Gå til innhold

høyt blodtrykk


Gjest lurerine

Anbefalte innlegg

Gjest lurerine

Jeg er en kvinne i begynneslsen av 50 årene som har gått på blodtrykksmedisiner i snart 10år. Jeg vet ikke årsaken til at jeg har høyt blodtrykk, men det kan være arv. Begge mine foreldre døde av hjertekarsykdommer, før de fylte 70år. Jeg er litt overvektig, middels fysisk aktiv og har et forholdsvis sunt kosthold. Jeg får resept på blodtrykksmedisin for et år om gangen, og det er ikke alltid nødvendig med ny blodtrykkskontroll eller legetime før ny resept. Bør ikke blodtrykket kontrolleres ofter? Hvorfor ønsker man ikke å finne årsaken til pasientens høye blodtrykk? Burde jeg tatt belastnings EKG eller undersøkelse av nyrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Høyt blodtrykk kan ha flere årsaker, men i de fleste tilfeller finner vi ikke noen bestemt årsak og kaller tilstanden "primær hypertensjon". Arvbart høyt blodtrykk kommer inn her. Blodtrykket varierer hos de fleste mennesker. Mange har høyere blodtrykk hos legen enn hjemme i sin egen stue. Trykket kan med fordel måles flere ganger, også med hjemmemålinger og døgnmåling. I livsfaser med mye stress kan blodtrykket være høyere enn når livet er roligere. Vektnedgang, kostendringer og mosjon kan også føre til at blodtrykket kan bli bedre. Mørk sjokolade, nøtter og mandler, fet fisk og mye grønnsaker er bra. Det varierer hvor ofte leger måler blodtrykket mellom en til flere ganger i året. Vi pleier å sjekke blodprøver minst en gang i året samt urinprøve for å undersøke nyrenes tilstand ved ukomplisert høyt blodtrykk. Noen ganger inkluderes også undersøkelse av øyenbunnen for å se etter forandringer i de små blodkarene der. Belastnings EKG er ikke rutine ved høyt blodtrykk, men brukes som utredning av brystsmerter og særlig brystsmerter under anstrengelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...