Gå til innhold

Jenteskolen, fakta eller myter.


PieLill

Anbefalte innlegg

Er dagens skole så jentete som man vil ha det til?

Blir det så mye bedre for guttene om de får mannlige lærere eller kommer sammen med bare gutter?

Søker man litt på nettet finner man ikke så entydige svar:

"Mange jenter gir bedre karakterer:"

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3497077.ece

"Er mannlige lærere viktige for gutters skoleprestasjoner?"

http://kilden.forskningsradet.no/c16877/publikasjon/vis.html?tid=67037

"En skole som utfordrer elevene:"

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article3658106.ece

"En god lærer? Det er Kirsti, det!"

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3357307.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har 3 gutter og 1 jente. Egentlig har jeg aldri tenkt noe særlig på dette, men har faktisk best erfaring med mannlige lærere for guttene. Spesielt en av guttenes siste år på barneskolen ble "reddet" av en ung mannlig lærer etter at klassen i flere år hadde vært utsatt for en "gammel frøken" som ikke skjønte seg hverken på unger generelt eller gutter spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 gutter og 1 jente. Egentlig har jeg aldri tenkt noe særlig på dette, men har faktisk best erfaring med mannlige lærere for guttene. Spesielt en av guttenes siste år på barneskolen ble "reddet" av en ung mannlig lærer etter at klassen i flere år hadde vært utsatt for en "gammel frøken" som ikke skjønte seg hverken på unger generelt eller gutter spesielt.

Men var det *fordi* den nye var mann, eller fordi den gamle lærerinnen var "100 år" eldre en din sønn mens den nye var nyutdannet, så på din sønn med ferske øyne, og hadde bedre kjemi med unger som er født etter 2. verdenskrig?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men var det *fordi* den nye var mann, eller fordi den gamle lærerinnen var "100 år" eldre en din sønn mens den nye var nyutdannet, så på din sønn med ferske øyne, og hadde bedre kjemi med unger som er født etter 2. verdenskrig?

Med vennlig hilsen

Si det...

Dette er mange år siden, så jeg husker ikke detaljer (gammel, jeg også....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det...

Dette er mange år siden, så jeg husker ikke detaljer (gammel, jeg også....)

Tror du ikke mange av jentene i klassen også mente at den nye læreren var bedre?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke inntrykk av at gutter generelt her på mitt hjemsted blir skoletapere. Begge mine unger (en av hvert kjønn) går i klasser med godt miljø og gode lærere, og de trives godt og får gode resultater begge to. De går i 2. og 5. klasse. Vennene deres trives også på skolen og lærer det de skal, selv de jeg vet om som har forskjellige utfordringer å ta hensyn til trives såvidt jeg vet på skolen.

På flere av skolene her i byen har de hatt "versting"-klasser som jeg har hatt kjennskap til gjennom kolleger, venner og bekjente. Som regel er årsaken "slapp" ledelse, flere ADHD og andre diagnoser i samme klasse, og uro som eskalerer og forsterker seg sjøl. I en av de klassene jeg har kjennskap til er det en jentegjeng som er verst, i en annen er det en meget utagerende gutt som tilslutt fikk "frimerke" hele skoledagen.

På skolen der mine barn går innførte de i for-fjor nulltoleranse i flere klasser, og klassemiljøene i problemklassene bedret seg noe voldsomt. Det var ikke beinhard disiplin egentlig, men alt som ikke var god folkeskikk ble straffet med "kryss" som førte til gjensitting.

Nå er jo en ting det man subjektivt ser som mor og musikklærer, en helt annen ting er statistikk og nasjonale prøver og denslags.

Det som er "skummelt" med skolediskusjoner er at alle jo har gått på skolen og lar seg farge av sine mer eller mindre gode opplevelse og ikke klarer å se forskjellen på skolen på 50-, 60, 70, 80 og 90-tallet og skolen i dag. Det er ofte opptil flere reformer siden man selv satte bena i et klasserom som elev...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke inntrykk av at gutter generelt her på mitt hjemsted blir skoletapere. Begge mine unger (en av hvert kjønn) går i klasser med godt miljø og gode lærere, og de trives godt og får gode resultater begge to. De går i 2. og 5. klasse. Vennene deres trives også på skolen og lærer det de skal, selv de jeg vet om som har forskjellige utfordringer å ta hensyn til trives såvidt jeg vet på skolen.

På flere av skolene her i byen har de hatt "versting"-klasser som jeg har hatt kjennskap til gjennom kolleger, venner og bekjente. Som regel er årsaken "slapp" ledelse, flere ADHD og andre diagnoser i samme klasse, og uro som eskalerer og forsterker seg sjøl. I en av de klassene jeg har kjennskap til er det en jentegjeng som er verst, i en annen er det en meget utagerende gutt som tilslutt fikk "frimerke" hele skoledagen.

På skolen der mine barn går innførte de i for-fjor nulltoleranse i flere klasser, og klassemiljøene i problemklassene bedret seg noe voldsomt. Det var ikke beinhard disiplin egentlig, men alt som ikke var god folkeskikk ble straffet med "kryss" som førte til gjensitting.

Nå er jo en ting det man subjektivt ser som mor og musikklærer, en helt annen ting er statistikk og nasjonale prøver og denslags.

Det som er "skummelt" med skolediskusjoner er at alle jo har gått på skolen og lar seg farge av sine mer eller mindre gode opplevelse og ikke klarer å se forskjellen på skolen på 50-, 60, 70, 80 og 90-tallet og skolen i dag. Det er ofte opptil flere reformer siden man selv satte bena i et klasserom som elev...

Jeg tror at en av grunnene til at flere gutter faller gjennom er at flere av guttene kan ha behov for tydelige grenser, krav og utfordringer.

Om dette vannes ut i alskens forklaring, forståelse og dill mister flere gutter enn jenter fotfestet.

Det er ikke prøyserdisiplin jeg er ute etter, men større tydelighet både på hva som skal gjøres, hva som kreves, hva som er lov og ikke.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at en av grunnene til at flere gutter faller gjennom er at flere av guttene kan ha behov for tydelige grenser, krav og utfordringer.

Om dette vannes ut i alskens forklaring, forståelse og dill mister flere gutter enn jenter fotfestet.

Det er ikke prøyserdisiplin jeg er ute etter, men større tydelighet både på hva som skal gjøres, hva som kreves, hva som er lov og ikke.

mvh

Tydelige voksne er viktig ja. Hvis man snakker i lange setninger med opptil flere inskutte bisetninger, er det mange av gutta som detter ut før de får med seg poenget.

Det er stor forskjell på "Hei gutter jeg tror ikke dere skal gjøre det der fordi da kan den bli ødelagt og den koster jo mange penger å erstatte og det ville være synd for dem hjemme om de må erstatte den" og "Slutt med det der, den blir ødelagt!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...