Gå til innhold

Filosoferte litt over hiajbdebatten idag ;)


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Gjest harikkenickfortiden

Sammenligningen er meget god.

Hvorfor dekker kvinner brystene?

Hvorfor dekker noen muslimer håret?

(Vi snakker om skaut her (som dekker håret), og ikke om burka/niqab.)

så du ser ingen forskjell på å være naken, og ikke dekke til håret? hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 218
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    69

  • morsan

    14

  • Maximia

    8

  • ShitDiddelyDo

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia

De velger like lite selv hvis DU velger for dem.

Poenget er jo nettopp at de skal få velge SELV, ikke at du eller en "gærn" imam skal gjøre det for dem.

Det forstår jeg, men hva er viktigst?

Frigi de som blir tvunget til dette (de gråtend jentene) eller ta hensyn til de som velger selv eller _påstår_ de velger selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du ser ingen forskjell på å være naken, og ikke dekke til håret? hmmm...

Jeg skrev dekke brystene (som kvinner gjør i noen land, men ikke i andre), og å bruke et skaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at muslimske jenter (født i Norge) er i ferd med å bli den best utdannede gruppen i Norge?

Med vennlig hilsen

Ja, det er jeg klar over, men det er fordi de har en pappa som synes det er viktig at jentene får seg en utdannelse. Synes ikke pappa at datteren sin skal på skolebenken, blir det heller ingen utdannelse. Det er kjempeflott at innvandrerkvinner kommer seg opp og frem.

Vet du hvorvidt denne utdannelsen blir brukt etterpå? Når hun er gift og har småbarn? Er hun uti jobb, mens barna er små, eller er hun hjemmeværende til barna når en viss alder?

Det går an å generalisere litt. For vi sier at norske kvinner er i jobb fra barnet er 1 år, men mange norske kvinner er hjemmeværende eller jobber deltid mens barna er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Forsøk og les en gang til. Står det ingen ting om gråtende jenter her?

http://www.vl.no/samfunn/article15538.zrm

Jeg har lest artikkelen og ser at en dame sier at hun har opplevd gråtende kvinner. Det står ingenting om andelen av kvinner som bruker hijab som har grått hos vedkommende.

Trenger jeg å utdype dette nærmere? Et eksempel til: hvis jeg møter tre kvinner som gråter pga. voldtekt, skal jeg da anta at alle kvinner som har sex blir voldtatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg klar over, men det er fordi de har en pappa som synes det er viktig at jentene får seg en utdannelse. Synes ikke pappa at datteren sin skal på skolebenken, blir det heller ingen utdannelse. Det er kjempeflott at innvandrerkvinner kommer seg opp og frem.

Vet du hvorvidt denne utdannelsen blir brukt etterpå? Når hun er gift og har småbarn? Er hun uti jobb, mens barna er små, eller er hun hjemmeværende til barna når en viss alder?

Det går an å generalisere litt. For vi sier at norske kvinner er i jobb fra barnet er 1 år, men mange norske kvinner er hjemmeværende eller jobber deltid mens barna er små.

Det forekommer deg ikke at det nettopp er deres måte å bli uavhengige?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Nå er ikke det en skandinavisk tradisjon. Faktisk er kirken ofte negativ til det, på grunn av den kvinneundertrykkende symbolismen (ref. debatten ang. Viktorias bryllup).

Jeg har ikke fulgt med på debatten om Victorias bryllup. Det fenger meg ikke.

Denne skikken har vært vanlig leeeeeenge i skandianviske land, uansett hvor den begynte. Skandinaviske land er kristne selvom kristendommen ikke er opprunnet her. Norsk kirke har ikke meg bekjent gått offisielt imot denne tradisjonen uansett om enkelte innenfor den har uttrykket seg om den kvinnefiendtlige symbolikken i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg har lest artikkelen og ser at en dame sier at hun har opplevd gråtende kvinner. Det står ingenting om andelen av kvinner som bruker hijab som har grått hos vedkommende.

Trenger jeg å utdype dette nærmere? Et eksempel til: hvis jeg møter tre kvinner som gråter pga. voldtekt, skal jeg da anta at alle kvinner som har sex blir voldtatt?

''Det står ingenting om andelen av kvinner som bruker hijab som har grått hos vedkommende''

Hvor stor andel vil du ha? Du regner med at alle kommer til henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Det står ingenting om andelen av kvinner som bruker hijab som har grått hos vedkommende''

Hvor stor andel vil du ha? Du regner med at alle kommer til henne?

Jeg vil ikke verken det ene eller det andre. Jeg påpeker at en dame sier at hun har opplevd gråtende damer pga. hijabtvang. Det forteller ikke meg at norske muslimske damer generelt bruker hijab pga. tvang.

Forøvrig er jeg ikke særlig glad i bruke hijab. De eneste gangene jeg har gjort det er når jeg har vært i Iran, og det har vært tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg vil ikke verken det ene eller det andre. Jeg påpeker at en dame sier at hun har opplevd gråtende damer pga. hijabtvang. Det forteller ikke meg at norske muslimske damer generelt bruker hijab pga. tvang.

Forøvrig er jeg ikke særlig glad i bruke hijab. De eneste gangene jeg har gjort det er når jeg har vært i Iran, og det har vært tvang.

''Jeg påpeker at en dame sier at hun har opplevd gråtende damer pga. hijabtvang. Det forteller ikke meg at norske muslimske damer generelt bruker hijab pga. tvang''

Hvor mange tror du tør å si sin mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fulgt med på debatten om Victorias bryllup. Det fenger meg ikke.

Denne skikken har vært vanlig leeeeeenge i skandianviske land, uansett hvor den begynte. Skandinaviske land er kristne selvom kristendommen ikke er opprunnet her. Norsk kirke har ikke meg bekjent gått offisielt imot denne tradisjonen uansett om enkelte innenfor den har uttrykket seg om den kvinnefiendtlige symbolikken i den.

''Denne skikken har vært vanlig leeeeeenge i skandianviske land, uansett hvor den begynte.''

Nei, dette skøt fart fra 50-60-tallet - trolig etter påvirkning fra amerikanske filmer. I gamle dagers Norge gikk brudeparet opp kirkegulve sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

Hvem er det som har bestemt at akkurat brystene er erotiske?

I mange land er det jo ikke uvanlig at mange kvinner går med bare bryster.

Med vennlig hilsen

Det er slik det er hvis man følger norsk kultur. Og det bør man jo hvis man bor i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fulgt med på debatten om Victorias bryllup. Det fenger meg ikke.

Denne skikken har vært vanlig leeeeeenge i skandianviske land, uansett hvor den begynte. Skandinaviske land er kristne selvom kristendommen ikke er opprunnet her. Norsk kirke har ikke meg bekjent gått offisielt imot denne tradisjonen uansett om enkelte innenfor den har uttrykket seg om den kvinnefiendtlige symbolikken i den.

Som morsan sa, så er dette et moderne fenomen i Skandinavia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er slik det er hvis man følger norsk kultur. Og det bør man jo hvis man bor i Norge.

Hva er "norsk kultur"? Og tror du den aldri endrer seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg påpeker at en dame sier at hun har opplevd gråtende damer pga. hijabtvang. Det forteller ikke meg at norske muslimske damer generelt bruker hijab pga. tvang''

Hvor mange tror du tør å si sin mening?

Din undervurdering av kvinner er egentlig ganske skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstår jeg, men hva er viktigst?

Frigi de som blir tvunget til dette (de gråtend jentene) eller ta hensyn til de som velger selv eller _påstår_ de velger selv?

Det som er viktigst er at man ikke får likestilling hvis andre (enten det er du eller imamer) som bestemmer, men kun når de faktisk får velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Det står ingenting om andelen av kvinner som bruker hijab som har grått hos vedkommende''

Hvor stor andel vil du ha? Du regner med at alle kommer til henne?

Kanskje vi burde forby religiøse å få barn. Jødene kapper en kroppsdel av sine guttebarn i guds navn. Samme med mange muslimer. I Norge tar homser i kristne miljøer selvmord fordi foreldre og miljø har et bibelsk syn på homofili.

Så vi kan jo rett og slett forby kristne-, muslimske- og jødiske rasshøl å få barn?

Siden forbud løser problemene.

Når det gjelder dette med gråtende barn og hijab: Hvor mange ville grått dersom hijaben ble forbudt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Din undervurdering av kvinner er egentlig ganske skremmende.

Det som er skremmende er dine skylapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Kanskje vi burde forby religiøse å få barn. Jødene kapper en kroppsdel av sine guttebarn i guds navn. Samme med mange muslimer. I Norge tar homser i kristne miljøer selvmord fordi foreldre og miljø har et bibelsk syn på homofili.

Så vi kan jo rett og slett forby kristne-, muslimske- og jødiske rasshøl å få barn?

Siden forbud løser problemene.

Når det gjelder dette med gråtende barn og hijab: Hvor mange ville grått dersom hijaben ble forbudt?

''Hvor mange ville grått dersom hijaben ble forbudt?''

Sikkert veldig mange menn!

Jeg tror ærlig talt ikke mange damer vil gråte. Noen vil følge dager ved å gå ut noen dager, men det var ikke lenge.

Les om den postive utviklingen i Tunisia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det som er viktigst er at man ikke får likestilling hvis andre (enten det er du eller imamer) som bestemmer, men kun når de faktisk får velge selv.

Det er bare å lese om Tunisia igjen. Den linken slår ihjel alle dine argumeneter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...