Gå til innhold

Kan en funksjonshemmet bli Lano-unge?


Sør

Anbefalte innlegg

Ok. Da mener jeg at 18. uke er altfor sent å foreta en abort. Det bør gjøres i god tid før det begynner å føle smerte da noen fostre sikkert er tidligere utviklet enn andre.

17. eller 18. uke var det absolutt tidligste (med margin) punktet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 281
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    71

  • Angustia

    28

  • Dorthe

    10

  • frosken

    8

Mest aktive i denne tråden

Hjernen begynner å utvikles i uke 7, allerede i embryo-stadiet. Når er hjernen velfungerende nok til at vi kan betrakte det som et menneske syns du?

Det tidligste (med margin) tidspunktet det fungerer godt nok til å kunne begynne å føle smerte er uke 17-18.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''skal måtte tilføre det samme som vi andre (i kroner og ører).''

Jeg vil gjerne gi bort kroner, men ørene mine vil jeg gjerne beholde! ;-)

Det ene øret mittt er halvert, takket være en buhund (hater bikkkjene..) i nærmeste omgangaskrets :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig enig med deg fordi mitt indre bilde av en lanounge er et barn sammen med såpe og vann ;)

På den annen side hadde det vært grensesprengende å bruke et fh barn i en slik reklame, så jeg håper igrunnen han vinner ;)

''På den annen side hadde det vært grensesprengende å bruke et fh barn i en slik reklame, så jeg håper igrunnen han vinner ;)''

Jeg er helt enig i at dette i så fall vil være grensesprengende, men jeg tror at hvis dette bildet vinner så vinner PGA av funksjonshemningen, ikke på tross av (hvis du forstår hva jeg mener. Jeg mener likevel at Lano-ungen skal være omgitt av såpe og vann (og synes faktisk også det er merkelig at dette ikke er et krav), så slik sett håper jeg ikke dette bildet vinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn med funksjonsbegrensninger kan selvfølgelig bli Lano-unge, men det er ingen grunn til at vedkommende skal bli Lano-unge _fordi_ han er funksjonshemmet.

Håper at alle stemmene indikerer at folk synes han er en sjarmerende unge.

''men det er ingen grunn til at vedkommende skal bli Lano-unge _fordi_ han er funksjonshemmet.''

Der sa du det jeg egnetlig mente. Det blir feil hvis vedkommende vinner utelukkende pga sin funksjonshemning - jeg har et bilde i hodet om at Lano-ungen skal være omgitt av såpe og vann - aldri i verden om et "normalt" barn ville ha vunnet fullt påkledd utenfor et badekar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble publisert en statistikk over dette for ikke så lenge siden.

''Det ble publisert en statistikk over dette for ikke så lenge siden.''

Men viser den statistikken av Downs-barn blir abortert, eller er det en generell nedgang i antall befkryktninger av Downs-barn? Det kan være at det er andre grunner til at det fødes færre barn med Downs... dette er ikke en argumentasjon mot at det fødes færre med Downs pga abort, bare generell nysgjerrighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det ble publisert en statistikk over dette for ikke så lenge siden.''

Men viser den statistikken av Downs-barn blir abortert, eller er det en generell nedgang i antall befkryktninger av Downs-barn? Det kan være at det er andre grunner til at det fødes færre barn med Downs... dette er ikke en argumentasjon mot at det fødes færre med Downs pga abort, bare generell nysgjerrighet...

I Norge er det visstnok nå slik at man primært ser nedgang i antall aborter foretatt som følge av down syndrom, og man hadde i allefall inntil 2008 ennå ikke sett en like stor nedgang i antall barn med down syndrom som man har sett i mange andre land. Dette forklares med at det er et økende antall fostere med down (jeg antar at dette har sammenheng med økende alder blant de fødende, men har ikke sjekket nærmere).

I flere andre land, deriblant Danmark, har man sett en sterk nedgang i antall barn med down.

Tallene for 2009 er fortsatt ikke tilgjengelige for alle, men det blit interessant å følge denne utviklingen fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

''men det er ingen grunn til at vedkommende skal bli Lano-unge _fordi_ han er funksjonshemmet.''

Der sa du det jeg egnetlig mente. Det blir feil hvis vedkommende vinner utelukkende pga sin funksjonshemning - jeg har et bilde i hodet om at Lano-ungen skal være omgitt av såpe og vann - aldri i verden om et "normalt" barn ville ha vunnet fullt påkledd utenfor et badekar:-)

bookworm, dette er jeg enig i. jeg synes så absolutt at en lano-unge burde vært en unge som bader! fordi jeg ellers ikke kan skjønne hvorfor de skal ha bilde på produktene sine. det blir som å ha bilde av en bil på en sjokoladeplate. ingen vits...

og synes også at det blir helt på viddene, hvis folk stemmer på barnet bare pga barnet er handikappet.

En kan jo ikke påstå at barnet er billedskjønn. For foreldrene er barnet like skjønt som våre barn er for oss. at barnet kan ha en utstråling og godt humør, er jo også bra. men det er liksom ikke noe som kommer fram på et bilde.

Nevnte dette for min mann idag, og han lurte også på hvorfor en unge som ikke en gang kan bade, kan bli en lano unge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele dette Lano-unge-konseptet er jo helt grusomt.

Hvem i svarte har lyst til å være en Lano-unge?

Mannen til tanta mi var Lanounge for over 80 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Verden aner ikke hva de går glipp av ;)''

Verden (og DOL) går jo heldigvis slett ikke glipp av deg og Dorthe :-)

Ang. Downs, det hadde jo vært litt rart om ikke tallet gikk ned, når det blir mulig å finne ut tidligere (nå har ikke jeg sjekket hvor tidlig, altså, men hvis det er ved ca 12.uke?) + at det er relarivt stuerent å ta abort. Det er klart at de aller fleste vil synes det er tungt, og ikke føle at de orker å ta på seg et slikt ansvar. Hvis ikke man må.

Synes det virker som folk flest forsvarer selvbestemt abort, at man kan velge det bort, bare fordi det ikke passer så godt inn i livet, mens hvis det virkelig skaper utfordringer, ved at det er et funksjonshemmet barn man venter, da er fordømmelsen der...

Hvis det derimot er slik at man må ha senabort ved Downs, er jeg enig i at det hele er litt anderledes, da.

Takk ;)

Og jeg tar egentlig ikke standpunkt til abort eller ikke abort når det gjelder fostere med downs... Kan forstå at det for noen føles riktig å ta abort i en slik situasjon. Det jeg reagerer på er kynismen i forhold til hvordan man snakker om mennesker som er annerledes :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

''På den annen side hadde det vært grensesprengende å bruke et fh barn i en slik reklame, så jeg håper igrunnen han vinner ;)''

Jeg er helt enig i at dette i så fall vil være grensesprengende, men jeg tror at hvis dette bildet vinner så vinner PGA av funksjonshemningen, ikke på tross av (hvis du forstår hva jeg mener. Jeg mener likevel at Lano-ungen skal være omgitt av såpe og vann (og synes faktisk også det er merkelig at dette ikke er et krav), så slik sett håper jeg ikke dette bildet vinner.

Skjønner godt hva du mener ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen til tanta mi var Lanounge for over 80 år siden.

Det var jo spesielt siden det står på deres egne sider at Lanoungen er en konkurranse med en lang tradisjon som i år fyller 60 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo spesielt siden det står på deres egne sider at Lanoungen er en konkurranse med en lang tradisjon som i år fyller 60 år.

Men han kan ha vært avbildet på lanosåpa fra før det ble en bildekonkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan en funksjonshemmet unge bli lano-ungen. Lano-ungen trenger ikke å være billedskjønn, men smil,sjarm og glimt i øyet er noe jeg forventer av en lano-unge. Jeg får en følelse av at folk stemmer på denne gutten utelukket på grunn av at han er funksjonshemmet, for gutten er totalt blottet for sjarm på det bildet vi ser av han. Etter dette tror jeg at flere mennesker våger å melde på sitt funksjonshemmede barn, for det er ikke noe grunn til at disse barna ikke skal delta eller vinne konkurransen, men det er heller ingen grunn til å stemme p.g.a. funksjonshemmningen. For disse barna har like mye eller lite sjarm som andre funksjonsfriske barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bookworm, dette er jeg enig i. jeg synes så absolutt at en lano-unge burde vært en unge som bader! fordi jeg ellers ikke kan skjønne hvorfor de skal ha bilde på produktene sine. det blir som å ha bilde av en bil på en sjokoladeplate. ingen vits...

og synes også at det blir helt på viddene, hvis folk stemmer på barnet bare pga barnet er handikappet.

En kan jo ikke påstå at barnet er billedskjønn. For foreldrene er barnet like skjønt som våre barn er for oss. at barnet kan ha en utstråling og godt humør, er jo også bra. men det er liksom ikke noe som kommer fram på et bilde.

Nevnte dette for min mann idag, og han lurte også på hvorfor en unge som ikke en gang kan bade, kan bli en lano unge...

''Nevnte dette for min mann idag, og han lurte også på hvorfor en unge som ikke en gang kan bade, kan bli en lano unge...''

Du kan jo fortelle han at det er mulig å vaske seg med såpe utenom badekaret også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nevnte dette for min mann idag, og han lurte også på hvorfor en unge som ikke en gang kan bade, kan bli en lano unge...''

Du kan jo fortelle han at det er mulig å vaske seg med såpe utenom badekaret også..

:humre:

Jeg antar at han ikke går gjennom livet uten å bli vasket.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Istapp

Jeg blir helt sjuk jeg, det neste er vel å avlive alle som ikke er A4, sånne som deg og meg

''det neste er vel å avlive alle som ikke er A4,''

Ja,det er en skummel utvikling. Alle bør helst være A4,ellers bør man kunne tilpasse seg..slik at en blir tilnærme lik andre. Det gjelder både fysiske og psykiske avvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...