Gå til innhold

Ni naboer siktet for overgrep i Nord-Østerdal


Sør

Anbefalte innlegg

''Og folk lurer på hvorfor jeg sier at jeg aldri ville bodd i en bygd hvis jeg hadde barn?''

Og dette er vanlig praksis i alle bygder?

Ikke i alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    46

  • EnolaGay

    10

  • Angustia

    7

  • ShitDiddelyDo

    6

Slike personer som deg gjør meg kvalm. Det er slike som deg som tviholder på troen at noen er skyldige, selv etter at det er bevist at de er uskyldige, som ødelegger liv og gjør det vanskelig å tiltale personer for slike overgrep (fordi politiet er redde for å ødelegge livene til uskyldige mennesker).

Det er heller ikke sikkert at barna faktisk vet hva som skjedde lenger. Det er noe som heter falske minner og det er fullt mulig at de i dag kan "huske" overgrep som aldri har funnet sted.

''selv etter at det er bevist at de er uskyldige,''

Det ble da aldri bevist at de var uskyldige, men de ble ikke funnet skyldige (uten det derved er sagt at de er skyldige, selvsagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er veldig trygt å vokse opp i ei bygd, Sør! ''

Makan til tøv.

I media skrives det om både mordersnegler og mordermarihøner, flått, enorme bisvermer og ulv. Akkurat nå slår VGNett stort opp at en familie ble angrepet av isbjørn. Jeg har ikke lest artikkelen, men det er nok på landet det også.

Tror ikke media skriver om dette uten grunn, for å si det sånn.

Jeg sitter stadig og humrer på nettet på ettermiddag / kveld, og barna spør hva jeg ler av! Jeg svarer SDD, og de er like uforstående ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ville jo ikke bodd i en bygd uten barn heller! :-)''

Det er veldig trygt å vokse opp i ei bygd, Sør! Det er oversiktlig og vi kjenner de fleste. Bygdedyret kan slå til på nyinnflytta, men noen av oss ønsker de velkommen.

I bygda mi flytta Norgeshistoriens lengste staffedømte pedofile. Han dukka opp på fotballbaner, badestrender, badehall, osv og tok bilder og prøvde seg.

Hadde dette vært i f.eks Oslo, hadde få reagert. Siden vi bor i ei bygd, var det veldig åpenbart hva som skjedde.

(Huset hans blei påtent, han var heldigvis ikke heime, og flytta kort tid etterpå).

Ja, veit jeg høres ut som Siv Jensen, men når noen prøver seg på mine barn får jeg løveklør :-)

Hei Angustia,

Slikt som det der er falsk trygghet, dessverre. Det skjer veldig mange overgrep i bygdene (jeg kjenner (gjennom fora og annet)) mange som har vært utsatt, og det som skjer på bygden er ofte verre, samt at den utsatte ikke har noen mulighet til å komme vekk.

Selvsagt sier jeg ikke at dette skjer "alle" (åpenbart), men jeg tror det er langt hyppigere enn i byer, og når det først skjer er det utrolig mye vanskeligere for den utsatte å komme seg vekk, nettopp for alle kjenner alle, og ingen tror det er noe galt. Den utsatte har ikke SMI, eller Dixi, eller eller eller. Læreren er i slekt med rektor, som er i slekt med overgriper, som er venn med lederen i bygdens eneste sportsklubb.

Jeg har snakket med veldig mange utsatte både fra bygd og by, og inntrykket jeg satt igjen med er at når det skjer i bygder så er det mer "systematisk", og det er mye vanskeligere for den utsatte å komme vekk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i de fleste?

Erfaringsmessig er det en overhyppighet; det er ofte uten mulighet for den utsatte å slippe fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest en morsk satan

Erfaringsmessig er det en overhyppighet; det er ofte uten mulighet for den utsatte å slippe fra.

Eller kanskje du overgeneraliserer problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke Bjugn

Jeg også.

Det kan jo hende at det tilslutt koker ned til at det er èn syk jævel som har gjort dette. Ikke 9 personer i samme nabolag. Hvor utrolig er ikke det?

Det er vel ganske åpenbart at dette ikke dreier seg om en Bjugn-sak. Her finnes det konkrete bevis:

''Etter det Aftenposten.no kjenner har de siktede selv sikret bevisene for politiet ved å filme og ta bilder av overgrep og overgripere, og lagre alt på datamaskinene sine.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Bjugn i bakhodet når jeg leser dette.

Du mener siden de tiltalte selv har filmet seg mens de forgrep seg på ungene?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke Bjugn

Den tiltalte UIf Hammeren i Bjugn (han som til slutt stod igjen som mistenkt alene) VAR uskyldig.

http://no.wikipedia.org/wiki/Bjugn-saken

Og jeg tenker at "ni fra samme bygd" godt kan være en eller to, og resten utenfra. Eller kun en eller to personer! At "alle vet alt om alle" er en godt innarbeidet myte. At medias dekning ofte er preget av feilinformasjon og sensasjonslyst (særlig i slike "delikate" saker som SELGER)

Bare det at avisen bruker ordet "mor" i teksten er ment å skape en ekstra ekkel følelse for leseren. Ikke "en kvinne og flere menn", men en MOR. (Tenk at en MAMMA kan gjøre noe slikt...) Osv.

Dette er åpenbart ikke en Bjugn-sak (uten at jeg skal ta stilling til skyldspørsmålene i den saken). Her finnes det jo konkrete bevis:

''Etter det Aftenposten.no kjenner har de siktede selv sikret bevisene for politiet ved å filme og ta bilder av overgrep og overgripere, og lagre alt på datamaskinene sine.''

Angående det med å kalle henne en "mor" er jo ikke så veldig merkelig da hun faktisk er moren til søskenparet som er involvert... Det er jo for å forklare hvem hun er, ikke for å understreke at hun er mor til hvem som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en morsk satan

Og det baserer du på?

Det er du som generaliserer, derfor er det du som bør svare på hva du baserer dette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er veldig trygt å vokse opp i ei bygd, Sør! ''

Makan til tøv.

I media skrives det om både mordersnegler og mordermarihøner, flått, enorme bisvermer og ulv. Akkurat nå slår VGNett stort opp at en familie ble angrepet av isbjørn. Jeg har ikke lest artikkelen, men det er nok på landet det også.

Tror ikke media skriver om dette uten grunn, for å si det sånn.

LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke Bjugn

Hei Angustia,

Slikt som det der er falsk trygghet, dessverre. Det skjer veldig mange overgrep i bygdene (jeg kjenner (gjennom fora og annet)) mange som har vært utsatt, og det som skjer på bygden er ofte verre, samt at den utsatte ikke har noen mulighet til å komme vekk.

Selvsagt sier jeg ikke at dette skjer "alle" (åpenbart), men jeg tror det er langt hyppigere enn i byer, og når det først skjer er det utrolig mye vanskeligere for den utsatte å komme seg vekk, nettopp for alle kjenner alle, og ingen tror det er noe galt. Den utsatte har ikke SMI, eller Dixi, eller eller eller. Læreren er i slekt med rektor, som er i slekt med overgriper, som er venn med lederen i bygdens eneste sportsklubb.

Jeg har snakket med veldig mange utsatte både fra bygd og by, og inntrykket jeg satt igjen med er at når det skjer i bygder så er det mer "systematisk", og det er mye vanskeligere for den utsatte å komme vekk.

Med vennlig hilsen

Det er mulig at det er lettere for voksne som er blitt utsatt for overgrep å bo i en by fremfor en bygd da det er lettere å få hjelp og å skape seg et nytt liv. For barn tenker jeg at det ikke spiller noen særlig rolle. Bybarna slipper ikke lettere unna incesten som foregår hjemme. De sier det jo stort sett ikke til noen uansett hvor de bor og de kan ikke bare flytte og skaffe seg et nytt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som generaliserer, derfor er det du som bør svare på hva du baserer dette på.

Men du skrev ikke at jeg generaliserte problemet:

''Eller kanskje du overgeneraliserer problemet.''

Det er noe helt annet, og er en påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at det er lettere for voksne som er blitt utsatt for overgrep å bo i en by fremfor en bygd da det er lettere å få hjelp og å skape seg et nytt liv. For barn tenker jeg at det ikke spiller noen særlig rolle. Bybarna slipper ikke lettere unna incesten som foregår hjemme. De sier det jo stort sett ikke til noen uansett hvor de bor og de kan ikke bare flytte og skaffe seg et nytt liv.

Men, så snart de ikke er veldig små, så har de skoler (med lærere som ikke er venner/i slekt med foreldre), de har fritidsklubber, de har skolevenner, med foreldre som egne foreldre ikke kjenner. Helsepersonell på skolen, osv.

Jeg mener åpenbart ikke at det er "lett" for bybarn som blir utsatt, men basert på erfaringen fra å ha snakket med veldig mange, så har det vært ansett som "mer normalt" av de rundt i bygder, og med mindre mulighet for å flykte.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en morsk satan

Men du skrev ikke at jeg generaliserte problemet:

''Eller kanskje du overgeneraliserer problemet.''

Det er noe helt annet, og er en påstand.

Du kommer altså med løse påstander som du ikke kan dokumentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer altså med løse påstander som du ikke kan dokumentere.

Nei, jeg skrev hva bakgrunnen var. Det er bare å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Angustia,

Slikt som det der er falsk trygghet, dessverre. Det skjer veldig mange overgrep i bygdene (jeg kjenner (gjennom fora og annet)) mange som har vært utsatt, og det som skjer på bygden er ofte verre, samt at den utsatte ikke har noen mulighet til å komme vekk.

Selvsagt sier jeg ikke at dette skjer "alle" (åpenbart), men jeg tror det er langt hyppigere enn i byer, og når det først skjer er det utrolig mye vanskeligere for den utsatte å komme seg vekk, nettopp for alle kjenner alle, og ingen tror det er noe galt. Den utsatte har ikke SMI, eller Dixi, eller eller eller. Læreren er i slekt med rektor, som er i slekt med overgriper, som er venn med lederen i bygdens eneste sportsklubb.

Jeg har snakket med veldig mange utsatte både fra bygd og by, og inntrykket jeg satt igjen med er at når det skjer i bygder så er det mer "systematisk", og det er mye vanskeligere for den utsatte å komme vekk.

Med vennlig hilsen

Jeg er fortsatt ikke enig fordi vï har oversikt og tilgang til SMI og Dixie 30 minutter unna.

At læreren kjenner rektoren kan jo skje i "byen" også, men det er langt meir gjennomsiktlig på landet.

Jeg føler meg trygg på hvem mine barn ferdes med, men har et "barn" og barnebarn i Oslo også, og er like trygg på dem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt ikke enig fordi vï har oversikt og tilgang til SMI og Dixie 30 minutter unna.

At læreren kjenner rektoren kan jo skje i "byen" også, men det er langt meir gjennomsiktlig på landet.

Jeg føler meg trygg på hvem mine barn ferdes med, men har et "barn" og barnebarn i Oslo også, og er like trygg på dem :-)

Jeg sier da ikke at dette skjer "annethvert barn på bygden", men faktum er at det skjer, og langt oftere enn man skulle tro (både bygd og by).

Også er det selvsagt forskjell på "bygd" og bygd.

Men slike ting speiles også i statistikk fra SSB. Visste du at 17 ut av de 18 mest morderiske kommunene i Norge er små kystkommuner i Nord-Norge?

Det var selvsagt heller ikke meningen å "skremme" deg, men mer påpeke at floskelen om hvor trygt det er i bygden nok ikke er sann.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...