Gå til innhold

Uavklart cyste


Gjest midnatt

Anbefalte innlegg

Gjest midnatt

Jeg tenker ikke alternativ behandling, men fant ingen andre relevante leger i panelet! Jeg er en kvinne på 48 år som bestilte time for mammografi da jeg fant en mandelstor klump i brystet. Mammografiapparatet virket ikke, så jeg fikk bare ultralyd. Klumpen jeg var livredd for skulle være kreft var normalt vev (!). Han fant derimot cyster i begge brystene. I det ene brystet vistes cysten som en tydelig vanncyste med klart svart innhold. Han studerte derimot den andre cysten lenge, den var visst ikke så klar, kanskje med skygger inni? Han sa han trodde det var en samling av cyster og at han trodde den ikke var farlig, bl.a fordi den ikke hadde "stråleskygge" nedover i brystet. Jeg skal ta nåleprøve av cysten. Hvorfor skal jeg det? Slik jeg forstår det da kan cysten være farlig og inneholde kreft. Kan det være andre grunner til at cysten er utydelig? Han sa en cyste pr definisjon er ufarlig, men betyr det at han alikevel ikke er sikker på om det er en cyste, eller kan cyster også være farlige? Den er ca 6 x 7 mm og sitter overfladisk, og han sa at om den var farlig ville den være grei å fjerne. Jeg er av typen gravende og fryktelig redd og spekulerer og leser og leter etter mulige diagnoser. Jeg har hatt vanncyster tidligere også, men da avklarte ul bildene det. Og slik jeg forstår det er det lett å skille mellom vanncyster og farlige kuler på ul. Brystene mine er små og kjerteltette, og fulle av mye rare klumper og "strenger" og "hull" og alskens merkelige forekomster. Jeg gruer meg som ei bikkje. Burde jeg også hatt mammografi eller var dette "trygt" nok? Kjerteltette bryst er skumlere hva angår å kunne oppdage svulster er de ikke det? Hilsen sliten og redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Det kan være en vanskelig oppgave å avklare om forandringer i brystene er godartede eller ikke og derfor brukes ikke sjelden flere undersøkelsesmetoder som mammografi, ultralyd og nåleprøve. Ut fra din beskrivelse ønsker nok legen en nåleprøve for å være sikker og det er liten grunn til å grue seg til dette lille inngrepet. Nåleprøve vil i ditt tilfelle være sikrere enn mammografi. Med hensyn til din grubling så er det vel bedre å få en endelig bekreftelse på at cysten er godartet enn å måtte leve med usikkerheten? Cyster er som regel godartede og jeg vil råde deg til å ikke lese og gruble for mye på dette av hensyn til din egen sjelefred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...