Gå til innhold

Hva vil det si å være kristen?


fasanen

Anbefalte innlegg

Og nå svarer du deg selv! :-)

*LOL*

Med vennlig hilsen

Hvem har sagt det skal være lett? Jeg må kanskje gå offentlig ut og beklage denne misforståelsen... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    102

  • fasanen

    48

  • ShitDiddelyDo

    24

  • Angustia

    9

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo

Først og fremst så har jeg selv vært vitne til at folk har blitt helbredet, bl.a.kjenner jeg to stk.som har fått sine bein vokst ut!

For det andre er det SELVSAGT ikke å be til mammon når man søker Gud også i det økonomiske :) Nå morer du meg sør, her klamrer du deg til argumentariske halmstrå :) lol

Og hva med mine to helbredelser? De ville du ikke kommentere på... neida

Det var ikke Sør du svarte. ;)

Jeg tror faktisk du tar feil i forhold til å be til Gud om goder av den økonomiske typen. Da settes du over til Mammon.

Når det gjelder ben som vokser ut igjen (?) har du altså vært vitne til dette?

Det andre kommenterte jeg ikke fordi jeg ikke har noen spesielle tanker rundt helbredelser av Snåsamannen-typen. Jeg tror dog at svært mye ligger i at "tro kan flytte fjell".

Men av naturlige årsaker henger jeg meg mer opp i ben som rett og slett vokser ut igjen. Dette er i så fall medisinske senasjoner uten sidestykke. Jeg trodde du først refererte til noe fra eldgamle skrifter, men dette har du altså vært vitne til?

Og du har ikke ringt VG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt det skal være lett? Jeg må kanskje gå offentlig ut og beklage denne misforståelsen... ;-)

Det er i hvert fall et mirakel som Gud ikke har utført! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Nå morer du meg, SDD, mener jeg!

Sorry sør... Jeg befant meg i fri flyt mellom svarene dine her...

Men du: Jeg forstår ikke hvor jeg morer deg. Dette med Mammon er ikke noe jeg finner på selv.

Jeg husker det fra ... tja, min barnelære, om det kan kalles det (jeg har aldri blitt lært opp til å be i det hele tatt, men jeg lærte hva man ikke skulle be om), og har senere søkt det opp, og Mammon er ikke mer oppdiktet enn andre guder. Dette med å be om rikdom (eller rettere sagt ikke å skulle be om rikdom) er fra bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så har jeg selv vært vitne til at folk har blitt helbredet, bl.a.kjenner jeg to stk.som har fått sine bein vokst ut!

For det andre er det SELVSAGT ikke å be til mammon når man søker Gud også i det økonomiske :) Nå morer du meg sør, her klamrer du deg til argumentariske halmstrå :) lol

Og hva med mine to helbredelser? De ville du ikke kommentere på... neida

''Først og fremst så har jeg selv vært vitne til at folk har blitt helbredet, bl.a.kjenner jeg to stk.som har fått sine bein vokst ut!''

Om så var, hvorfor har det noe med den kristne Gud å gjøre?

Hvorfor var det ikke en hindu gud som fikset det? Eller Spaghettimonsteret?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke Sør du svarte. ;)

Jeg tror faktisk du tar feil i forhold til å be til Gud om goder av den økonomiske typen. Da settes du over til Mammon.

Når det gjelder ben som vokser ut igjen (?) har du altså vært vitne til dette?

Det andre kommenterte jeg ikke fordi jeg ikke har noen spesielle tanker rundt helbredelser av Snåsamannen-typen. Jeg tror dog at svært mye ligger i at "tro kan flytte fjell".

Men av naturlige årsaker henger jeg meg mer opp i ben som rett og slett vokser ut igjen. Dette er i så fall medisinske senasjoner uten sidestykke. Jeg trodde du først refererte til noe fra eldgamle skrifter, men dette har du altså vært vitne til?

Og du har ikke ringt VG?

Min erfaring er at VG ikke bryr seg så mye om å skrive om det som er av det gode blant oss kristen... ;-)

Jeg har sett to bein vokse ut. Først på en mindre samling der vi var kanskje 30 stk.til stede, for omlag 5 år siden, og så for 1 1/2 år siden da ei venninne av meg fikk sin fot vokst ut. Sistnevnte gang satt ho og viste frem føttene sine og vi kunne se at det var snakk om kanskje 3 cm.forskjell på dem. Etter helbredelsen var de helt like lange!

Jeg er ikke først og fremst opptatt av helbredelser som sensasjoner, for meg er Guds rike fylt med overflod, så det forbauser meg ikke at sånt skjer, men det gleder meg veldig så klart :)

Jeg vet at så lenge jeg påkaller Herrens Guds navn og ber Ham om råd, så vil Han svare meg, uansett hva det gjelder. Også når det gjelder penger og materielle ting. I den saken jeg refererte til handlet det dessuten om at jeg ikke visste om jeg skulle investere i den tingen, og sa vel til Gud noe sånt som at "hvis det er meningen at jeg skal ha det, så må du hjelpe meg å skaffe til veie pengene til det". Så komde da, på døra, noen timer senere :) Gud er god skjønner du! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Min erfaring er at VG ikke bryr seg så mye om å skrive om det som er av det gode blant oss kristen... ;-)

Jeg har sett to bein vokse ut. Først på en mindre samling der vi var kanskje 30 stk.til stede, for omlag 5 år siden, og så for 1 1/2 år siden da ei venninne av meg fikk sin fot vokst ut. Sistnevnte gang satt ho og viste frem føttene sine og vi kunne se at det var snakk om kanskje 3 cm.forskjell på dem. Etter helbredelsen var de helt like lange!

Jeg er ikke først og fremst opptatt av helbredelser som sensasjoner, for meg er Guds rike fylt med overflod, så det forbauser meg ikke at sånt skjer, men det gleder meg veldig så klart :)

Jeg vet at så lenge jeg påkaller Herrens Guds navn og ber Ham om råd, så vil Han svare meg, uansett hva det gjelder. Også når det gjelder penger og materielle ting. I den saken jeg refererte til handlet det dessuten om at jeg ikke visste om jeg skulle investere i den tingen, og sa vel til Gud noe sånt som at "hvis det er meningen at jeg skal ha det, så må du hjelpe meg å skaffe til veie pengene til det". Så komde da, på døra, noen timer senere :) Gud er god skjønner du! ;-)

''Jeg har sett to bein vokse ut. Først på en mindre samling der vi var kanskje 30 stk.til stede, for omlag 5 år siden, og så for 1 1/2 år siden da ei venninne av meg fikk sin fot vokst ut. Sistnevnte gang satt ho og viste frem føttene sine og vi kunne se at det var snakk om kanskje 3 cm.forskjell på dem. Etter helbredelsen var de helt like lange!''

Den siste, 3 cm, finnes det helt sikkert naturlige forklaringer på. Jeg så for meg en stump som vokste ut igjen, og fikk litt hakaslepp her jeg sitter. Jeg har jo ikke fått inntrykk av at du hallusinerer.

Den første, på en samling? Det kan for alt du vet være arrangert.

Sånne ting, altså det som rett og slett må kalles mirakler og er medisinsk umulig, har jeg nok svært liten tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du: Jeg forstår ikke hvor jeg morer deg. Dette med Mammon er ikke noe jeg finner på selv.

Jeg husker det fra ... tja, min barnelære, om det kan kalles det (jeg har aldri blitt lært opp til å be i det hele tatt, men jeg lærte hva man ikke skulle be om), og har senere søkt det opp, og Mammon er ikke mer oppdiktet enn andre guder. Dette med å be om rikdom (eller rettere sagt ikke å skulle be om rikdom) er fra bibelen.

I Matteus evangeliet kap.6 står det både om å ikke samle seg skatter på jorden (søke mammon) og at Gud har omsorg for oss så Han vet hva vi trenger. Jeg kan jo fortelle at den tingen jeg søkte økonomisk bistand til er en ting Gud har velsignet meg med så jeg kan velsigne andre med den. Vet ikke om jeg vil fortelle den historien her inne, den er veldig vakker, men også så powerfull så jeg vet ikke om jeg vil dele den blant folk som bare fnyser av sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har sett to bein vokse ut. Først på en mindre samling der vi var kanskje 30 stk.til stede, for omlag 5 år siden, og så for 1 1/2 år siden da ei venninne av meg fikk sin fot vokst ut. Sistnevnte gang satt ho og viste frem føttene sine og vi kunne se at det var snakk om kanskje 3 cm.forskjell på dem. Etter helbredelsen var de helt like lange!''

Den siste, 3 cm, finnes det helt sikkert naturlige forklaringer på. Jeg så for meg en stump som vokste ut igjen, og fikk litt hakaslepp her jeg sitter. Jeg har jo ikke fått inntrykk av at du hallusinerer.

Den første, på en samling? Det kan for alt du vet være arrangert.

Sånne ting, altså det som rett og slett må kalles mirakler og er medisinsk umulig, har jeg nok svært liten tro på.

Jeg satt nettopp og lo av den historien, mens jeg demonstrerte til sambo hvordan beina mine hadde to forskjellige lengder og deretter "vokste" det ene ut slik at de ble identiske...

Ja, ja. Det er i alle fall håp for å tjene penger som sektleder fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt nettopp og lo av den historien, mens jeg demonstrerte til sambo hvordan beina mine hadde to forskjellige lengder og deretter "vokste" det ene ut slik at de ble identiske...

Ja, ja. Det er i alle fall håp for å tjene penger som sektleder fremdeles.

Og der hev glimtipper seg inn i diskusjonen ja! Alltid sånn i siste liten, med arrogant overlegenhet sentrer hun - og scorer - tror hun.

Men det må hun gjerne tro, jeg vet hva jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der hev glimtipper seg inn i diskusjonen ja! Alltid sånn i siste liten, med arrogant overlegenhet sentrer hun - og scorer - tror hun.

Men det må hun gjerne tro, jeg vet hva jeg har sett.

Jeg diskuterer ikke, jeg samtaler med SDD. Jeg har ingen interesse av å ha en seriøs diskusjon om religion :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har sett to bein vokse ut. Først på en mindre samling der vi var kanskje 30 stk.til stede, for omlag 5 år siden, og så for 1 1/2 år siden da ei venninne av meg fikk sin fot vokst ut. Sistnevnte gang satt ho og viste frem føttene sine og vi kunne se at det var snakk om kanskje 3 cm.forskjell på dem. Etter helbredelsen var de helt like lange!''

Den siste, 3 cm, finnes det helt sikkert naturlige forklaringer på. Jeg så for meg en stump som vokste ut igjen, og fikk litt hakaslepp her jeg sitter. Jeg har jo ikke fått inntrykk av at du hallusinerer.

Den første, på en samling? Det kan for alt du vet være arrangert.

Sånne ting, altså det som rett og slett må kalles mirakler og er medisinsk umulig, har jeg nok svært liten tro på.

"Den første, på en samling? Det kan for alt du vet være arrangert."

Jada, skepsisen lenge leve!

Det var ikke arrangert. En venn av meg ble bedt om å reise seg opp, han gikk litt skeivt, det hadde han gjort hele livet. Vi hadde besøk av en predikant som vi kjenner godt fra før. Han spurte om det kunne stemme at han vennen min hadde et bein som var kortere enn det andre, for han hadde blitt minnet på det da han satt og ba. Vennen min sa at det var mye mulig, og så målte vi beina. Det ene var kortere enn det andre. Mens predikanten ba og la hendene på beinet kunne vi se at det grodde, og etterpå var de akkurat like lenge.

Vennen min er selvsagt glad, for han er ikke skeiv i ryggen lenger! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

I Matteus evangeliet kap.6 står det både om å ikke samle seg skatter på jorden (søke mammon) og at Gud har omsorg for oss så Han vet hva vi trenger. Jeg kan jo fortelle at den tingen jeg søkte økonomisk bistand til er en ting Gud har velsignet meg med så jeg kan velsigne andre med den. Vet ikke om jeg vil fortelle den historien her inne, den er veldig vakker, men også så powerfull så jeg vet ikke om jeg vil dele den blant folk som bare fnyser av sånt.

Men når det gjelder disse helbredelseshistoriene dine: Nå taler jeg faktisk for Gud. Ikke mot.

Dersom Gud aktivt gikk inn og fikset 3 cm. på din venninnes problem, åpner det for en del ubehagelige spørsmål om denne guden. Hvis han har muligheten til å fikse opp kosmetiske problemer som dette, får Sørs tsunami-innlegg mye relevans.

Tror du virkelig en god Gud prioriterer 3 cm hos din venninne i stedet for (ikke i tillegg - det er åpenbart at han ikke gjør noe) alt det andre du ser utspille seg i verden, der Gud åpenbart ikke bistår?

Eller mener (den gode) Gud at din venninne og hennes ben er viktigere enn barn som sulter, mennesker som blir lemlesta hver eneste dag, fly som torpederer et par bygninger, kreft, krig og elendighet? Tsunamier?

Han har jo muligheten til å gå inn direkte, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men når det gjelder disse helbredelseshistoriene dine: Nå taler jeg faktisk for Gud. Ikke mot.

Dersom Gud aktivt gikk inn og fikset 3 cm. på din venninnes problem, åpner det for en del ubehagelige spørsmål om denne guden. Hvis han har muligheten til å fikse opp kosmetiske problemer som dette, får Sørs tsunami-innlegg mye relevans.

Tror du virkelig en god Gud prioriterer 3 cm hos din venninne i stedet for (ikke i tillegg - det er åpenbart at han ikke gjør noe) alt det andre du ser utspille seg i verden, der Gud åpenbart ikke bistår?

Eller mener (den gode) Gud at din venninne og hennes ben er viktigere enn barn som sulter, mennesker som blir lemlesta hver eneste dag, fly som torpederer et par bygninger, kreft, krig og elendighet? Tsunamier?

Han har jo muligheten til å gå inn direkte, ikke sant?

En slags fot-fetisj?

;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den første, på en samling? Det kan for alt du vet være arrangert."

Jada, skepsisen lenge leve!

Det var ikke arrangert. En venn av meg ble bedt om å reise seg opp, han gikk litt skeivt, det hadde han gjort hele livet. Vi hadde besøk av en predikant som vi kjenner godt fra før. Han spurte om det kunne stemme at han vennen min hadde et bein som var kortere enn det andre, for han hadde blitt minnet på det da han satt og ba. Vennen min sa at det var mye mulig, og så målte vi beina. Det ene var kortere enn det andre. Mens predikanten ba og la hendene på beinet kunne vi se at det grodde, og etterpå var de akkurat like lenge.

Vennen min er selvsagt glad, for han er ikke skeiv i ryggen lenger! ;-)

Har du vært i Mosambik?

Noen ganger lurer jeg på om du ikke forstår konsekvensene av det du skriver.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det gjelder disse helbredelseshistoriene dine: Nå taler jeg faktisk for Gud. Ikke mot.

Dersom Gud aktivt gikk inn og fikset 3 cm. på din venninnes problem, åpner det for en del ubehagelige spørsmål om denne guden. Hvis han har muligheten til å fikse opp kosmetiske problemer som dette, får Sørs tsunami-innlegg mye relevans.

Tror du virkelig en god Gud prioriterer 3 cm hos din venninne i stedet for (ikke i tillegg - det er åpenbart at han ikke gjør noe) alt det andre du ser utspille seg i verden, der Gud åpenbart ikke bistår?

Eller mener (den gode) Gud at din venninne og hennes ben er viktigere enn barn som sulter, mennesker som blir lemlesta hver eneste dag, fly som torpederer et par bygninger, kreft, krig og elendighet? Tsunamier?

Han har jo muligheten til å gå inn direkte, ikke sant?

Setter pris på din ærlige undring! Virkelig!

Gud bruker mennesker. Gud kan helt klart gå inn og gjøre under direkte, helt uten menneskers hjelp, men slik vi forstår Ham bruker Han altså mennesker til å utføre sitt verk. Derfor måtte f.eks.Jesus være menneske og Han måtte fødes av en menneske. Gud kunne selvsagt bare kommet ned i guddoms skikkelse uten å bli født eller noe og gjøre samme greia - men han har altså valgt å bruke selve skaperverket sitt til å utføre sin handling.

Når det dermed gjelder ulykker og tragiske hendelser i verden er det nok sånn at Gud synes dette er supertrist! Mye mere trist enn vi synes, det er jo Hans som har skapt alle de som lider!

Hvorfor tillater Gud lidelse, er et godt og vanskelig spørsmål, som jeg ikke tror jeg har forstått meg helt på jeg heller. Det nærmeste jeg kommer en forklaring - og den blir teologisk, sorry - er at i denne verden regjerer det en annen skikkelse, et motstykke til Gud, og han har fritt spillerom foreløpig. Selv om han ble overvunnet en gang for alle på Golgata, så er han fremdeles her. Bibelen forteller at han går rundt som en brølende løve og prøver å skremme vettet av folk (ja du skjønte sikkert at det er satan jeg sikter til). Vi har noe som kalles "det ondes problem", og ja, det er et problem at det fins ondskap i verden, hvis det er sånn at Gud er god.

Naturkatastrofer, kreft osv.kan jeg ikke forklare på en annen måte...

Når det gjelder barn som sulter, krig og urett, så er det menneskeverk, og vi mennesker er så langt fra perfekte! Selv med all mulig vitenskap kan vi ikke se å få bukt med det urettferdige maktbegjæret som synes å finnes i mennesket.

Gud vil bruke mennesker til å utføre sitt verk også her. Jeg vet ikke om du er klar over det, men veldig mye av nødhjelpen som utføres i verden gjøres av kristne som er med i hjelpeorganisasjoner eller bistandsarbeid - og fordi vi elsker Gud så elsker vi mennesker og vil hjelpe dem så godt vi kan. Gud vil at vi skal hjelpe hverandre!

Vanskelig spørsmål SDD... jeg har ingen fasit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det gjelder disse helbredelseshistoriene dine: Nå taler jeg faktisk for Gud. Ikke mot.

Dersom Gud aktivt gikk inn og fikset 3 cm. på din venninnes problem, åpner det for en del ubehagelige spørsmål om denne guden. Hvis han har muligheten til å fikse opp kosmetiske problemer som dette, får Sørs tsunami-innlegg mye relevans.

Tror du virkelig en god Gud prioriterer 3 cm hos din venninne i stedet for (ikke i tillegg - det er åpenbart at han ikke gjør noe) alt det andre du ser utspille seg i verden, der Gud åpenbart ikke bistår?

Eller mener (den gode) Gud at din venninne og hennes ben er viktigere enn barn som sulter, mennesker som blir lemlesta hver eneste dag, fly som torpederer et par bygninger, kreft, krig og elendighet? Tsunamier?

Han har jo muligheten til å gå inn direkte, ikke sant?

Men SDD, da. Gud hjelper da bare de som tror på han og ikke hinduister, buddister og andre som ikke tror på han ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

...eh... fordi det ikke gjør det?

Det er intet som blir mer forklarlig eller enklere ved at man inkluderer en gud i forklaringsmodellen, for det første spørsmålet blir jo da: hvor kom guden fra? (Hvem skapte guden?)

Og hvis man påstår at "gud har alltid eksistert", så forklarer det intet, og utover det kan man jo da bare likegjerne si at "universet har alltid eksistert".

Tro hva du vil, Sør. Det gjør jeg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro hva du vil, Sør. Det gjør jeg. :-)

''Tro hva du vil, Sør. Det gjør jeg. :-)''

Bokstavelig talt.

Og det er noe som "mangler" når man bare "tror hva man vil", i stedet for å sjekke og så tro på det man observerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

''Tro hva du vil, Sør. Det gjør jeg. :-)''

Bokstavelig talt.

Og det er noe som "mangler" når man bare "tror hva man vil", i stedet for å sjekke og så tro på det man observerer.

???

Det er jo nettopp det jeg gjør. Jeg tror på det jeg har observert og observerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...