Gå til innhold

Hva vil det si å være kristen?


fasanen

Anbefalte innlegg

Jeg er som deg at jeg ikke tror paa noen religion. Foreldrene mine doepte meg. Er jeg ikke ateist da?

Jo, selvsagt er du ateist. Jeg er både døpt og konfirmert.

Ungene regnes jo som kristne, inntil de ev. tar avstand fra det og blir sihker eller ateister eller noe annet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    102

  • fasanen

    48

  • ShitDiddelyDo

    24

  • Angustia

    9

Mest aktive i denne tråden

Jada, det er bare et spørsmål om definisjon.

Det vil det jo alltid være. Man finner på noen regler (man skal tro noe, man skal gjøre noe, osv), og de som oppfyller det kaller man et eller annet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Vel, de er jo medlemmer av en kristen kirke, så da teller de som kristne. Skulle de dø, vil de få en kristen begravelse.

Med vennlig hilsen

La oss si (hypotetisk) at foreldrene til Sør valgte å døpe ham som spedbarn. Ble Sør kristen da? Men hvordan kan det ha seg når han seinere i livet valgte å ikke tro på noe og ble ateist. ?

Mener Sør at en er kristen fordi en er døpt som spedunge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

Det eneste man fødes inn i er vel Jødedommen.

Nei, har man muslimske foreldre blir man automatisk muslim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

''Jeg har ikke sagt barnet er ateist.''

Du har skrevet:

''De er rett og slett ikke religiøse.''

Det er en god definisjon av ateisme.

=====

For meg, som ateist, er denne diskusjonen like meningsløs som å diskutere hvem som tror på hvilken nisse. Det er regler og tradisjoner man selv har diktet opp, og alle har sin tolkning.

''Det er en god definisjon av ateisme.''

Nei, det å være ateist er et bevisst valg.

''For meg, som ateist, er denne diskusjonen like meningsløs som å diskutere hvem som tror på hvilken nisse. ''

Da fatter jeg ikke hvorfor du gidder å bruke så mye tid på å diskutere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si (hypotetisk) at foreldrene til Sør valgte å døpe ham som spedbarn. Ble Sør kristen da? Men hvordan kan det ha seg når han seinere i livet valgte å ikke tro på noe og ble ateist. ?

Mener Sør at en er kristen fordi en er døpt som spedunge?

Jeg var kristen etter jeg ble døpt, og kristen mens jeg ble konfirmert.

Etter det så tok jeg til fornuften! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det er en god definisjon av ateisme.''

Nei, det å være ateist er et bevisst valg.

''For meg, som ateist, er denne diskusjonen like meningsløs som å diskutere hvem som tror på hvilken nisse. ''

Da fatter jeg ikke hvorfor du gidder å bruke så mye tid på å diskutere det.

''Da fatter jeg ikke hvorfor du gidder å bruke så mye tid på å diskutere det.''

Det er vel mye du ikke forstår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Jeg var kristen etter jeg ble døpt, og kristen mens jeg ble konfirmert.

Etter det så tok jeg til fornuften! :-)

''Etter det så tok jeg til fornuften! :-)''

Eller "ufornuften" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er en god definisjon av ateisme.''

Nei, det å være ateist er et bevisst valg.

''For meg, som ateist, er denne diskusjonen like meningsløs som å diskutere hvem som tror på hvilken nisse. ''

Da fatter jeg ikke hvorfor du gidder å bruke så mye tid på å diskutere det.

''Nei, det å være ateist er et bevisst valg.''

Nei, ettersom ateisme er mangel på tro, så man behøver ikke gjøre noe som helst for å bli ateist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Etter det så tok jeg til fornuften! :-)''

Eller "ufornuften" ;-)

Man kan ikke argumentere for kristendommen ut fra rasjonalitet og fornuft.

Man kan selvsagt tro på hva man måtte ønske, men det ingen rasjonelle eller fornuftige argumenter er "for" kristendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Man kan ikke argumentere for kristendommen ut fra rasjonalitet og fornuft.

Man kan selvsagt tro på hva man måtte ønske, men det ingen rasjonelle eller fornuftige argumenter er "for" kristendom.

Nei, er nok sant det. Men det var jo du som først brukte ordet "fornuft" i denne sammenhengen. Du skrev at du etterhvert tok til "fornuften", hvorpå jeg parerte : "eller ufornuften" (med blunkefjes etter. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er nok sant det. Men det var jo du som først brukte ordet "fornuft" i denne sammenhengen. Du skrev at du etterhvert tok til "fornuften", hvorpå jeg parerte : "eller ufornuften" (med blunkefjes etter. ;-)

Jeg er klar over det. Jeg forklarte bare hvorfor jeg brukte ordet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

NT er oppfyllelsen av GT. Det profetene i GT sa om Jesus, oppfylte Jesus. Derfor ble NT skrevet. For å bevise at det som står i GT er sant. Jesus oppfylte profetiene. (I GT står det om jomfrufødsel og oppstandelse.)

ja ja og siden det står i GT at frelseren skulle bli født i Betlehem av Davids slekt så ble den historien om stallen og krybben laget. Det meste tyder på at Jesus ble født i Nasaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

The Punisher

Man kan ikke argumentere for kristendommen ut fra rasjonalitet og fornuft.

Man kan selvsagt tro på hva man måtte ønske, men det ingen rasjonelle eller fornuftige argumenter er "for" kristendom.

men troende er vitenskapelig og fornuftig nok bevist at de har høyere livskvalitet enn ikketroende, jmf med at de har mindre bekymringer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Punisher

Jeg blir bare mer og mer glad jeg er ateist! :-)

Med vennlig hilsen

Falsk lykke, Sør. Så mye undring og forvirring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Punisher

Man må bl.a. tro på jomfrufødsel og Jesu oppstandelse.

Det må man ikke. Det er nok å tro på frelsen fra Gud i Jesus. Noe annet krever ikke Gud, vår hellige ånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Vel, de er jo medlemmer av en kristen kirke, så da teller de som kristne. Skulle de dø, vil de få en kristen begravelse.

Med vennlig hilsen

Jeg har allerede bestemt at når jeg blir æret pga. min død så vil jeg ha en islandsk begravelsessalme, Deilig er jorden og Amazing Grace med sekkepiper som i USA.

Jeg vil ha en internasjonal begravelse med sterkest innslag av kristendommen. Jeg vil ha det symbolsk som den gangen min bestefar ble begravd og mens en islandsk nasjonalsang ble sunget over graven (en sang om lyse sommernetter, forelskelse og kjærlighet) så rautet kuene utenfor kirkegården som underspill. Presten minnet meg om dette ifjor og vi var enige i at dette var fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falsk lykke, Sør. Så mye undring og forvirring

Jatta, det samme får man høre fra kristne, muslimer, osv osv. Det er intet som tyder på noen gudeskikkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ja og siden det står i GT at frelseren skulle bli født i Betlehem av Davids slekt så ble den historien om stallen og krybben laget. Det meste tyder på at Jesus ble født i Nasaret.

Kanskje de bare var dårlige i geografi? ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men troende er vitenskapelig og fornuftig nok bevist at de har høyere livskvalitet enn ikketroende, jmf med at de har mindre bekymringer....

Ja, at man har "mindre bekymringer" kan jo være fordi man ikke har forstått situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...