Gå til innhold

Hva vil det si å være kristen?


fasanen

Anbefalte innlegg

Som når jeg spør deg om hvordan du kan'' tilbe en "god" Gud som med viten og vilje dreper titusenvis av småbarn?''

Mennesket er født med fri vilje, naturen går sin gang med medfølgende katastrofer, mennesket gjør som det vil. Gudn har med vitende og vilje lagt mye i menneskets hender.

Vi snakker om en tsunami (som menneskene ikke er ansvarlig for), og titusenvis av småbarn (som åpenbart heller ikke har gjort noe galt).

Hvorfor drepte gud dem?

Og hvordan kan noen tilbe en slik ond gud som dreper småbarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    102

  • fasanen

    48

  • ShitDiddelyDo

    24

  • Angustia

    9

Mest aktive i denne tråden

Gjest solfryd

Nei, du har fortalt at "det er guds skyld" (jeg gidder ikke hente sitatet), men det er ingen forklaring.

Og langt mindre hvordan en påstått GOD gud kan gjøre noe slikt.

Det er heller ikke første gang - GT er full av folkemord begått av denne guden, og det er jo fremdeles samme gud som i NT.

Ja, Gud er allmektig. Han har all makt til å stoppe f.eks tsunamier eller hindre at slike oppstår. Hvorfor han ikke gjør det, vet jeg ikke.

Men som sagt har jeg tiltro til at han vet hva han driver med. Og at vår menneskelige hjerne (enda så unik og fantastisk den er) ikke klarer å fatte bredden og dybden i Guds tanker.

Jeg har også forklart at Gud har latt en annen "styre verden" nå for en tid, nemlig djevelen. Hvorfor vet jeg heller ikke. Men igjen så har jeg tiltro til at Gud vet han gjør, og at han en dag skal gjøre en slutt på all lidelse, nød og urettferdighet

Det er mitt svar. Take it, or leave it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Gud er allmektig. Han har all makt til å stoppe f.eks tsunamier eller hindre at slike oppstår. Hvorfor han ikke gjør det, vet jeg ikke.

Men som sagt har jeg tiltro til at han vet hva han driver med. Og at vår menneskelige hjerne (enda så unik og fantastisk den er) ikke klarer å fatte bredden og dybden i Guds tanker.

Jeg har også forklart at Gud har latt en annen "styre verden" nå for en tid, nemlig djevelen. Hvorfor vet jeg heller ikke. Men igjen så har jeg tiltro til at Gud vet han gjør, og at han en dag skal gjøre en slutt på all lidelse, nød og urettferdighet

Det er mitt svar. Take it, or leave it.

Men det du sier er bare at du ikke vet.

Men du fortsetter å tilbe denne guden som drukner småbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Vi snakker om en tsunami (som menneskene ikke er ansvarlig for), og titusenvis av småbarn (som åpenbart heller ikke har gjort noe galt).

Hvorfor drepte gud dem?

Og hvordan kan noen tilbe en slik ond gud som dreper småbarn?

Kan du bevise at en tsunami ikke er menneskeskapt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Men det du sier er bare at du ikke vet.

Men du fortsetter å tilbe denne guden som drukner småbarn.

Ja, jeg sier at jeg ikke vet. Men også hva jeg tror. Det er godt nok for meg. Så får det være opp til de enkelte andre hva som er godt nok for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Ja, Gud er allmektig. Han har all makt til å stoppe f.eks tsunamier eller hindre at slike oppstår. Hvorfor han ikke gjør det, vet jeg ikke.

Men som sagt har jeg tiltro til at han vet hva han driver med. Og at vår menneskelige hjerne (enda så unik og fantastisk den er) ikke klarer å fatte bredden og dybden i Guds tanker.

Jeg har også forklart at Gud har latt en annen "styre verden" nå for en tid, nemlig djevelen. Hvorfor vet jeg heller ikke. Men igjen så har jeg tiltro til at Gud vet han gjør, og at han en dag skal gjøre en slutt på all lidelse, nød og urettferdighet

Det er mitt svar. Take it, or leave it.

''Jeg har også forklart at Gud har latt en annen "styre verden" nå for en tid, nemlig djevelen. ''

Hvor lang tid snakker vi om her? Altså: Hvor lenge har djevelen styrt verden?

Jeg mener ... verden har da aldri vært et fredeligere sted enn nå, så da lurer jeg på når Gud satt ved rotet. Altså: Forutsatt at det er noe i det du skriver om at djevelen "en tid" har styrt skuta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest solfryd

''Jeg har også forklart at Gud har latt en annen "styre verden" nå for en tid, nemlig djevelen. ''

Hvor lang tid snakker vi om her? Altså: Hvor lenge har djevelen styrt verden?

Jeg mener ... verden har da aldri vært et fredeligere sted enn nå, så da lurer jeg på når Gud satt ved rotet. Altså: Forutsatt at det er noe i det du skriver om at djevelen "en tid" har styrt skuta.

Hehe, artig ordlegging. ;-) Den kristne lære sier at synden kom inn i verden ved syndefallet. Da Eva og Adam var ulydige mot Gud. Da fikk synden og djevelen makta over menneskene.

(1. Mosebok)

En dag er nok nok. Da skal Gud ta et endelig oppgjør med synden og djevelen. (Johannes Åpenbaring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du bevise at en tsunami ikke er menneskeskapt?

Ja, den ble til av et jordskjelv under havbunnen, hvor det ikke er mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg sier at jeg ikke vet. Men også hva jeg tror. Det er godt nok for meg. Så får det være opp til de enkelte andre hva som er godt nok for dem.

Vel, det er en merkelig definisjon for "godt nok" å tro på en gud som drukner titusenvis av småbarn, fordi han kanskje holder opp med det snart....

Hvorfor gjør han det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Vel, det er en merkelig definisjon for "godt nok" å tro på en gud som drukner titusenvis av småbarn, fordi han kanskje holder opp med det snart....

Hvorfor gjør han det nå?

Det er det jeg sier at jeg ikke vet. Men at jeg har tiltro til at _han_ vet... Og DET er godt nok for meg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg sier at jeg ikke vet. Men at jeg har tiltro til at _han_ vet... Og DET er godt nok for meg. :-)

Du høres skremmende naiv ut, her.

Det er jo samme unnskyldninger som prester osv. bruker for å mishandle unger - at de vil forstå siden, og at man ikke må stille spørsmål med hva de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ja, den ble til av et jordskjelv under havbunnen, hvor det ikke er mennesker.

Ikke av guddommelig inngripen altså....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke av guddommelig inngripen altså....

Ettersom den bibelske gud skal være allmektig, allvitende, og god, så må det ha vært ham som laget jordskjelvet (skal man tro på Bibelen).

Ergo er han direkte skyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Erfaringene kan være noe man har opplevd, sett, eller noe man FØLER inni seg!

Og dermed blir dette VIRKELIGHET for den som opplever det, Selvom det ikke nøvendigvis kan "bevises" utifra de kriteriene du tydeligvis legger til grunn for å vurdere noe som "sannhet"''

Jo, men det du beskriver som "virkelighet" er jo, som du påpeker, noe som eksisterer inne i hodene på folk. På lik linje med en fantasi. Det er noe som ikke eksisterer mer hvis du ikke tror på det.

Og det er ikke "virkelig" i den betydning at det eksisterer utenfor hodet til folk.

''Hvorfor kan du ikke bare respektere at vi mennesker faktisk ikke vet "ALT"? ''

Hæ?

"Jo, men det du beskriver som "virkelighet" er jo, som du påpeker, noe som eksisterer inne i hodene på folk. På lik linje med en fantasi. Det er noe som ikke eksisterer mer hvis du ikke tror på det."

Jeg skrev også OPPLEVD og SETT ( med ref til f.eks Snåsamannens helberedelser, eller åndelig aktivitet ("spøkelser" og synske evner) som du også avviser blankt.)

"Og det er ikke virkelig i den forstand at det også eksisterer utenfor hodene til folk."

Så du definerer altså "VIRKELIG" som at det må eksistere UTENFOR hodene til folk?

Det vil altså si at f.eks dine følelser for barna dine, eller kona di ikke er VIRKELIGE fordi de bare eksisterer inni ditt hode?

Hva med psykiske lidelser som angst etc? Er det heller ikke VIRKELIG fordi dette foregår inni folks hode?

For meg er det faktisk mere ubegripelig at en person med sterk angst ikke tør gå i postkassa, enn at en religiøs person er overbevist om at en "god og beskyttende kraft", - altså Gud, Allah etc.. faktisk eksisterer.

Angående det å akseptere at vi ikke vet alt.

Dette var rettet mot at du stadig gir inntrykk av å ha full oversikt over alt som eksisterer "mellom himmel og jord" siden du avviser alt du ikke selv forstår eller tror på som "uvirkelig tull"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Du høres skremmende naiv ut, her.

Det er jo samme unnskyldninger som prester osv. bruker for å mishandle unger - at de vil forstå siden, og at man ikke må stille spørsmål med hva de gjør.

''Du høres skremmende naiv ut, her.''

Javel. Les Matt. 11.25 så forstår du kanskje hvorfor! ;-)

De største dårene er de som ikke tror på Gud, og ser seg selv mer oppegående enn de troende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jo, men det du beskriver som "virkelighet" er jo, som du påpeker, noe som eksisterer inne i hodene på folk. På lik linje med en fantasi. Det er noe som ikke eksisterer mer hvis du ikke tror på det."

Jeg skrev også OPPLEVD og SETT ( med ref til f.eks Snåsamannens helberedelser, eller åndelig aktivitet ("spøkelser" og synske evner) som du også avviser blankt.)

"Og det er ikke virkelig i den forstand at det også eksisterer utenfor hodene til folk."

Så du definerer altså "VIRKELIG" som at det må eksistere UTENFOR hodene til folk?

Det vil altså si at f.eks dine følelser for barna dine, eller kona di ikke er VIRKELIGE fordi de bare eksisterer inni ditt hode?

Hva med psykiske lidelser som angst etc? Er det heller ikke VIRKELIG fordi dette foregår inni folks hode?

For meg er det faktisk mere ubegripelig at en person med sterk angst ikke tør gå i postkassa, enn at en religiøs person er overbevist om at en "god og beskyttende kraft", - altså Gud, Allah etc.. faktisk eksisterer.

Angående det å akseptere at vi ikke vet alt.

Dette var rettet mot at du stadig gir inntrykk av å ha full oversikt over alt som eksisterer "mellom himmel og jord" siden du avviser alt du ikke selv forstår eller tror på som "uvirkelig tull"

''Så du definerer altså "VIRKELIG" som at det må eksistere UTENFOR hodene til folk?''

Nei, men i en diskusjon om en Gud, så skal jo han være utenfor.

''Det vil altså si at f.eks dine følelser for barna dine, eller kona di ikke er VIRKELIGE fordi de bare eksisterer inni ditt hode?''

Selvsagt er de det, men jeg påstår ikke at dfølelsene er "allmektige" eller gir dem andre egenskaper slik det står i Bibelen.

''Hva med psykiske lidelser som angst etc? Er det heller ikke VIRKELIG fordi dette foregår inni folks hode?

For meg er det faktisk mere ubegripelig at en person med sterk angst ikke tør gå i postkassa, enn at en religiøs person er overbevist om at en "god og beskyttende kraft", - altså Gud, Allah etc.. faktisk eksisterer.''

Selvsagt er angsten virkelig. Det er ingen tvil om at personen føler angst.

Men, og eksempelet ditt illustrerer det godt - sykdommen angst består jo nettopp av at "inne i hodet på pasienten" (for å si det flåsete) så er det farlig å gå til postkassen, men i virkeligheten (utenfor hodet) så er det egentlig ikke farlig.

Fordi dette ikke samsvarer (personen tror/føler det er farlig, selv om det egentlig ikke er det), så kalles det en sykdom.

Hvis det virklig var farlig å gå til postkassen, ville det ikke vært en sykdom.

Det er en god parallell.

''Angående det å akseptere at vi ikke vet alt.

Dette var rettet mot at du stadig gir inntrykk av å ha full oversikt over alt som eksisterer "mellom himmel og jord" siden du avviser alt du ikke selv forstår eller tror på som "uvirkelig tull"''

Du legger ord i munnen min.

Jeg påstår ikke at noen har "full oversikt", men påpeker at intet tilsier at de tingene vi ikke forstår kan forklares av en slags gud, mer enn av et Spaghettimonster. Man kan ikke bare si "det forstår vi ikke, det må være den kristne Gud som eksisterer og står bak".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kjøper heller ikke at den bibelske Lucifer er den ondskapen Kristendommen fremstiller ham som. Nå finnes det vel en hel del historier om hva som skjedde mellom Gud og Lucifer, men så vidt jeg har lest - og dette er naturligvis absurd uansett historie, da det er vanskelig å vite hva som utspilte seg der oppe i himmelen (forutsatt at det i det hele tatt finnes noen himmel), startet Lucifer en krig mot Gud fordi han ikke likte hvordan Gud behandlet mennesket, og hvordan vi ble det viktigste for ham - og at han ble utrolig selvsentrert i sin iver etter at vi skulle dyrke ham.

Lucifer tapte krigen og ble vist ut av himmelen, hvorpå en svertekampanje ble startet mot Lucifer der han ble fremstilt som denne ondskapen Kristendommen liker å omtale ham som.

Men at det i det hele tatt finnes teorier om dette er naturligvis helt absurd.

Synes selv det blir litt veeeeel enkelt å rose Gud for det gode på jorden (kjærlighet og alt det der), og gi Satan skylda for alt det onde (krig og kreft og elendighet).

For øvrig har vel deler av Kristendommen nå tatt avstand fra Helvete. Det finnes visstnok ikke noe sånt likevel. ;)

SDD, du bruker hele svaret ditt på å kommentere satan, og kommenterer ikke mitt svar i forhold til det du egentlig spurte om; nemlig hvordan Gud kan tillate at tragedier skjer.

Dette viser at du (med flere andre her inne) egentlig ikke er interessert i å høre andres oppfatninger, men henger dere på de tingene som for dere virker absurd, for så å spinne videre på det.

Synd. Tenkte nesten vi hadde en fruktbar samtale gående her nå.

Jeg tenker omtrent aldri på satan/lucifer/djevelen. Jeg vet at Gud har gitt oss et oppdrag: å befolke jorden, legge den under oss og sørge for at flest mulig får høre de gode nyhetene om at vi kan slutte å streve i denne meningsløse tilværelsen - Jesu død fullbrakte alt.

Jeg vet at Gud bruker mennesker til å fullføre sin plan, og han bruker mennesker når han skal ha noe gjort på jorda. Hvordan skal noen kunne forhindre en tsunami, når det ikke er menneskeprovosert, men en naturkatastrofe? Men overalt i verden der hvor mennesker lider, har Gud sitt foitolk ute. Folk gir opp sitt eget for å hjelpe de fattigste i verden - og egentlig er det Gud som hjelper dem, fordi Gud bor inni hver enkelt som har tatt imot Ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SDD, du bruker hele svaret ditt på å kommentere satan, og kommenterer ikke mitt svar i forhold til det du egentlig spurte om; nemlig hvordan Gud kan tillate at tragedier skjer.

Dette viser at du (med flere andre her inne) egentlig ikke er interessert i å høre andres oppfatninger, men henger dere på de tingene som for dere virker absurd, for så å spinne videre på det.

Synd. Tenkte nesten vi hadde en fruktbar samtale gående her nå.

Jeg tenker omtrent aldri på satan/lucifer/djevelen. Jeg vet at Gud har gitt oss et oppdrag: å befolke jorden, legge den under oss og sørge for at flest mulig får høre de gode nyhetene om at vi kan slutte å streve i denne meningsløse tilværelsen - Jesu død fullbrakte alt.

Jeg vet at Gud bruker mennesker til å fullføre sin plan, og han bruker mennesker når han skal ha noe gjort på jorda. Hvordan skal noen kunne forhindre en tsunami, når det ikke er menneskeprovosert, men en naturkatastrofe? Men overalt i verden der hvor mennesker lider, har Gud sitt foitolk ute. Folk gir opp sitt eget for å hjelpe de fattigste i verden - og egentlig er det Gud som hjelper dem, fordi Gud bor inni hver enkelt som har tatt imot Ham.

1) Gud bor da like mye inne i de som er onde. Det blir sånn: "hvis de er slemme skylder vi på mennesket, og hvis de er snille så skylder vi på Gud".

2) ''Hvordan skal noen kunne forhindre en tsunami, når det ikke er menneskeprovosert, men en naturkatastrofe?''

Gud kunne jo, siden han skal være allmektig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

SDD, du bruker hele svaret ditt på å kommentere satan, og kommenterer ikke mitt svar i forhold til det du egentlig spurte om; nemlig hvordan Gud kan tillate at tragedier skjer.

Dette viser at du (med flere andre her inne) egentlig ikke er interessert i å høre andres oppfatninger, men henger dere på de tingene som for dere virker absurd, for så å spinne videre på det.

Synd. Tenkte nesten vi hadde en fruktbar samtale gående her nå.

Jeg tenker omtrent aldri på satan/lucifer/djevelen. Jeg vet at Gud har gitt oss et oppdrag: å befolke jorden, legge den under oss og sørge for at flest mulig får høre de gode nyhetene om at vi kan slutte å streve i denne meningsløse tilværelsen - Jesu død fullbrakte alt.

Jeg vet at Gud bruker mennesker til å fullføre sin plan, og han bruker mennesker når han skal ha noe gjort på jorda. Hvordan skal noen kunne forhindre en tsunami, når det ikke er menneskeprovosert, men en naturkatastrofe? Men overalt i verden der hvor mennesker lider, har Gud sitt foitolk ute. Folk gir opp sitt eget for å hjelpe de fattigste i verden - og egentlig er det Gud som hjelper dem, fordi Gud bor inni hver enkelt som har tatt imot Ham.

Nå er det så mange tråder og innlegg at jeg ikke engang klarer å finne tilbake til hva du svarte på, men jeg antar det er i forbindelse med litt divine intervention grunnet et kort ben, hvor jeg stilte spørsmål om hvorfor han griper inn i forhold til kosmetiske problemer, mens hans står og ser på at hans barn blir utsatt for sodomi, mens andre sulter til de dør.

Det syntes jeg faktisk var gode spørsmål. Det er rart at Gud kan få æren for det ene mens hans "veier er uransakelige", eller annet, når f.eks. Sør stiller spørsmål ved hvor han var 2. juledag 2004.

Men jeg trodde ikke du kunne gi svarene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Gud bor da like mye inne i de som er onde. Det blir sånn: "hvis de er slemme skylder vi på mennesket, og hvis de er snille så skylder vi på Gud".

2) ''Hvordan skal noen kunne forhindre en tsunami, når det ikke er menneskeprovosert, men en naturkatastrofe?''

Gud kunne jo, siden han skal være allmektig.

Med vennlig hilsen

Nei, Gud bor ikke inni de som ikke har tatt imot Ham. Selv om alle mennesker er Guds barn fordi de skapt av Ham, er det på langt nær alle som har tatt imot identiteten om å være Hans barn.

Det er ikke snakk om snille eller slemme, men om de som har tatt imot og de som ikke har. På langt nær alle som kaller seg kristne på papiret eller heter kristen fordi de er medlemmer av en "kristen" institusjon eller er døpt og konfirmert har tatt imot Gud. Det vet jo du.

Noe som forøvrig ikke betyr at de som har tatt imot Jesus er perfekte. Så lenge vi bor på jorda vil vi fristes og falle for fristelse til å gjøre det som ikke er bra. Da er det godt å vite at vi har nåde fra Gud og Han tilgir oss så vi kan starte med blanke ark!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...