Gå til innhold

Ni naboer siktet for overgrep i Nord-Østerdal


Sør

Anbefalte innlegg

Gjest ikke Bjugn

Men, så snart de ikke er veldig små, så har de skoler (med lærere som ikke er venner/i slekt med foreldre), de har fritidsklubber, de har skolevenner, med foreldre som egne foreldre ikke kjenner. Helsepersonell på skolen, osv.

Jeg mener åpenbart ikke at det er "lett" for bybarn som blir utsatt, men basert på erfaringen fra å ha snakket med veldig mange, så har det vært ansett som "mer normalt" av de rundt i bygder, og med mindre mulighet for å flykte.

Med vennlig hilsen

Jeg mener at dette kan gå begge veier. For noen er det en fordel å bo i en by der læreren ikke er i slekt med overgriper, mens for andre kan det være en ulempe å bo i by der man ikke blir sett og bare blir en del av mengden. Tror ikke at noe er vesentlig bedre eller verre enn noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    46

  • EnolaGay

    10

  • Angustia

    7

  • ShitDiddelyDo

    6

Jeg mener at dette kan gå begge veier. For noen er det en fordel å bo i en by der læreren ikke er i slekt med overgriper, mens for andre kan det være en ulempe å bo i by der man ikke blir sett og bare blir en del av mengden. Tror ikke at noe er vesentlig bedre eller verre enn noe annet.

Jeg tror det er flere aspekter her:

1) På et isolert sted, så kan man få sin egen "sub-kultur", og der kan slikt bli en del av det. Det er trolig det som har skjedd i denne kommunen. Jeg har hørt om flere.

2) Anonymitet - som ikke handler om at de individuelle menneskene i bygd/by er forskjellige, men rett og slett om at det er flere muligheter et sted hvor det er flere mennesker.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier da ikke at dette skjer "annethvert barn på bygden", men faktum er at det skjer, og langt oftere enn man skulle tro (både bygd og by).

Også er det selvsagt forskjell på "bygd" og bygd.

Men slike ting speiles også i statistikk fra SSB. Visste du at 17 ut av de 18 mest morderiske kommunene i Norge er små kystkommuner i Nord-Norge?

Det var selvsagt heller ikke meningen å "skremme" deg, men mer påpeke at floskelen om hvor trygt det er i bygden nok ikke er sann.

Med vennlig hilsen

Nei, du skremmer ikke meg :-)

Men jeg meiner fortsatt at jeg har rimelig kontroll på barn og voksne. Og bygdedyret tilsier at de som ikke er A4 blir avslørt på godt og vondt.

Vi bor i ei østlandsbygd der det er kort avstand til byer, fjell og sjø. Stortrives og føler oss trygge, og elsker Oslobesøk når bygda blir for trang ;)

Utenlandsbesøk er enda bedre, men det blir maks 2 ganger i året..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du skremmer ikke meg :-)

Men jeg meiner fortsatt at jeg har rimelig kontroll på barn og voksne. Og bygdedyret tilsier at de som ikke er A4 blir avslørt på godt og vondt.

Vi bor i ei østlandsbygd der det er kort avstand til byer, fjell og sjø. Stortrives og føler oss trygge, og elsker Oslobesøk når bygda blir for trang ;)

Utenlandsbesøk er enda bedre, men det blir maks 2 ganger i året..

''Og bygdedyret tilsier at de som ikke er A4 blir avslørt på godt og vondt.''

Men det er jo nettopp det de ikke blir. Det er det som er så skrememnde - de blir en del av bygden, og folk gjør bare ikke noe med det, fordi de kjenner dem, eller de er ikke sikre, eller eller eller.

Det virker som om det er en egen dynamikk ute å går veldig ofte.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og bygdedyret tilsier at de som ikke er A4 blir avslørt på godt og vondt.''

Men det er jo nettopp det de ikke blir. Det er det som er så skrememnde - de blir en del av bygden, og folk gjør bare ikke noe med det, fordi de kjenner dem, eller de er ikke sikre, eller eller eller.

Det virker som om det er en egen dynamikk ute å går veldig ofte.

Med vennlig hilsen

Jeg er fortsatt ikke enig, Sør; har du bodd på bygda noengang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fortsatt ikke enig, Sør; har du bodd på bygda noengang?

Hei,

Jeg har bodd på Geilo flere ganger.

Det jeg skriver er basert på samtaler med mennesker i bygd og by som har vært utsatt for overgrep. (Jeg vil anslå 40-80 stykker.) Og selv om jeg aldri gjorde noen vitenskapelig studie, så er/var inntrykket jeg satt igjen med det jeg har beskrevet ovenfor.

For ordens skyld, jeg tror ikke "folk på bygden er onde" eller forskjellige. Jeg tror det handler mer om dynamikken og "hvordan ting blir" når alle kjenner alle i noen generasjoner. Jeg tror også det varierer ganske mye fra bygd til bygd, åpenbart.

Jeg har også snakket med folk i Barnevernet som hadde samme erfaring. En av dem fortalte meg at hun hadde reist til en bygd (i sør-Rogaland) for å fortelle foreldrene at ungen hadde blitt seksuelt misbrukt av noen. Foreldrene reagerte knapt, spurte hvorfor hun hadde reist helt dit for å fortelle dem det, og sa at slikt skjedde med "alle" i den bygden.

Og igjen, jeg tror selvsagt ikke at dette er generelt, men jeg har bare hørt samme historier så veldig mange ganger.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Hei,

Jeg har bodd på Geilo flere ganger.

Det jeg skriver er basert på samtaler med mennesker i bygd og by som har vært utsatt for overgrep. (Jeg vil anslå 40-80 stykker.) Og selv om jeg aldri gjorde noen vitenskapelig studie, så er/var inntrykket jeg satt igjen med det jeg har beskrevet ovenfor.

For ordens skyld, jeg tror ikke "folk på bygden er onde" eller forskjellige. Jeg tror det handler mer om dynamikken og "hvordan ting blir" når alle kjenner alle i noen generasjoner. Jeg tror også det varierer ganske mye fra bygd til bygd, åpenbart.

Jeg har også snakket med folk i Barnevernet som hadde samme erfaring. En av dem fortalte meg at hun hadde reist til en bygd (i sør-Rogaland) for å fortelle foreldrene at ungen hadde blitt seksuelt misbrukt av noen. Foreldrene reagerte knapt, spurte hvorfor hun hadde reist helt dit for å fortelle dem det, og sa at slikt skjedde med "alle" i den bygden.

Og igjen, jeg tror selvsagt ikke at dette er generelt, men jeg har bare hørt samme historier så veldig mange ganger.

Med vennlig hilsen

Du burde bestille denne:

http://www.platekompaniet.no/Film.aspx/DVD/Det_Hvite_Bndet/?id=Q-2863

Rett nok på bygda i Tyskland før 1. verdenskrig, men den er veldig god.

Jeg har foreldre som har vokst opp i to ulike bygder, og kjenner litt til bygdefenomenet. Jeg hadde også en periode hvor vennegjengen ble kjent med noen i et lite bygdesamfunn utenfor Sandefjord, og vi tilbrakte derfor en del tid der.

Snakker om kulturkonflikter, og det en snau times biltur fra Oslo! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en morsk satan

Hei,

Jeg har bodd på Geilo flere ganger.

Det jeg skriver er basert på samtaler med mennesker i bygd og by som har vært utsatt for overgrep. (Jeg vil anslå 40-80 stykker.) Og selv om jeg aldri gjorde noen vitenskapelig studie, så er/var inntrykket jeg satt igjen med det jeg har beskrevet ovenfor.

For ordens skyld, jeg tror ikke "folk på bygden er onde" eller forskjellige. Jeg tror det handler mer om dynamikken og "hvordan ting blir" når alle kjenner alle i noen generasjoner. Jeg tror også det varierer ganske mye fra bygd til bygd, åpenbart.

Jeg har også snakket med folk i Barnevernet som hadde samme erfaring. En av dem fortalte meg at hun hadde reist til en bygd (i sør-Rogaland) for å fortelle foreldrene at ungen hadde blitt seksuelt misbrukt av noen. Foreldrene reagerte knapt, spurte hvorfor hun hadde reist helt dit for å fortelle dem det, og sa at slikt skjedde med "alle" i den bygden.

Og igjen, jeg tror selvsagt ikke at dette er generelt, men jeg har bare hørt samme historier så veldig mange ganger.

Med vennlig hilsen

''Og igjen, jeg tror selvsagt ikke at dette er generelt,''

Nei, selvfølgelig ikke...

Men du tror nok på det til at du ikke ville bodd på bygda hvis du hadde barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og igjen, jeg tror selvsagt ikke at dette er generelt,''

Nei, selvfølgelig ikke...

Men du tror nok på det til at du ikke ville bodd på bygda hvis du hadde barn.

''Men du tror nok på det til at du ikke ville bodd på bygda hvis du hadde barn.''

Definitivt.

Det sagt, jeg ville aldri bodd med unger på bygden selv uten de vi diskuterer i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde bestille denne:

http://www.platekompaniet.no/Film.aspx/DVD/Det_Hvite_Bndet/?id=Q-2863

Rett nok på bygda i Tyskland før 1. verdenskrig, men den er veldig god.

Jeg har foreldre som har vokst opp i to ulike bygder, og kjenner litt til bygdefenomenet. Jeg hadde også en periode hvor vennegjengen ble kjent med noen i et lite bygdesamfunn utenfor Sandefjord, og vi tilbrakte derfor en del tid der.

Snakker om kulturkonflikter, og det en snau times biltur fra Oslo! :)

Det er egentlig interessant å forske på hvorfor det så ofte blir slik. Om det er isolasjon (husker du hva som skjedde på Pitcairn Island?), eller at "noen tar over" (som de kan fordi det er få mennesker).

Jeg tror overhodet ikke det er noe med at "mennesker er onde", men små antall, og isolasjon, som gjør at de kanskje ikke får så mange referanser fra andre steder. Da blir det "normalt" med hva enn det er som er galt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener siden de tiltalte selv har filmet seg mens de forgrep seg på ungene?

Med vennlig hilsen

Nei, *teskje* jeg mener at jeg ikke stoler på media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en artikkel i Wikipedia skriver at Ulf Hammeren var uskyldig, er ikke et bevis på at han var det. Jeg er blandt dem som tror at han var skyldig, men at det ikke fantes klare nok bevis på det.

Det er på tide at noen av de involverte barna (som nå har blitt voksne) nå står frem og forteller hva som virkelig skjedde. Men jeg har full forståelse for at de ikke orker den belastningen.

Det er alt for lett å ødelegge troverdigheten til barn i Norge, noe som også er årsaken til at så mange overgripere slipper unna med det de har gjort.

Det er også altfor lett å ødelegge folks liv med å anklage dem for noe slikt.

Og jeg håper også at noen av disse barna står frem.. problemet er at det har ikke skjedd noe, de har ikke noe å stå frem med. De husker ikke noe annet enn hva de voksne rundt dem har styret med. Og har ingen minner av Ulf Hammeren som overgriper. Det tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, *teskje* jeg mener at jeg ikke stoler på media.

*pipette*

Politiet arresterte dem FØR det stod noe i media!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mener kanskje at den saken ble blåst opp hinsides alle realiteter. F.eks. førstesidene som fortalte at det skulle finnes en hemmelig pedofil ring i Bjugn, der både lensmannen og presten deltok, som møttes og onanerte i bøtter.

Det er ikke uvanlig at slike sensasjoner krymper etter hvert som man finner ut mer.

Nemlig. :0) *avventer og ser*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også altfor lett å ødelegge folks liv med å anklage dem for noe slikt.

Og jeg håper også at noen av disse barna står frem.. problemet er at det har ikke skjedd noe, de har ikke noe å stå frem med. De husker ikke noe annet enn hva de voksne rundt dem har styret med. Og har ingen minner av Ulf Hammeren som overgriper. Det tror jeg.

''Det er også altfor lett å ødelegge folks liv med å anklage dem for noe slikt. ''

Det er alt for lett å ødelegge barns liv ved ikke å ta anklager om overgrep alvorlig.

Og det skjer ufattelig mye oftere enn at noen blir feilaktig anklaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og?

Så da er det jo ikke hva som står i media som er årsaken til at de har arrestert ni naboer, men sannsynligvis bildene de har tatt av seg selv mens de forgrep seg på ungene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det jo ikke hva som står i media som er årsaken til at de har arrestert ni naboer, men sannsynligvis bildene de har tatt av seg selv mens de forgrep seg på ungene.

Med vennlig hilsen

Nei, årsaken er at media slett ikke sitter med alle fakta i saken. Og følgelig sper på litt selv for sensasjonens skyld. Politiet vet som regel først i ALLE saker. Men de går ikke ut med noe som helst annet enn vage hentydninger så lenge etterforskningen pågår.

Om media hadde 100% fakta så ville forsidene i dag vært spikra. NI stykker fra SAMME bygd... Og vi ville hatt det gående riksdekkende i et år.

Jeg tror at dette krymper temmelig mye etterhvert, og så blir det taust. Så kan du heller gni det inn om jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, årsaken er at media slett ikke sitter med alle fakta i saken. Og følgelig sper på litt selv for sensasjonens skyld. Politiet vet som regel først i ALLE saker. Men de går ikke ut med noe som helst annet enn vage hentydninger så lenge etterforskningen pågår.

Om media hadde 100% fakta så ville forsidene i dag vært spikra. NI stykker fra SAMME bygd... Og vi ville hatt det gående riksdekkende i et år.

Jeg tror at dette krymper temmelig mye etterhvert, og så blir det taust. Så kan du heller gni det inn om jeg tar feil.

Jo, men så må man jo se om årsaken til at det ev. krymper er at "ingenting skjedde", eller at det ikke er nok bevismateriale til å få noen dømt (selv om overgrep fant sted).

Som oftest er det det siste, dessverre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...