Gå til innhold

phytoestrogen


Gjest anora

Anbefalte innlegg

Gjest anora

Hei! Jeg har et spørsmål om virkningen av phytoestrogen og progesteron på kroppen. Har sett en del kosttilskudd som innholder bl.a. phytoestrogen for behandling av PMS, overgangsaldersymptomer, samt for brystforstørring, f.eks. Wild Yam, Fenugreek, Pueraria Mirifica. Jeg leser om mange positive effekter men da og da kommer det advarsler om at tilføring av phytoestrogener kan øke risikoen for bryst-/livmorkreft, samt at de kan belaste betydelig lever/nyrefunskjoner. Andre hevder det motsatte - att disse urtene, og spesiellt Pueraria Mirifica forebygger brystkreft. Har lest nå masse på nettet for å bygge meg en opp en mening men kommer ikke til noen entydig konklusjon. Har tenkt å bruke disse urtene i brystforstørringssyfte. Etter min egen "research" er jeg overbevisst om at de fungerer (i verierende grad) men er ikke sikker på om de er ufarlige! Det jeg har tenkt å bruke er enten en kombinasjon av Wild Yam (1000 mg/dag) og Fenugreek (1000/dag) eller Pueraria Mirifica (husker dessverre ikke dosen men den var ganske høy) i ca 3 måneder. Så mitt spørsmål er: Kan jeg tryggt bruke disse urtene, vilken er en trygg maksdose per dag og under hvor lang periode kan jeg bruke dem? Ev. har dere forslag om annet /f.eks. andre - trygge - urter man kan bruke for brystforstørring? PS. Håper mitt spørsmål blir tatt på allvor - min beslutning om naturlig brystforstørring er veloverveid og ikke en utålmodig tenårings nikk... :) På forhånd takk! Maria, 38 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Mange planter inneholder hormonlignende stoffer og de som kjemisk ligner østrogen kalles phytoøstrogener. Mest kjent er kanskje soyabønner, ormeklasedrue og rødkløver. Wild Yam inneholder stoffer som er forløpere til progesteron, som er et annet kvinnelig hormon. Kvinnekroppen inneholder mange celletyper som påvirkes av hormoner, blant annet i brystvev, livmor, hud og skjelettet. Hormonlignende stoffer fra planter kan både stimulere disse cellene til vekst, hemme veksten eller begge deler. I tillegg har hormoner individuelle effekter,slik at for eksempel en type p-pille eller naturprodukt med plantehormoner kan passe for den ene og ikke den andre. Det må også sies at kvaliteten og konsentrasjonen av de ulike naturproduktene varierer også. Som du forstår er dette ganske komplisert og jeg kan derfor ikke svare deg sikkert på om din oppskrift vil kunne fungere slik du ønsker. Vi mangler solid forskning som kunne ha gitt svar på dette. Når det gjelder sikkerheten ved bruk skjer omdanning og nedbrytning av disse plantehormonene hovedsaklig i lever og personer med leverproblemer eller som bruker andre legemidler som nedbrytes i leveren bør være forsiktige. Wild Yam og Fenugreek er reseptfrie i Norge og regnes for å være ufarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...