Gå til innhold

Hva vil det si å være kristen?


fasanen

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke sagt barnet er ateist. Men det å være religiøs er en bevisst handling. Eller mener du at alle født i muslimske land er muslimer ved fødselen siden "barn fødes 'naturlig' til Islam" (fra koranen.no)?

''Jeg har ikke sagt barnet er ateist.''

Du har skrevet:

''De er rett og slett ikke religiøse.''

Det er en god definisjon av ateisme.

=====

For meg, som ateist, er denne diskusjonen like meningsløs som å diskutere hvem som tror på hvilken nisse. Det er regler og tradisjoner man selv har diktet opp, og alle har sin tolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    102

  • fasanen

    48

  • ShitDiddelyDo

    24

  • Angustia

    9

Mest aktive i denne tråden

Gjest solfryd

I dine tanker kanskje, men ikke slik jeg tolker Jesu ord.

En person som ikke tror på jomfrufødsel og oppstandelse fra de døde, tror ikke på kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest septembermum

Hva så med alle de døpte ungene i kirken? Er ikke de kristne?

Hva er de da? Muslimer? Hinduer? Ateister?

Med vennlig hilsen

Jeg kjenner mange som er døpte som ikke er kristne...

Selv er jeg vel kristen, er døpt, konfirmert, til og med gift i kirken... Finnes ulik grad av det å være kristen også. Jeg tror ikke på alt som står i bibelen, men jeg tror/vil tro at det finnes høyere makter.

Vet om mange som ikke tror på noe av det som står i bibelen, de har bare ikke giddet å meldt seg ut av statskirken.

Jeg mener i alle fall det er en viss forskjell på det å være døpt på papiret og det å faktisk være kristen.

Er du kristen - ja da tror du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange som er døpte som ikke er kristne...

Selv er jeg vel kristen, er døpt, konfirmert, til og med gift i kirken... Finnes ulik grad av det å være kristen også. Jeg tror ikke på alt som står i bibelen, men jeg tror/vil tro at det finnes høyere makter.

Vet om mange som ikke tror på noe av det som står i bibelen, de har bare ikke giddet å meldt seg ut av statskirken.

Jeg mener i alle fall det er en viss forskjell på det å være døpt på papiret og det å faktisk være kristen.

Er du kristen - ja da tror du.

Jo, det er greit at man kan bli døpt, og så bestemme seg for å være ateist når man er voksen.

Poenget mitt var mer at under på 2 år, som er døpt, også teller som "kristne", siden de ikke faller i gruppen ateister, muslimer, jøder, hinduer, osv.

Jeg påstår ikke dette er noe videre meningsfylt - jeg er jo ateist, så jeg blir egentlig litt fascinert over hvor mange vanskelige regler folk kan lage for seg selv.

Ateisme er mye enklere! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Nei, men barn som er døpt teller som "kristne". Det er klart at en 1-åring ikke tror på stort.

For øvrig er denne diskusjonen mer og mer surrealistisk - først dikter man opp en gud, og så krangler man om reglene for hvem som kan kalle seg tilhenger av denne guden som er blitt diktet opp.

For meg blir det litt sånn - "hvem er tilhenger av den mellomste bukkendebruse?" ;-)

''For øvrig er denne diskusjonen mer og mer surrealistisk - først dikter man opp en gud, og så krangler man om reglene for hvem som kan kalle seg tilhenger av denne guden som er blitt diktet opp.''

Det er helt klart nødvendig med "regler" for å kunne defineres innunder den ene eller den andre troen. Jeg som tror på jomfrufødsel, oppstandelse fra de døde og at Jesus er Guds sønn, er da f.eks. ikke muslim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest septembermum

Å være kristen, i dagligtale, er jo alle som er medlemmer i kristne menigheter, og derfor ikke muslimer, hinduer, humanister, hedninger, osv.

Utover det har man jo forskjellige definisjoner i forskjellige kirker. I Den norske Kirke er det dette som gjelder:

''

(Første trosartikkel:)

Jeg tror på Gud Fader,

den allmektige, himmelens og jordens skaper.

(Andre trosartikkel:)

Jeg tror på Jesus Kristus,

Guds enbårne sønn, vår Herre,

som ble unnfanget ved Den Hellige Ånd,

født av jomfru Maria,

pint under Pontius Pilatus,

korsfestet, død og begravet,

fór ned til dødsriket,

stod opp fra de døde tredje dag,

fór opp til himmelen,

sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd,

skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde.

(Tredje trosartikkel:)

Jeg tror på Den Hellige Ånd,

en hellig, allmenn kirke,

de helliges samfunn,

syndenes forlatelse,

legemets oppstandelse

og det evige liv.

Amen.

''

Hvis man frivillig i voksen alder melder seg inn i et kirkesamfunn, da er dette et bevisst valg ut fra tro, at en vil kalle seg kristen.

men at en pga foreldrenes valg blir døpt og dermed medlem i statskirken vil ikke si det samme som at man er kristen i ordets rette forstand.

Er man kristen, da tror man på Jesus og Gud. Kort fortalt.

Og som sagt, kjenner jeg mange som ikke tror på noe av dette, men som likevel er medlem i statskirken (støttemedlemsskap)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest solfryd

Jo, det er greit at man kan bli døpt, og så bestemme seg for å være ateist når man er voksen.

Poenget mitt var mer at under på 2 år, som er døpt, også teller som "kristne", siden de ikke faller i gruppen ateister, muslimer, jøder, hinduer, osv.

Jeg påstår ikke dette er noe videre meningsfylt - jeg er jo ateist, så jeg blir egentlig litt fascinert over hvor mange vanskelige regler folk kan lage for seg selv.

Ateisme er mye enklere! :-)

Med vennlig hilsen

Ateisme er også en tro, og det kreves visse "regler" for å kunne defineres som ateist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest septembermum

Jo, det er greit at man kan bli døpt, og så bestemme seg for å være ateist når man er voksen.

Poenget mitt var mer at under på 2 år, som er døpt, også teller som "kristne", siden de ikke faller i gruppen ateister, muslimer, jøder, hinduer, osv.

Jeg påstår ikke dette er noe videre meningsfylt - jeg er jo ateist, så jeg blir egentlig litt fascinert over hvor mange vanskelige regler folk kan lage for seg selv.

Ateisme er mye enklere! :-)

Med vennlig hilsen

Jeg ville heller kalt de medlemmer av statskirken, ikke kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''For øvrig er denne diskusjonen mer og mer surrealistisk - først dikter man opp en gud, og så krangler man om reglene for hvem som kan kalle seg tilhenger av denne guden som er blitt diktet opp.''

Det er helt klart nødvendig med "regler" for å kunne defineres innunder den ene eller den andre troen. Jeg som tror på jomfrufødsel, oppstandelse fra de døde og at Jesus er Guds sønn, er da f.eks. ikke muslim.

Joda, men både du og muslimene og jødene tror jo på den samme guden. Forskjellen er faktisk meget liten, sammenlignet med forskjellen mellom disse og hinduisme, buddhisme, osv. Det er derfor kristendommen og islam kalles tvillingreligioner.

Utover det - det er jo hamrende likegyldig hva dere tror på. Det gjør ingen forskjell i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Som ateist og humanist er jeg enig med deg. Du kan ikke engang melde deg inn i Humanetisk Forbund før du er 15 år, tror jeg.

Men når man er døpt så påstår altså disse at ungene deres er kristne også. Siden, som du påpeker i den andre tråden, at de krangler fælt om hva det vil si, så blir det meningsløst å krangle med dem.

Med vennlig hilsen

Ifølge NT så tilhører alle barn Gud, uansett. Derfor spiller dåp av småbarn ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller kalt de medlemmer av statskirken, ikke kristne.

De behøver jo ikke være medlemmer av noen kirke, bare fordi de er døpt. De fleste døpte barn er jo medlemmer av den katolske kirke, og jeg tviler på at du får dem med på at medlemmene deres ikke er kristne.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateisme er også en tro, og det kreves visse "regler" for å kunne defineres som ateist.

Nei, vanlig "negativ" ateisme er mangel på tro, og ikke en tro.

Hvis kristendommen er brunt hår, og buddhister svart hår, og islam er lyst hår, så er ateister skallet.

Vi *mangler* troen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man frivillig i voksen alder melder seg inn i et kirkesamfunn, da er dette et bevisst valg ut fra tro, at en vil kalle seg kristen.

men at en pga foreldrenes valg blir døpt og dermed medlem i statskirken vil ikke si det samme som at man er kristen i ordets rette forstand.

Er man kristen, da tror man på Jesus og Gud. Kort fortalt.

Og som sagt, kjenner jeg mange som ikke tror på noe av dette, men som likevel er medlem i statskirken (støttemedlemsskap)

Joda, men døpte småunger er fremdeles ikke muslimer, jøder, buddhister, ateister, osv. De klassifiseres som kristne.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men barn som er døpt teller som "kristne". Det er klart at en 1-åring ikke tror på stort.

For øvrig er denne diskusjonen mer og mer surrealistisk - først dikter man opp en gud, og så krangler man om reglene for hvem som kan kalle seg tilhenger av denne guden som er blitt diktet opp.

For meg blir det litt sånn - "hvem er tilhenger av den mellomste bukkendebruse?" ;-)

Mine to elsdte er døpt, og ergo kristne etter mitt syn. Den yngste av disse er nå ateist og utmeldt av statskirka, ikke kristen lenger.

De to yngste er ikke døpt, men snakker om Gud av og til. Er de kristne da, eller søkende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så med alle de døpte ungene i kirken? Er ikke de kristne?

Hva er de da? Muslimer? Hinduer? Ateister?

Med vennlig hilsen

Må de være noe som helst definert religiøst da? Kan de ikke bare være barn - og i det kristne menneskesynet er de barn, skapt av Gud, på vei til å finne ut av livet og en dag velge å bli bedre kjent med sin skaper, eller snu ryggen til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to elsdte er døpt, og ergo kristne etter mitt syn. Den yngste av disse er nå ateist og utmeldt av statskirka, ikke kristen lenger.

De to yngste er ikke døpt, men snakker om Gud av og til. Er de kristne da, eller søkende?

De to yngste er vel agnostikere?

For meg, som ateist (og som tror at menneske skapte gudene) så er jo hele denne tråden surrealistisk. Det blir som regelverket til en hemmelig klubb, men hvor ingen har noe originaldokument, og ingen har mulighet til å sjekke om det overhodet finnes noen gud, eller hva en ev. Jesus *egentlig* sa.

Det er jo godt mulig at han hadde blitt ateist! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må de være noe som helst definert religiøst da? Kan de ikke bare være barn - og i det kristne menneskesynet er de barn, skapt av Gud, på vei til å finne ut av livet og en dag velge å bli bedre kjent med sin skaper, eller snu ryggen til ham.

Vel, de er jo medlemmer av en kristen kirke, så da teller de som kristne. Skulle de dø, vil de få en kristen begravelse.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg har ikke sagt barnet er ateist. Men det å være religiøs er en bevisst handling. Eller mener du at alle født i muslimske land er muslimer ved fødselen siden "barn fødes 'naturlig' til Islam" (fra koranen.no)?

Det eneste man fødes inn i er vel Jødedommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vanlig "negativ" ateisme er mangel på tro, og ikke en tro.

Hvis kristendommen er brunt hår, og buddhister svart hår, og islam er lyst hår, så er ateister skallet.

Vi *mangler* troen.

Slik jeg ser det har ateister byttet ut Gud med noe annet, f.eks.seg selv eller vitenskapens ufeilbarlighet eller materialisme eller noe annet. Noe i livet deres tilfredsstiler deres behov for mening, det er jeg helt sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de er jo medlemmer av en kristen kirke, så da teller de som kristne. Skulle de dø, vil de få en kristen begravelse.

Med vennlig hilsen

Jeg tror vi har to forskjellige definisjoner av det å være kristen, sør. Du definerer de kristne som de som står som medlemmer i en kristen institusjon og dermed IKKE er medlemmer av en annen religion.

Jeg definerer en kristen som en som tror på det kristne budskapet, og h*n trenger faktisk ikke være medlem av noe som helst kirkesamfunn!

En messiansk jøde er fremdeles jøde etter religionstilhørigheten, men ikke i troen, der er h*n en kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...