Gå til innhold

Ni naboer siktet for overgrep i Nord-Østerdal


Sør

Anbefalte innlegg

alle samfunn er forskjellige, trenger ikke ha sammenheng med hvor stort eller lite samfunnet faktisk er, kommer an på hvordan overgripere legger opp arbeidsplanen sin. Det tar lang tid å bli en "god" overgriper- altså en "usynlig" en. De trenger DESVERRE trening de og.. Ikke bare i selve "overgrepet" men spes overbevisende NOK manipulering og "bearbeiding" av et barns sinn.

DET er forsåvidt enklere i et lite samfunn, da du faktisk har muligheter for å bearbeide/forme dette/desse evt barna daglig. Du kan selv bestemme HVORDAN et barn stoler på deg. Når et barn stoler på deg har du uforskammet mye makt.

Jeg er enig med det du skriver.

Noen ganger kan små grupper mennesker (som i en liten, isolert bygd) minne veldig om en egen "sekt", med egne regler, dynamikk, osv. Og siden overgrep kan gå "i arv" (ikke så mange av de som blir utsatt blir overgripere, men mange av de som er overgripere har vært utsatt), så kan slikt spre seg i denne "sekten".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    46

  • EnolaGay

    10

  • Angustia

    7

  • ShitDiddelyDo

    6

Gjest ikke Bjugn

Hei,

Jeg har bodd på Geilo flere ganger.

Det jeg skriver er basert på samtaler med mennesker i bygd og by som har vært utsatt for overgrep. (Jeg vil anslå 40-80 stykker.) Og selv om jeg aldri gjorde noen vitenskapelig studie, så er/var inntrykket jeg satt igjen med det jeg har beskrevet ovenfor.

For ordens skyld, jeg tror ikke "folk på bygden er onde" eller forskjellige. Jeg tror det handler mer om dynamikken og "hvordan ting blir" når alle kjenner alle i noen generasjoner. Jeg tror også det varierer ganske mye fra bygd til bygd, åpenbart.

Jeg har også snakket med folk i Barnevernet som hadde samme erfaring. En av dem fortalte meg at hun hadde reist til en bygd (i sør-Rogaland) for å fortelle foreldrene at ungen hadde blitt seksuelt misbrukt av noen. Foreldrene reagerte knapt, spurte hvorfor hun hadde reist helt dit for å fortelle dem det, og sa at slikt skjedde med "alle" i den bygden.

Og igjen, jeg tror selvsagt ikke at dette er generelt, men jeg har bare hørt samme historier så veldig mange ganger.

Med vennlig hilsen

Hvordan i all verden har du kunnet snakke med 40-80 overgrepsutsatte uten at du har forsket på området?! Ingen kjenner 40-80 stk som har blitt seksuelt misbrukt og i tillegg forteller om det til sine bekjente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden har du kunnet snakke med 40-80 overgrepsutsatte uten at du har forsket på området?! Ingen kjenner 40-80 stk som har blitt seksuelt misbrukt og i tillegg forteller om det til sine bekjente!

Blant annet gjennom Overgrepsforum på DOL, og flere andre fora.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Det samme kan vel sies om somaliske innvandrere og voldtekt?

Der traff du spikeren på hodet! Kjempegodt observert. Sør møter seg selv i døra en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest harikkenickfortiden

Meget godt eksempel.

Det er få som sier at somaliske innvandrere ikke er overrepresentert i slike statistikker.

Forskjellen er at hvis jeg mener det samme er sant for folk i i bygder (for å sette det på spissen), så mener jeg IKKE at vi skal nekte bygdefolket å komme til Oslo fordi de vil forgripe seg på barn i Oslo. (Slik som enkelte vil nekte somaliere å komme til Oslo, selv om somalieren ikke har gjort noe galt.)

Det er en ENORM forskjell.

Ei heller mener jeg (som jeg også gjorde klart) at bygdefolk skulle mistenkeliggjøres, og selvsagt ikke forskjellsbehandles på noe vis.

Med vennlig hilsen

Ro ro ro min båt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Vil du skremme dem fra å komme til Oslo, ved å overbevise bygdefolket (de tror det vel allerede) at hele Oslo er som Oslo S?

Med vennlig hilsen

Vil du skremme folk fra bygdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du skremme folk fra bygdene?

Nei, men en realitetsorientering til idéen at "på bygden er det trygt" er ofte på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke Bjugn

Blant annet gjennom Overgrepsforum på DOL, og flere andre fora.

Med vennlig hilsen

Nære bekjentskaper med andre ord ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...