Gå til innhold

Filosoferte litt over hiajbdebatten idag ;)


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Det som er skremmende er dine skylapper.

Slettes ikke. Jeg vil la kvinnene bestemme selv, i stedet for å tro at jeg har fasiten for hva de "egentlig ønsker", og derfor kan komme med et lovforslag for å tvinge dem til det jeg vil.

De er ikke automatisk undertrykte fordi de velger noe annet enn deg.

Tvang er et problem, men da løser man det ved å forhindre tvang, og ikke ved å frata kvinnene valgfrihet over eget hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 218
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    69

  • morsan

    14

  • Maximia

    8

  • ShitDiddelyDo

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest arfanbatistine

Men har ikke en bikinitopp samme funksjon i Norge?

Hvorfor dekker du brystene når du går ute?

Med vennlig hilsen

Nå vet ikke jeg i hvilken del av landet du bor, men her hvor jeg virker er det forholdsvis sjelden å støte på kvinner som benytter bikini på jobb, har også til gode å se småjenter i bikinitopp på vei til skolen. Dette gjør at jeg ikke kan se at det skulle være mulig og sette likhetstegn mellom bikini og hijab.

Hvis det derimot skulle spre seg en kultur her til lands som gikk inn for å kle opp jenter fra tre års alder inn i bikini og at de måtte benytte dette plagget, og KUN dette hver eneste dag, ja da kunne du kanskje ha et poeng.

Inntil videre synes jeg vi ikke trenger å late som at bikini, bunad etc. kan sammenlignes med dette symbolet på urettferdighet som hijab er for de fleste av oss nordmenn.

Om du ferierer litt vil du kanskje også se at det ikke er 100% av norske kvinner som dekker brystene på stranda, graden av seksualisering av disse kroppsdelene er altså ulik rundt omkring. Du vil også erfare at kvinner som soler seg toppløse i Norge ikke støtes ut av sin familie, kommer ut for et ufrivillig syrebad, steines osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvor mange ville grått dersom hijaben ble forbudt?''

Sikkert veldig mange menn!

Jeg tror ærlig talt ikke mange damer vil gråte. Noen vil følge dager ved å gå ut noen dager, men det var ikke lenge.

Les om den postive utviklingen i Tunisia.

Dette med at folk selv faktisk får velge hva de kler seg med gjelder åpenbart ikke for muslimske kvinner?

De må ha på klær som du har godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel om hun ville gått på skolen i det hele tatt.

Jeg tror ikke et hijab-forbud ville få dagens hijab-kledde kvinner til å kaste hijab'en og løpe lykkelig og frigjort ned Karl Johan. Snarere ville de vel heller holdt seg innendørs mest mulig. Og det var vel ikke meningen? Eller var det akkurat det det var? Greit med hijab, så lenge vi slipper å se den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milde måne

Dette med at folk selv faktisk får velge hva de kler seg med gjelder åpenbart ikke for muslimske kvinner?

De må ha på klær som du har godkjent?

Du messer og messer på ditt du . Uten å _prøve_ å se hva vi andre mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg i hvilken del av landet du bor, men her hvor jeg virker er det forholdsvis sjelden å støte på kvinner som benytter bikini på jobb, har også til gode å se småjenter i bikinitopp på vei til skolen. Dette gjør at jeg ikke kan se at det skulle være mulig og sette likhetstegn mellom bikini og hijab.

Hvis det derimot skulle spre seg en kultur her til lands som gikk inn for å kle opp jenter fra tre års alder inn i bikini og at de måtte benytte dette plagget, og KUN dette hver eneste dag, ja da kunne du kanskje ha et poeng.

Inntil videre synes jeg vi ikke trenger å late som at bikini, bunad etc. kan sammenlignes med dette symbolet på urettferdighet som hijab er for de fleste av oss nordmenn.

Om du ferierer litt vil du kanskje også se at det ikke er 100% av norske kvinner som dekker brystene på stranda, graden av seksualisering av disse kroppsdelene er altså ulik rundt omkring. Du vil også erfare at kvinner som soler seg toppløse i Norge ikke støtes ut av sin familie, kommer ut for et ufrivillig syrebad, steines osv.

Akkurat som de fleste muslimske kvinner som går uten hijab heller ikke rammes slik du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du messer og messer på ditt du . Uten å _prøve_ å se hva vi andre mener.

Jeg vet utmerket godt hva du/dere mener. Jeg har hørt det sammen siden 1998 på DOL - det er det samme gamle om å "styre" innvandrere (og særlig kvinner) i Norge, og å plukke opp enhver forskjell mellom "dem" og "oss" og lage det til et problem.

Hvis du spurte innvandrerkvinner så svarer det nok at Frp og fremmedfrykt er et langt større problem for dem enn et skaut på hodet. Vil du avskaffe Frp?

Eller ble det plutselig annerledes nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Slettes ikke. Jeg vil la kvinnene bestemme selv, i stedet for å tro at jeg har fasiten for hva de "egentlig ønsker", og derfor kan komme med et lovforslag for å tvinge dem til det jeg vil.

De er ikke automatisk undertrykte fordi de velger noe annet enn deg.

Tvang er et problem, men da løser man det ved å forhindre tvang, og ikke ved å frata kvinnene valgfrihet over eget hode.

Poenget er at de ikke har valgfrihet.

Det du sier er at man ikke skal ha lover og regler i et land. Folk skal bestemme selv og det skal være fritt frem.

Var du i mot røykeloven også, siden du på død og liv er for valgfrihet uansett konsekvenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å lese om Tunisia igjen. Den linken slår ihjel alle dine argumeneter.

Den slår ikke ihjel noe annet enn idéen om religionsfrihet som er i den norske Grunnloven.

Det er klart man kan tvinge gjennom likestilling. Man kan forby mødre å være hjemme, man kan tvinge kvinner til å bli bilmekanikere (enten de vil eller ei) i likestillingens navn.

Man kan bli som Nord-Korea.

Eller man kan la folk få velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest striil

Jeg husker da Ayatollaen ble innsatt i Iran og det helt forjævlige religions/terrorstyret som ble innsatt. Bekledningen for kvinner ble over natta politisk styrt og de som ikke fulgte dette ble banket opp eller drept. Tipper det var ganske stressende for enkelte der også- så med det i tankene synes jeg Hijab er noe langt mer enn et tøystykke, og støtter et forbud mot dette her til lands . Det vil alltid stå for meg som et heslig symbol ikke bare på kvinneundertrykkeløse, men på hvor frastøtende det er når mennesker blir behandlet som kveg og en kulturnasjon går ad undas og de primitive menn springer rundt i gatene med renneløkke og våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at de ikke har valgfrihet.

Det du sier er at man ikke skal ha lover og regler i et land. Folk skal bestemme selv og det skal være fritt frem.

Var du i mot røykeloven også, siden du på død og liv er for valgfrihet uansett konsekvenser?

Jeg er ikke for valgfrihet "uansett". Røyking skader andre.

Å bestemme hva man skal ha på hodet er godt innenfor det man skal få bestemme selv.

Vil du også forby fet mat, sukker, sukkerholdig brus, tobakk, alkohol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Dette med at folk selv faktisk får velge hva de kler seg med gjelder åpenbart ikke for muslimske kvinner?

De må ha på klær som du har godkjent?

Jeg har valgfrihet. Jeg kan velge hva slags klær jeg vil ha på meg.

Disse kvinnene (storparten) kan ikke det.

Rart at alle som mener det samme som deg i RL stort sett er menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker da Ayatollaen ble innsatt i Iran og det helt forjævlige religions/terrorstyret som ble innsatt. Bekledningen for kvinner ble over natta politisk styrt og de som ikke fulgte dette ble banket opp eller drept. Tipper det var ganske stressende for enkelte der også- så med det i tankene synes jeg Hijab er noe langt mer enn et tøystykke, og støtter et forbud mot dette her til lands . Det vil alltid stå for meg som et heslig symbol ikke bare på kvinneundertrykkeløse, men på hvor frastøtende det er når mennesker blir behandlet som kveg og en kulturnasjon går ad undas og de primitive menn springer rundt i gatene med renneløkke og våpen.

Altså, hvorfor skal du la Iran få gleden av å representere hele den muslimske verden med 1,5 milliarder mennesker?

Synes du det er OK hvis Vatikanstaten får representere alle kristne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Den slår ikke ihjel noe annet enn idéen om religionsfrihet som er i den norske Grunnloven.

Det er klart man kan tvinge gjennom likestilling. Man kan forby mødre å være hjemme, man kan tvinge kvinner til å bli bilmekanikere (enten de vil eller ei) i likestillingens navn.

Man kan bli som Nord-Korea.

Eller man kan la folk få velge selv.

Dette er et usaklig svar og det tror jeg du vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgfrihet. Jeg kan velge hva slags klær jeg vil ha på meg.

Disse kvinnene (storparten) kan ikke det.

Rart at alle som mener det samme som deg i RL stort sett er menn.

Jo, mange har det, men du vil frata ALLE valgfriheten.

Overformynderi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et usaklig svar og det tror jeg du vet.

Det er overhodet ikke usaklig.

Ja, selvsagt kan man lage lover inntil "alle er like".

Poenget med likestilling er at folk skal få velge selv, og ikke at alle skal være like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arfanbatistine

Akkurat som de fleste muslimske kvinner som går uten hijab heller ikke rammes slik du beskriver.

Nei, de fleste gjør vel ikke det, her til lands iallefall. I andre land ,feks i områder hvor hijaben er vanligere enn i Norge er det vel hyppigere forekomst Synes det er veldig merkelig av deg å sammenligne bikini med hijab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest striil

Altså, hvorfor skal du la Iran få gleden av å representere hele den muslimske verden med 1,5 milliarder mennesker?

Synes du det er OK hvis Vatikanstaten får representere alle kristne?

Om jeg synes Vatikanstaten og dets underlige pensjonistforum er OK- for å svare kort:NEI.

Det forhindrer likevel ikke det faktum at jordens katolikker lar seg representere ved sin leder paven.

Jeg synes befolkningen i Iran utgjør en anseelig og viktig del av den muslimske verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi burde forby religiøse å få barn. Jødene kapper en kroppsdel av sine guttebarn i guds navn. Samme med mange muslimer. I Norge tar homser i kristne miljøer selvmord fordi foreldre og miljø har et bibelsk syn på homofili.

Så vi kan jo rett og slett forby kristne-, muslimske- og jødiske rasshøl å få barn?

Siden forbud løser problemene.

Når det gjelder dette med gråtende barn og hijab: Hvor mange ville grått dersom hijaben ble forbudt?

Det enkleste hadde vært å forby religion! :-)

*løsningsorientert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvorfor skal du la Iran få gleden av å representere hele den muslimske verden med 1,5 milliarder mennesker?

Synes du det er OK hvis Vatikanstaten får representere alle kristne?

...men Vatikanet legger jo en del føringer for katolikker verden over, og ikke bare innen dets eget lille stat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...