Gå til innhold

Filosoferte litt over hiajbdebatten idag ;)


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Jeg tror alle vil tjene på at men eksponerer sin religiøsitet minst mulig i det offentlige rom.

Om en muslim går med et smykke som kanskje er formet som et religiøst symbol ville jeg ikke sett på som problematisk-på lik linje med at enkelte kristne går med et lite kors rundt halsen.

Nei, skal man gjøre som du sier, betyr det at alt fra korset i det norske flagget og statssymbolet må fjernes, ned til knappene på politiuniformen.

Har du lyst å ombestemme deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 218
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    69

  • morsan

    14

  • Maximia

    8

  • ShitDiddelyDo

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest striil

Jeg tror ganske mange nordmenn hadde blitt temmelig lange i maska når det endelig går opp for dem at forbud og begrensninger av religiøse symboler etc i det offentlige rom også vil ramme ens egne symboler, som man kanskje ikke engang tenker på som religiøse.

Flere steder i utlandet har det f eks blitt forbudt å sette opp juletrær på offentlige steder, fordi det kan ses på som et religiøst symbol. Temmelig fjollete, spør du meg, men slike utslag kan man risikere å få.

Enig der, men så er jo religion i mine øyne ganske så fjollete. Dette med juletrær som i dag er vanlig i kirka ble jo tidligere sett på som hedensk.

Jeg er hedning og feirer at sola snur i stedet- ønsker alle hijabkledde og andre velkommen etter, eller det var vel slik det egentlig begynte før ørkensektene la sin klamme hånd over oss.

Beklager at jeg mest sannsynlig støter noen:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra , for det var en underlig sammenligning synes jeg.

Når det gjelder å velge hvor mye en skal dekke til bør jo dette være frivillig og reguleres av den enkeltes blyghet. Noe jeg synes fungerer ganske bra her i Norge med et sørgelig unntak: det muslimske miljøet.

Hvorfor virker det ikke for muslimer?

Og hva gir "oss" rett til å bestemme "blyghetsnivået" over "dem"? Tror du ikke muslimske kvinner bør få bestemme selv, uten at eno overformyndersk stat skal bestemme over dem?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellila

''At det skulle være noe verre for en jentunge å bli trent til bankraner eller trentil å være en underdanig person synes jeg derimot ikke. Begge deler er en tragedie for individet og en plage for samfunnet.''

Vel, men muslimske jenter er på utdanningstoppen i Norge. De er fremtidens lønnsvinnere, og fremtidens trolig sterkeste gruppe. (Sjekk statistikken.)

Jeg ville vært langt mer bekymret for "fotballgutter", som ligger *langt* under utdanningsnivået i samfunnet.

Med vennlig hilsen

Ja, de muslimske jentene som får lov av sin familie er veldig flinke på skolen-bra det:-)

Skulle bare ønske at de som ikke får lov til å utfolde seg kunne få like mye oppmerksomhet.

Fotballgutta av type J. A. Riise er jeg absolutt bekymret for, virker dog som han har hentet seg litt inn. Andre viser jo at de evner å ta utdanning samtidig. Synes likevel dette problemet er så forsvinnende lite i forhold til muslimsk kvinneundertrykking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de muslimske jentene som får lov av sin familie er veldig flinke på skolen-bra det:-)

Skulle bare ønske at de som ikke får lov til å utfolde seg kunne få like mye oppmerksomhet.

Fotballgutta av type J. A. Riise er jeg absolutt bekymret for, virker dog som han har hentet seg litt inn. Andre viser jo at de evner å ta utdanning samtidig. Synes likevel dette problemet er så forsvinnende lite i forhold til muslimsk kvinneundertrykking.

Muslimske jenter (født i Norge) ligger ***langt*** foran i utdanning.

Og selvsagt er det jenter/kvinner som blir hemmet av familien, men tror du virkelig at de vil få det bedre av at man forbyr dem å bruke skaut?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest striil

Nei, skal man gjøre som du sier, betyr det at alt fra korset i det norske flagget og statssymbolet må fjernes, ned til knappene på politiuniformen.

Har du lyst å ombestemme deg?

Ehh, nei hvorfor skulle jeg ha lyst til å ombestemme meg-det er ikke akkurat nytt tankegods for meg du presenterer her. Tilhører ikke den del av befolkningen som er avhengig av å heise et flagg til "kvitekrists" ære.

Jeg synes derimot at ulike symbol har ulik grad av (skade)virkning. Et anheng rundt halsen versus fullt pavekostyme feks., menmen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ehh, nei hvorfor skulle jeg ha lyst til å ombestemme meg-det er ikke akkurat nytt tankegods for meg du presenterer her. Tilhører ikke den del av befolkningen som er avhengig av å heise et flagg til "kvitekrists" ære.

Jeg synes derimot at ulike symbol har ulik grad av (skade)virkning. Et anheng rundt halsen versus fullt pavekostyme feks., menmen..

For det første, det er grunnlovsfestet religionsfrihet i Norge, og det skal det fremdeles være. Det innebærer også at f. eks. sikher har lov å gå med turban, jøder med kippa, muslimer med hijab, osv.

Å forsøke seg på å forby dette vil være et grovt angrep på ytringsfriheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bellila

Muslimske jenter (født i Norge) ligger ***langt*** foran i utdanning.

Og selvsagt er det jenter/kvinner som blir hemmet av familien, men tror du virkelig at de vil få det bedre av at man forbyr dem å bruke skaut?

Med vennlig hilsen

Synes ikke du skal ufarliggjøre hijaben ved å kall den skaut.

At muslimske jenter gjør det bra på skolen bør ikke overraske noen. Norske jenter gjør det også bedre på skolen enn norske gutter. Dette har å gjøre med grad av lydighet til å gjøre lekser samt hvilken oppfølging man får hjemmefra.

Tidligere var det jo opplest og vedtatt her hjemme at jenter ikke var egnet for høyere utdanning, spesielt realfag. Synes det er strålende at jenter har motbevist dette på så få år, men for fremtiden synes jeg absolutt det er grunn tuil bekymring hvis det skal fortsette i samme retning. Da vil det jo til slutt bli uvanlig blant gutter og ekstremmuslimdamer å ta utdanning. Ser for meg en del uheldige virkninger av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest striil

For det første, det er grunnlovsfestet religionsfrihet i Norge, og det skal det fremdeles være. Det innebærer også at f. eks. sikher har lov å gå med turban, jøder med kippa, muslimer med hijab, osv.

Å forsøke seg på å forby dette vil være et grovt angrep på ytringsfriheten.

Hijab er først og fremst et politisk plagg.

Jeg synes feks. ikke at Tyskland angriper ytringsfriheten til sine borgere ved å nekte de å paradere opp gågata i nazimundur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arfanbatistine

Hvorfor virker det ikke for muslimer?

Og hva gir "oss" rett til å bestemme "blyghetsnivået" over "dem"? Tror du ikke muslimske kvinner bør få bestemme selv, uten at eno overformyndersk stat skal bestemme over dem?

Med vennlig hilsen

Jo, jeg synes så absolutt de bør få bestemme selv over sine egne liv- ikke bare dilte etter saueflokken innpakket i ubekvemme religiøse påbud. Synes det er nitrist når folk skal prøve å gi uttrykk for at feks. femåringen synes det er så stas å ha på hijab for å bl lik mor og tante-mye gøyere enn fotballtrening altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal ufarliggjøre hijaben ved å kall den skaut.

At muslimske jenter gjør det bra på skolen bør ikke overraske noen. Norske jenter gjør det også bedre på skolen enn norske gutter. Dette har å gjøre med grad av lydighet til å gjøre lekser samt hvilken oppfølging man får hjemmefra.

Tidligere var det jo opplest og vedtatt her hjemme at jenter ikke var egnet for høyere utdanning, spesielt realfag. Synes det er strålende at jenter har motbevist dette på så få år, men for fremtiden synes jeg absolutt det er grunn tuil bekymring hvis det skal fortsette i samme retning. Da vil det jo til slutt bli uvanlig blant gutter og ekstremmuslimdamer å ta utdanning. Ser for meg en del uheldige virkninger av dette.

Jeg er ikke overrasket over at muslimske jenter gjør det best på skolen, men det torpederer jo heller grundig at de blir fremstilt som en gruppe som blir nektet utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijab er først og fremst et politisk plagg.

Jeg synes feks. ikke at Tyskland angriper ytringsfriheten til sine borgere ved å nekte de å paradere opp gågata i nazimundur.

For det første er det ren idioti å sammenligne nazisme med hijab. Det vitner bare om ekstrem kunnskapsløshet.

For det andre har vi ytringsfrihet i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg synes så absolutt de bør få bestemme selv over sine egne liv- ikke bare dilte etter saueflokken innpakket i ubekvemme religiøse påbud. Synes det er nitrist når folk skal prøve å gi uttrykk for at feks. femåringen synes det er så stas å ha på hijab for å bl lik mor og tante-mye gøyere enn fotballtrening altså.

Men det bør vel folk få lov til å bestemme selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bellila

Jeg er ikke overrasket over at muslimske jenter gjør det best på skolen, men det torpederer jo heller grundig at de blir fremstilt som en gruppe som blir nektet utdanning.

Ja, hvis du føler at antagelsen om at kvinneundertrykking er et kjempeproblem i muslimkse miljø er torpedert så tror jeg at denne diskusjonen stanser her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest striil

For det første er det ren idioti å sammenligne nazisme med hijab. Det vitner bare om ekstrem kunnskapsløshet.

For det andre har vi ytringsfrihet i Norge.

Hvis du ikke erkjenner hijaben for det den er, nemlig et politisk virkemiddel, så fremstår det sikkert som idioti.

For meg er sasmmenligningen helt relevant, også for mange jeg kjenner som har vært så uheldige og levd under andreregimer enn det vi har her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Spørsmålet er vel om hun ville gått på skolen i det hele tatt.

Jeg tror ikke et hijab-forbud ville få dagens hijab-kledde kvinner til å kaste hijab'en og løpe lykkelig og frigjort ned Karl Johan. Snarere ville de vel heller holdt seg innendørs mest mulig. Og det var vel ikke meningen? Eller var det akkurat det det var? Greit med hijab, så lenge vi slipper å se den?

Nettopp.... Er nok ikke så enkelt som mange vil ha det til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke overrasket over at muslimske jenter gjør det best på skolen, men det torpederer jo heller grundig at de blir fremstilt som en gruppe som blir nektet utdanning.

''Jeg er ikke overrasket over at muslimske jenter gjør det best på skolen, men det torpederer jo heller grundig at de blir fremstilt som en gruppe som blir nektet utdanning.''

Det er kanskje en noe forenklet slutning. Den gjelder på gruppenivå men ikke nødvendigvis på individnivå.

Hvis man kunne slutte så enkelt, så ville man kanskje også påstå at det ikke finnes diskriminerende tendenser i det norske skolesystemet siden de muslimske jentene gjør det så godt. Dette ville i såfall ikke forskere som Joron Pihl si seg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er ikke overrasket over at muslimske jenter gjør det best på skolen, men det torpederer jo heller grundig at de blir fremstilt som en gruppe som blir nektet utdanning.''

Det er kanskje en noe forenklet slutning. Den gjelder på gruppenivå men ikke nødvendigvis på individnivå.

Hvis man kunne slutte så enkelt, så ville man kanskje også påstå at det ikke finnes diskriminerende tendenser i det norske skolesystemet siden de muslimske jentene gjør det så godt. Dette ville i såfall ikke forskere som Joron Pihl si seg enig i.

Det er klart at det er store individuelle forskjeller for muslimer som for andre, men poenget er at man *ikke* kan trekke en slutning om at "alle muslimske jenter er undertykte analfabeter som holdes hjemme av en halvgal far".

Det er altså svar på en påstand.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du føler at antagelsen om at kvinneundertrykking er et kjempeproblem i muslimkse miljø er torpedert så tror jeg at denne diskusjonen stanser her.

Kvinneundertrykning skjer selvsagt i muslimske miljøer. Det er da ingen som nekter det, jeg minst av alle.

Poenget her er at muslimske kvinner (omtrent uten unntak) blir fremstilt som uten utdanning, osv. når de faktisk er mer utdannen enn noen annen sammenlignbar gruppe.

Det betyr selvsagt ikke at undertrykking ikke forekommer (selvsagt gjør den det), men det betyr at situasjonen er langt mer kompleks enn folks fordommer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke erkjenner hijaben for det den er, nemlig et politisk virkemiddel, så fremstår det sikkert som idioti.

For meg er sasmmenligningen helt relevant, også for mange jeg kjenner som har vært så uheldige og levd under andreregimer enn det vi har her.

Igjen du viser bare kunnskapsløshet. Det er som å lytte til folk fra Blitz som raller om at Siv Jensen er Hitler.

Det er bare tåpelig av deg og dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...