Gå til innhold

Kan en funksjonshemmet bli Lano-unge?


Sør

Anbefalte innlegg

Gjest kløverklø

''Dersom dette bare hadde dreid seg om smerte så hadde det vært like ille å abortere et foster på 8 uker og et på 24 uker. ''

Nei, for en embryo på 8 uker har ikke en en fungerende hjerne.

Med vennlig hilsen

''Dersom dette bare hadde dreid seg om smerte så hadde det vært like ille å abortere et foster på 8 uker og et på 24 uker.''

Her var jeg visst litt rask... Det jeg mente var at dersom det kun hadde dreid seg om det etiske (dvs. de som mener at abort uansett ikke er greit fordi det har blitt unnfanget) så hadde det vært like ille, men at dersom man skal ta hensyn til det med smerte (slik som jeg vil) så er det selvsagt bedre å abortere tidlig enn sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 281
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    71

  • Angustia

    28

  • Dorthe

    10

  • frosken

    8

Mest aktive i denne tråden

''Dersom dette bare hadde dreid seg om smerte så hadde det vært like ille å abortere et foster på 8 uker og et på 24 uker.''

Her var jeg visst litt rask... Det jeg mente var at dersom det kun hadde dreid seg om det etiske (dvs. de som mener at abort uansett ikke er greit fordi det har blitt unnfanget) så hadde det vært like ille, men at dersom man skal ta hensyn til det med smerte (slik som jeg vil) så er det selvsagt bedre å abortere tidlig enn sent.

Jeg er helt enig med deg.

De aller aller fleste aborter utføres tidlig (gjerne rundt 7-8 uker), og ofte er det slik at de som utføres sent er det "gode grunner" for (selvsagt med unntak).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Min kusine

Jeg skal forklare mitt standpunkt. Jeg deler resonementet opp i premisser og konklusjon. Da er det lettere for dere uenige å si hvilken del dere er uenige i - evt begge.

Utgangspunkt: Som noen allerede har fått med seg, ble Helsedirektøren sendt ut til å være den første som lufter prioriteringer og kostnader i vårt fremtidige helsevesen. Han sier at i fremtiden vil det være slik at det er noen vi ikke har råd til å behandle. Ressursknappheten vil dels gå på penger, men den vil også gå på mengden av omsorgspersoner.

Etter prognosene vil det i 2030 være nødvendig at hver tredje person i hvert årskull går inn i helse/omsorgsvesenet. Denne tredjedel vil trengs for å ta vare på den tredjedel av befolkningen som trenger disse tjenestene. Det blir altså kun en tredjedel igjen til å være bønder, fiskere, oljearbeidere, lærere, selgere, kunstnere, sjåfører, journalister, advokater, ingeniører, renovatører, kontorpersonell osv - dvs de som skal produsere de varer og tjenester som hele samfunnet lever av.

Kort sagt blir vi tvunget til å prioritere.

Min konklusjon: Når vi tvinges til å prioritere, må vi prioritere de syke som allerede finnes (inkl de med DS) fremfor å produsere nye med livslangt behandlings/pleiebehov. Slik sett er forsterdiagnostikk og medfølgende abort en nærliggende måte å utøve prioritering på. Jeg vil kalle det utmerket forebyggende helsearbeid.

Kjære psykiater.

Dette var en spesiell uttalelse

Jeg har ei kusine med Downs av den oppegående typen. Hun jobber. Hun bor hjemme hos foreldrene sine, hun er blid og glad, ikke psykisk syk, hun har bedre rettskriving enn mange jeg sett på dol. Så vidt jeg vet, er hun ikke mye syk.

Jeg kan ikke se hva hun skulle koste samfunnet mer enn dine pasienter som sikkert er uføretrygdede mange av dem. Denne jenta jobber.

Hun vil aldri få barn, ergo vil hun ikke ha behov for barnehageplass. Du som mener at vi ikke bør få mer enn to barn på grunn av overbefolkning. må skjønne at denne jenta bidrar positivt i så måte i forhold til mange av dine pasienter som vil videreføre psykiske sykdommer og og uføretrygd videre til neste generasjon.

Hvorfor så imot akkurat Downs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Kjære psykiater.

Dette var en spesiell uttalelse

Jeg har ei kusine med Downs av den oppegående typen. Hun jobber. Hun bor hjemme hos foreldrene sine, hun er blid og glad, ikke psykisk syk, hun har bedre rettskriving enn mange jeg sett på dol. Så vidt jeg vet, er hun ikke mye syk.

Jeg kan ikke se hva hun skulle koste samfunnet mer enn dine pasienter som sikkert er uføretrygdede mange av dem. Denne jenta jobber.

Hun vil aldri få barn, ergo vil hun ikke ha behov for barnehageplass. Du som mener at vi ikke bør få mer enn to barn på grunn av overbefolkning. må skjønne at denne jenta bidrar positivt i så måte i forhold til mange av dine pasienter som vil videreføre psykiske sykdommer og og uføretrygd videre til neste generasjon.

Hvorfor så imot akkurat Downs?

Jeg gleder meg på din kusines vegne;) Så flott å lese det du skriver!

Tror også mange har skiftet syn etter å ha sett "Tangerudbakken", heldigvis;)

Herr Dahl, har rett på egne meninger, men jeg synes de er forferdelige og destruktive. Alle fostre har livets rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest underskriver ikke denne gangen

Har ikke lest artikkelen, men jeg synes nå at en Lano-unge i det minste bør kunne bade! Det er jo dusjing og bading med blide barn med såpeskum i håret og såpeskumskjegg jeg forbinder med en "ekte" Lano-unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Min kusine

Jeg gleder meg på din kusines vegne;) Så flott å lese det du skriver!

Tror også mange har skiftet syn etter å ha sett "Tangerudbakken", heldigvis;)

Herr Dahl, har rett på egne meninger, men jeg synes de er forferdelige og destruktive. Alle fostre har livets rett!

Jeg vet du er imot abort. Jeg har tatt abort en gang selv av langt dårlige grunner og jeg er ikke imot abort.

Men jeg stiller spørsmål ved argumentasjonen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Jeg vet du er imot abort. Jeg har tatt abort en gang selv av langt dårlige grunner og jeg er ikke imot abort.

Men jeg stiller spørsmål ved argumentasjonen hans.

Det hadde faktisk ikke noe med mitt abortsyn å gjøre...! Mer med vårt syn på mennesker som er født annerledes.

Dømmer heller aldri noen som har tatt abort, Min kusine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest artikkelen, men jeg synes nå at en Lano-unge i det minste bør kunne bade! Det er jo dusjing og bading med blide barn med såpeskum i håret og såpeskumskjegg jeg forbinder med en "ekte" Lano-unge.

Jeg synes prinsippet om å inkludere folk er langt viktigere enn om han kan dykke.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest underskriver ikke denne gangen

Jeg synes prinsippet om å inkludere folk er langt viktigere enn om han kan dykke.

Med vennlig hilsen

Ja, det er flott å inkludere. Men jeg tror, som flere her, at Mikael blir stemt på av medlidenhet. Da blir det vel litt feil. Synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er flott å inkludere. Men jeg tror, som flere her, at Mikael blir stemt på av medlidenhet. Da blir det vel litt feil. Synes nå jeg.

Vel, uansett hvorfor folk stemmer på ham, så blir en dør åpnet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ja, det er flott å inkludere. Men jeg tror, som flere her, at Mikael blir stemt på av medlidenhet. Da blir det vel litt feil. Synes nå jeg.

Jeg stemte ikke pga medlidenhet, men fordi jeg synes ungen var skjønn;)

Dog, var bildet av han uten lue tusen ganger bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest artikkelen, men jeg synes nå at en Lano-unge i det minste bør kunne bade! Det er jo dusjing og bading med blide barn med såpeskum i håret og såpeskumskjegg jeg forbinder med en "ekte" Lano-unge.

Mikael vasker seg nok også, og du skal ikke se bort fra at det er med Lano-såpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest utenentrådogsåfinsomfå

Knis, da blir det nok bra reklame for Lilleborg uansett :o)

Når kommer den reklamen forresten? Han vant jo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når kommer den reklamen forresten? Han vant jo...

Det lurer jeg også på! Tror de har snodd seg unna ved å lansere et "nytt" produkt:

http://lano.no/

Jeg har ikke sett "Lanoungen 2010" på et eneste produkt eller reklame...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det kommer.

Det lurer jeg også på! Tror de har snodd seg unna ved å lansere et "nytt" produkt:

http://lano.no/

Jeg har ikke sett "Lanoungen 2010" på et eneste produkt eller reklame...

Slapp av, denne usjarmerende ungen som kun har fått stemmer p.g.a handikappet sitt, får bildet sitt på refill-flaska i 2011. Det er ikke slik at fjorårets lano-unge blir kuttet ut før året er omme selv om folk er helt på tuppene i redsel for at ikke "sjarmtrollet" skal få komme på refill-flaska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, denne usjarmerende ungen som kun har fått stemmer p.g.a handikappet sitt, får bildet sitt på refill-flaska i 2011. Det er ikke slik at fjorårets lano-unge blir kuttet ut før året er omme selv om folk er helt på tuppene i redsel for at ikke "sjarmtrollet" skal få komme på refill-flaska.

Flott, gleder meg til å se bildet hans i hyllene! Kjøper ikke Lano-produkter sjøl, men blei engasjert i denne debatten - særlig etter å ha lest en artikkel på mange sider i Magasinet i dagbladet.

Men uttrykk som ''denne usjarmerende ungen som kun har fått stemmer p.g.a handikappet sitt'' kan du spare deg for.

Beauty is in the eye of the beholder etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg også på! Tror de har snodd seg unna ved å lansere et "nytt" produkt:

http://lano.no/

Jeg har ikke sett "Lanoungen 2010" på et eneste produkt eller reklame...

De unngår vel å vise baksiden av produktet da :o(( Jeg har ikke sjekket såpa altså, så vet ikke om han er avbildet i det hele tatt.

Jeg kjøper ikke Lano fra før, men kommer hvertfall ikke til å gjøre det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg også på! Tror de har snodd seg unna ved å lansere et "nytt" produkt:

http://lano.no/

Jeg har ikke sett "Lanoungen 2010" på et eneste produkt eller reklame...

Det står på nettsidene du linka til at bildet av vinneren kommer i løpet av 2011. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på nettsidene du linka til at bildet av vinneren kommer i løpet av 2011. :)

Aha, det gikk litt fort i svingene her! Kanskje et resultat av fordommene mine mot Lano som har slått ut i full blomst ;-) Man ser / overser som kjent det som passer best med egen forutinntatthet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...