Gå til innhold

GIr du til romenske tiggere?


Gjest Ut med dem!

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Statuene er uendelig mange ganger bedre enn forslaget politikerne kom med for noen år siden (er jo en debatt hver eneste vår, det her ...), nemlig å la dem holde på hvis de gjorde noe, f.eks. spilte trekkspill.

Tenk deg alle junkiene- og rumernerne i Oslo utstyrt med trekkspill.

Det hadde blitt liv på nivå med Vuvuzelaene.

''Tenk deg alle junkiene- og rumernerne i Oslo utstyrt med trekkspill''

Ho ho - huff! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 199
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    50

  • ShitDiddelyDo

    11

  • mariaflyfly

    7

  • Angustia

    7

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo

''Tenk deg alle junkiene- og rumernerne i Oslo utstyrt med trekkspill''

Ho ho - huff! :D

Tror for øvrig dette er en vanesak. Jeg plages ikke av tiggerne i Oslo. Junkiene sitter der med en kopp, og det gjør også rumenerdamene. Ingen av disse har noen gang plaget meg.

Da synes jeg de er langt verre disse folka som skal selge Omega-kapsler (de som står utenfor Kondomeriet), eller de fra SATS eller Elixia som skal selge trening. Disse må man riste av seg, og siden de fra SATS og Elixia ofte er forholdsvis veltrente; enkelte går til og med på rulleskøyter, er det ikke like lett å løpe fra dem.

Det samme gjelder disse fra diverse nødhjelpsorganisasjoner. Noen av dem forsøker bevisst å gi deg dårlig samvittighet. Men de har i hvert fall ikke rulleskøyter.

Det minste problemet med junkiene på Jernbanetorget er at vi ser dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Tror for øvrig dette er en vanesak. Jeg plages ikke av tiggerne i Oslo. Junkiene sitter der med en kopp, og det gjør også rumenerdamene. Ingen av disse har noen gang plaget meg.

Da synes jeg de er langt verre disse folka som skal selge Omega-kapsler (de som står utenfor Kondomeriet), eller de fra SATS eller Elixia som skal selge trening. Disse må man riste av seg, og siden de fra SATS og Elixia ofte er forholdsvis veltrente; enkelte går til og med på rulleskøyter, er det ikke like lett å løpe fra dem.

Det samme gjelder disse fra diverse nødhjelpsorganisasjoner. Noen av dem forsøker bevisst å gi deg dårlig samvittighet. Men de har i hvert fall ikke rulleskøyter.

Det minste problemet med junkiene på Jernbanetorget er at vi ser dem.

De satt rolig tidligere. De sitter ikke rolig lenger naa. De har funnet ut at det ikke fungerer og dermed har de blitt langt mer aggressive.

For oevrig enig i det du sa om Omega selgerne. De sperrer jo veien for folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å lese alle svarene men jeg kjenner flere som har sett de stå å skifte til dårligere klær på Oslo S når de skal ut å tigge. Jeg tror derfor at det er noe i det dette med at det står kriminelle bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aaaaaaaaaanonyyyyyym

Helt riktig. De narkomane er enten ufør, eller så får de det de trenger på sosialen, men er behandlingen de får god nok? Det kan man lure på. NHD har ikke sympati med dem som velger å si fra seg behandling, jeg må si jeg er enig i det.

"De narkomane er enten ufør, eller så får de det de trenger på sosialen, men er behandlingen de får god nok? Det kan man lure på. NHD har ikke sympati med dem som velger å si fra seg behandling, jeg må si jeg er enig i det."

Jeg vet ikke om behandlingen de får er god nok, anser det heller ikke som min oppgave å vurdere eller gjøre noe med. Jeg har definitivt mindre sympati for de som velger å si fra seg behandling, men å si at jeg har null sympati er vel å overdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attekattenoa

Det er neppe særlig lønnsomt, for det er ikke så mange som gir.

Med vennlig hilsen

Jeg har full sympati med mennesker som lever i fattigdom. Mange er født inn i en vanskelig situasjon/miljø, og etter min oppfatning har vi som er priviligerte ett ansvar å hjelpe mindre priviligerte.

Jeg tro dessverre at å gi til tiggere er å gjøre dem en bjørnetjeneste. Når foreldre bruker energien sin på tigging fremfor arbeid, og lærer dette videre til sine barn, så vil barna mer sansynlig ende opp som tiggere. Tigging skaper ikke verdier og det gir heller ikke kompetanse som man kan utnytte i andre sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest slabbedask

Nå vet jeg ikke hva heroinprisene ligger på i dag, men en junki trenger en del penger for å komme gjennom dagen.

Hvis en tier fra meg og andre sørger for at han eller hun slipper å selge ræva si på strøket, eller rane bestemødre, synes jeg det er vel anvendte penger.

Det beste hadde vært gratis stoff fra staten. Da hadde man sluppet alle denne kriminaliteten, OG all tiggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slabbedask

Jeg gir noen få ganger.

Problemet er ikke fattige mennesker. Problemet er at mennesker er fattige. De blir ikke mindre fattige om de er et sted jeg ikke kan se dem.

Jeg har bodd i årevis i Sør Amerika og Afrika (inkl. frivillig jobbing i slumstrøk) og de få tiggerne som er i Oslo er ikke noe problem for oss som bor her. Problemet er heller at det er så mange fattige mennesker i Norge, Europa og resten av verden.

Så bør man heller se hva man kan gjøre med det, enn å se på dem som "untouchables".

Med vennlig hilsen

Desto flere som gir desto flere tiggere blir det. Derfor er det best å ikke gi noe. Tilby dem en jobb i steden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slabbedask

Og hvordan har du tenkt å bevise dette for hvert individ?

Folk kan ha arvet, vunnet i lotto, selvsagt få offentlig støtte, ha rike slektninger, leve på lite penger, og mye annet - og selvsagt kan de være kriminelle. Men før man kaller noen det så får man sjekke at det individet er det.

Dette er bortforklaringer. Den norske sigøynerbefolkningen lever ikke på lottogevinster og arv. Jeg skulle likt å vite hvor mange som faktisk har et ærlig arbeid og betaler skatt. De ønsker å forsyne seg av velferdssamfunnets goder, men vil ikke ta del i noen av forpliktelsene eller ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full sympati med mennesker som lever i fattigdom. Mange er født inn i en vanskelig situasjon/miljø, og etter min oppfatning har vi som er priviligerte ett ansvar å hjelpe mindre priviligerte.

Jeg tro dessverre at å gi til tiggere er å gjøre dem en bjørnetjeneste. Når foreldre bruker energien sin på tigging fremfor arbeid, og lærer dette videre til sine barn, så vil barna mer sansynlig ende opp som tiggere. Tigging skaper ikke verdier og det gir heller ikke kompetanse som man kan utnytte i andre sammenhenger.

Greit, men tror du de har noe alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desto flere som gir desto flere tiggere blir det. Derfor er det best å ikke gi noe. Tilby dem en jobb i steden.

''Desto flere som gir desto flere tiggere blir det.''

Hvor? I Oslo eller totalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slabbedask

Jeg har full sympati med mennesker som lever i fattigdom. Mange er født inn i en vanskelig situasjon/miljø, og etter min oppfatning har vi som er priviligerte ett ansvar å hjelpe mindre priviligerte.

Jeg tro dessverre at å gi til tiggere er å gjøre dem en bjørnetjeneste. Når foreldre bruker energien sin på tigging fremfor arbeid, og lærer dette videre til sine barn, så vil barna mer sansynlig ende opp som tiggere. Tigging skaper ikke verdier og det gir heller ikke kompetanse som man kan utnytte i andre sammenhenger.

Man kan begynne med å la barna gå på skolen (og ikke minst fullføre). Men det blir vel vanskelig å kombinere med reisevirksomheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bortforklaringer. Den norske sigøynerbefolkningen lever ikke på lottogevinster og arv. Jeg skulle likt å vite hvor mange som faktisk har et ærlig arbeid og betaler skatt. De ønsker å forsyne seg av velferdssamfunnets goder, men vil ikke ta del i noen av forpliktelsene eller ansvaret.

Du omgår forpliktelsene til samfunnet du bor i, samtidig som du krever av alle andre enn deg selv.

Akkurat som du mener de har plikter, så har DU plikt til ikke å anta at folk er skyldige inntil det er bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"De narkomane er enten ufør, eller så får de det de trenger på sosialen, men er behandlingen de får god nok? Det kan man lure på. NHD har ikke sympati med dem som velger å si fra seg behandling, jeg må si jeg er enig i det."

Jeg vet ikke om behandlingen de får er god nok, anser det heller ikke som min oppgave å vurdere eller gjøre noe med. Jeg har definitivt mindre sympati for de som velger å si fra seg behandling, men å si at jeg har null sympati er vel å overdrive.

Hvorfor tror du at du er bedre enn dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Det er ingen rumenske tiggere her hvor jeg bor.

Men det er alkoholikere som står og spiller munnspill (uten å kunne spille på ordentlig) ved butikkene her.

Jeg pleier å snakke med dem. Jeg har ved flere anledninger kjøpt en sekspakning øl til noen av dem. Folk ser veldig rart på meg når jeg har gjort det.

Dette er gamle alkoholikere som aldri kommer til å få seg et annet liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aaaaaaanonyyyyyyyyyym

Hvorfor tror du at du er bedre enn dem?

"Hvorfor tror du at du er bedre enn dem?"

Det tror jeg da ikke at jeg er! Hvor leser du at jeg tror det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvorfor tror du at du er bedre enn dem?"

Det tror jeg da ikke at jeg er! Hvor leser du at jeg tror det?

Hvorfor klager du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aaaaaanonyyyyyyyym

Hvorfor klager du da?

Tråden heter "Gir du til romenske tiggere?"

Jeg svarte at jeg helt hadde sluttet å gi til alle og begrunnet dette.

Kaller du det klaging?

Finn noen andre å henge deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jo, men så er det jo dette med at høyresiden ønsker å redusere offentlig ansatte, osv.

Med vennlig hilsen

Jeg tilhører ikke høyresiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hvorfor klager du da?

''Hvorfor klager du da?''

Noen ganger er du så opptatt av å fremstå som politisk korrekt at jeg tror du kunne godtatt hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...