Gå til innhold

Kan en funksjonshemmet bli Lano-unge?


Sør

Anbefalte innlegg

Både abort pga. funksjonhemning og jødeutryddelse har/hadde samme mål: Å skape et samfunn der alle er perfekte. Samme mål, men selvsagt i ulik grad. Er mer for abort av fostre tidlig i svangerskapet enn å drepe mennesker som allerede lever.

Og da mener jeg ikke å si at verken funksjonhemmede eller jøder er mindre verdt for min del, men for andre kan de tydeligvis være det.

'' Å skape et samfunn der alle er perfekte. ''

Hva hvis du byttet ut "perfekte" med "friske"?

Man skal ikke drikke i svangerskapet, fordi det kan påvirke barnet. Betyr det at gravide som ikke drikker er "nazister" som bare ønsker "perfekte barn"?

Selvsagt ikke.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 281
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    71

  • Angustia

    28

  • Dorthe

    10

  • frosken

    8

Mest aktive i denne tråden

Så overskriften din er egentlig:

"Kan et barn med en funksjonhemning som synes på et ansiktsfoto bli Lano-unge?"

;-)

Det er egentlig ikke min overskrift, men overskriften i artikkelen jeg siterte fra. ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kløverklø

tilfører, ikke "tilhører"! ;-)

Det med et krav om å "tilføre" er "Sigarettungens" tilbøyelighet. Jeg har ingen slike krav.

Med vennlig hilsen

Likevel skriver du at Mikael tilfører samfunnet mer enn Sigarettungen. Det var ikke du som skapte disse ordene, men du fortsatte å bruke dem.

Tror dessverre ikke jeg tilfører samfunnet noe heller. Lever på trygd og har ikke så mye kontakt med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kløverklø

Det er egentlig ikke min overskrift, men overskriften i artikkelen jeg siterte fra. ;-)

Med vennlig hilsen

Shame on them ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel skriver du at Mikael tilfører samfunnet mer enn Sigarettungen. Det var ikke du som skapte disse ordene, men du fortsatte å bruke dem.

Tror dessverre ikke jeg tilfører samfunnet noe heller. Lever på trygd og har ikke så mye kontakt med andre.

Det er nok helst et problem for ditt selvbilde, kanskje? Selv om det er slik nå, så kan det forhåpentligvis bli bedre. Og hvis ikke så er det fine med samfunnet at det ikke er krav om at de som er syke osv. skal måtte tilføre det samme som vi andre (i kroner og ører). Derimot kan du kanskje skrive til på nett for noen, eposte med noen som er ensomme, osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kløverklø

'' Å skape et samfunn der alle er perfekte. ''

Hva hvis du byttet ut "perfekte" med "friske"?

Man skal ikke drikke i svangerskapet, fordi det kan påvirke barnet. Betyr det at gravide som ikke drikker er "nazister" som bare ønsker "perfekte barn"?

Selvsagt ikke.

Med vennlig hilsen

''Hva hvis du byttet ut "perfekte" med "friske"?''

Jeg tror ikke nazistene prøvde å utrydde jødene fordi de var syke så jeg holder meg til "perfekte".

''Betyr det at gravide som ikke drikker er "nazister" som bare ønsker "perfekte barn"?''

Nå trekker du den litt langt her. Det å ikke drikke i svangerskapet er å forebygge at barnet skal bli skadet, ikke å fjerne et barn som allerede er skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kløverklø

Det er nok helst et problem for ditt selvbilde, kanskje? Selv om det er slik nå, så kan det forhåpentligvis bli bedre. Og hvis ikke så er det fine med samfunnet at det ikke er krav om at de som er syke osv. skal måtte tilføre det samme som vi andre (i kroner og ører). Derimot kan du kanskje skrive til på nett for noen, eposte med noen som er ensomme, osv.

Med vennlig hilsen

''skal måtte tilføre det samme som vi andre (i kroner og ører).''

Jeg vil gjerne gi bort kroner, men ørene mine vil jeg gjerne beholde! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''skal måtte tilføre det samme som vi andre (i kroner og ører).''

Jeg vil gjerne gi bort kroner, men ørene mine vil jeg gjerne beholde! ;-)

Så lenge ikke Frp sitter i regjeringen så går det trolig greit! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kløverklø

''Verden aner ikke hva de går glipp av ;)''

Verden (og DOL) går jo heldigvis slett ikke glipp av deg og Dorthe :-)

Ang. Downs, det hadde jo vært litt rart om ikke tallet gikk ned, når det blir mulig å finne ut tidligere (nå har ikke jeg sjekket hvor tidlig, altså, men hvis det er ved ca 12.uke?) + at det er relarivt stuerent å ta abort. Det er klart at de aller fleste vil synes det er tungt, og ikke føle at de orker å ta på seg et slikt ansvar. Hvis ikke man må.

Synes det virker som folk flest forsvarer selvbestemt abort, at man kan velge det bort, bare fordi det ikke passer så godt inn i livet, mens hvis det virkelig skaper utfordringer, ved at det er et funksjonshemmet barn man venter, da er fordømmelsen der...

Hvis det derimot er slik at man må ha senabort ved Downs, er jeg enig i at det hele er litt anderledes, da.

Jeg synes det er helt greit å abortere fostre med Downs FØR 12. uke. Å si at det ikke er greit blir vel det samme som å si at fostre som aborteres lider når de aborteres.

Men jeg ser ingen grunn til at fostre skal kunne aborteres etter 12. uke selv om det har Downs! Det er jo en grunn til at det er en grense og den burde gjelde for fostre med Downs også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva hvis du byttet ut "perfekte" med "friske"?''

Jeg tror ikke nazistene prøvde å utrydde jødene fordi de var syke så jeg holder meg til "perfekte".

''Betyr det at gravide som ikke drikker er "nazister" som bare ønsker "perfekte barn"?''

Nå trekker du den litt langt her. Det å ikke drikke i svangerskapet er å forebygge at barnet skal bli skadet, ikke å fjerne et barn som allerede er skadet.

Nazistene utryddet jo også de som var syke (og psyke) - bl.a. 1 million funksjonshemmede.

======

Men abort er ikke å fjerne et barn, men et foster. Så lenge man har selvbestemt abort i Norge så ser jeg faktisk ikke noe ille i at en kvinne velger bort et "alvorlig sykt foster" (for eksempel), enn at hun tar abort av andre årsaker.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit å abortere fostre med Downs FØR 12. uke. Å si at det ikke er greit blir vel det samme som å si at fostre som aborteres lider når de aborteres.

Men jeg ser ingen grunn til at fostre skal kunne aborteres etter 12. uke selv om det har Downs! Det er jo en grunn til at det er en grense og den burde gjelde for fostre med Downs også.

Grensen er 18. uke i Norge (med nemd), og fra 12. - 24. uke i våre naboland.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit å abortere fostre med Downs FØR 12. uke. Å si at det ikke er greit blir vel det samme som å si at fostre som aborteres lider når de aborteres.

Men jeg ser ingen grunn til at fostre skal kunne aborteres etter 12. uke selv om det har Downs! Det er jo en grunn til at det er en grense og den burde gjelde for fostre med Downs også.

Enig i det... Jeg ha som sagt ikke sjekket dette med grensene så nøye.

Men jeg mener jeg har lest at den prøven kan tilbys i uke 12, men at motstanderne av sorteringssamfunnet ikke ønsker prøven såpass tidlig. Derfor blir det da flere senaborter. Hvilket de jo burde like enda mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kløverklø

Grensen er 18. uke i Norge (med nemd), og fra 12. - 24. uke i våre naboland.

Med vennlig hilsen

Jeg synes det er forferdelig at fostre med Downs skal kunne bli abortert senere enn andre fostre. Synes det er ille nok med 18. uke, men 24. uke er jo helt grusomt! Man kan faktisk overleve dersom man blir født i 24. uke. Det vil jeg kalle drap! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er forferdelig at fostre med Downs skal kunne bli abortert senere enn andre fostre. Synes det er ille nok med 18. uke, men 24. uke er jo helt grusomt! Man kan faktisk overleve dersom man blir født i 24. uke. Det vil jeg kalle drap! :-(

Det er samme regler for alle.

24 uker er i Storbritannia, med mindre de har redusert det til 22 uker nå.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kløverklø

Nazistene utryddet jo også de som var syke (og psyke) - bl.a. 1 million funksjonshemmede.

======

Men abort er ikke å fjerne et barn, men et foster. Så lenge man har selvbestemt abort i Norge så ser jeg faktisk ikke noe ille i at en kvinne velger bort et "alvorlig sykt foster" (for eksempel), enn at hun tar abort av andre årsaker.

Med vennlig hilsen

''så ser jeg faktisk ikke noe ille i at en kvinne velger bort et "alvorlig sykt foster"''

Dette er jeg enig i så lenge det skjer før 12. uke slik det gjøres med andre fostre.

Levende mennesker skal man ikke ta livet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svorsk

Jeg synes det er forferdelig at fostre med Downs skal kunne bli abortert senere enn andre fostre. Synes det er ille nok med 18. uke, men 24. uke er jo helt grusomt! Man kan faktisk overleve dersom man blir født i 24. uke. Det vil jeg kalle drap! :-(

Ja, det er rett og slett legalisert drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''så ser jeg faktisk ikke noe ille i at en kvinne velger bort et "alvorlig sykt foster"''

Dette er jeg enig i så lenge det skjer før 12. uke slik det gjøres med andre fostre.

Levende mennesker skal man ikke ta livet av.

Reglene i Norge er selvbestemt abort (uten å oppgi grunn) frem til 12. uke, og godkjent av en nemd (f. eks. vanskelig livssituasjon for kvinnen) frem til 18. uke.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvem er vi til å dømme?

Det er samme regler for alle.

24 uker er i Storbritannia, med mindre de har redusert det til 22 uker nå.

Med vennlig hilsen

Helt og holdent og aldeles tragisk at man kan abortere fram til uke 24!!! Jeg er tante til en fortidlig født gutt, født i uke 24... han veide 500 gram da han ble født. I dag er han 10 år og aldeles normalt utviklet både med hensyn til kropp og sjel.

Hvem bestemmer at barnet/fosteret som er 24 uker gammelt er et barn som er verdt å kjempe for for å få til å leve? I forhold til at det er et 24 uker gammelt foster som ikke har livets rett??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du holder deg saklig, så kan du ta utgangspunkt i helsevesenets definisjon av begrepet.

''Hvis du holder deg saklig, så kan du ta utgangspunkt i helsevesenets definisjon av begrepet.''

Hvis du tenker på klassifikasjonssystemet ICF, så vil man høyst sannsynlig finne en god del mennesker med funksjonsnedsettelse som også er modeller i ulike sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kløverklø

Det er samme regler for alle.

24 uker er i Storbritannia, med mindre de har redusert det til 22 uker nå.

Med vennlig hilsen

Oj! :-( Jeg visste det varierte fra land til land, men visste ikke at det kunne gå så langt og at det faktisk er lovlig... Det virker som om noen mener at en som ikke er født er ikke noe verdt. Grensen for meg går der et foster faktisk kan føle smerte ved en abort og dette gjelder selvsagt uansett funksjonshemning eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...