Gå til innhold

Ni naboer siktet for overgrep i Nord-Østerdal


Sør

Anbefalte innlegg

Jo, men så må man jo se om årsaken til at det ev. krymper er at "ingenting skjedde", eller at det ikke er nok bevismateriale til å få noen dømt (selv om overgrep fant sted).

Som oftest er det det siste, dessverre.

Med vennlig hilsen

Skal vi straffe folk "just in case" mener DOLs største forkjemper for menneskerettigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    46

  • EnolaGay

    10

  • Angustia

    7

  • ShitDiddelyDo

    6

Skal vi straffe folk "just in case" mener DOLs største forkjemper for menneskerettigheter?

Hvor i alle dager har jeg skrevet noe slikt?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nå tror jeg du generaliserer på en måte som du ofte beskylder andre for å gjøre i ulike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Nå tror jeg du generaliserer på en måte som du ofte beskylder andre for å gjøre i ulike saker.

Vel, jeg er vokst opp i en bygd selv og vet at det finnes en del "rare" mennesker der som finner hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg du generaliserer på en måte som du ofte beskylder andre for å gjøre i ulike saker.

I tråden nedover (hvor jeg elaborerer) så skriver jeg også at jeg ikke tror at "folk i bygder er onde", men at det kan (og jeg spesifiserer at det er i min erfaring) virke som om noe skjer i små, isolerte samfunn.

Jeg skriver også at dette selvsagt ikke skjer i hver bygd (eller noe lignende), men at det har vær påfallende ofte blant mange av de jeg har snakket med.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en morsk satan

Vel, jeg er vokst opp i en bygd selv og vet at det finnes en del "rare" mennesker der som finner hverandre.

De finner du overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

I tråden nedover (hvor jeg elaborerer) så skriver jeg også at jeg ikke tror at "folk i bygder er onde", men at det kan (og jeg spesifiserer at det er i min erfaring) virke som om noe skjer i små, isolerte samfunn.

Jeg skriver også at dette selvsagt ikke skjer i hver bygd (eller noe lignende), men at det har vær påfallende ofte blant mange av de jeg har snakket med.

Med vennlig hilsen

Det samme kan vel sies om somaliske innvandrere og voldtekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det samme kan vel sies om somaliske innvandrere og voldtekt?

Joda, sant det:) Og sigoeynere og tigging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme kan vel sies om somaliske innvandrere og voldtekt?

Meget godt eksempel.

Det er få som sier at somaliske innvandrere ikke er overrepresentert i slike statistikker.

Forskjellen er at hvis jeg mener det samme er sant for folk i i bygder (for å sette det på spissen), så mener jeg IKKE at vi skal nekte bygdefolket å komme til Oslo fordi de vil forgripe seg på barn i Oslo. (Slik som enkelte vil nekte somaliere å komme til Oslo, selv om somalieren ikke har gjort noe galt.)

Det er en ENORM forskjell.

Ei heller mener jeg (som jeg også gjorde klart) at bygdefolk skulle mistenkeliggjøres, og selvsagt ikke forskjellsbehandles på noe vis.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i alle dager har jeg skrevet noe slikt?

Med vennlig hilsen

Hvilken annen grunn er det til å si at de fleste blir frikjent grunnet mangel på bevis og ikke det at de faktisk er uskyldige?

Kan du bevise en slik påstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

De finner du overalt.

Du finner dem overalt, men jeg er faktisk glad for at ungene mine vokser opp i og har muligheter du kan bare kan droemme om paa bygda naar jeg ser hvilket liv barna til mine venninner har, som fremdeles bor der.

Men, det er kanskje en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken annen grunn er det til å si at de fleste blir frikjent grunnet mangel på bevis og ikke det at de faktisk er uskyldige?

Kan du bevise en slik påstand?

Man regner med at hvert 10 barn utsettes for en eller annen form for seksuell krenkelse (fra blotting og "oppover").

Hvor mange blir dømt?

====

Krisesentersekretariatet regner med at ca 10000 kvinner voldtas hver år.

Av de 10000 voldtektene er det kun ca 500 som anmeldes.

Av de 500 så blir ca 450 henlagt "etter bevisets stilling" (altså, han påstår at hun ville det).

Av de siste 50 ut av de 10000 som går i retten, så blir ca 25 dømt.

Så av 10000 voldtekter så blir 25 dømt, og 9975 går fri.

Det sier vel sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Du finner dem overalt, men jeg er faktisk glad for at ungene mine vokser opp i og har muligheter du kan bare kan droemme om paa bygda naar jeg ser hvilket liv barna til mine venninner har, som fremdeles bor der.

Men, det er kanskje en annen diskusjon.

I Oslo, skulle det staa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en morsk satan

Meget godt eksempel.

Det er få som sier at somaliske innvandrere ikke er overrepresentert i slike statistikker.

Forskjellen er at hvis jeg mener det samme er sant for folk i i bygder (for å sette det på spissen), så mener jeg IKKE at vi skal nekte bygdefolket å komme til Oslo fordi de vil forgripe seg på barn i Oslo. (Slik som enkelte vil nekte somaliere å komme til Oslo, selv om somalieren ikke har gjort noe galt.)

Det er en ENORM forskjell.

Ei heller mener jeg (som jeg også gjorde klart) at bygdefolk skulle mistenkeliggjøres, og selvsagt ikke forskjellsbehandles på noe vis.

Med vennlig hilsen

Og så fossror vi litt igjen, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en morsk satan

Gjør du?

Men du har vel god øving så ofte som du må gjøre det.

Ikke gjør deg unødvendig dum nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Slike personer som deg gjør meg kvalm. Det er slike som deg som tviholder på troen at noen er skyldige, selv etter at det er bevist at de er uskyldige, som ødelegger liv og gjør det vanskelig å tiltale personer for slike overgrep (fordi politiet er redde for å ødelegge livene til uskyldige mennesker).

Det er heller ikke sikkert at barna faktisk vet hva som skjedde lenger. Det er noe som heter falske minner og det er fullt mulig at de i dag kan "huske" overgrep som aldri har funnet sted.

Vet du, det ble ikke bevist at han var uskyldig. Det var ikke nok bevis til å vise at han var skyldig. Det er noe helt annet.

Og det er ikke slike som meg som hindrer tiltale, det som hindrer tiltale er at det er svært vanskelig å finne fellende bevis ved misbruk.

Hvorfor er det så mye verre at en person kan risikere å bli feilaktig tiltalt, enn at livet til misbrukte barn blir ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, det ble ikke bevist at han var uskyldig. Det var ikke nok bevis til å vise at han var skyldig. Det er noe helt annet.

Og det er ikke slike som meg som hindrer tiltale, det som hindrer tiltale er at det er svært vanskelig å finne fellende bevis ved misbruk.

Hvorfor er det så mye verre at en person kan risikere å bli feilaktig tiltalt, enn at livet til misbrukte barn blir ødelagt?

Godt skrevet!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...