Gå til innhold

Filosoferte litt over hiajbdebatten idag ;)


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Nettopp.... Er nok ikke så enkelt som mange vil ha det til...

Den beste måten å få likestilling er at kvinner får utdanning og økonomisk uavhengighet. Det er de i full gang med å oppnå selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 218
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    69

  • morsan

    14

  • Maximia

    8

  • ShitDiddelyDo

    5

Mest aktive i denne tråden

Det finnes andre nordiske land enn Norge. Jeg kunne tenkt meg å finne ut hvor dette kommer fra. USA er det neppe siden tradisjoner der kommer vanligvis fra det som de som innvandret dit tok med seg.

Det er en britisk tradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Den beste måten å få likestilling er at kvinner får utdanning og økonomisk uavhengighet. Det er de i full gang med å oppnå selv.

Greit å begynne i den enden, ja - så slipper man å være en stat som er like fæl til å forby ting som enkelte muslimske stater er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg har valgfrihet. Jeg kan velge hva slags klær jeg vil ha på meg.

Disse kvinnene (storparten) kan ikke det.

Rart at alle som mener det samme som deg i RL stort sett er menn.

Hvordan er det når du går til middagsselskap med din mann? Bruker du utvaskete olabukser og hullete skjorter eller aksepterte klær?

Hvis du sier ja til siste spørsmål så blir jeg mektig overrrasket. Du er en kvinne som gjør som du blir sagt. En middelklassekvinne som giftet seg opp i høyklasse og gjør det du får beskjed om. Du er aldeles ikke alene, og jeg presenterer de fakta jeg ser for meg. Det å komme seg opp i høyklassen er ikke enkelt og du mener at du har løsningen for andre kvinner hvordan de kan gjøre det så godt som deg. Beklager å si det, men det er aldeles ikke så enkelt. Skulle ønske at det var det for da hadde jeg unngått en del smerte som jeg har måttet gjennomgå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uttainna

Du er klar over at muslimske jenter (født i Norge) er i ferd med å bli den best utdannede gruppen i Norge?

Med vennlig hilsen

Og hva skal de så med den når de i en alder av noen og tjue blir bortgifta til en fetter og stengt inne i heimen for å produsere unger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Jo, mange har det, men du vil frata ALLE valgfriheten.

Overformynderi.

Nå har jeg lagt ut linker til deg som bevis på utvilingen i et muslimsk land, hvor det er forbud.

En fantastisk utvikling, men du lukker øyne og ører.

Du har fullstendig skylapper.

Du messer om valgfriheten og lukker øynene for de ulykkelige jentene som blir tvunget til dette.Hva slags valgfrihet er det?

Du skal tydeligvis ha valgfrihet for enhver pris, koste hva det koste vil og tenker ikke på de stakkars jentene på 5-6 år som faktisk skal vokse opp i Norge.

Prøv og sett deg inn i tankene til ei lita jente i barnehage eller barneskole, hvor hun kanskje er den eneste som skiller seg ut.

Det høres så flott ut med denne valgfriheten du messer om, men saken er at verden ikke er så rosa og idyllisk som du skal ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lagt ut linker til deg som bevis på utvilingen i et muslimsk land, hvor det er forbud.

En fantastisk utvikling, men du lukker øyne og ører.

Du har fullstendig skylapper.

Du messer om valgfriheten og lukker øynene for de ulykkelige jentene som blir tvunget til dette.Hva slags valgfrihet er det?

Du skal tydeligvis ha valgfrihet for enhver pris, koste hva det koste vil og tenker ikke på de stakkars jentene på 5-6 år som faktisk skal vokse opp i Norge.

Prøv og sett deg inn i tankene til ei lita jente i barnehage eller barneskole, hvor hun kanskje er den eneste som skiller seg ut.

Det høres så flott ut med denne valgfriheten du messer om, men saken er at verden ikke er så rosa og idyllisk som du skal ha det til.

Men det er DU som vil frata folk valgfrihet. Jeg er mot tvang allerede.

Du er totalt fastlåst, og tror du kan sitter og fortelle andre mennesker hvordan de har lov å kle seg. Det er som å lytte til kommunistene på 70-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hvordan er det når du går til middagsselskap med din mann? Bruker du utvaskete olabukser og hullete skjorter eller aksepterte klær?

Hvis du sier ja til siste spørsmål så blir jeg mektig overrrasket. Du er en kvinne som gjør som du blir sagt. En middelklassekvinne som giftet seg opp i høyklasse og gjør det du får beskjed om. Du er aldeles ikke alene, og jeg presenterer de fakta jeg ser for meg. Det å komme seg opp i høyklassen er ikke enkelt og du mener at du har løsningen for andre kvinner hvordan de kan gjøre det så godt som deg. Beklager å si det, men det er aldeles ikke så enkelt. Skulle ønske at det var det for da hadde jeg unngått en del smerte som jeg har måttet gjennomgå.

Argumentene du bruker er så "bort i staur og vegger" at jeg finner det totalt uinteresant å fortsette. Dette er lavmål.

Du vet godt at jeg har valgfrihet. Valget består ikke mellom enten en slitt og hullete ola bukse eller et penantrekk jeg ikke føler meg vel i. Valgmulighetene mine er mange, selv om jeg ikke akkurat møter opp i en hullete olabukse i brylupp.

Du er langt ute på viddene nå.

En annen ting jeg lurer på. Du som forsøker å bestemme at jeg ikke skal svare deg i diskusjoner. Hvordan kan det ha seg at du svarer meg?

Er det slik at jeg ikke kan svare deg, men du skal kunne svare meg når det passer deg?

Jeg bare lurer altså:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva skal de så med den når de i en alder av noen og tjue blir bortgifta til en fetter og stengt inne i heimen for å produsere unger?

Da får de økonomisk frihet til ikke å være hjemme hvis de ikke ønsker det.

Det er den mest effektive måten å oppnå likestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Men det er DU som vil frata folk valgfrihet. Jeg er mot tvang allerede.

Du er totalt fastlåst, og tror du kan sitter og fortelle andre mennesker hvordan de har lov å kle seg. Det er som å lytte til kommunistene på 70-tallet.

''Men det er DU som vil frata folk valgfrihet. Jeg er mot tvang allerede''

Ta av de rosa brillene dine litt. Enten man velger det ene eller det andre, så vil noen oppleve tvang. Forstår du det?

Så er spørsmålet: Hva er verst? Er det verst for de som må kaste hijaben /niqaben eller er det verst for de som blir tvunget til dette? Da må du tenke på sikt og tanken på småjentene som skal vokse opp, bo i og bli intregert i det Norske samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sånn er det visst nå :)

''(mellomtrinnet i skolen)''

Kunnskapsløftet fjernet det begrepet der.

Barnetrinnet er fra 1-7 klasse og Ungomstrinnet er fra 8-10 klasse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Argumentene du bruker er så "bort i staur og vegger" at jeg finner det totalt uinteresant å fortsette. Dette er lavmål.

Du vet godt at jeg har valgfrihet. Valget består ikke mellom enten en slitt og hullete ola bukse eller et penantrekk jeg ikke føler meg vel i. Valgmulighetene mine er mange, selv om jeg ikke akkurat møter opp i en hullete olabukse i brylupp.

Du er langt ute på viddene nå.

En annen ting jeg lurer på. Du som forsøker å bestemme at jeg ikke skal svare deg i diskusjoner. Hvordan kan det ha seg at du svarer meg?

Er det slik at jeg ikke kan svare deg, men du skal kunne svare meg når det passer deg?

Jeg bare lurer altså:-)

Ja hvis det er slik at du aksepterer at du slutter å svare meg når du fører for å angripe meg så blir jeg glad. jeg har bare ikke opplevd det slik.

Jeg har vært i samme situasjon som deg, og ikke kom og si til meg at i din høyklassestatus så har du valgfrihet. Du kan bryte ut, men det koster og det dyrt. Du har valget, men ikke fortell andre kvinner hvordan de skal velge når du ikke klarer å ta det oppgjøret med deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men det er DU som vil frata folk valgfrihet. Jeg er mot tvang allerede''

Ta av de rosa brillene dine litt. Enten man velger det ene eller det andre, så vil noen oppleve tvang. Forstår du det?

Så er spørsmålet: Hva er verst? Er det verst for de som må kaste hijaben /niqaben eller er det verst for de som blir tvunget til dette? Da må du tenke på sikt og tanken på småjentene som skal vokse opp, bo i og bli intregert i det Norske samfunnet.

Det verste er at vi ikke lar folk velge selv, og heller setter innsatsen inn på å forhindre tvang (den ene eller andre veien).

For å sammenligne: det du foreslår er jo ekvivalent til å si at "kvinner skal ut hjemmefra, og i jobb" for å være sikker på at det ikke er mannen som holder dem hjemme.

Forstår du? Du fratar kvinner valgfriheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok det er godt mulig, men den er godt forankret i Noden nå.

Det er de færreste som velger denne skikken til bryllupet sitt og svært mange av de som velger den mener den har en annen symbolisme for de personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uttainna

Da får de økonomisk frihet til ikke å være hjemme hvis de ikke ønsker det.

Det er den mest effektive måten å oppnå likestilling.

Ja sånn kan man også si det når man lever i villfarelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også det er egentlig en u-ting.

Jeg har ikke fulgt med på debatten om Victorias bryllup. Det fenger meg ikke.

Denne skikken har vært vanlig leeeeeenge i skandianviske land, uansett hvor den begynte. Skandinaviske land er kristne selvom kristendommen ikke er opprunnet her. Norsk kirke har ikke meg bekjent gått offisielt imot denne tradisjonen uansett om enkelte innenfor den har uttrykket seg om den kvinnefiendtlige symbolikken i den.

''Denne skikken har vært vanlig leeeeeenge i skandianviske land, uansett hvor den begynte.''

Nå vet jeg ikke helt hva du legger i leeeeeenge, men det er en ganske så ny tradisjon i norden. (og ja, jeg vet at norden består av mange land - jeg kommer fra ett av dem) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ja hvis det er slik at du aksepterer at du slutter å svare meg når du fører for å angripe meg så blir jeg glad. jeg har bare ikke opplevd det slik.

Jeg har vært i samme situasjon som deg, og ikke kom og si til meg at i din høyklassestatus så har du valgfrihet. Du kan bryte ut, men det koster og det dyrt. Du har valget, men ikke fortell andre kvinner hvordan de skal velge når du ikke klarer å ta det oppgjøret med deg selv.

Jeg angriper deg? Nå har du messet om høyklasse i innlegg etter innlegg i flere måneder i et forsøk på å bruke det mot meg i enhver diskusjon.

Nå må du snart forsøke sette deg inn i forskjellen mellom middelklasse, øvre middelklasse og høyklasse.

Jeg har forsøkt å forttelle deg at mannen min ikke tilhører noen høyklasse, men øvre middelklasse. Likevel gir du deg ikke. Du gir deg aldri på dette.

Hva er det som feiler deg?

Vet du hva? Jeg jobber og tjener pengene mine selv. Jeg mottar ikke pengene mine fra staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det verste er at vi ikke lar folk velge selv, og heller setter innsatsen inn på å forhindre tvang (den ene eller andre veien).

For å sammenligne: det du foreslår er jo ekvivalent til å si at "kvinner skal ut hjemmefra, og i jobb" for å være sikker på at det ikke er mannen som holder dem hjemme.

Forstår du? Du fratar kvinner valgfriheten.

Men du fratar kvinner valgfrihet mer enn jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du fratar kvinner valgfrihet mer enn jeg gjør.

Nei, slettes ikke, for du rammer 100% av kvinner. INGEN får velge hvis man forbyr hijab, fordi de har ikke noe valg, uansett hva de hadde valgt.

Likestillling er å la dem ha valget (samme valg som du og jeg), og så heller slå ned på tilfeller med tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...