Gå til innhold

Kan en funksjonshemmet bli Lano-unge?


Sør

Anbefalte innlegg

Ja, det er rett og slett legalisert drap.

Det er like lite "drap" som det er "drap" å slukke for jernlungen for et trafikkoffer uten en fungerende hjerne.

Du devaluerer liv ved å sidestille drap av et menneske med abort av et foster (vanligvis en embryo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 281
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    71

  • Angustia

    28

  • Dorthe

    10

  • frosken

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest kløverklø

Reglene i Norge er selvbestemt abort (uten å oppgi grunn) frem til 12. uke, og godkjent av en nemd (f. eks. vanskelig livssituasjon for kvinnen) frem til 18. uke.

Med vennlig hilsen

Jeg forstår at kvinner som f.eks. har blitt voldtatt ønsker å ta abort, men dersom det hadde vært forsvarlig i forhold til fosteret og etisk riktig så burde alle kvinner få ta abort så sent. (Jeg er ikke for abort til 18. uke.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvem er vi til å dømme?

Nazistene utryddet jo også de som var syke (og psyke) - bl.a. 1 million funksjonshemmede.

======

Men abort er ikke å fjerne et barn, men et foster. Så lenge man har selvbestemt abort i Norge så ser jeg faktisk ikke noe ille i at en kvinne velger bort et "alvorlig sykt foster" (for eksempel), enn at hun tar abort av andre årsaker.

Med vennlig hilsen

På hvilket grunnlag kan du eller andre bestemme at et barn med downs er "alvorlig sykt"? Det er ikke "alvorlig sykt" - det er annerledes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt og holdent og aldeles tragisk at man kan abortere fram til uke 24!!! Jeg er tante til en fortidlig født gutt, født i uke 24... han veide 500 gram da han ble født. I dag er han 10 år og aldeles normalt utviklet både med hensyn til kropp og sjel.

Hvem bestemmer at barnet/fosteret som er 24 uker gammelt er et barn som er verdt å kjempe for for å få til å leve? I forhold til at det er et 24 uker gammelt foster som ikke har livets rett??

''Hvem bestemmer at barnet/fosteret som er 24 uker gammelt''

Velgerne i Storbritannia.

(Og jeg synes også at uke 24 er alt for sent. Det er nok veldig få aborter som utføres så sent.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilket grunnlag kan du eller andre bestemme at et barn med downs er "alvorlig sykt"? Det er ikke "alvorlig sykt" - det er annerledes!

Jeg skrev ikke at barn med Trisomi-21 er "alvorlig sykt". Jeg brukte et eksempel med "alvorlig sykt" (uten å spesifisere).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvem er vi til å dømme?

Det er like lite "drap" som det er "drap" å slukke for jernlungen for et trafikkoffer uten en fungerende hjerne.

Du devaluerer liv ved å sidestille drap av et menneske med abort av et foster (vanligvis en embryo).

Sjekk fakta - fosteret er ikke lenger et embryo etter uke 8. Etter det heter det foster, og har hele nervesystemet utviklet, godt nok til å kjenne smerte, på lik linje med deg og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kløverklø

Det er like lite "drap" som det er "drap" å slukke for jernlungen for et trafikkoffer uten en fungerende hjerne.

Du devaluerer liv ved å sidestille drap av et menneske med abort av et foster (vanligvis en embryo).

Det å ta livet av et embro som ikke føler noenting og å la mennesker uten hjerne dø kan jeg godkjenne. Men fostre (tror grensen for overgangen embryo - foster går ved 12. uke) som har følelser og kan kjenne smerte synes jeg ikke skal kunne aborteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svorsk

Det er like lite "drap" som det er "drap" å slukke for jernlungen for et trafikkoffer uten en fungerende hjerne.

Du devaluerer liv ved å sidestille drap av et menneske med abort av et foster (vanligvis en embryo).

Helt søkt sammenligning.

Ved abort frarøver man et barn muligheten til å få leve et liv- et liv barnet egentlig allerede har fått når en unnfangelse har skjedd! Det er intet annet enn et drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at kvinner som f.eks. har blitt voldtatt ønsker å ta abort, men dersom det hadde vært forsvarlig i forhold til fosteret og etisk riktig så burde alle kvinner få ta abort så sent. (Jeg er ikke for abort til 18. uke.)

Ja, jeg er enig i at nemd-systemet er tåpelig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk fakta - fosteret er ikke lenger et embryo etter uke 8. Etter det heter det foster, og har hele nervesystemet utviklet, godt nok til å kjenne smerte, på lik linje med deg og meg.

Man må ha en fungerende hjerne, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvem er vi til å dømme?

Det å ta livet av et embro som ikke føler noenting og å la mennesker uten hjerne dø kan jeg godkjenne. Men fostre (tror grensen for overgangen embryo - foster går ved 12. uke) som har følelser og kan kjenne smerte synes jeg ikke skal kunne aborteres.

8 uker er grensa mellom embryo og foster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ta livet av et embro som ikke føler noenting og å la mennesker uten hjerne dø kan jeg godkjenne. Men fostre (tror grensen for overgangen embryo - foster går ved 12. uke) som har følelser og kan kjenne smerte synes jeg ikke skal kunne aborteres.

Overgangen fra embryo til foster er uke 8-9.

Hjernen begynner å utvikles (fungerende) tidligst rundt uke 17., fra det jeg husker. Uten en fungerende hjerne så kjenner man ikke smerte.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt søkt sammenligning.

Ved abort frarøver man et barn muligheten til å få leve et liv- et liv barnet egentlig allerede har fått når en unnfangelse har skjedd! Det er intet annet enn et drap.

''Ved abort frarøver man et barn muligheten til å få leve et liv- et liv barnet egentlig allerede har fått når en unnfangelse har skjedd! ''

Det gjør man jo hver eneste gang man ikke blir gravid. Tulleargument!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj! :-( Jeg visste det varierte fra land til land, men visste ikke at det kunne gå så langt og at det faktisk er lovlig... Det virker som om noen mener at en som ikke er født er ikke noe verdt. Grensen for meg går der et foster faktisk kan føle smerte ved en abort og dette gjelder selvsagt uansett funksjonshemning eller ei.

Fra det jeg leste er det absolutt tidligste hjernen fungerer (og det ikke bare er automatiske bevegelser) 17. eller 18. uke.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte som resulterer i at det er godt synlig på bilder.

Med vennlig hilsen

Du opererer i såfall med en svært smal definisjon av funksjonshemming.

I farten kommer jeg bla på en del tilfeller hvor man har brukt modeller med down syndrom til å vise sesongens trender innen klesbransjen, tilsvarende har noen paralympicsdeltakere blitt brukt til å reklamere for visse sportsrelaterte produkter og kortvokste har blitt benyttet i en god del ulike former for reklamekampanjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvem er vi til å dømme?

Man må ha en fungerende hjerne, også.

Hjernen begynner å utvikles i uke 7, allerede i embryo-stadiet. Når er hjernen velfungerende nok til at vi kan betrakte det som et menneske syns du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svorsk

''Ved abort frarøver man et barn muligheten til å få leve et liv- et liv barnet egentlig allerede har fått når en unnfangelse har skjedd! ''

Det gjør man jo hver eneste gang man ikke blir gravid. Tulleargument!

Jeg skrev: "når unnfangelse har skjedd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kløverklø

Overgangen fra embryo til foster er uke 8-9.

Hjernen begynner å utvikles (fungerende) tidligst rundt uke 17., fra det jeg husker. Uten en fungerende hjerne så kjenner man ikke smerte.

Med vennlig hilsen

Ok. Da mener jeg at 18. uke er altfor sent å foreta en abort. Det bør gjøres i god tid før det begynner å føle smerte da noen fostre sikkert er tidligere utviklet enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du opererer i såfall med en svært smal definisjon av funksjonshemming.

I farten kommer jeg bla på en del tilfeller hvor man har brukt modeller med down syndrom til å vise sesongens trender innen klesbransjen, tilsvarende har noen paralympicsdeltakere blitt brukt til å reklamere for visse sportsrelaterte produkter og kortvokste har blitt benyttet i en god del ulike former for reklamekampanjer.

''Du opererer i såfall med en svært smal definisjon av funksjonshemming.''

Kun her, hvor det er snakk om reklamebilder. ;-)

''I farten kommer jeg bla på en del tilfeller hvor man har brukt modeller med down syndrom til å vise sesongens trender innen klesbransjen, tilsvarende har noen paralympicsdeltakere blitt brukt til å reklamere for visse sportsrelaterte produkter og kortvokste har blitt benyttet i en god del ulike former for reklamekampanjer.''

Du ser åpenbart mer reklame enn meg!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...