Gå til innhold

Eksem av amoniakk-lukt..


ArabianStar

Anbefalte innlegg

ArabianStar

Jeg har jobbet som fjøsavløser bestandig, men for noen år siden utvikla jeg voldsom allergi mot amonikk-luft i fjøset.

Dette er så ille nå at bare et par turer i fjøset(feks et par dagers jobb, kanskje fire-fem timer i fjøset pr dag) så får jeg masse væskefylte(helt klar væske, nesten som vann) på fingra. Og etterhvert får jeg tørr hud rundt øya og under nesa..

Nå har jeg prøvd absolutt alt! Ingenting funker.. Riktignok ikke zyrtec da.. Men jeg innbiller meg de kanskje blir litt svake..? Det jeg lurer på, er om kanskje akupunktur kan hjelpe? Har lest litt på nettet om akupunktur på eksem og allergi, men jeg finner mest om atopisk eksem og pollenallergi..

Jeg har i utgangspunktet litt tørr hud da.

Dette eksemet blir helt knusktørt og svir/klør helt infernalsk når det skal gro "sammen" igjen..

Noen tips? Som sagt, vil akupunktur kanskje kunne hjelpe? Eller annet alternativt?

Jeg har ikke lyst å slutte i fjøs.. Men såklart, må jeg så må jeg jo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Første du bør gjøre er å oppsøke en god hudlege!

Denne vil finne ut alt du trenger å vite;)

Ønsker deg masse lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

En kjempestor undersøkelse av undersøkeler i Sveits konkluderte med at akupunktur er uvirksomt. (Dvs. noen blir selvsagt bedre men det skyldes enten placebo eller at de ville blitt bedre av seg selv). (Jeg har dessverre mistet kilden her, ellers ville jeg gitt den til deg.)

Ammonium er sterke saker (det kan drepe), og hvis du plages av det så må du sørge for å få beskyttelsesutstyr. Enten gassmaske hvis du puster det inn, eller beskyttelse for huden. Det er ikke "allergi" (slik som pollenallergi), men at kroppen din reagerer slik som om det var lut eller syre du drev med, vil jeg tro.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArabianStar

Første du bør gjøre er å oppsøke en god hudlege!

Denne vil finne ut alt du trenger å vite;)

Ønsker deg masse lykke til;)

Hm.. Med andre ord så ER det håp selv om man er så allergisk mot et stoff man dessverre må omgås mye?

Jeg har prøvd mye beskyttelsesutstyr på hendene da, men er ikke helt sikker hvordan jeg kan "bure inn" ansiktet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Med andre ord så ER det håp selv om man er så allergisk mot et stoff man dessverre må omgås mye?

Jeg har prøvd mye beskyttelsesutstyr på hendene da, men er ikke helt sikker hvordan jeg kan "bure inn" ansiktet..

Det første du må finne ut av er om du absorberer det gjennom huden eller gjennom lungene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArabianStar

Det første du må finne ut av er om du absorberer det gjennom huden eller gjennom lungene.

Med vennlig hilsen

Ja det er jo kanskje ikke så dumt.. Som det ser ut nå, så trooor jeg det er gjennom huden. Det er alltid hendene som blir verst, og særlig hånda jeg bruker mye i fjøset(vaske jur, kluter osv).. Og ansiktet. Ingen andre deler av kroppen blir angrepet i det hele tatt..

Men såklart, kan vel kanskje være begge deler også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...