Gå til innhold

Filosoferte litt over hiajbdebatten idag ;)


Gjest togli

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

Har ingen innvendinger og sier bare "Godt skrevet" selv om jeg vet du liker dypere innlegg enn det ;-P

Det avhenger helt av hvem som svarer. Av deg er det et kompliment. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 218
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    69

  • morsan

    14

  • Maximia

    8

  • ShitDiddelyDo

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia

Det kan også tenkes at det ville vært en lettelse for henne å få lov til å være som de andre i klassen.

Ikke helt utenkelig det nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også tenkes at det ville vært en lettelse for henne å få lov til å være som de andre i klassen.

Ikke helt utenkelig det nei.

Alle går jo med forskjellige klær. Hvorfor er det et skaut som forhindrer henne i å være som "alle andre"?

Og, like viktig, hvem er det som påstår at hun ikke er "som alle andre", bare fordi hun har skaut på? Hvem er det som fokuserer og fokuserer på et klesplagg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Alle går jo med forskjellige klær. Hvorfor er det et skaut som forhindrer henne i å være som "alle andre"?

Og, like viktig, hvem er det som påstår at hun ikke er "som alle andre", bare fordi hun har skaut på? Hvem er det som fokuserer og fokuserer på et klesplagg.

Med vennlig hilsen

http://www.vl.no/samfunn/article15817.zrm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Det er helt sikkert mange ulike grunner til hijabbruk og av den grunn tenker jeg at det blir feil å nekte kvinner å bruke dette hodeplagget. Det vil være mye mer effektivt å fokusere på andre ting som f.eks. likestilling, selvbestemmelsesrett osv....

''Det vil være mye mer effektivt å fokusere på andre ting som f.eks. likestilling, selvbestemmelsesrett osv..''

Forstår du ikke at dette har med likestilling å gjøre?

Se utviklingen i Tunisia etter at det kom et forbud. Dette er et muslimsk land. Kanskje vi har noe å lære av dem?

http://www.dagbladet.no/kultur/2005/10/10/445844.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det vil være mye mer effektivt å fokusere på andre ting som f.eks. likestilling, selvbestemmelsesrett osv..''

Forstår du ikke at dette har med likestilling å gjøre?

Se utviklingen i Tunisia etter at det kom et forbud. Dette er et muslimsk land. Kanskje vi har noe å lære av dem?

http://www.dagbladet.no/kultur/2005/10/10/445844.html

Det er klart at det også i Norge vil være mer likestilling hvis alle kvinner jobbet ute, i stedet for at noen velger å være hjemme med ungene.

Skal vi forby personlige valg i likestillingens navn?

Likestilling er at folk får velge selv, ikke at du velger for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som påstår noe. Tror du de lyver?

Se også denne. Tror du hun lyver om de gråtende jentene? Jeg fatter ikke at du kan forsvare dette.

http://www.vl.no/samfunn/article15538.zrm

At det forekommer, helt sikkert. Det forekommer veldig mye galt i samfunnet, uten at man forbyr det. (Og legg merke til at det er en artikkel i en kristen avis, som ofte har sin egen grunn til å male fanden på veggen for andre religioner.)

Det er allerede ulovlig å tvinge kvinner til å bruke hijab.

Det du bedriver er å behandle kvinner som 2. klasses borgere, som du skal bestemme over. Ikke så ulikt hvordan noen imamer ser seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Som påstår noe. Tror du de lyver?

Se også denne. Tror du hun lyver om de gråtende jentene? Jeg fatter ikke at du kan forsvare dette.

http://www.vl.no/samfunn/article15538.zrm

Det står ingenting i artikkelen om statistikk av gråtende kvinner med hijab. Ingen nekter at tvang eksisterer, men debatten går på om kvinner skal nektes å gå med hijab fordi noen tvinges.

Jeg er ikke klar for å bli forbudt og drikke alkohol fordi noen har alkoholproblemer. Jeg tilhører flertallet som bruker alkohol som glede for meg selv uten at det går utover andre. Det er samme prinsipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det også i Norge vil være mer likestilling hvis alle kvinner jobbet ute, i stedet for at noen velger å være hjemme med ungene.

Skal vi forby personlige valg i likestillingens navn?

Likestilling er at folk får velge selv, ikke at du velger for dem.

Hjemmet er det siste stedet man vil finne likestilling i. Mange normenn stakkarsliggjør kvinner fra andre kulturer som er hjemmeværende mens barna er små. Det er kanskje mer synd på norske kvinner som gjerne er dobbeltarbeidende når barna er små. Det er lettere å se andre enn seg selv og sin situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Det kan også tenkes at det ville vært en lettelse for henne å få lov til å være som de andre i klassen.

Ikke helt utenkelig det nei.

Jeg kjenner henne og vet at hun bruker hijaben frivillig fordi hun føler seg "naken" uten. Hun har søstre som velger å ikke bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er helt klart et kjempeproblem, men mitt poeng er at man ikke kan si at _alle_ jenter med hijab blir tvunget til å bruke det. Av den grunn tenker jeg at et forbud blir feil. Vi bør altså satse på å bruke kreftene på andre områder som påvirker mange muslimske kvinners hverdag.

Nordmenn henger seg opp i hijaben fordi det er enklere å gå til angrep på noe som er synlig... tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er nok lov for gutter å ha kippa (jødisk "hatt") på seg. Eller, turban for sikher.

Med vennlig hilsen

Ja, og dette er dirskriminering av de guttene som ikke er jøder eller sikher, meen som simpelthen synes lue inne er kult :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart et kjempeproblem, men mitt poeng er at man ikke kan si at _alle_ jenter med hijab blir tvunget til å bruke det. Av den grunn tenker jeg at et forbud blir feil. Vi bør altså satse på å bruke kreftene på andre områder som påvirker mange muslimske kvinners hverdag.

Nordmenn henger seg opp i hijaben fordi det er enklere å gå til angrep på noe som er synlig... tror jeg...

Jeg tror at for de fleste muslimske kvinner i Norge så kommer hijab-bruk ganske langt ned på listen over problemer.

Jeg vil påstå at Frp er et større problem for de fleste muslimske kvinner enn det hijaben er.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Det vil være mye mer effektivt å fokusere på andre ting som f.eks. likestilling, selvbestemmelsesrett osv..''

Forstår du ikke at dette har med likestilling å gjøre?

Se utviklingen i Tunisia etter at det kom et forbud. Dette er et muslimsk land. Kanskje vi har noe å lære av dem?

http://www.dagbladet.no/kultur/2005/10/10/445844.html

Klart det kan ha med likestilling å gjøre... og det er flott at et muslimsk land har greid å snu trenden!

Jeg snakket her om hvordan det føles å bli nekta å bruke et plagg som har vært en del av ens hverdag "hele livet". Kanskje føles det nesten som å bli nekta å ta på BH for oss? ;)

Det hadde muligens vært lettere med hijabforbud for alle som er født fra år 2010 f.eks. ;) Da slapp man å starte med bruken for så å bli fratatt vanen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og dette er dirskriminering av de guttene som ikke er jøder eller sikher, meen som simpelthen synes lue inne er kult :-)

De må nok ha et religiøst forhold til luer! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...