Gå til innhold

Ni naboer siktet for overgrep i Nord-Østerdal


Sør

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har bodd på Geilo flere ganger.

Det jeg skriver er basert på samtaler med mennesker i bygd og by som har vært utsatt for overgrep. (Jeg vil anslå 40-80 stykker.) Og selv om jeg aldri gjorde noen vitenskapelig studie, så er/var inntrykket jeg satt igjen med det jeg har beskrevet ovenfor.

For ordens skyld, jeg tror ikke "folk på bygden er onde" eller forskjellige. Jeg tror det handler mer om dynamikken og "hvordan ting blir" når alle kjenner alle i noen generasjoner. Jeg tror også det varierer ganske mye fra bygd til bygd, åpenbart.

Jeg har også snakket med folk i Barnevernet som hadde samme erfaring. En av dem fortalte meg at hun hadde reist til en bygd (i sør-Rogaland) for å fortelle foreldrene at ungen hadde blitt seksuelt misbrukt av noen. Foreldrene reagerte knapt, spurte hvorfor hun hadde reist helt dit for å fortelle dem det, og sa at slikt skjedde med "alle" i den bygden.

Og igjen, jeg tror selvsagt ikke at dette er generelt, men jeg har bare hørt samme historier så veldig mange ganger.

Med vennlig hilsen

Jeg kjenner også til overgrep og inscest, men meiner det ikke nødvendigvis hadde vært oppdaga seinere om det var i et bysamfunn.

Føler nå behov for å understreke at jeg har bodd i Oslo, Washington DC og La Paz, Bolivia :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    46

  • EnolaGay

    10

  • Angustia

    7

  • ShitDiddelyDo

    6

Jeg kjenner også til overgrep og inscest, men meiner det ikke nødvendigvis hadde vært oppdaga seinere om det var i et bysamfunn.

Føler nå behov for å understreke at jeg har bodd i Oslo, Washington DC og La Paz, Bolivia :-)

Hei,

Ikke nødvendigvis, men den utsatte hadde (av rent praktiske og matematiske årsaker) hatt større muligheter til å finne noen å fortelle, som ikke kjenner eller er i slekt med overgriperen.

Internett har nok forbedret situasjonen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man regner med at hvert 10 barn utsettes for en eller annen form for seksuell krenkelse (fra blotting og "oppover").

Hvor mange blir dømt?

====

Krisesentersekretariatet regner med at ca 10000 kvinner voldtas hver år.

Av de 10000 voldtektene er det kun ca 500 som anmeldes.

Av de 500 så blir ca 450 henlagt "etter bevisets stilling" (altså, han påstår at hun ville det).

Av de siste 50 ut av de 10000 som går i retten, så blir ca 25 dømt.

Så av 10000 voldtekter så blir 25 dømt, og 9975 går fri.

Det sier vel sitt?

Flott innlegg, Sør!

Og har vel ikke skrevet det før, men denne saken virker grusom - bygdesamfunn eller ikke :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg, Sør!

Og har vel ikke skrevet det før, men denne saken virker grusom - bygdesamfunn eller ikke :-(

Ja, det er helt grusomt. Unbelievable.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lummia

Ville holdt meg unna Steinskjer om jeg hadde hatt barn. Veldig mye pedofile overgripere der, de blir ikke tatt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjør meg kvalm

Vet du, det ble ikke bevist at han var uskyldig. Det var ikke nok bevis til å vise at han var skyldig. Det er noe helt annet.

Og det er ikke slike som meg som hindrer tiltale, det som hindrer tiltale er at det er svært vanskelig å finne fellende bevis ved misbruk.

Hvorfor er det så mye verre at en person kan risikere å bli feilaktig tiltalt, enn at livet til misbrukte barn blir ødelagt?

Han ble frikjent og er dermed pr definisjon uskyldig. I Norge er man faktisk utskyldig inntil det motsatte er bevist.

Det er nettopp denne "så lenge han ikke kan bevise sin uskyld, så er han sikkert skyldig" som ødelegger liv og gjør det vanskelig å reise tiltale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjør meg kvalm

''selv etter at det er bevist at de er uskyldige,''

Det ble da aldri bevist at de var uskyldige, men de ble ikke funnet skyldige (uten det derved er sagt at de er skyldige, selvsagt).

De ble frikjent og er da pr definisjon uskyldige. I Norge er man uskyldig inntil det motsatte er bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjør meg kvalm

Det betyr at han ikke er kjent skyldig, men det beviser ikke at han er uskyldig. Det sistenevnte blir noe annet.

I Norge er man uskyldig inntil det motsatte er bevist. Blir man frikjent så er man uskyldig. Man skal ikke måtte bevise sin uskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble frikjent og er dermed pr definisjon uskyldig. I Norge er man faktisk utskyldig inntil det motsatte er bevist.

Det er nettopp denne "så lenge han ikke kan bevise sin uskyld, så er han sikkert skyldig" som ødelegger liv og gjør det vanskelig å reise tiltale.

Det som ødelegger liv er jo nettopp at krekene får fortsette og fortsette med å ødelegge liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble frikjent og er da pr definisjon uskyldige. I Norge er man uskyldig inntil det motsatte er bevist.

Selvsagt (og det skriver jeg), men det ble ikke "bevist" at de var uskyldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er man uskyldig inntil det motsatte er bevist. Blir man frikjent så er man uskyldig. Man skal ikke måtte bevise sin uskyld.

Det er ikke det folk forsøker å fortelle deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget godt eksempel.

Det er få som sier at somaliske innvandrere ikke er overrepresentert i slike statistikker.

Forskjellen er at hvis jeg mener det samme er sant for folk i i bygder (for å sette det på spissen), så mener jeg IKKE at vi skal nekte bygdefolket å komme til Oslo fordi de vil forgripe seg på barn i Oslo. (Slik som enkelte vil nekte somaliere å komme til Oslo, selv om somalieren ikke har gjort noe galt.)

Det er en ENORM forskjell.

Ei heller mener jeg (som jeg også gjorde klart) at bygdefolk skulle mistenkeliggjøres, og selvsagt ikke forskjellsbehandles på noe vis.

Med vennlig hilsen

Begynte å le her.... Ja, jeg bor på bygda. Naboen er prest og har begravd lik under epletreet sitt i hagen. Kjøpmannen i bygda er både far og morfar til sitt eget barnebarn. Rektoren på skolen driver en egen sekt der han hjernevasker små gutter til å tro på Jehova.

HALLO???? Det skjer like mye galskap i byen, bare at der er alt mer usynlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å le her.... Ja, jeg bor på bygda. Naboen er prest og har begravd lik under epletreet sitt i hagen. Kjøpmannen i bygda er både far og morfar til sitt eget barnebarn. Rektoren på skolen driver en egen sekt der han hjernevasker små gutter til å tro på Jehova.

HALLO???? Det skjer like mye galskap i byen, bare at der er alt mer usynlig!

''HALLO???? Det skjer like mye galskap i byen, bare at der er alt mer usynlig!''

Det skjer mye galskap i byer, selvsagt, men det er lettere å finne noen som ikke kjenner de som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Begynte å le her.... Ja, jeg bor på bygda. Naboen er prest og har begravd lik under epletreet sitt i hagen. Kjøpmannen i bygda er både far og morfar til sitt eget barnebarn. Rektoren på skolen driver en egen sekt der han hjernevasker små gutter til å tro på Jehova.

HALLO???? Det skjer like mye galskap i byen, bare at der er alt mer usynlig!

''HALLO???? Det skjer like mye galskap i byen, bare at der er alt mer usynlig!''

Du har åpentbart ikke vært på Oslo S de siste 20 årene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''HALLO???? Det skjer like mye galskap i byen, bare at der er alt mer usynlig!''

Du har åpentbart ikke vært på Oslo S de siste 20 årene. ;)

Vil du skremme dem fra å komme til Oslo, ved å overbevise bygdefolket (de tror det vel allerede) at hele Oslo er som Oslo S?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Vil du skremme dem fra å komme til Oslo, ved å overbevise bygdefolket (de tror det vel allerede) at hele Oslo er som Oslo S?

Med vennlig hilsen

Hehe, det er alltid gøy å skremme bygdefolk med andre ting enn troll og Hufsa.

Nå er det for øvrig helt trygt på Oslo S, med mindre man lar seg skremme av junkier og langere, men spesielt usynlig er det ikke. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hehe, det er alltid gøy å skremme bygdefolk med andre ting enn troll og Hufsa.

Nå er det for øvrig helt trygt på Oslo S, med mindre man lar seg skremme av junkier og langere, men spesielt usynlig er det ikke. ;)

En islandsk venninne påsto, at en indianerhøvding, var min beskytter... Han sto alltid rett bak meg.

Jeg vil ikke ha en indianerhøvding rett bak meg, hverken for beskyttelse eller hevn, det gjør meg nervøs, ta den fyren vekk!!

Heldigvis, så tror jeg ikke på slikt, og høvdingen trodde nok ikke på meg heller;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest men holder meg her ja

Det er mulig at det er lettere for voksne som er blitt utsatt for overgrep å bo i en by fremfor en bygd da det er lettere å få hjelp og å skape seg et nytt liv. For barn tenker jeg at det ikke spiller noen særlig rolle. Bybarna slipper ikke lettere unna incesten som foregår hjemme. De sier det jo stort sett ikke til noen uansett hvor de bor og de kan ikke bare flytte og skaffe seg et nytt liv.

Enig med det. Jeg vokste opp i en by og ble utsatt for overgrep av en som bodde i etasjen over oss. Etter at jeg ble voksen flyttet jeg på bygda og her vil jeg bo til jeg blir 80 år og skrukkete. Den positive siden med å bo på bygda er at det er lettere å bli kjent med folk, og en greier fort å sile ut hvem som er ute etter nyheter å spre videre og hvem som bryr seg. Det er sistnevnte det er flest av.

Vi har en skikkelig pervers fyr i bygda. Kan ikke si hva han har gjort, for da vil han bli gjenkjent. Men det er ikke et menneske som er hatet og skydd mer enn denne fyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

En islandsk venninne påsto, at en indianerhøvding, var min beskytter... Han sto alltid rett bak meg.

Jeg vil ikke ha en indianerhøvding rett bak meg, hverken for beskyttelse eller hevn, det gjør meg nervøs, ta den fyren vekk!!

Heldigvis, så tror jeg ikke på slikt, og høvdingen trodde nok ikke på meg heller;)

''En islandsk venninne påsto, at en indianerhøvding, var min beskytter... Han sto alltid rett bak meg.

Jeg vil ikke ha en indianerhøvding rett bak meg, hverken for beskyttelse eller hevn, det gjør meg nervøs, ta den fyren vekk!!

Heldigvis, så tror jeg ikke på slikt, og høvdingen trodde nok ikke på meg heller;)''

Men er det noen som tror det var indianere involvert i denne saken? Det ville jo vært jævla typisk!

Nå ramler jeg helt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''En islandsk venninne påsto, at en indianerhøvding, var min beskytter... Han sto alltid rett bak meg.

Jeg vil ikke ha en indianerhøvding rett bak meg, hverken for beskyttelse eller hevn, det gjør meg nervøs, ta den fyren vekk!!

Heldigvis, så tror jeg ikke på slikt, og høvdingen trodde nok ikke på meg heller;)''

Men er det noen som tror det var indianere involvert i denne saken? Det ville jo vært jævla typisk!

Nå ramler jeg helt av.

Fikk meg en skikkelig god latter;)))

Hva vet jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...