Gå til innhold

Hva vil det si å være kristen?


fasanen

Anbefalte innlegg

Slik jeg ser det har ateister byttet ut Gud med noe annet, f.eks.seg selv eller vitenskapens ufeilbarlighet eller materialisme eller noe annet. Noe i livet deres tilfredsstiler deres behov for mening, det er jeg helt sikker på.

Da har du misforstått ateisme. Ateisme (a - theisme = ikke tro på gud) betyr *kun* at det ikke er noen himmel-gud i livssynet ditt.

Ateisme sier *intet* om hva som er i livssynet, bare at det ikke er noen gud der.

Humanisme, derimot, er et livssyn.

====

Folk "tror" ikke på vitenskapen. Man "tror" på rasjonalitet - cause and effect, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    102

  • fasanen

    48

  • ShitDiddelyDo

    24

  • Angustia

    9

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror vi har to forskjellige definisjoner av det å være kristen, sør. Du definerer de kristne som de som står som medlemmer i en kristen institusjon og dermed IKKE er medlemmer av en annen religion.

Jeg definerer en kristen som en som tror på det kristne budskapet, og h*n trenger faktisk ikke være medlem av noe som helst kirkesamfunn!

En messiansk jøde er fremdeles jøde etter religionstilhørigheten, men ikke i troen, der er h*n en kristen.

Vel, greit nok for voksne. Spørsmålet her gjelder for barn, og hvordan kirkene klassifiserer dem.

Den katolske kirke, som må sies å være toneangivende, er neppe enig i at ungene ikke er kristne, uten at jeg har sjekket det til bunns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste man fødes inn i er vel Jødedommen.

Hinduisme er jo rimelig komplisert i så henseende! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men barn som er døpt teller som "kristne". Det er klart at en 1-åring ikke tror på stort.

For øvrig er denne diskusjonen mer og mer surrealistisk - først dikter man opp en gud, og så krangler man om reglene for hvem som kan kalle seg tilhenger av denne guden som er blitt diktet opp.

For meg blir det litt sånn - "hvem er tilhenger av den mellomste bukkendebruse?" ;-)

Kjære sør, føl deg fri til å ikke delta i denne tråden, eller i noen tråder som handler om religion i det hele tatt!

Du blir dessverre helt nødt til å innse at alt dette som du ser på som eventyr er virkelighet for svært mange mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men da er de religiøse etterpå.

Nei det er de ikke. Foreldrene er kanskje det, i beste fall! Barn er ikke religiøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

LOL, men dette var ingen opplæring :) Han eldste går med T-skjorte med et stygt bilde og teksten "Fuck me Jesus". Need I say more?

''Han eldste går med T-skjorte med et stygt bilde og teksten "Fuck me Jesus". Need I say more?''

Det ser oftere og oftere ut til å være resultaet av dåp. Sånn på lang sikt. ;)

Men det er sånn det er. Vi er født i et land som ble kristnet. Resultatet er ikke så steike galt når alt kommer til alt: Som bakgårdsgutta i England og USA i sin tid skapte punken i et opprør mot det etablerte, og de som ikke passet inn i det ufine glammiljøet i USA tidlig på åttitallet skapte thrashen i et opprør mot langhåra tullinger med feminin sminke og popmusikk kamuflert som metal, er kristninga av Norge en direkte årsak til norges suverent største eksportvare innen musikken - True Norwegian Black Metal, en genre som 20 år etter fortsatt sprer seg som ild i tørt gress over hele verden, og der vår samfunnsfiende nummer 1 (muligens nummer 2 nå etter mullaen), Varg Vikernes, er en av genrens store helter internasjonalt, og nå en av verdens mest kjente nordmenn (muligens slått av Ole Gunnar Solskjær - og den nevnte mullaen - dersom han en dag får statsborgerskap. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tviler på at du får de religiøse foreldrene og presten til å være enig med deg i at ungene deres er ateister...

Guri meg så innmari kategoriserende du er! Har det noensinne falt deg inn at mennesker er på veg og at man ikke trenger å putte alle inn i en bås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

En person som ikke tror på jomfrufødsel og oppstandelse fra de døde, tror ikke på kristendommen.

Når snakket Jesus om jomfrufødsel og oppstandelse? Det nye testamente er skrevet etter hans død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ville jo vært minst like dumt å si at barnet er ateist.

Saken er at barnet ikke er noe (i forhold til religion). De fleste på den alderen har mer enn nok med ikke å rape på pappa.

Amen! Endelig et fornuftig innslag, puh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei takk. Jeg er dypt uenig.

Hei Segunda, kan du tenke deg å si noe ord om hva du tror på? Siden du er uenig i det disse folka sier her om å tro på jomfrufødsel etc. Vil gjerne høre dine tanker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Guri meg så innmari kategoriserende du er! Har det noensinne falt deg inn at mennesker er på veg og at man ikke trenger å putte alle inn i en bås?

Altså, jeg ser på dem som mennesker. Å døpe småunger er vel kun positivt hvis man også bruker såpe.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge NT så tilhører alle barn Gud, uansett. Derfor spiller dåp av småbarn ingen rolle.

Det tror jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære sør, føl deg fri til å ikke delta i denne tråden, eller i noen tråder som handler om religion i det hele tatt!

Du blir dessverre helt nødt til å innse at alt dette som du ser på som eventyr er virkelighet for svært mange mennesker!

''Kjære sør, føl deg fri til å ikke delta i denne tråden, eller i noen tråder som handler om religion i det hele tatt!

Du blir dessverre helt nødt til å innse at alt dette som du ser på som eventyr er virkelighet for svært mange mennesker!''

Du skriver (i din siste setning) akkurat årsaken til at jeg har deltatt i tråder om religion på DOL siden engang på 90-tallet. Det er neppe noen her som har skrevet så mye om det som det jeg har.

At folk tror på noe (enten det er drager eller hinduistiske guder) gjør altså ikke at de eksisterer i virkeligheten.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg ser på dem som mennesker. Å døpe småunger er vel kun positivt hvis man også bruker såpe.... :-)

Flåsete, men med en kjerne av sannhet - da jeg heller ikke ser hvorfor man skal døpe småbarn. La dem bestemme selv når de blir større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg også!

Jeg tror ikke dåp spiller noen rolle (i virkeligheten) enten man er 1 år eller 101 år gammel.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn tror jo på alt. Se bare på julenissen.

Derfor burde slik opplæring komme noe senere - den dagen barnet selv er i stand til å ta stilling til sin tro. Å prakke sånt på hjelpesløse barn er hjernevasking.

Før du vet ordet av det har du en rallende avholdsmann av en sønn med Fear God på t-skjorta i stedet for en kronisk øldrikkende og fornuftig fotballfan med You'll Never Walk Alone prydende i herlig rødt og hvit over senga.

"Før du vet ordet av det har du en rallende avholdsmann av en sønn med Fear God på t-skjorta i stedet for en kronisk øldrikkende og fornuftig fotballfan med You'll Never Walk Alone prydende i herlig rødt og hvit over senga."

LOL

Vet ikke hvem av dem jeg helst vil ha boende i mitt hus - egentlig ingen av dem... Sistnevnte fotballreligiøse type er ihvertfall ikke min greie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to yngste er vel agnostikere?

For meg, som ateist (og som tror at menneske skapte gudene) så er jo hele denne tråden surrealistisk. Det blir som regelverket til en hemmelig klubb, men hvor ingen har noe originaldokument, og ingen har mulighet til å sjekke om det overhodet finnes noen gud, eller hva en ev. Jesus *egentlig* sa.

Det er jo godt mulig at han hadde blitt ateist! :-)

Med vennlig hilsen

De to yngste er agnotikere, men den yngste sa at "Gud og himmelen gråter fordi pappa er død". Det er for tre år siden, og været var slik på sør-østlandet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...