Gå til innhold

Hva vil det si å være kristen?


fasanen

Anbefalte innlegg

Har du vært i Mosambik?

Noen ganger lurer jeg på om du ikke forstår konsekvensene av det du skriver.

Med vennlig hilsen

Jeg har ikke vært i Mosambik. Jeg vet det er et land med problemer, og jeg er ikke i tvil om de som kaller seg kristne er årsaken til mye unødvendig vondt.

Du har helt rett i at jeg ikke vet rekkevidden av det jeg sier, like lite som du eller andre gjør det.

Jeg står for alt jeg har sagt, men opplever nok å ha kommet til et punkt nå da det er vanskelig å fortsette å skrive om dette - fordi det for meg er personlig og levd liv og ikke en teori eller livsfilosofi.

Jeg kan ikke gå god for hverken mange av de nålevende kristnes handlinger eller mye av det som har skjedd i historien. Jeg skjønner at ved å si at jeg er en kristen så representerer jeg kristendom både på godt og vondt. Det er risikabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    102

  • fasanen

    48

  • ShitDiddelyDo

    24

  • Angustia

    9

Mest aktive i denne tråden

Gjest solfryd

''Og motsatt: Selv om du og andre IKKE tror på Gud, beviser ikke det at han IKKE finnes!''

Man kan heller ikke bevise at Spaghettimonsteret ikke eksisterer. Man kan heller ikke bevise at Usynlige Lilla Kaniner ikke eksisterer. Man kan heller ikke bevise at Julenissen ikke eksisterer. Ditto for drager, spøkelse og tekopper i bane rundt månen.

Derfor er det folk som påstår at noe eksisterer som har bevisbyrden.

Men vet du ikke at det hele dreier seg om tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men SDD, da. Gud hjelper da bare de som tror på han og ikke hinduister, buddister og andre som ikke tror på han ;-)

Ja, det er en ubarmhjertig Gud som bare forbarmer seg over de (barna) i verden som tilfeldigvis har hørt om han :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært i Mosambik. Jeg vet det er et land med problemer, og jeg er ikke i tvil om de som kaller seg kristne er årsaken til mye unødvendig vondt.

Du har helt rett i at jeg ikke vet rekkevidden av det jeg sier, like lite som du eller andre gjør det.

Jeg står for alt jeg har sagt, men opplever nok å ha kommet til et punkt nå da det er vanskelig å fortsette å skrive om dette - fordi det for meg er personlig og levd liv og ikke en teori eller livsfilosofi.

Jeg kan ikke gå god for hverken mange av de nålevende kristnes handlinger eller mye av det som har skjedd i historien. Jeg skjønner at ved å si at jeg er en kristen så representerer jeg kristendom både på godt og vondt. Det er risikabelt.

Det er et land med tusenvis av unger som mangler et eller to ben, på grunn av landminer.

Hvorfor sørger ikke Gud for at benene deres vokser ut (siden du åpenbart mener han kan det)?

De er både kristne, fattige, og risikerer å sulte ihjel som funksjonshemmede....

Og jeg skriver dette for at du forstår hvorfor det er så forbannet provoserende når du kommer med en påstand om at Gud fikset foten til venninnen din (eller hvem det nå var). Hvis jeg er hjelpearbeider i Mosambik, hvordan skulle jeg forklare for fattige kristne at Gud fikser ben i Norge, men ikke blant de fattige i Mosambik, som åpenbart trenger det mer?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

Det er jo nettopp det jeg gjør. Jeg tror på det jeg har observert og observerer.

Jo, men det er det du observerer inne i deg selv, og ikke objektive ting utenfor deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest solfryd

''Jeg har sett to bein vokse ut. Først på en mindre samling der vi var kanskje 30 stk.til stede, for omlag 5 år siden, og så for 1 1/2 år siden da ei venninne av meg fikk sin fot vokst ut. Sistnevnte gang satt ho og viste frem føttene sine og vi kunne se at det var snakk om kanskje 3 cm.forskjell på dem. Etter helbredelsen var de helt like lange!''

Den siste, 3 cm, finnes det helt sikkert naturlige forklaringer på. Jeg så for meg en stump som vokste ut igjen, og fikk litt hakaslepp her jeg sitter. Jeg har jo ikke fått inntrykk av at du hallusinerer.

Den første, på en samling? Det kan for alt du vet være arrangert.

Sånne ting, altså det som rett og slett må kalles mirakler og er medisinsk umulig, har jeg nok svært liten tro på.

Ssss... Det er MANGE predikanter rundt om i verden som har fått gaven til å helbrede! En tysk en som heter Reinhard Bunnke f.eks., har reist mye i Afrika. Der opplever han hver gang han har møter at undere skjer. Blinde får synet igjen, lamme blir friske, etc.

Utrolig rart at mediene ikke er interessert i dette! Men hvis de "roter seg bort i slike ting" så detter hele deres verdensbilde sammen og de havner på psykiatrisk hele gjengen. For da detter guden deres (som er dem selv) sammen. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et land med tusenvis av unger som mangler et eller to ben, på grunn av landminer.

Hvorfor sørger ikke Gud for at benene deres vokser ut (siden du åpenbart mener han kan det)?

De er både kristne, fattige, og risikerer å sulte ihjel som funksjonshemmede....

Og jeg skriver dette for at du forstår hvorfor det er så forbannet provoserende når du kommer med en påstand om at Gud fikset foten til venninnen din (eller hvem det nå var). Hvis jeg er hjelpearbeider i Mosambik, hvordan skulle jeg forklare for fattige kristne at Gud fikser ben i Norge, men ikke blant de fattige i Mosambik, som åpenbart trenger det mer?

Med vennlig hilsen

Jeg skjønner det er provoserende! Du har lov til å være provosert og det er svært trist at så mange barn lider.

Likevel opplever mennesker at Gud er nær dem, både her i Norge og andre steder i verden.

Jeg vet om ei dame som bor i Mosambik. Hun hjelper folk som lever på søppelfyllinger. Ho hjelper dem med hus, klær, skolegang. Mange av dem har opplevd å bli helbredet. Gud er i Mosambik og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det er provoserende! Du har lov til å være provosert og det er svært trist at så mange barn lider.

Likevel opplever mennesker at Gud er nær dem, både her i Norge og andre steder i verden.

Jeg vet om ei dame som bor i Mosambik. Hun hjelper folk som lever på søppelfyllinger. Ho hjelper dem med hus, klær, skolegang. Mange av dem har opplevd å bli helbredet. Gud er i Mosambik og.

De jeg bodde i Sør Afrika hadde vi HIV/AIDS-syke foreldre som kom med barn de ønsket vi skulle adoptere og ta til Norge, hver uke.

Påstanden om at en "god Gud" eksisterer er faktisk meget provoserende i seg selv - bare se på de titusenvis av ungene som døde i tsunamien. Og så står noen å forfekter at det finnes en Gud, og at han (på toppen av det hele) skal være "god"...??

Og denne "gode guden" lar fremdeles ungene i Mosambik bo på søppelfyllingen. Han kunne knipset og fikset det for alle.

Ser du ikke hvor selvmotsigende og usammenhengene kristendommen er? Jo mer man diskuterer det, jo verre blir det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ssss... Det er MANGE predikanter rundt om i verden som har fått gaven til å helbrede! En tysk en som heter Reinhard Bunnke f.eks., har reist mye i Afrika. Der opplever han hver gang han har møter at undere skjer. Blinde får synet igjen, lamme blir friske, etc.

Utrolig rart at mediene ikke er interessert i dette! Men hvis de "roter seg bort i slike ting" så detter hele deres verdensbilde sammen og de havner på psykiatrisk hele gjengen. For da detter guden deres (som er dem selv) sammen. ;-)

''

Utrolig rart at mediene ikke er interessert i dette!''

Det er fordi det alltid viser seg å være juks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Fordi objektive ting utenfor deg selv kan observeres av andre, fotograferes, osv.

Mange undere skjer hver dag foran øynene på folk, men folk enser det ikke.

Og "helbredelsespredikanter" opplever undere og tegn som media ikke gidder å dokumentere.

Hadde de hatt med egne leger som kunne dokumentert at fru Hansen var halvsidig lam (for journalister ville nok ikke ha stolt på sin egen dømmekraft her...), og etter forbønn av Svein Magne Pedersen blitt helt frisk og førlig igjen, ville det ha skaket hele Norge.

Fatter ikke hvorfor journalister ikke er mer interessert i slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest solfryd

''

Utrolig rart at mediene ikke er interessert i dette!''

Det er fordi det alltid viser seg å være juks!

''Det er fordi det alltid viser seg å være juks!''

Sier hvem? Du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange undere skjer hver dag foran øynene på folk, men folk enser det ikke.

Og "helbredelsespredikanter" opplever undere og tegn som media ikke gidder å dokumentere.

Hadde de hatt med egne leger som kunne dokumentert at fru Hansen var halvsidig lam (for journalister ville nok ikke ha stolt på sin egen dømmekraft her...), og etter forbønn av Svein Magne Pedersen blitt helt frisk og førlig igjen, ville det ha skaket hele Norge.

Fatter ikke hvorfor journalister ikke er mer interessert i slike ting.

Fordi alle som undersøker ordentlig forstår at det er bedrageri.

Så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er fordi det alltid viser seg å være juks!''

Sier hvem? Du?

De som undersøker det.

Fordi hvis det hadde vært sant, så ville det vært på forsiden av samtlige aviser. Det er det ikke. Ikke engang kristne aviser som Vårt Land eller Dagen skriver stort om slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. I motsetning til fakta.

Selv er jeg tilhenger av den store bukken bruse. Han er sterk og handlekraftig, stanger trollet ned i elva så det blir trygt.

:- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg tilhenger av den store bukken bruse. Han er sterk og handlekraftig, stanger trollet ned i elva så det blir trygt.

:- )

Jeg tror ikke på Trollet, så det er enda enklere! :-)

*løsningsorientert*

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Setter pris på din ærlige undring! Virkelig!

Gud bruker mennesker. Gud kan helt klart gå inn og gjøre under direkte, helt uten menneskers hjelp, men slik vi forstår Ham bruker Han altså mennesker til å utføre sitt verk. Derfor måtte f.eks.Jesus være menneske og Han måtte fødes av en menneske. Gud kunne selvsagt bare kommet ned i guddoms skikkelse uten å bli født eller noe og gjøre samme greia - men han har altså valgt å bruke selve skaperverket sitt til å utføre sin handling.

Når det dermed gjelder ulykker og tragiske hendelser i verden er det nok sånn at Gud synes dette er supertrist! Mye mere trist enn vi synes, det er jo Hans som har skapt alle de som lider!

Hvorfor tillater Gud lidelse, er et godt og vanskelig spørsmål, som jeg ikke tror jeg har forstått meg helt på jeg heller. Det nærmeste jeg kommer en forklaring - og den blir teologisk, sorry - er at i denne verden regjerer det en annen skikkelse, et motstykke til Gud, og han har fritt spillerom foreløpig. Selv om han ble overvunnet en gang for alle på Golgata, så er han fremdeles her. Bibelen forteller at han går rundt som en brølende løve og prøver å skremme vettet av folk (ja du skjønte sikkert at det er satan jeg sikter til). Vi har noe som kalles "det ondes problem", og ja, det er et problem at det fins ondskap i verden, hvis det er sånn at Gud er god.

Naturkatastrofer, kreft osv.kan jeg ikke forklare på en annen måte...

Når det gjelder barn som sulter, krig og urett, så er det menneskeverk, og vi mennesker er så langt fra perfekte! Selv med all mulig vitenskap kan vi ikke se å få bukt med det urettferdige maktbegjæret som synes å finnes i mennesket.

Gud vil bruke mennesker til å utføre sitt verk også her. Jeg vet ikke om du er klar over det, men veldig mye av nødhjelpen som utføres i verden gjøres av kristne som er med i hjelpeorganisasjoner eller bistandsarbeid - og fordi vi elsker Gud så elsker vi mennesker og vil hjelpe dem så godt vi kan. Gud vil at vi skal hjelpe hverandre!

Vanskelig spørsmål SDD... jeg har ingen fasit...

Men jeg kjøper heller ikke at den bibelske Lucifer er den ondskapen Kristendommen fremstiller ham som. Nå finnes det vel en hel del historier om hva som skjedde mellom Gud og Lucifer, men så vidt jeg har lest - og dette er naturligvis absurd uansett historie, da det er vanskelig å vite hva som utspilte seg der oppe i himmelen (forutsatt at det i det hele tatt finnes noen himmel), startet Lucifer en krig mot Gud fordi han ikke likte hvordan Gud behandlet mennesket, og hvordan vi ble det viktigste for ham - og at han ble utrolig selvsentrert i sin iver etter at vi skulle dyrke ham.

Lucifer tapte krigen og ble vist ut av himmelen, hvorpå en svertekampanje ble startet mot Lucifer der han ble fremstilt som denne ondskapen Kristendommen liker å omtale ham som.

Men at det i det hele tatt finnes teorier om dette er naturligvis helt absurd.

Synes selv det blir litt veeeeel enkelt å rose Gud for det gode på jorden (kjærlighet og alt det der), og gi Satan skylda for alt det onde (krig og kreft og elendighet).

For øvrig har vel deler av Kristendommen nå tatt avstand fra Helvete. Det finnes visstnok ikke noe sånt likevel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Men SDD, da. Gud hjelper da bare de som tror på han og ikke hinduister, buddister og andre som ikke tror på han ;-)

''Men SDD, da. Gud hjelper da bare de som tror på han og ikke hinduister, buddister og andre som ikke tror på han ;-)''

Jepp. Og derfor tsuamiene.

Sitat fra Jan Hanvold, mannen bak norges kristen-tv-kanal.

''«...Gud tillot flodbølgekatastrofen slik at folk skulle vende seg i retning kristendommen». Han sa videre at «Det var de mest ekstreme muslimske områdene som ble rammet i Indonesia. (...) Og det er jo ingenting å legge skjul på at Thailand er et stort horehus, det er sex-industriens mekka.» ''

Her snakker vi nestekjærlighet på høyt nivå, men det er gjerne fra kristenfolket selv man skal høre det.

Med sitater som dette kan man i det minste stille spørsmål om hvem som er den virkelige djevelen.

Men meg bekjent er det en del kristne i f.eks. Afrika, så resonnementet til Hanvold henger ikke helt på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...