Gå til innhold

GIr du til romenske tiggere?


Gjest Ut med dem!

Anbefalte innlegg

Nei, det gjør jeg ikke. Den sammenligningen er helt søkt.

Sigøynerne er den gruppen hvor flest (dvs. nesten alle) står uten for det ordinære arbeidslivet. Og hvorfor er det slik? Er det samfunnets feil, eller ligger problemet i sigøynerkulturen? Man vet hva det er politisk korrekt å mene, men venter dog spent på svaret.

Jo, det er å angripe individer (for det er individer man forholder seg til når de tigger) basert på hva man tror *andre* gjør eller har gjort.

Og derfor er det meget sammenligbart med utsagn man kan lage om jøder, eller svarte, eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 199
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    50

  • ShitDiddelyDo

    11

  • mariaflyfly

    7

  • Angustia

    7

Mest aktive i denne tråden

Gjest gir ikke til noen

Lang tråd, som jeg ikke har lest helt igjennom..

Men jeg gir generelt ikke til disse tiggerne som ser ut som gamle, slitne damer med skaut eller hijab gir jeg ikke penger. Vet jo ikke hvordan de damene har det, men pengene går ofte til haier i det landet de kommer ifra. Derfor liker jeg ikke dette. Å utnytte folk sånn.. De eier ikke skam i livet. Enda en ting er at noen slike tiggere er meget pågående, holder deg i klær eller skuldre. Da blir jeg hissig rett og slett.

Narkomane har jeg lavere terskel for å gi penger til så fremt jeg har mynt på meg. Aldri særlig mye, men litt så jeg viser at jeg bryr meg.

Og hva tror du at de narkomane bruker pengene du gir til? De får mat på fattighuset og bruker resten til narkotika.

Hvis du vil vise at du bryr deg synes jeg det er mer hensiktsmessig å gi dem en god baguett/burger eller noe sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva tror du at de narkomane bruker pengene du gir til? De får mat på fattighuset og bruker resten til narkotika.

Hvis du vil vise at du bryr deg synes jeg det er mer hensiktsmessig å gi dem en god baguett/burger eller noe sånt :)

Og da tror du de ikke kjøper dop, plutselig?

Eller tror du de selger seg, eller raner noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da tror du de ikke kjøper dop, plutselig?

Eller tror du de selger seg, eller raner noen?

Kanskje vi skulle dekke inn dette over skatteseddelen? Da slipper vi både tiggere, ran og annen kriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slabbedask

Og inntil de får en utdanning så skal de sulte?

Mer penger man gir mer tiggere blir det. Den eneste løsningen er å slutte å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slabbedask

Jo, det er å angripe individer (for det er individer man forholder seg til når de tigger) basert på hva man tror *andre* gjør eller har gjort.

Og derfor er det meget sammenligbart med utsagn man kan lage om jøder, eller svarte, eller...

Du svarer forsatt ikke på om dette problemet er samfunnets feil, eller den såkalte sigøynerkulturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du svarer forsatt ikke på om dette problemet er samfunnets feil, eller den såkalte sigøynerkulturen.

Det er nok en salig blanding av begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slabbedask

Det er nok en salig blanding av begge deler.

Det var en veldig rundt politisk korrekt svar.

Siden det er ingen andre grupper som står så til de grader utenfor arbeidslivet er det nok den såkalte sigøynerkulturen som er riktig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slabbedask

Men det blir færre fattige.

Vi kan ikke ha tiggere på hvert hjørne. Det sier seg selv. Da får vi heller gi mer i uhjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Det er mange rumenske tiggere her i Kristiansand, og enkelte av dem er veldig pågående. De kommer tidlig om morgenen, både menn og kvinner, men det er stort sett kvinnene som tigger, mennene holder seg litt i bakgrunnen.

Jeg gir aldri noe til dem.

Men jeg synes dette er vanskelig å forklare for barna mine - at vi overser dem og ikke gir noe til dem.... Hvordan forklarer dere dette til barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å ta bilde av en jeg også (look who's talking, hehe, men jeg er unnskyldt da jeg driver og lærer meg fotografering om dagen), men hver gang jeg retta kameraet mot ham plasserte han det norske flagget foran ansiktet.

De foretrekker visst at man gir penger først. ;)

Det var en i gulldrakt nederst på Karl Johan i dag, og hver gang folk ga penger, ringte han med en sykkelbjelle og viftet med et norsk flagg - er det han du mener? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er man så uheldig å bo i et land som det så kan man bare legge seg ned å dø. Verden er grusom, Norge, og norges innbyggere kan ikke redde alle.''

Et grusomt og kynisk svar, men sant nok: Vi kan ikke redde alle :-(. Men vi kan behandle de som kommer hit med forståelse og verdighet - om vi gir dem penger eller ikke.

Og vi kan gi penger til organisasjoner som redder barna fra disse omstendighetene. Vi kan ikke hjelpe alle, men må prioritere hvem vi gir til :-)

''Men vi kan behandle de som kommer hit med forståelse og verdighet - om vi gir dem penger eller ikke. ''

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

I ettermiddag banket det på døra (det ringte ikke på), og utenfor stod ei dame på ca 30 år, gravalvorlig, med et lite skilt.

På skiltet stod det at hun var døvstum og oppvokst i fosterhjem.... (tror jeg i alle fall....)

Dette hadde jeg jo lest om på DOL, og regnet med at det var humbug.

Vel - jeg kan jo litt tegnspråk, og snakket i vei til henne :-)

Hun forstod ingenting, og jeg sendte henne avgårde ganske brått og brutalt.

Etterpå så jeg hun var rundt i nabolaget....

Hvilke mennesker er dette? Aner jo ikke om hun var norsk eller ikke... Det kan jo være at jeg har en meget spesiell og særegne dialekt på mine tegn da :-DDDD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attekattenoa

Vel, det er da likegyldig for meg om fattige mennesker er i Oslo eller Romania. De eksisterer jo uansett.

Hvis det er mer lønnsomt å reise til Norge for å tigge enn å arbeide i sitt hjemland, så vil folk si opp sine jobber for å tigge i Norge. Det er neppe veien å gå for å bekjempe fattigdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mer lønnsomt å reise til Norge for å tigge enn å arbeide i sitt hjemland, så vil folk si opp sine jobber for å tigge i Norge. Det er neppe veien å gå for å bekjempe fattigdom.

Vel, det er et tegn på at de neppe kan leve av situasjonen/mulighetene i hjemlandet, og at man ikke gjør nok for å bekjempe fattigdom der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Det var en i gulldrakt nederst på Karl Johan i dag, og hver gang folk ga penger, ringte han med en sykkelbjelle og viftet med et norsk flagg - er det han du mener? ;-)

Sto han rett nedenfor Stortinget? Med den lille gresspletten der folk (utrolig nok) ligger og soler seg i disse dager?

I så fall er det ham. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Det var en i gulldrakt nederst på Karl Johan i dag, og hver gang folk ga penger, ringte han med en sykkelbjelle og viftet med et norsk flagg - er det han du mener? ;-)

Det skulle stå: Med den lille gresspletten BAK SEG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto han rett nedenfor Stortinget? Med den lille gresspletten der folk (utrolig nok) ligger og soler seg i disse dager?

I så fall er det ham. :)

Nei, han her sto helt nederst på KJ, i aller siste kvartal før Jernbanetorget, men han har kanskje flyttet seg.

Jeg var med sønnen min innom en spillbutikk like ved, som hadde dørene åpne. Den korte tiden vi var der, hørte vi sykkelbjella nok ganger til at jeg fikk lettere fnatt, og tenkte med gru på hvordan det ville vært å jobbe der... Men slike unge spillfantaster er kanskje allerede "ødelagt" mht alskens pling-plong-lyder, så kanskje de ikke lar seg affisere så lett.

(Nå husket jeg forresten på å endre overskriften før jeg trykker "send" - ergret meg over at jeg ikke gjorde det før... he he...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Nei, han her sto helt nederst på KJ, i aller siste kvartal før Jernbanetorget, men han har kanskje flyttet seg.

Jeg var med sønnen min innom en spillbutikk like ved, som hadde dørene åpne. Den korte tiden vi var der, hørte vi sykkelbjella nok ganger til at jeg fikk lettere fnatt, og tenkte med gru på hvordan det ville vært å jobbe der... Men slike unge spillfantaster er kanskje allerede "ødelagt" mht alskens pling-plong-lyder, så kanskje de ikke lar seg affisere så lett.

(Nå husket jeg forresten på å endre overskriften før jeg trykker "send" - ergret meg over at jeg ikke gjorde det før... he he...)

Han jeg tenker på er veldig gull, men han har ikke sykkelbjelle. Bjeller legger man merke til. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...