Gå til innhold

Hva vil det si å være kristen?


fasanen

Anbefalte innlegg

''Kjære sør, føl deg fri til å ikke delta i denne tråden, eller i noen tråder som handler om religion i det hele tatt!

Du blir dessverre helt nødt til å innse at alt dette som du ser på som eventyr er virkelighet for svært mange mennesker!''

Du skriver (i din siste setning) akkurat årsaken til at jeg har deltatt i tråder om religion på DOL siden engang på 90-tallet. Det er neppe noen her som har skrevet så mye om det som det jeg har.

At folk tror på noe (enten det er drager eller hinduistiske guder) gjør altså ikke at de eksisterer i virkeligheten.

Med vennlig hilsen

Ja men hvorfor gidder du å skrive i disse trådene når du så åpenbart kjeder deg over det meningsløse i dem??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    102

  • fasanen

    48

  • ShitDiddelyDo

    24

  • Angustia

    9

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda

Hei Segunda, kan du tenke deg å si noe ord om hva du tror på? Siden du er uenig i det disse folka sier her om å tro på jomfrufødsel etc. Vil gjerne høre dine tanker!

Jeg tror Jesus var en meget klok mann og at hans mirakler kom av at han var klokere enn andre rundt han.

Jeg tror han kan ha gått på vannet fordi han forsto at det var is. Jeg tror på det han sa om å ta vare på hverandre. Jeg har lest det meste av Bibelen, men ikke på norsk. "Det du gjør mot mine minste brødre gjør du mot meg" står et sted. Det er klokt sagt og passer bra ved mitt sosialdemokratiske livssyn.

"Den av dere som aldri har syndet skal kaste den første steinen" er en annen sitat. Å steine mennesker blir fremdeles brukt i f.eks. Iran og er en grusom handling. Noe av det mest grusomste jeg vet.

Jeg synes mye av Jesu prekener passer til min livsfilosofi. Jeg har lest det meste av Koranen (på norsk) og fant mye visdom der også. Jeg tar klar avstand fra selvmordstanken i Islam og mye slikt.

Jeg har stor tvil om det finnes en himmel hvor de døde samles, men hvis det er slik så er jeg sikker på at der er alle samlet og at det har ingenting med dåp å gjøre. Jeg har ikke lyst å samles et sted hvor "de ekte kristne" befinner seg og trenge å være der i all evighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Han eldste går med T-skjorte med et stygt bilde og teksten "Fuck me Jesus". Need I say more?''

Det ser oftere og oftere ut til å være resultaet av dåp. Sånn på lang sikt. ;)

Men det er sånn det er. Vi er født i et land som ble kristnet. Resultatet er ikke så steike galt når alt kommer til alt: Som bakgårdsgutta i England og USA i sin tid skapte punken i et opprør mot det etablerte, og de som ikke passet inn i det ufine glammiljøet i USA tidlig på åttitallet skapte thrashen i et opprør mot langhåra tullinger med feminin sminke og popmusikk kamuflert som metal, er kristninga av Norge en direkte årsak til norges suverent største eksportvare innen musikken - True Norwegian Black Metal, en genre som 20 år etter fortsatt sprer seg som ild i tørt gress over hele verden, og der vår samfunnsfiende nummer 1 (muligens nummer 2 nå etter mullaen), Varg Vikernes, er en av genrens store helter internasjonalt, og nå en av verdens mest kjente nordmenn (muligens slått av Ole Gunnar Solskjær - og den nevnte mullaen - dersom han en dag får statsborgerskap. :)

LOL, og han er i black metal :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to yngste er agnotikere, men den yngste sa at "Gud og himmelen gråter fordi pappa er død". Det er for tre år siden, og været var slik på sør-østlandet ;)

Men det behøver jo ikke være den kristne guden, men en abstrakt gudeskikkelse? (Altså, nesten synonymt med "naturen".)

Det blir jo vanskelig for meg å ta stilling til, og den yngste finne nok ut av det. :-)

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men hvorfor gidder du å skrive i disse trådene når du så åpenbart kjeder deg over det meningsløse i dem??

Hvor skrev jeg at jeg kjeder meg? Jeg synes det er fascinerende hva folk kan få seg til å tro på, og å krangle om, når det er helt åpenbart at ingen sitter med noen fasitt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Jesus var en meget klok mann og at hans mirakler kom av at han var klokere enn andre rundt han.

Jeg tror han kan ha gått på vannet fordi han forsto at det var is. Jeg tror på det han sa om å ta vare på hverandre. Jeg har lest det meste av Bibelen, men ikke på norsk. "Det du gjør mot mine minste brødre gjør du mot meg" står et sted. Det er klokt sagt og passer bra ved mitt sosialdemokratiske livssyn.

"Den av dere som aldri har syndet skal kaste den første steinen" er en annen sitat. Å steine mennesker blir fremdeles brukt i f.eks. Iran og er en grusom handling. Noe av det mest grusomste jeg vet.

Jeg synes mye av Jesu prekener passer til min livsfilosofi. Jeg har lest det meste av Koranen (på norsk) og fant mye visdom der også. Jeg tar klar avstand fra selvmordstanken i Islam og mye slikt.

Jeg har stor tvil om det finnes en himmel hvor de døde samles, men hvis det er slik så er jeg sikker på at der er alle samlet og at det har ingenting med dåp å gjøre. Jeg har ikke lyst å samles et sted hvor "de ekte kristne" befinner seg og trenge å være der i all evighet.

Takk for at du delte det du tror på! Regner du deg som kristen? (Hvis du vil svare på det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor skrev jeg at jeg kjeder meg? Jeg synes det er fascinerende hva folk kan få seg til å tro på, og å krangle om, når det er helt åpenbart at ingen sitter med noen fasitt.

Med vennlig hilsen

Du skrev: "Utover det - det er jo hamrende likegyldig hva dere tror på..."

Jeg tolket dette som at diskusjonen egentlig kjeder deg, fordi det er så likegyldig hva vi tror på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev: "Utover det - det er jo hamrende likegyldig hva dere tror på..."

Jeg tolket dette som at diskusjonen egentlig kjeder deg, fordi det er så likegyldig hva vi tror på...

Hamrende likegyldig, som i at det ikke gjør noen forskjell for noen av dere. Hadde du blitt født i Iran hadde du med stor sannsynlighet vært muslim, og vært like overbevist om at Muhammed var Profeten med stor P, som kristne tror at Jesus er Guds sønn.

Og trolig ville du hatt de samme holdningene, osv. - det er jo bare et sjansespill hvor du ble født.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Takk for at du delte det du tror på! Regner du deg som kristen? (Hvis du vil svare på det)

Ja absolutt. Jeg er kristen siden jeg er vokst opp i den kristne kirke. Jeg er døpt og konfirmert og det er barna mine også.

Jeg er ikke muslim, jøde, hindu, buddhist eller noe annet enn kristen, men jeg tror ikke at det er en Gud for hver av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja absolutt. Jeg er kristen siden jeg er vokst opp i den kristne kirke. Jeg er døpt og konfirmert og det er barna mine også.

Jeg er ikke muslim, jøde, hindu, buddhist eller noe annet enn kristen, men jeg tror ikke at det er en Gud for hver av oss.

Denne guden må være forvirret! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Denne guden må være forvirret! :-)

Med vennlig hilsen

Nei jeg tror det må være større forvirring med mange guder som kjemper opp i himmelen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg tror det må være større forvirring med mange guder som kjemper opp i himmelen;-)

Jeg blir bare mer og mer glad jeg er ateist! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

"Før du vet ordet av det har du en rallende avholdsmann av en sønn med Fear God på t-skjorta i stedet for en kronisk øldrikkende og fornuftig fotballfan med You'll Never Walk Alone prydende i herlig rødt og hvit over senga."

LOL

Vet ikke hvem av dem jeg helst vil ha boende i mitt hus - egentlig ingen av dem... Sistnevnte fotballreligiøse type er ihvertfall ikke min greie!

''Sistnevnte fotballreligiøse type er ihvertfall ikke min greie!''

Det kan jeg egentlig forstå. Jeg ville ikke gifta med med en sånn jeg heller. Tror ingen ekteskap er tjent med mer enn en sånn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Sistnevnte fotballreligiøse type er ihvertfall ikke min greie!''

Det kan jeg egentlig forstå. Jeg ville ikke gifta med med en sånn jeg heller. Tror ingen ekteskap er tjent med mer enn en sånn. ;)

Haha :) Nei, i mitt tilfelle er jeg glad for at ingen av partene i vårt ekteskap er sånn ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør tro på denne kristne guden med skjegg da. Er du en skikkelig kristen må du dessuten forholde deg til en del familiere og seksuelle ting som jomfrufødsel og denslags.

Forøvrig er det opp til hver enkelt. Heri ligger den moderne kristedommen sitt problem. Den er ikke lenger et konsist alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Når snakket Jesus om jomfrufødsel og oppstandelse? Det nye testamente er skrevet etter hans død.

NT er oppfyllelsen av GT. Det profetene i GT sa om Jesus, oppfylte Jesus. Derfor ble NT skrevet. For å bevise at det som står i GT er sant. Jesus oppfylte profetiene. (I GT står det om jomfrufødsel og oppstandelse.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest septembermum

Joda, men døpte småunger er fremdeles ikke muslimer, jøder, buddhister, ateister, osv. De klassifiseres som kristne.

Med vennlig hilsen

Jada, det er bare et spørsmål om definisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hva så med alle de døpte ungene i kirken? Er ikke de kristne?

Hva er de da? Muslimer? Hinduer? Ateister?

Med vennlig hilsen

Jeg er som deg at jeg ikke tror paa noen religion. Foreldrene mine doepte meg. Er jeg ikke ateist da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...