jenter lærer. Men at skolen i seg selv er veldig jentesentrert, er det dessverre ingen tvil om. Vi er altfor mange kvinnelige lærere og det dilles mye med ting som faller lettere for jenter enn for gutter (tegning, fargelegging etc)

Men jeg synest at dette prosjektet smaker litt av "praktisk aktivitet for gutta og teori for jentene". Hva med jentene som trenger mer praktisk pedagogikk og gutta som er teoritekere og slett ikke føler for å drive på sløydsalen og klatre i trær dagen lang:-) Jeg setter det litt på spissen her, men ser godt at man fort kan komme til å tråkke feil med dette her....

Jeg tror i grunnen mer på å få flere mannlige lærere i barneskolen.-) Lettere sagt enn gjort, kanskje..?

mariaflyfly

Jeg vet ikke helt hva jeg mener om dette...

Jeg tror absolutt dette kunne hatt noe for seg i praktiske og estetiske fag, men i teorifag??

Som lærer så opplever jeg ikke at det er så stor forskjell på hvordan gutter og jenter lærer. Men at skolen i seg selv er veldig jentesentrert, er det dessverre ingen tvil om. Vi er altfor mange kvinnelige lærere og det dilles mye med ting som faller lettere for jenter enn for gutter (tegning, fargelegging etc)

Men jeg synest at dette prosjektet smaker litt av "praktisk aktivitet for gutta og teori for jentene". Hva med jentene som trenger mer praktisk pedagogikk og gutta som er teoritekere og slett ikke føler for å drive på sløydsalen og klatre i trær dagen lang:-) Jeg setter det litt på spissen her, men ser godt at man fort kan komme til å tråkke feil med dette her....

Jeg tror i grunnen mer på å få flere mannlige lærere i barneskolen.-) Lettere sagt enn gjort, kanskje..?

''Men jeg synest at dette prosjektet smaker litt av "praktisk aktivitet for gutta og teori for jentene". Hva med jentene som trenger mer praktisk pedagogikk og gutta som er teoritekere og slett ikke føler for å drive på sløydsalen og klatre i trær dagen lang:-) ''

Jeg er helt enig.

''

Jeg tror i grunnen mer på å få flere mannlige lærere i barneskolen.-)

''

Mulig. Samtidig tror jeg på økt lærertetthet. :)

Annonse

Jeg synes dette er et veldig spennende tema, og jeg håper virkelig at det blir forsket mer slik at vi kan få vite også langtidsvirkningen av dette.

Langtidsvirkningene vet vi da - det er bare å se til land hvor de har separate gutteklasser og jenteklasser - Saudi Arabia, Afghanistan, og en del katolske skoler.

Det er ikke noe "nytt". Det er meget gammelt.

Med vennlig hilsen

Bortsett fra stereotypene, så er det minst én ting som torpederer dette forslaget dødt: skolen skal forbrede elevene til å gå ut i samfunnet.

Med mindre du planlegger å la Taliban lage samfunnet i Norge i fremtiden, så må gutter bli vant med å omgås jenter, og omvendt.

Dessuten vil et slikt forslag trolig skape veldig mange gutter som er skoletapere.

Med vennlig hilsen

Jeg synes det er en fryktelig dårlig idé.

For det første er ikke gutter og jenter så sterotype at det går an å tilpasse undervisningsopplegget basert på kjønn. Skal jenter som også ønsker og trenger fysisk aktivitet, medbestemmelse og utfordirnger, henvises til et klamt klasserom mens guttene får boltre seg.

Og skal gutter som ønsker ro og konsentrasjon tvinges til hyperaktivitet.

For det andre lurer jeg på hvorfor jenter skal ha mindre medbestemmelse enn gutter. I realiteten sier artikkelen at jentene skal tilbys underdanig passivitet, mens guttene skal utfordres og få medbestemmelse.

Og når skal barna lære å fungere sammen.

Vi trenger større variasjon og valgfrihet i vår tragisk enssporede enhetsskole. Men at man skal pådyttes valg andre har gjort på bakgrunn av kjønn blir helt sykt.

På 50-, 60- og tildels 70-tallet måtte barna i langt større grad være rolige på skolen og innordne seg. Og da var ikke guttene utpekt som skoletapere.

Kanskje guttene i realiteten trenger mer struktur og disiplin, ikke mindre.

mvh

''For det første er ikke gutter og jenter så sterotype at det går an å tilpasse undervisningsopplegget basert på kjønn. Skal jenter som også ønsker og trenger fysisk aktivitet, medbestemmelse og utfordirnger, henvises til et klamt klasserom mens guttene får boltre seg.

Og skal gutter som ønsker ro og konsentrasjon tvinges til hyperaktivitet.

''

Jeg har ikke lest artikkelen (ennå), men mine umiddelbare tanker når det gjelder forslag om rene gutte. og jenteklasser er i den retning du skriver her.

Langtidsvirkningene vet vi da - det er bare å se til land hvor de har separate gutteklasser og jenteklasser - Saudi Arabia, Afghanistan, og en del katolske skoler.

Det er ikke noe "nytt". Det er meget gammelt.

Med vennlig hilsen

*he he* tenkte det samme selv :-) Dette er jo ikke nytt!

Jeg synes det er en fryktelig dårlig idé.

For det første er ikke gutter og jenter så sterotype at det går an å tilpasse undervisningsopplegget basert på kjønn. Skal jenter som også ønsker og trenger fysisk aktivitet, medbestemmelse og utfordirnger, henvises til et klamt klasserom mens guttene får boltre seg.

Og skal gutter som ønsker ro og konsentrasjon tvinges til hyperaktivitet.

For det andre lurer jeg på hvorfor jenter skal ha mindre medbestemmelse enn gutter. I realiteten sier artikkelen at jentene skal tilbys underdanig passivitet, mens guttene skal utfordres og få medbestemmelse.

Og når skal barna lære å fungere sammen.

Vi trenger større variasjon og valgfrihet i vår tragisk enssporede enhetsskole. Men at man skal pådyttes valg andre har gjort på bakgrunn av kjønn blir helt sykt.

På 50-, 60- og tildels 70-tallet måtte barna i langt større grad være rolige på skolen og innordne seg. Og da var ikke guttene utpekt som skoletapere.

Kanskje guttene i realiteten trenger mer struktur og disiplin, ikke mindre.

mvh

Vel sagt og skrevet, PieLill!

Det går da ikke an å generalisere på den måten ved å si at "Ukeplaner fungerer dårlig for gutter. Vi så at det var mye lettere for guttene å gjøre lekser når de fikk dem fra dag til dag, sier Olsen.''

Ungene her har ukeplaner fra 1. trinn og det fungerer helt utmerket for både jentungen og guttungen.

Jeg husker fremdeles med gru fra ungdomsskolen hvor jeg var hos tannlegen den timen vi skulle dele klassen opp i sløyd eller håndarbeide (det var enten-eller, ikke noe både-og!) og jeg ble plassert i håndarbeidsklassen. Jeg ble dritsur og prøvde fortvilt å komme over i sløydklassen, men det fikk jeg ikke - jeg var jo jente. Hadde jeg vært gutt hadde de garantert satt meg i sløydgruppa.

Så jeg er ikke umiddelbart enig nei.

Annonse

*he he* tenkte det samme selv :-) Dette er jo ikke nytt!

Nei, det er det samme gamle.

Og det er, ironisk nok, farligst for guttene, for det er de som vil bli skolesinker, og falle gjennom i en fremtid hvor utdanning er viktigere enn i dag.

Jeg tror mye av problemet er at rollemodellene for gutter er folk som skigåere, fotallspillere, og andre som ikke akkurat briljerer med skole og fag.

Med vennlig hilsen

Nei, det er det samme gamle.

Og det er, ironisk nok, farligst for guttene, for det er de som vil bli skolesinker, og falle gjennom i en fremtid hvor utdanning er viktigere enn i dag.

Jeg tror mye av problemet er at rollemodellene for gutter er folk som skigåere, fotallspillere, og andre som ikke akkurat briljerer med skole og fag.

Med vennlig hilsen

''Jeg tror mye av problemet er at rollemodellene for gutter er folk som skigåere, fotallspillere, og andre som ikke akkurat briljerer med skole og fag.''

Og ikke bare for guttene, men for foreldrene deres også. Det er jo mye gjevere å være rik og berømt fordi man er flink til å sparke en ball enn å ha gjort karriere i forretningslivet.

-og hvorfor har du vært veldig for det lenge?

Husker på ungdomsskolen ble vi delt opp i to grupper, den ene gruppa skulle ha håndarbeid hele 8.klasse, den andre gruppa skulle ha metallsløyd hele 8. klasse. En etter en toget jentene ut av rommet og bort mot tekstilrommet, tilslutt var det bare meg og alle guttene igjen "Ja, hva blir det til?" sa lærer'n tilslutt, og jeg lusket etter de andre jentene. Dette var midt på -80-tallet.

(Heldigvis var det et par gutter som ville bytte etter jul, så da byttet to av oss jentene med dem. -men vi "slapp" å lære å sveise. Jeg synes det så skummelt ut dengangen og var glad/letta for å slippe, nå i dag blir jeg fly forbanna på læreren som faktisk lot oss slippe unna fordi vi var jenter!)

-jeg husker også at den ene fetter'n min fikk G i heimkunnskap enda han var den i familien som kom først hjem og laget middag hver dag...

Jeg synes jente- og gutteklasser er bakstreversk og minner sterkt om 1950-tallet. Ungene må lære å forholde seg til hverandre, og det blir vanskelig å beholde tanken om likeverd og likestilling hvis de skal deles i to grupper fra de går i grunnskolen.

mariaflyfly

-og hvorfor har du vært veldig for det lenge?

Husker på ungdomsskolen ble vi delt opp i to grupper, den ene gruppa skulle ha håndarbeid hele 8.klasse, den andre gruppa skulle ha metallsløyd hele 8. klasse. En etter en toget jentene ut av rommet og bort mot tekstilrommet, tilslutt var det bare meg og alle guttene igjen "Ja, hva blir det til?" sa lærer'n tilslutt, og jeg lusket etter de andre jentene. Dette var midt på -80-tallet.

(Heldigvis var det et par gutter som ville bytte etter jul, så da byttet to av oss jentene med dem. -men vi "slapp" å lære å sveise. Jeg synes det så skummelt ut dengangen og var glad/letta for å slippe, nå i dag blir jeg fly forbanna på læreren som faktisk lot oss slippe unna fordi vi var jenter!)

-jeg husker også at den ene fetter'n min fikk G i heimkunnskap enda han var den i familien som kom først hjem og laget middag hver dag...

Jeg synes jente- og gutteklasser er bakstreversk og minner sterkt om 1950-tallet. Ungene må lære å forholde seg til hverandre, og det blir vanskelig å beholde tanken om likeverd og likestilling hvis de skal deles i to grupper fra de går i grunnskolen.

''Jeg synes jente- og gutteklasser er bakstreversk og minner sterkt om 1950-tallet. Ungene må lære å forholde seg til hverandre, og det blir vanskelig å beholde tanken om likeverd og likestilling hvis de skal deles i to grupper fra de går i grunnskolen.

''

Amen.

Det går da ikke an å generalisere på den måten ved å si at "Ukeplaner fungerer dårlig for gutter. Vi så at det var mye lettere for guttene å gjøre lekser når de fikk dem fra dag til dag, sier Olsen.''

Ungene her har ukeplaner fra 1. trinn og det fungerer helt utmerket for både jentungen og guttungen.

Jeg husker fremdeles med gru fra ungdomsskolen hvor jeg var hos tannlegen den timen vi skulle dele klassen opp i sløyd eller håndarbeide (det var enten-eller, ikke noe både-og!) og jeg ble plassert i håndarbeidsklassen. Jeg ble dritsur og prøvde fortvilt å komme over i sløydklassen, men det fikk jeg ikke - jeg var jo jente. Hadde jeg vært gutt hadde de garantert satt meg i sløydgruppa.

Så jeg er ikke umiddelbart enig nei.

Hm, hadde vi samme lærere i sløyd/håndarbeid? Omtrent det samme skjedde med meg.

''Jeg tror mye av problemet er at rollemodellene for gutter er folk som skigåere, fotallspillere, og andre som ikke akkurat briljerer med skole og fag.''

Og ikke bare for guttene, men for foreldrene deres også. Det er jo mye gjevere å være rik og berømt fordi man er flink til å sparke en ball enn å ha gjort karriere i forretningslivet.

For ikke å snakke om å være ingeniør eller lege, eller noe som krever at man er skoleflink.

Det er jo noe som folk jobber med, men det er veldig vanskelig å endre holdning, spesielt ettersom det er mye letter å drømme om å bli fotballproff.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...