Gå til innhold

Pinlig for JV (Joralfs Vitner) - "Snåsamannnen"


Sør

Anbefalte innlegg

For noen dager siden kom Dagbladet med et intervju med Joralf Gjerstad ("Snåsamannen"). I et intervju, som Gjerstad godkjente, uttalte han at han skulle la seg teste før han døde.

http://www.dagbladet.no/2010/08/14/nyheter/innenrisk/snasamannen/12957666/

Han sørget dog for å ta forbehold, og påstod at det var mulig de påståtte "evnene" hans ikke virket mer siden han var så gammel! :knegg:

Nå har han åpenbart fått kalde føtter (i motsetning til varme hender), for nå benekter han alt i Trønderavisen:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7249830

I tillegg kommer den virkelige årsaken til dette publisitetsstuntet frem:

'' 17. september lanserer Joralf Gjerstad sin nye bok «Den gode kraften». Her skriver han om folk han har hjulpet.

Den kan vise seg å bli en bestselger, slik som Kolloens biografi, som har solgt flere enn 150.000 eksemplarer.''

Dette av han som ble fremstilt som "helligere enn helligst" siden han ikke tjente penger på de påståtte "evnene".

Pinlige saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 222
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    94

  • Mammantil3

    32

  • hidi, the scorpion

    22

  • ShitDiddelyDo

    15

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo

Jeg synes sånn i utgangspunktet snåsakællen virka som en godslig og hyggelig kar. I starten. At jeg ikke har noen forutsetninger for å uttale meg om diverse evner og annet vås er i så måte uinteressant.

Men nå synes jeg fyren begynner å virke suspekt, og jeg begynner å lure på om han har en dårlig pr-agent. Kan det være pølsehansen som bistår Joralf? De har jo snakket på telefon tidligere også ...

At en blekksprut grusa ham i fotballtipping taler heller ikke i hans favør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange ganger erfart at aviser ikke siterer det jeg skriver. De vrir på ting, spes. for å få til overskrifter som fenger folk.

Snåsakall`n sier jo i Trønderavisen at han ikke vedstår overskriften på dagbladet. Resten står han for.

Denne mannen er det noe med, enten du liker det eller ikke!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sånn i utgangspunktet snåsakællen virka som en godslig og hyggelig kar. I starten. At jeg ikke har noen forutsetninger for å uttale meg om diverse evner og annet vås er i så måte uinteressant.

Men nå synes jeg fyren begynner å virke suspekt, og jeg begynner å lure på om han har en dårlig pr-agent. Kan det være pølsehansen som bistår Joralf? De har jo snakket på telefon tidligere også ...

At en blekksprut grusa ham i fotballtipping taler heller ikke i hans favør.

Han kan godt være hyggelig, og han kan saktens være genuin når han tror på egne evner. Det betyr selvsagt ikke at han har noen som helst evner.

Når han da påstår han har det, og verken kan dokumentere det eller vil testes, så er det nærliggende å tenke på simpelt bedrageri.

Når han også gjør dette spilloppet noen uker før boklanseringen, så...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange ganger erfart at aviser ikke siterer det jeg skriver. De vrir på ting, spes. for å få til overskrifter som fenger folk.

Snåsakall`n sier jo i Trønderavisen at han ikke vedstår overskriften på dagbladet. Resten står han for.

Denne mannen er det noe med, enten du liker det eller ikke!!!

Joralf godkjente intervjuet hvor han uttalte:

''«– Hvis noen vil høre om det unaturlige som skjer rundt meg skal de få møte meg å teste meg før jeg dør», sa Joralf Gjerstad i følge Dagbladet.

Avisas journalist siterte Gjerstad også på at:

«– Det er bedre at jeg forteller ting slik de er enn at folk skal begynne å spekulere etter min død.»

«– Jeg skal stille opp nå. Hvis folk ikke er fornøyde med svarene jeg har gitt, da får de komme hit og møte meg.»''

====

Du skriver:

''Denne mannen er det noe med, enten du liker det eller ikke!!!''

Det er meget nærliggende å svare med samme mynt:

Denne fyren lurer deg, enten du liker det eller ikke!!!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joralf godkjente intervjuet hvor han uttalte:

''«– Hvis noen vil høre om det unaturlige som skjer rundt meg skal de få møte meg å teste meg før jeg dør», sa Joralf Gjerstad i følge Dagbladet.

Avisas journalist siterte Gjerstad også på at:

«– Det er bedre at jeg forteller ting slik de er enn at folk skal begynne å spekulere etter min død.»

«– Jeg skal stille opp nå. Hvis folk ikke er fornøyde med svarene jeg har gitt, da får de komme hit og møte meg.»''

====

Du skriver:

''Denne mannen er det noe med, enten du liker det eller ikke!!!''

Det er meget nærliggende å svare med samme mynt:

Denne fyren lurer deg, enten du liker det eller ikke!!!

:-)

''Denne fyren lurer deg, enten du liker det eller ikke!!!''

I min enfoldighet tror jeg ikke Snåsamannen prøver å lure noen, antar at han har stor tro på egne krefter. Dog litt suspekt at denne bokutgivelsen sammenfaller med denne episoden. Kanskje han har Pølse-Hansen som PR-rådgiver som SDD nevner ;-)

Har et par venninner som er i healing-miljøet, og de tror virkelig på det de driver med. Dette styret gjennomsyrer heile livsstilen og dagen deres, og de "hjelper" stadig folk.

Jeg tror det er placebo og tilfeldigheter, de er hellig overbevist om sine evner. Så intensjonene er gode, og en kilde til saftige diskusjoner :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Denne fyren lurer deg, enten du liker det eller ikke!!!''

I min enfoldighet tror jeg ikke Snåsamannen prøver å lure noen, antar at han har stor tro på egne krefter. Dog litt suspekt at denne bokutgivelsen sammenfaller med denne episoden. Kanskje han har Pølse-Hansen som PR-rådgiver som SDD nevner ;-)

Har et par venninner som er i healing-miljøet, og de tror virkelig på det de driver med. Dette styret gjennomsyrer heile livsstilen og dagen deres, og de "hjelper" stadig folk.

Jeg tror det er placebo og tilfeldigheter, de er hellig overbevist om sine evner. Så intensjonene er gode, og en kilde til saftige diskusjoner :-)

Jeg er enig i at de sikkert har klart å lure seg selv til at dette er virkelig. Jeg tror også at når de blir avslørt så blir de genuint overrasket. Og det er greit for amatører.

Når de derimot behandler andre, så agerer de som behandler, og da har de faktisk en moralsk plikt til å sjekke om det de bedriver faktisk er virksomt, og uten seriøse bivirkninger.

Alle virksomme behandlinger kan ha bivirkninger, og ingen har sjekket om mange av Gjerstads pasienter dør av "hjerneblødning" noen få år etter at de var hos ham.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Denne fyren lurer deg, enten du liker det eller ikke!!!''

I min enfoldighet tror jeg ikke Snåsamannen prøver å lure noen, antar at han har stor tro på egne krefter. Dog litt suspekt at denne bokutgivelsen sammenfaller med denne episoden. Kanskje han har Pølse-Hansen som PR-rådgiver som SDD nevner ;-)

Har et par venninner som er i healing-miljøet, og de tror virkelig på det de driver med. Dette styret gjennomsyrer heile livsstilen og dagen deres, og de "hjelper" stadig folk.

Jeg tror det er placebo og tilfeldigheter, de er hellig overbevist om sine evner. Så intensjonene er gode, og en kilde til saftige diskusjoner :-)

Jeg lurer på om en del healere - og da snakker jeg ikke om de som bevisst lurer mennesker, men de som faktisk tror på sine evner - lider av et eller annet gudskompleks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joralf godkjente intervjuet hvor han uttalte:

''«– Hvis noen vil høre om det unaturlige som skjer rundt meg skal de få møte meg å teste meg før jeg dør», sa Joralf Gjerstad i følge Dagbladet.

Avisas journalist siterte Gjerstad også på at:

«– Det er bedre at jeg forteller ting slik de er enn at folk skal begynne å spekulere etter min død.»

«– Jeg skal stille opp nå. Hvis folk ikke er fornøyde med svarene jeg har gitt, da får de komme hit og møte meg.»''

====

Du skriver:

''Denne mannen er det noe med, enten du liker det eller ikke!!!''

Det er meget nærliggende å svare med samme mynt:

Denne fyren lurer deg, enten du liker det eller ikke!!!

:-)

Joralf lurer ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at de sikkert har klart å lure seg selv til at dette er virkelig. Jeg tror også at når de blir avslørt så blir de genuint overrasket. Og det er greit for amatører.

Når de derimot behandler andre, så agerer de som behandler, og da har de faktisk en moralsk plikt til å sjekke om det de bedriver faktisk er virksomt, og uten seriøse bivirkninger.

Alle virksomme behandlinger kan ha bivirkninger, og ingen har sjekket om mange av Gjerstads pasienter dør av "hjerneblødning" noen få år etter at de var hos ham.

Med vennlig hilsen

Godt poeng, det er store gradsforskjeller mellom "anerkjente" healere og mine småskala venninner!

Innbiller meg likevel at en del i denne bransjen virkelig tror på egne evner og har et genuint ønske om å hjelpe folk. men det er klart at det er mye humbug & mammon, og fallhøyden for Snåsamannen er STOR......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om en del healere - og da snakker jeg ikke om de som bevisst lurer mennesker, men de som faktisk tror på sine evner - lider av et eller annet gudskompleks?

Godt spørsmål, skal bringe det på bane i neste diskusjon med dem ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg lurer på om en del healere - og da snakker jeg ikke om de som bevisst lurer mennesker, men de som faktisk tror på sine evner - lider av et eller annet gudskompleks?

''Jeg lurer på om en del healere - og da snakker jeg ikke om de som bevisst lurer mennesker, men de som faktisk tror på sine evner - lider av et eller annet gudskompleks?''

Selvbedragere sier Truls Fyhn

http://www.forskning.no/artikler/2003/november/1067958489.88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joralf lurer ingen.

Det gjør han åpenbart, ettersom det vitterlig er folk som tror at han "helbreder" folk. Så noen blir lurt, selv om vi andre ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 100% troverdig.

Ingen er 100% troverdig, langt mindre noen som åpenbart har alt å tjene på å lure folk om "evnene" sine.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, det er store gradsforskjeller mellom "anerkjente" healere og mine småskala venninner!

Innbiller meg likevel at en del i denne bransjen virkelig tror på egne evner og har et genuint ønske om å hjelpe folk. men det er klart at det er mye humbug & mammon, og fallhøyden for Snåsamannen er STOR......

Det er godt mulig at Gjerstad og flere med han virkelig tror de hjelper noen. Helt enig.

Men som behandler burde han ha testet behandlingen, og det er hans ansvar å dokumentere både at den virker og at den er trygg.

Han har dessverre ikke gjort noen av delene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Jeg lurer på om en del healere - og da snakker jeg ikke om de som bevisst lurer mennesker, men de som faktisk tror på sine evner - lider av et eller annet gudskompleks?''

Selvbedragere sier Truls Fyhn

http://www.forskning.no/artikler/2003/november/1067958489.88

Jeg hadde en gang en nabo som trodde han var Jesus. En stund senere var han Stalin. Han gikk ut og inn av et sykehus.

Det er noe av samme greia. Han trodde jo faktisk at han var Jesus.

Men i healernes tilfelle er det ikke nok til å legge dem inn. Det er jo relativt harmløst å legge hendene sine på folk. Spesielt når noen tror så sterkt at de flytter fjell.

Det er heller ikke Gud som stepper inn når en mor klarer å løfte en bil på et tonn for å redde sitt barn som ligger under, og som de uante kreftene den desperate moren får i dette øyeblikket, er det nok mange som tror så sterkt at de merker bedring.

Psyken er en kraftig muskel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør han åpenbart, ettersom det vitterlig er folk som tror at han "helbreder" folk. Så noen blir lurt, selv om vi andre ikke gjør det.

Og hvordan kan du være så skråsikker på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Og hvordan kan du være så skråsikker på det?

Det er faktisk ikke skeptikernes ansvar å bevise hvorfor de ikke tror på noe, men healernes ansvar å bevise at de har overmenneskelige krefter. I hvert fall hvis de vil at skeptikerne skal holde kjeft.

Snåsa har muligheten. Han vil ikke.

Nuff said.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan kan du være så skråsikker på det?

1) Han vil ikke testes.

2) De av kollegaene hans som blir testet feiler.

3) Det er faktisk han som har bevisbyrden, og som plikter å bevise at han har "evner". Akkurat som for andre medisinske behandlinger.

Spørsmålet burde jo heller være hvorfor det faktisk finnes noen som helst som tror på ham?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...