Gå til innhold

Mann skambitt av rottweiler


Gjest Livskunstneren

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    64

  • Colette

    39

  • Katt-ja

    14

  • meg__123!

    9

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes det er komplisert å dele verden i slike soner. Synd at vi ikke kan forby mennesker som ikke gjør stort annet enn å plage/skade andre. Et dyr reagrerer på instinkt/ordre, mens et menneske har helt andre grunner til sin adferd. Et dyr plager ingen med viten og vilje. Det kan mennesker gjøre, bare de er ondskapsfulle nok.

OK, vi har skadedy somr vi utrydder.

Vi har insekter som fluer og mygg som vi dreper. For ikke å snakke om maur - som vel er det sterkeste dyret i faunaen - som vi tråkker på.

Vi har dyr vi spiser for å få kjøtt og fisk, eller tilleggsprodukter som melk og egg.

Vi har søte dyr som sel, ekle dyr som slanger, og kjæledyr som ikke alltid fortjener å formere seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde vært noe. Den avanserte rotta der synes jeg også det er på plass å bli kvitt. ;)

Men det burde være mulig å lage en eller annen lur lov mot hundehold uten å fjerne hele raser.

Kan man si det samme om Mennesker?

Mange mennesker jeg ikke liker, hverken av utseende eller av personlighet...

Kan man bare kvitte seg med dem også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man si det samme om Mennesker?

Mange mennesker jeg ikke liker, hverken av utseende eller av personlighet...

Kan man bare kvitte seg med dem også?

De skambiter deg neppe fordi du ikke liker utseende deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

''Hvorfor forby hunderasen hvis det ikke er rasen som er problemet, men eieren? Skjønte jeg ikke helt...''

Du skjønner ikke det?

Fordi vi ikke kan forby eiere, så derfor må vi forby hundene.

Samme med håndgranater. Håndgranater i seg selv er ikke farlige, men eierne er det. Ettersom vi ikke kan forby eiere (mennesker), så forbyr vi håndgranater.

Vanskeligere er det faktisk ikke.

''Fordi vi ikke kan forby eiere, så derfor må vi forby hundene.''

Men altså, hvis man forbyr rottweilere så vil de "tvilsomme" folka skaffe seg en annen rase. Skal vi forby den også? Etter hvert vil vi da ende opp med et samfunn hvor alle hunder over, tja, si fire kilo er forbudt.

Er det ikke bedre å heller innføre noen regler ifht hundehold, og heller prøve å ta de som behandler dyrene slik at de blir farlige? I feil hender vil selv den roligste, mest stabile hunderase kunne bli farlig. Og fortsetter du langt nok på forbudslinja ender du med å forby praktisk talt alle hunder.

Hilsen lykkelig eier av en middels stor familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Fordi vi ikke kan forby eiere, så derfor må vi forby hundene.''

Men altså, hvis man forbyr rottweilere så vil de "tvilsomme" folka skaffe seg en annen rase. Skal vi forby den også? Etter hvert vil vi da ende opp med et samfunn hvor alle hunder over, tja, si fire kilo er forbudt.

Er det ikke bedre å heller innføre noen regler ifht hundehold, og heller prøve å ta de som behandler dyrene slik at de blir farlige? I feil hender vil selv den roligste, mest stabile hunderase kunne bli farlig. Og fortsetter du langt nok på forbudslinja ender du med å forby praktisk talt alle hunder.

Hilsen lykkelig eier av en middels stor familiehund.

Nå er det jo begrenset hvor truende man ser ut hvis man går med en chihuahua... ;-)

Jeg synes det er greit å bannlyse det de i Danmark kaller "muskelhunder" (og så kan man ev. diskutere akkurat hvilke disse er). Det går jo an å sette fornuftige grenser her også.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tatjana

Nå er det jo begrenset hvor truende man ser ut hvis man går med en chihuahua... ;-)

Jeg synes det er greit å bannlyse det de i Danmark kaller "muskelhunder" (og så kan man ev. diskutere akkurat hvilke disse er). Det går jo an å sette fornuftige grenser her også.

Med vennlig hilsen

Nå finnes det faktisk svært svært mange hunderaser som de tvilsomme antagelig ville velge _før_ de lander på chihuahua. Hunder med en viss størrelse. Og da gjentar jeg spørsmålet:

Vil du forby alle hunderaser over, la oss si, fire kilo? Sånn at chihuahua blir eneste lovlige rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, rottweilere bør forbys fordi de kan skambite og drepe folk.

Det er egentlig ikke så veldig komplisert, engang.

Rottweilere skambiter ikke flere folk en mange andre hunderaser gjør. Jeg kjenner flere rotweilere som er kjærlige og vennlige hunder. Selv ble jeg bitt så jeg fikk blåmerker av en bordercollie. DET er uberegnelige hunder det!! *Grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, men det er vanskeligere å se truende ut med en chihuahua enn en rottweiler... ;-)

Med vennlig hilsen

Nå er det sånn at det fins mange hunderaser "mellom" rotweileren og ciahuahua'en, til din opplysning ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet er jeg enig, men problemet er jo at det ikke er noen måte (når man møter en fremmed rottweiler med en skummel eier) å vite hvordan hunden er. Det blir truende uansett.

En skummel eier med en chihuahua er kanskje farlig, men på et helt annet plan! ;-)

Med vennlig hilsen

Men hvor skal så grensen trekkes da? Jeg nevner i sånn nogenlunde størrelsesrekkefølge:

Irsk ulvehund, grand danois, st.bernhardshund, riesenschnauzer, labrador, schäfer, sibirsk husky, flatcoated retreiever, støver, collie, mynde, elghund, border collie, shetland shepdog, pinscher, corgie, dachs, mops, jack russel terrier, chihuahua.

Ved hvilken størrelse blir hunden "skremmende" og "potensielt farlig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Det er ikke praktisk, men å forby enkelte hunderaser er det overhodet ikke noe problem med.

Problemet med forbudslinja som du snakker så varmt om, er hvor grensa skal trekkes. Alle hunder over en viss størrelse kan i verste fall skade et menneske alvorlig, eller drepe. Mener du i fullt alvor at du vil forby _alle_ hunderaser over en viss størrelse?

Jeg ser at du kommer med utsagn av typen "Man ser ikke så truende ut med en chihuahua, men tror du virkelig på at folk som skaffer seg hund for å tøffe seg vil velge chihuahua? Hva med irsk ulvehund, sankt bernhard? Grand danois? Schæfer og raser som likner i utseende og størrelse? Jakthunder, gjeterhunder og trekkhunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor skal så grensen trekkes da? Jeg nevner i sånn nogenlunde størrelsesrekkefølge:

Irsk ulvehund, grand danois, st.bernhardshund, riesenschnauzer, labrador, schäfer, sibirsk husky, flatcoated retreiever, støver, collie, mynde, elghund, border collie, shetland shepdog, pinscher, corgie, dachs, mops, jack russel terrier, chihuahua.

Ved hvilken størrelse blir hunden "skremmende" og "potensielt farlig"?

Adopter den islandske modellen. Det løser storparten av problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå finnes det faktisk svært svært mange hunderaser som de tvilsomme antagelig ville velge _før_ de lander på chihuahua. Hunder med en viss størrelse. Og da gjentar jeg spørsmålet:

Vil du forby alle hunderaser over, la oss si, fire kilo? Sånn at chihuahua blir eneste lovlige rase?

Nei, på samme måte som man ikke trenger bannlyse alle. Man går ned til en eller annen fornuftig grense/liste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweilere skambiter ikke flere folk en mange andre hunderaser gjør. Jeg kjenner flere rotweilere som er kjærlige og vennlige hunder. Selv ble jeg bitt så jeg fikk blåmerker av en bordercollie. DET er uberegnelige hunder det!! *Grøss*

Jeg sier ikke at andre hunder ikke biter. Det er dog noe helt annet å bli angrepet av en rottweiler og en border collier.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sånn at det fins mange hunderaser "mellom" rotweileren og ciahuahua'en, til din opplysning ;-)

Ja, og så får man trekke linjen et fornuftig sted.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor skal så grensen trekkes da? Jeg nevner i sånn nogenlunde størrelsesrekkefølge:

Irsk ulvehund, grand danois, st.bernhardshund, riesenschnauzer, labrador, schäfer, sibirsk husky, flatcoated retreiever, støver, collie, mynde, elghund, border collie, shetland shepdog, pinscher, corgie, dachs, mops, jack russel terrier, chihuahua.

Ved hvilken størrelse blir hunden "skremmende" og "potensielt farlig"?

Hvor linjen skal gå må man diskutere. Nedenfor rottweiler og ovenfor chihuahua et sted! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med forbudslinja som du snakker så varmt om, er hvor grensa skal trekkes. Alle hunder over en viss størrelse kan i verste fall skade et menneske alvorlig, eller drepe. Mener du i fullt alvor at du vil forby _alle_ hunderaser over en viss størrelse?

Jeg ser at du kommer med utsagn av typen "Man ser ikke så truende ut med en chihuahua, men tror du virkelig på at folk som skaffer seg hund for å tøffe seg vil velge chihuahua? Hva med irsk ulvehund, sankt bernhard? Grand danois? Schæfer og raser som likner i utseende og størrelse? Jakthunder, gjeterhunder og trekkhunder?

Ja, og da får man ta statistikk og annet til hjelp for å se hvor man skal trekke grensen. I Danmark har de bannlyst 13 raser. Man kan selvsagt diskutere om det burde være 15 eller 25.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Hvor linjen skal gå må man diskutere. Nedenfor rottweiler og ovenfor chihuahua et sted! ;-)

Med vennlig hilsen

Begynn med å nekte uegnede hundeeiere rett til å ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Nei, på samme måte som man ikke trenger bannlyse alle. Man går ned til en eller annen fornuftig grense/liste.

Med "fornuftig grense" - hva mener du? Størrelse eller bittstatistikk?

Du er klar over at jo flere hunder det er av en bestemt rase, desto flere biteepisoder med hunder av akkurat den rasen. Det er derfor det er såpass mange episoder med Golden retriever - det finnes så mange hunder av den rasen i Norge.

Jeg mener fremdeles at forbyr du rottweiler vil "gærningene" sikte seg inn på noe annet. Og hva du enn måtte hevde, de vil ikke velge chihuahua.

Hva med scæfer? Mastiff-rasene? De belgiske fårehundene? Jakthunder? De største hundene som sankt bernhardshunder, grand danois og irsk ulvehund? Bare for å nevne noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...