Gå til innhold

GIr du til romenske tiggere?


Gjest Ut med dem!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 199
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    50

  • ShitDiddelyDo

    11

  • mariaflyfly

    7

  • Angustia

    7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Aaaaaaaaaanonyyyyyyym

Jeg gir ikke til noen på gata mer, uansett hvor de kommer fra. Jeg tenker at de som har lovlig opphold i Norge, mottar de ytelsene de har krav på. Jeg har begynt å forholde meg til dette.

Det høres kanskje kynisk ut, men jeg tror det er det eneste som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ut med dem!

Jeg gir ikke til noen på gata mer, uansett hvor de kommer fra. Jeg tenker at de som har lovlig opphold i Norge, mottar de ytelsene de har krav på. Jeg har begynt å forholde meg til dette.

Det høres kanskje kynisk ut, men jeg tror det er det eneste som funker.

Helt riktig. De narkomane er enten ufør, eller så får de det de trenger på sosialen, men er behandlingen de får god nok? Det kan man lure på. NHD har ikke sympati med dem som velger å si fra seg behandling, jeg må si jeg er enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri. Da gir jeg heller til en norsk narkoman. De sitter som regel bare stille på et hjørne med koppen sin mens de rumenske tiggerene omtrent kryper opp i lomma di. og da blir jeg irritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri. Jeg har heller aldri sett noen andre gi dem penger. Lurer på hvor de får penger fra for å kunne leve her. De ser ikke akkurat underernærte ut heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Niks. Her i Trondheim har det jo blitt ville tilstander med rumenske tiggerne - få pakket ut av landet!

''få pakket ut av landet!''

Det var vel omtrent det som ble sagt om jødene for mange år siden.

De sitter neppe der fordi de synes det er gøy.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg pleier å reise til samme sted i Spania nesten hver sommer og har blitt kjent med en døv (jeg er døv selv) rumener som jobber som klovn på markeder og strandpromenader rundt om i Spania i juli/august. Dette gjør han fordi han er lærer i hjemlandet og ikke får lønn de månedene elevene har skolefri... Han har to ungdommer som han ønsker skal få ta seg utdanning for å klare seg økonomisk, så av den grunn har han denne ekstrajobben som han tjener svært lite på..men som han sier - alle monner drar...

Det har vært interessant å lære ham å kjenne, og vi nordmenn bør være litt mer ydmyke og innse at vi faktisk forstår svært lite av verden rundt oss...

For min egen del blir jeg mer trist enn irritert av å se tiggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg gir en liten slant til tiggere noen ganger, og noen ganger ikke. Jeg har ikke spurt om å få se passet deres før jeg gir, så jeg kan forvisse meg om at de er rumenere eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg pleier å reise til samme sted i Spania nesten hver sommer og har blitt kjent med en døv (jeg er døv selv) rumener som jobber som klovn på markeder og strandpromenader rundt om i Spania i juli/august. Dette gjør han fordi han er lærer i hjemlandet og ikke får lønn de månedene elevene har skolefri... Han har to ungdommer som han ønsker skal få ta seg utdanning for å klare seg økonomisk, så av den grunn har han denne ekstrajobben som han tjener svært lite på..men som han sier - alle monner drar...

Det har vært interessant å lære ham å kjenne, og vi nordmenn bør være litt mer ydmyke og innse at vi faktisk forstår svært lite av verden rundt oss...

For min egen del blir jeg mer trist enn irritert av å se tiggere.

''For min egen del blir jeg mer trist enn irritert av å se tiggere.

''

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''få pakket ut av landet!''

Det var vel omtrent det som ble sagt om jødene for mange år siden.

De sitter neppe der fordi de synes det er gøy.

Med vennlig hilsen

De kommer samlet i varebiler om morgenen, slippes av og har sine faste steder rundt omkring i byen. Kvinnene holdes under oppsyn av menn som passer på at de er pågående nok. Om noen av dem kommer inn på de andres territorium bygger det opp til slåsskamp,

Innfør igjen forbudet mot tigging på gata sier jeg bare. Det er jo ikke tiggerne selv som får pengene, men bakmenn som stikker det aller, aller meste i egen lomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å reise til samme sted i Spania nesten hver sommer og har blitt kjent med en døv (jeg er døv selv) rumener som jobber som klovn på markeder og strandpromenader rundt om i Spania i juli/august. Dette gjør han fordi han er lærer i hjemlandet og ikke får lønn de månedene elevene har skolefri... Han har to ungdommer som han ønsker skal få ta seg utdanning for å klare seg økonomisk, så av den grunn har han denne ekstrajobben som han tjener svært lite på..men som han sier - alle monner drar...

Det har vært interessant å lære ham å kjenne, og vi nordmenn bør være litt mer ydmyke og innse at vi faktisk forstår svært lite av verden rundt oss...

For min egen del blir jeg mer trist enn irritert av å se tiggere.

''

For min egen del blir jeg mer trist enn irritert av å se tiggere.''

Nemlig. Godt sagt.

Man blir mer irritert av holdningene til enkelte i tråden enn av folk som tigger.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kommer samlet i varebiler om morgenen, slippes av og har sine faste steder rundt omkring i byen. Kvinnene holdes under oppsyn av menn som passer på at de er pågående nok. Om noen av dem kommer inn på de andres territorium bygger det opp til slåsskamp,

Innfør igjen forbudet mot tigging på gata sier jeg bare. Det er jo ikke tiggerne selv som får pengene, men bakmenn som stikker det aller, aller meste i egen lomme.

Og så tror du plutselig de blir mette og ikke trenger penger mer?

Så lenge du ikke ser problemet foran deg, så eksisterer det ikke?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''få pakket ut av landet!''

Det var vel omtrent det som ble sagt om jødene for mange år siden.

De sitter neppe der fordi de synes det er gøy.

Med vennlig hilsen

''De sitter neppe der fordi de synes det er gøy.''

Nei, det sier vel det meste om alternativet og opprinnelsesforholdene..

I likhet med en del (ikke ALLE) thai-bruder som blir værende i forhold i Norge med voldelige, diskriminerende, eldre og usympatiske menn. Noen har til og med "forlatte" barn i hjemlandet - det må da si det meste om alternativet :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''

For min egen del blir jeg mer trist enn irritert av å se tiggere.''

Nemlig. Godt sagt.

Man blir mer irritert av holdningene til enkelte i tråden enn av folk som tigger.

Med vennlig hilsen

Enig!

Jeg blir faktisk en smule provosert over hvor kalde enkelte virker å være..... Vi lever i luksus (sett med rumenske øyne) og rakker samtidig ned på folk som bare prøver å bygge seg opp til å få et bedre liv... Det er ikke nødvendigvis det at de mangler mat som er det største problemet (jfr kommentar om at de ser ut til å få nok mat), men de fleste vil vel også prøve å komme seg enda et skritt videre, både for sin egen del og for å hjelpe sine eventuelle barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

De kommer samlet i varebiler om morgenen, slippes av og har sine faste steder rundt omkring i byen. Kvinnene holdes under oppsyn av menn som passer på at de er pågående nok. Om noen av dem kommer inn på de andres territorium bygger det opp til slåsskamp,

Innfør igjen forbudet mot tigging på gata sier jeg bare. Det er jo ikke tiggerne selv som får pengene, men bakmenn som stikker det aller, aller meste i egen lomme.

'' Det er jo ikke tiggerne selv som får pengene, men bakmenn som stikker det aller, aller meste i egen lomme.

''

Det vet vi svært lite om. Det var ingenting som tydet på at det var bakmenn involvert for bare et par år sida.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.1839540

Her lan du lese hele rapporten fra prosjektet til Kirkens Bymisjon: http://www.visit-johansen.net/dokumenter/Folk%20fra%20Romania%20som%20tigger%20Oslo.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''De sitter neppe der fordi de synes det er gøy.''

Nei, det sier vel det meste om alternativet og opprinnelsesforholdene..

I likhet med en del (ikke ALLE) thai-bruder som blir værende i forhold i Norge med voldelige, diskriminerende, eldre og usympatiske menn. Noen har til og med "forlatte" barn i hjemlandet - det må da si det meste om alternativet :-/

Nettopp!

Og vi sitter her i Norge og skjønner ikke bæret :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...