Gå til innhold

Astma?


Gjest Januar 2010

Anbefalte innlegg

Gjest Januar 2010

Hei, Jeg er ei dame på 34 år. Jeg har hatt endel plager det siste året. Det hele starte i grunnen i august i fjor da jeg var i Tyrkia på ferie. Jeg følte meg ikke i form, fikk feber , vondt i hele kroppen og smerter i brystet, midt mellom brystene inni kroppen på en måte og veldig vondt å puste.. Men jeg trodde det kunne være lungebetennelse fordi det lignet smertene bare litt høyere opp.. Jeg gikk på apoteket og fikk kjøpt reseptfritt antibiotika og smertestillende og følte etter et par dager meg litt bedre form. Slik at jeg iallefall kunne være opp fra senga. Vi dro ettervert hjem og jeg begynte på jobb igjen, men da jeg var ferdig med antipiotikakuren etter noen dager ble jeg igjen dårlig og redusert. Fikk høy feber, vondt i hele kroppen osv og ble sengeliggende med smerter. Jeg dro til legen og fikk en ny antibiotika kur selv om han ikke trodde jeg hadde lungebetennelse. Jeg ble ettervert litt bedre og karret meg på jobb igjen.. Men et par måneder senere fikk jeg det på ny.. Denne gangen fant legen heller ikke sikkerhet på at det var lungebetennele med ga meg antibiotika. Jeg hadde samme smerter i kropp og spesielt i brystet, høy feber , vondt å puste og var kraftig redusert i en ukes tid før det slapp taket litt igjen. Denne gangen hadde jeg i tillegg fått vondt i halsen. Ettervert kom jeg meg ovenpå og ble feberfri og følte meg bedre bortsett fra halsen. Jeg gikk fra November til Januar med halsvodt fra eller til , men stort sett jevnt hele tiden.. Da jeg oppsøte legen igjen i slutten av januar fordi jeg igjen ble syk med samme symtomer fikk jeg denne gangen også antibiotika.Det jeg trodde var en halsbetennelse var hovne lymfekjertler. Jeg hadde også høy crp og senkning og var ukentlig til sjekk på disse prøvene, da de ikke gikk ned noe vesentlig iløpet av en måneds tid ga han meg prednisolon og jeg ble ganske rask mye bedre. Jeg har etter det stort sett "gått på" prednisolon og har i samråd med legen prøvd å slutte tre ganger men alle tre gangene har jeg blitt i skikkelig dårlig form igjen , vondt i hele kroppen , lymfekjertlene hover raskt opp, vondt å puste og jeg føler meg elendig. I tillegg går crp verdier og senkning opp igjen. Legen min har ettervert antydet at jeg kan ha en revmatisk sykdom. Dette tror jeg også at jeg kan ha etter flere år med plager som tyder på dette og flere slekninger med revmatikse symtomer, venter på å få time hos revmatiker. Men... jeg tror også det er noe mer Jeg tror nemlig at jeg kan ha en slags betennelse i brystet i tillegg.. eller at det kan være noe astma lignende.. Kan du ut i fra beskrivelsen her hjelpe meg bedre å forstå hav det kan være? Og hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nerda

Kjedelig at di strever sånn, hørtes veldig slitsomt ut!

Noe diagnose kan jeg jo ikke gi deg, men hvis du engster deg for astma kan fu få tatt en spirometri (måling av lungefunksjon/kapasitet). Noen legesentra har utstry, har de ikke vil du trolig trenge henvisning til en lungespesialist.

Jeg er IKKE lege og ikke god på revatiske sykdommer. Lupus er kanskje et alternativ et revmatolog vil vurdere. I alle fall er dette en revmatisk lidelse som kan påvirke organer. (dette er bare noe jeg tenker - ikke bli skremt, dette er KUN hypotetisk."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArabianStar

Jeg har astma, og har aldri opplevd sånt som du beskriver. Ikke før jeg fikk medisiner, og ikke etter. Men mulig min grad ikke er så sterk.. Kan være astma altså, ikke ta alt jeg sier for lov..:)

Kan beskrive hva jeg plages med..

Jeg er ofte tett i lungene og sliter med å puste. Må ta dype magadrag for å få puste helt ut, og da surkler det å hyler i lungene. Jeg hoster masse. Om natta er jeg helt potte-tett i nesen, og våkner med knusktørr munn ofte flere ganger..

Om dette er typiske symptomer, vet jeg ikke..

Når jeg blir forkjøla får jeg alltid bronkitt! Eller bronkitt-symptomer iallfall. Skikkelig fæl hoste, føler meg HELT elendig, slimer i halsen og formen er generelt helt grusom. Om det er perioder jeg er en del dårlig(tett i halsen, surklete osv), så kan jeg omtrent ikke bevege meg uten medsinen. Da blir jeg tett og hoster. Kuldeperioder er mareritt..

Jeg går på Zeretide to ganger daglig, og Bricanyl ved behov..

Vet ikke om dette hjalp noe, men jeg har iallfall fått diagnosen astma, og jeg kjente ikke igjen det du skrev..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Stig Bruset - Alt. medisin

Astma er en lungesykdom som gir symptomer i form av vanskeligheter med å puste ut, økt slimdannelse og noen ganger piping. Normalt gir ikke astma feber og smerter i kroppen. I og med at du har hatt dette flere ganger i løpet av det siste året vil jeg anbefale en utvidet undersøkelse, helst hos en lungespesialist. Det kan være klokt å ta et røntgenbilde av lungene og ta mikrobiologisk prøve av slim fra luftveien når du har en dårlig periode. Det at prednisolon hjelper kan indikere at det kan være noe revmatisk, så det høres fornuftig ut med en slik spesialistvurdering også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...