Gå til innhold

Kan en funksjonshemmet bli Lano-unge?


Sør

Anbefalte innlegg

''Men jeg får et veldig inntrykk her at folk stemmer i sympati/fordi han ER funksjonshemmet, og det blir bare veldig feil''

Hvorfor?

Det er da, i det store og det hele, langt viktigere å vise at "alle kan være med", enn å velge akkurat den mest stereotypiske ungen.

Akkurat som når første svarte person blir president, første lesbiske blir statsminister. Selvsagt mener jeg ikke at man skal stemme på noen man er uenig med, men rollemodell-elementet er også en grunn.

Med vennlig hilsen

Alt til sin tid mener jeg

Også her

I det minste burde barnet vært i "såpe-element" så som jeg mener alle som søker seg som Lano-ungen bør være

Jeg ser ingen grunn til å særbehandle noen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 281
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    71

  • Angustia

    28

  • Dorthe

    10

  • frosken

    8

Mest aktive i denne tråden

Alt til sin tid mener jeg

Også her

I det minste burde barnet vært i "såpe-element" så som jeg mener alle som søker seg som Lano-ungen bør være

Jeg ser ingen grunn til å særbehandle noen

''Jeg ser ingen grunn til å særbehandle noen''

I et ideelt samfunn ville jeg vært enig.

Vårt samfunn er ikke ideelt, og derfor synes jeg det er helt OK med litt "kompensasjon", for å veie opp mot all den negative særbehandlingen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt til sin tid mener jeg

Også her

I det minste burde barnet vært i "såpe-element" så som jeg mener alle som søker seg som Lano-ungen bør være

Jeg ser ingen grunn til å særbehandle noen

Men skal man aldri prøve å bryte den diskrimineringen funksjonshemmede er utsatt for. Funksjonshemmede er den mest diskriminerte gruppen i Norge og jeg tror folk trenger en oppvekker for jeg tror faktisk ikke de er klar over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ser ingen grunn til å særbehandle noen''

I et ideelt samfunn ville jeg vært enig.

Vårt samfunn er ikke ideelt, og derfor synes jeg det er helt OK med litt "kompensasjon", for å veie opp mot all den negative særbehandlingen.

Med vennlig hilsen

Ja, men nå ba ikke jeg deg å være enig :)

Du spurte hva jeg mente og hvorfor jeg mente, og jeg svarte

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal man aldri prøve å bryte den diskrimineringen funksjonshemmede er utsatt for. Funksjonshemmede er den mest diskriminerte gruppen i Norge og jeg tror folk trenger en oppvekker for jeg tror faktisk ikke de er klar over det.

"Men skal man aldri prøve å bryte den diskrimineringen funksjonshemmede er utsatt for"

Denne skjønte jeg ikke Dorthe

Jeg mener ikke å diskriminere noen hvis det var det du trodde

Men jeg mener at i slike tilfeller som denne Lano-ungen konkurransen så skal ikke funksjonshemmede særbehandles. Det jeg mener en Lano-unge skal "være" harmonerer ikke med Mikael. Det har dog ikke med at han er funksjonshemmet å gjøre. Men jeg mener også at å vinne fordi en ER funskjonshemmet blir veldig feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt til sin tid mener jeg

Også her

I det minste burde barnet vært i "såpe-element" så som jeg mener alle som søker seg som Lano-ungen bør være

Jeg ser ingen grunn til å særbehandle noen

''I det minste burde barnet vært i "såpe-element" så som jeg mener alle som søker seg som Lano-ungen bør være''

Har du sett kandidatene? Er vel ca 60-40 i "såpeelementet", med et røft overslag.

Jeg syns denne krabaten er en verdig vinner; både søt og tøff, fordi om han ikke kan bade. Er nok nyvaska og rein uansett, skal du se :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Men skal man aldri prøve å bryte den diskrimineringen funksjonshemmede er utsatt for"

Denne skjønte jeg ikke Dorthe

Jeg mener ikke å diskriminere noen hvis det var det du trodde

Men jeg mener at i slike tilfeller som denne Lano-ungen konkurransen så skal ikke funksjonshemmede særbehandles. Det jeg mener en Lano-unge skal "være" harmonerer ikke med Mikael. Det har dog ikke med at han er funksjonshemmet å gjøre. Men jeg mener også at å vinne fordi en ER funskjonshemmet blir veldig feil

Nei, jeg skjønner det, men hvis ikke man kvoterer funsksjonhemmede opp noen ganger så blir man stående på stedet hvil, ting blir aldri noe bedre enn det er i dag og i et så rikt land som Norge så burde mye mer vært gjort for å få funksjonhemmede på banen både i jobbesammenheng og i tilrettelegging. Nå ser folk på funksjonshemmede som noe som koster samfunnet noe istedenfor at de kan tilføre samfunnet det samme som alle andre hvis de hadde hatt jobb og hvis ting hadde vært tilrettelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skjønner det, men hvis ikke man kvoterer funsksjonhemmede opp noen ganger så blir man stående på stedet hvil, ting blir aldri noe bedre enn det er i dag og i et så rikt land som Norge så burde mye mer vært gjort for å få funksjonhemmede på banen både i jobbesammenheng og i tilrettelegging. Nå ser folk på funksjonshemmede som noe som koster samfunnet noe istedenfor at de kan tilføre samfunnet det samme som alle andre hvis de hadde hatt jobb og hvis ting hadde vært tilrettelagt.

Signerer, dette er en stor skam i det moderne Norge :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri stemt på en Lano-unge med lue på.

Har du sett hvor mange av kandidatene som har hodeplagg på / ikke er nakne eller på badet?

Er tydeligvis ikke et kriterium å være i dusjen eller badekaret, og Mikael kan ikke bade...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skjønner det, men hvis ikke man kvoterer funsksjonhemmede opp noen ganger så blir man stående på stedet hvil, ting blir aldri noe bedre enn det er i dag og i et så rikt land som Norge så burde mye mer vært gjort for å få funksjonhemmede på banen både i jobbesammenheng og i tilrettelegging. Nå ser folk på funksjonshemmede som noe som koster samfunnet noe istedenfor at de kan tilføre samfunnet det samme som alle andre hvis de hadde hatt jobb og hvis ting hadde vært tilrettelagt.

Kan nok være enig med deg i mye Dorthe, men akkurat nå så var jeg på langt nær så dypt inn i emnet som du

Jeg har uttalt meg om en funksjonshemmet - i dette tilfellet Mikael - er en verdig vinner for Lano-ungen 2010

Og uavhengig om han er funksjonshemmed eller ikke så mener jeg at han IKKE er rette kandidat til å vinne denne gangen bla fordi jeg synes en Lano-unge skal være såperen - og for å få det inntrykket så bør det bobler og vann til - og at ungen også derfor ikke skal være fullt påkledd, slik denne ungen og mange til er

Jeg har venner som har sukkersøte unger de har sendt inn som kandidater til Lano-ungen, de er søte men i kjoler og med hatter og oppholder seg i vogner og i hagen. Jeg stemmer ikke på de heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigarettungen

Jeg tviler på at han og mora (som er intervjua) samtykker i ditt argument.

Sjøl får jeg lyst til å kjøpe produktet, og det er ikke av medfølelse, snarere tvert imot!

Grunnen til at den ungen har fått så mange stemmer er fordi det hele "funsjonshemmete-miljøet" i Norge er mobilisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigarettungen

''Nei selvfølgelig ikke. En lano-unge skal fremme salget, ikke stoppe det.''

Og hvorfor skal ikke denne skjønne ungen fremme salget??

''Jeg vet at det jeg sier en kontroversielt, men det er ikke uten grunn at de fleste velger abort om ungen har en kromosomfeil.''

Mennesker med kromosonfeil kan leve et lykkelig liv, og berike livet til de rundt seg!

Jeg er for sjølbestemt abort, men dine uttalelser grøsser jeg av :-(

''Og hvorfor skal ikke denne skjønne ungen fremme salget??''

Skjønn? Det er ikke bare jeg som mener at han ikke er billedskjønn. Han kommer aldri på fremsiden av Topp for å si det slik.

Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7194614 Hans Mathias Tjømøe, markedsføringsekspert på BI, har selv jobbet med Lano for noen år siden. Han tror Lilleborg, som produserer Lano, ikke helt hadde tenkt på problemet med at ikke alle barn er like billedskjønne.

''Mennesker med kromosonfeil kan leve et lykkelig liv, og berike livet til de rundt seg!''

Åja, er det derfor de fleste med kromonsonfeil blir abortert?

''Jeg er for sjølbestemt abort, men dine uttalelser grøsser jeg av :-(''

Javel. Velbekomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sigarettungen

Hvordan kan du skrive at han tilfører ingenting til samfunnet? Det er feil rett og slett. Alle mennesker tilfører noe til samfunnet, ellers hadde vi ikke et samfunn.

Hva tilfører du til samfunnet?

''Hvordan kan du skrive at han tilfører ingenting til samfunnet? Det er feil rett og slett. Alle mennesker tilfører noe til samfunnet, ellers hadde vi ikke et samfunn.''

Han tilfører glede til de rundt seg for en høy pris. Selvfølgelig skal skattebetalerene bekoste det, han har like stor rett på et liv som deg og meg.

''Hva tilfører du til samfunnet?''

Ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigarettungen

Bra du modererer deg litt :)

Uansett synes jeg det er fryktelig trist å se at noen faktisk har slike holdninger som deg i dagens moderne samfunn.. Jeg vil tro at de aller, aller fleste som kjenner "dumme" funksjonshemmede (føler du deler dem opp i de "dumme" og de som ikke er "dumme"?) vil si at de har gitt dem nye perspektiver i livet :)

Jeg har aldri moderet meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og hvorfor skal ikke denne skjønne ungen fremme salget??''

Skjønn? Det er ikke bare jeg som mener at han ikke er billedskjønn. Han kommer aldri på fremsiden av Topp for å si det slik.

Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7194614 Hans Mathias Tjømøe, markedsføringsekspert på BI, har selv jobbet med Lano for noen år siden. Han tror Lilleborg, som produserer Lano, ikke helt hadde tenkt på problemet med at ikke alle barn er like billedskjønne.

''Mennesker med kromosonfeil kan leve et lykkelig liv, og berike livet til de rundt seg!''

Åja, er det derfor de fleste med kromonsonfeil blir abortert?

''Jeg er for sjølbestemt abort, men dine uttalelser grøsser jeg av :-(''

Javel. Velbekomme!

''Mennesker med kromosonfeil kan leve et lykkelig liv, og berike livet til de rundt seg!

Åja, er det derfor de fleste med kromonsonfeil blir abortert?''

De fleste ønsker jo et friskt barn, men det betyr ikke at ikke mennesker med kromosomfeil ikke er lykkelige. Det betyr heller ikke at de ikke beriker livet til de rundt seg. Det betyr bare at når vi har muligheten til å velge bort ikke-friske barn, så gjør de fleste det.

Jeg har flere barn med Downs syndrom i omgangskretsen og det er liten tvil om at disse barna er en berikelse for foreldre og andre rundt dem. Det er heller ingen tvil om at det krever en god del ekstra av foreldrene å ha disse barna sammelignet med andre barn. Men det er faktisk ingen motsetning mellom dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og hvorfor skal ikke denne skjønne ungen fremme salget??''

Skjønn? Det er ikke bare jeg som mener at han ikke er billedskjønn. Han kommer aldri på fremsiden av Topp for å si det slik.

Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7194614 Hans Mathias Tjømøe, markedsføringsekspert på BI, har selv jobbet med Lano for noen år siden. Han tror Lilleborg, som produserer Lano, ikke helt hadde tenkt på problemet med at ikke alle barn er like billedskjønne.

''Mennesker med kromosonfeil kan leve et lykkelig liv, og berike livet til de rundt seg!''

Åja, er det derfor de fleste med kromonsonfeil blir abortert?

''Jeg er for sjølbestemt abort, men dine uttalelser grøsser jeg av :-(''

Javel. Velbekomme!

''Skjønn? Det er ikke bare jeg som mener at han ikke er billedskjønn. Han kommer aldri på fremsiden av Topp for å si det slik.''

Jeg syns han er skjønn, fordi om ham ikke er billedskjønn nok til å komme på framsida av Topp - men det er vel ikke hovedmålet i livet?!

''Mathias Tjømøe, markedsføringsekspert på BI, har selv jobbet med Lano for noen år siden. Han tror Lilleborg, som produserer Lano, ikke helt hadde tenkt på problemet med at ikke alle barn er like billedskjønne.''

1) Verst for han og Lilleborg

2) "problemet med at ikke alle barn er like billledskjønne"?!

''Åja, er det derfor de fleste med kromonsonfeil blir abortert?''

Gjør de, og kan de ikke leve et godt liv til berikelse for seg sjøl og andre?

''Javel. Velbekomme!''

Hvorfor denne fiendtlige holdningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at den ungen har fått så mange stemmer er fordi det hele "funsjonshemmete-miljøet" i Norge er mobilisert.

Klarer du virkelig ikke å se mennesket bak funksjonshemmingen?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigarettungen

Ville aldri stemt på en Lano-unge med lue på.

Godt sagt. Uavhengig om ungen er funsjonshemmet eller ikke så kan ikke en lanounge ha lue på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...