Gå til innhold

Pinlig for JV (Joralfs Vitner) - "Snåsamannnen"


Sør

Anbefalte innlegg

''Når du sier at han har reklamert, så forbinder jeg det med annonser i avisen osv. Det har han ikke gjort.''

Han fikk førstesiden på Dagbladet da han sa han ville la seg teste.

Hvor mange tror du har lest i Trønder Avisa at han løy?

En forside i Dagbladet er verd med enn noen annonse lengre inne i avisen, og er gratis.

====

''Det virker bare litt for tilfeldig, men jeg kan verken forsvare eller angripe det han gjør siden jeg ikke har prøvd.''

Å teste noe slikt krever flere, og man må lage blindtester, osv.

Men han vil jo ikke la seg teste, fordi han sannsynligvis har forstått at han vil bli avslørt.

=====

''Har du prøvd å reise til Joralf med noen plager du måtte betale for å bli kurert for - uten at det virket?''

Nei, men en av Gjerstads kollegaer holdt på å drepe en ett år gammel gutt for et par år siden, da hun overbeviste foreldrene hans om å slutte med medisinene som han fikk fra legene. Det var bare flaks at han ikke døde.

Jeg har også bodd i Afrika, og vet akkurat hvor mye skade "alternativ medisin" man forårsake. Det er skremmende når folk ikke krever dokumentasjon på at det er trygt og at det virker.

Med vennlig hilsen

Nå har ikke jeg fått med meg at Joralf selv ringte Dagbladet og ba om å bli intervjuet, ei heller at han kontaktet Trønder-Avisa, jeg har heller ikke fått med meg at han er en del av et kollegie. Og ikke har jeg fått med meg at han har bedt folk holde seg unna leger (i et intervju jeg leste en gang sto det vel derimot at han alltid ba folk om å oppsøke lege hvis de ikke hadde gjort det allerede).

Så er det slik det er fatt, da kan jeg jo bedre forstå motviljen så mange har selv om de ikke har personlig erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 222
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    94

  • Mammantil3

    32

  • hidi, the scorpion

    22

  • ShitDiddelyDo

    15

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjelen i boksen

Ingen er 100% troverdig, langt mindre noen som åpenbart har alt å tjene på å lure folk om "evnene" sine.

Med vennlig hilsen

'' langt mindre noen som åpenbart har alt å tjene på å lure''

Han har da holdt på i nesten 50 år uten å ha vært på førstesidene, eller tatt betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har han gått ut og lovd folk at de kan bli friske bare de kommer til han?''

Han har akseptert folk til behandling, og han har påstått han har "evner".

''Vet du hvor han har satt inn annonsene for bedriften sin?''

På første side av Dagbladet nå sist.

Med vennlig hilsen

''Han har akseptert folk til behandling, og han har påstått han har "evner".''

Har han gått ut og sagt at han har _helbredende_evner_?

Jeg trodde førstesiden i Dagbladet var et intervju, ikke en annonse. My mistake! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg fått med meg at Joralf selv ringte Dagbladet og ba om å bli intervjuet, ei heller at han kontaktet Trønder-Avisa, jeg har heller ikke fått med meg at han er en del av et kollegie. Og ikke har jeg fått med meg at han har bedt folk holde seg unna leger (i et intervju jeg leste en gang sto det vel derimot at han alltid ba folk om å oppsøke lege hvis de ikke hadde gjort det allerede).

Så er det slik det er fatt, da kan jeg jo bedre forstå motviljen så mange har selv om de ikke har personlig erfaring.

Hvem som ringer hvem er da ikke vesentlig. Poenget er at han lar seg intervjue, og kommer på førstesiden i riksdekkende media noen uker før boken hans blir publisert.

Jeg har heller ikke sagt at han har bedt folk holde seg borte fra leger, men det er klart at han gir ufortjent kredibilitet til diverse "alternative" bedragere, som misbruker f. eks. kreftpasienter og andre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' langt mindre noen som åpenbart har alt å tjene på å lure''

Han har da holdt på i nesten 50 år uten å ha vært på førstesidene, eller tatt betaling.

Han har da vært i avisene i årevis, og fått egoet dyrket av å være kjent i nærmiljøet.

Det er jo han som setter seg opp som yppersteprest.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Han har akseptert folk til behandling, og han har påstått han har "evner".''

Har han gått ut og sagt at han har _helbredende_evner_?

Jeg trodde førstesiden i Dagbladet var et intervju, ikke en annonse. My mistake! :-)

Han sier jo at han har "evner", og han tar jo folk til behandling, så det er neppe mobiltelefonene deres han reparerer... ;-)

Førstesiden i Dagbladet er verdt hundretusenvis av kroner i annonsering.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem som ringer hvem er da ikke vesentlig. Poenget er at han lar seg intervjue, og kommer på førstesiden i riksdekkende media noen uker før boken hans blir publisert.

Jeg har heller ikke sagt at han har bedt folk holde seg borte fra leger, men det er klart at han gir ufortjent kredibilitet til diverse "alternative" bedragere, som misbruker f. eks. kreftpasienter og andre.

Med vennlig hilsen

''Hvem som ringer hvem er da ikke vesentlig.''

Jo, det synes jeg det er. Både i denne saken og i en del andre saker. Det er f.eks. veldig opplagt at diverse artister via sin agent prøver å komme seg på ulike TV-show/i aviser rett før de slipper et nytt produkt. De har en medieplan. Joralf har blitt oppringt og forespurt - det blir helt noe annet.

''Poenget er at han lar seg intervjue, og kommer på førstesiden i riksdekkende media noen uker før boken hans blir publisert.''

Men gjør det så mye når pengene går til hjelpefondet? Det er jo ikke akkurat slik at du og jeg gir så mye penger til dette fondet, som på sin side bidrar til at funksjonshemmede får en triveligere hverdag.

''Jeg har heller ikke sagt at han har bedt folk holde seg borte fra leger,''

Nja, du sa jo at hans kollega nær hadde drept et barn, dvs. at du satte likhetstegn mellom denne "nesten-morderen" og Joralf. Det var vel ikke helt pent gjort, vel?

''men det er klart at han gir ufortjent kredibilitet til diverse "alternative" bedragere, som misbruker f. eks. kreftpasienter og andre.''

Jeg har ikke fått med meg at han er i samme kategori som de som setter inn avisannonser for sin virksomhet, og som garanterer resultater. Men det kan du selvfølgelig ha rett i at han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har da vært i avisene i årevis, og fått egoet dyrket av å være kjent i nærmiljøet.

Det er jo han som setter seg opp som yppersteprest.

Med vennlig hilsen

Hvilke aviser var han i på 60-70-80-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvem som ringer hvem er da ikke vesentlig.''

Jo, det synes jeg det er. Både i denne saken og i en del andre saker. Det er f.eks. veldig opplagt at diverse artister via sin agent prøver å komme seg på ulike TV-show/i aviser rett før de slipper et nytt produkt. De har en medieplan. Joralf har blitt oppringt og forespurt - det blir helt noe annet.

''Poenget er at han lar seg intervjue, og kommer på førstesiden i riksdekkende media noen uker før boken hans blir publisert.''

Men gjør det så mye når pengene går til hjelpefondet? Det er jo ikke akkurat slik at du og jeg gir så mye penger til dette fondet, som på sin side bidrar til at funksjonshemmede får en triveligere hverdag.

''Jeg har heller ikke sagt at han har bedt folk holde seg borte fra leger,''

Nja, du sa jo at hans kollega nær hadde drept et barn, dvs. at du satte likhetstegn mellom denne "nesten-morderen" og Joralf. Det var vel ikke helt pent gjort, vel?

''men det er klart at han gir ufortjent kredibilitet til diverse "alternative" bedragere, som misbruker f. eks. kreftpasienter og andre.''

Jeg har ikke fått med meg at han er i samme kategori som de som setter inn avisannonser for sin virksomhet, og som garanterer resultater. Men det kan du selvfølgelig ha rett i at han er.

En person som Gjerstad gir kredibilitet til gjengen som påstår at det er OK å behandle noen uten at behandlingen er dokumentert trygg, eller virksom.

Han går jo med på å la seg intervjue, og sjekker teksten, så han er i høyeste grad med på det selv. Jeg vet heller ikke hvem som ringte hvem, for han påstod jo for en stund siden at han skulle penjsjonere seg.

MEd vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier jo at han har "evner", og han tar jo folk til behandling, så det er neppe mobiltelefonene deres han reparerer... ;-)

Førstesiden i Dagbladet er verdt hundretusenvis av kroner i annonsering.

Med vennlig hilsen

Jeg har bare fått med meg at han har sagt han har evner til å se uforklarlige ting, ikke at han har sagt at han har _helbredende_ evner. Ifølge de jeg kjenner som har vært hos ham, har han aldri lovet noe resultat, og han har alltid oppfordret folk til å gå til legen dersom de ikke har vært der.

Han har oppdaget endel tilfeller av kreft før legene, på folk som har vært hos leger som ikke har funnet ut av hva de feiler. Men det kan jo bare være flaks.

Den førstesiden: Er det ikke en ansvarlig redaktør i Dagbladet som bestemmer hva som kommer først i avisen? Jeg trodde egentlig ikke at intervjuobjektene selv kunne bestemme hvor i avisen de skulle havne, men det kan jeg jo ta feil i. Jeg jobber tross alt ikke som journalist. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke aviser var han i på 60-70-80-tallet?

Han var nok kjent i "miljøet", siden folk kom til ham. Han skal jo ha "hjulpet" så mange, husker du?

Jeg husker å ha lest om ham for veldig mange år siden.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare fått med meg at han har sagt han har evner til å se uforklarlige ting, ikke at han har sagt at han har _helbredende_ evner. Ifølge de jeg kjenner som har vært hos ham, har han aldri lovet noe resultat, og han har alltid oppfordret folk til å gå til legen dersom de ikke har vært der.

Han har oppdaget endel tilfeller av kreft før legene, på folk som har vært hos leger som ikke har funnet ut av hva de feiler. Men det kan jo bare være flaks.

Den førstesiden: Er det ikke en ansvarlig redaktør i Dagbladet som bestemmer hva som kommer først i avisen? Jeg trodde egentlig ikke at intervjuobjektene selv kunne bestemme hvor i avisen de skulle havne, men det kan jeg jo ta feil i. Jeg jobber tross alt ikke som journalist. :-)

Når folk er desperate så tyr de til hva som helst. Han behøver ikke eksplisitt love at han skal helbrede, fordi han gjør det implisitt når han godtar å behandle folk.

Gjerstad vet, fra tidligere erfaring, at han er førstesidemateriale for Dagbladet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke skeptikernes ansvar å bevise hvorfor de ikke tror på noe, men healernes ansvar å bevise at de har overmenneskelige krefter. I hvert fall hvis de vil at skeptikerne skal holde kjeft.

Snåsa har muligheten. Han vil ikke.

Nuff said.

Et fint eksempel på alternativ bilreparasjon:

http://wulffmorgenthaler.com/striphandler.ashx?stripid=067f3274-5397-46d3-bb46-451e81bb93ce

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han var nok kjent i "miljøet", siden folk kom til ham. Han skal jo ha "hjulpet" så mange, husker du?

Jeg husker å ha lest om ham for veldig mange år siden.

Med vennlig hilsen

Har du noen kildehenvisninger? Jeg synes det er interessant å lese om slikt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen kildehenvisninger? Jeg synes det er interessant å lese om slikt. :-)

F. eks. i Wikipedia refereres det til at dette er gammelt, og at han PÅSTÅR å kunne kurere:

''Gjerstad forteller at han alt som barn skjønte at han hadde evner utenom det vanlige. Han påstår at det gikk synskhet i slekten hans og denne evnen til å se var sterk hos ham selv. I tillegg hevder han å kunne kurere folk. Han forteller videre at han lenge prøvde å skyve bort evnene som tidvis var tunge å leve med. Men som 21-årig soldat i Tysklandsbrigaden ble han spådd av en eldre kvinne han tilfeldig møtte at han ville bli kjent over hele Norge gjennom å hjelpe folk.[1] Ved siden har han gratis behandlet tusenvis av mennesker gjennom femti år – og angivelig helbredet mange av dem med sine varme hender og diagnostiserende synskhet. [2]

Joralf Gjerstad har mottatt Kongens fortjenstmedalje i sølv.[3] Høsten 2006 sendte NRK en egenprodusent dokumentarfilm om ham med tittelen Kjenner du varmen?''

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Joralf_Gjerstad

Man skal være skeptisk til det som står i Wikipedia, men jeg tror ikke det er grunn til å tvile på akkurat dette.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ble litt skeptisk når jeg så han har gitt ut bok om det...

Han nyter jo en nær helgen-status i Norge. Det er egentlig ganske pinlig.

Det er mer sosialt akseptert å kritisere de kongelige enn å si noe stygt om Gjerstad.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk er desperate så tyr de til hva som helst. Han behøver ikke eksplisitt love at han skal helbrede, fordi han gjør det implisitt når han godtar å behandle folk.

Gjerstad vet, fra tidligere erfaring, at han er førstesidemateriale for Dagbladet.

Med vennlig hilsen

''Når folk er desperate så tyr de til hva som helst.''

Det er jo ikke så vanskelig å forstå, siden skolemedisinen også har sine definitive feil og mangler. Og endel leger som praktiserer skolemedisinen sin veldig feil, selv om de jo egentlig har både tester og garantier i ryggen. Kjempekjedelig, det vet jeg alt om. Dessverre.

''Han behøver ikke eksplisitt love at han skal helbrede, fordi han gjør det implisitt når han godtar å behandle folk.''

Så, du mener at han skal avvise alle som ber om hjelp? Det synes jeg ville være dumt, uansett om det er en helbredende evne han har heller ei - siden så mange mener seg behandlet. Han slår vel egentlig NAV med ganske så mange prosent, tror jeg, når det gjelder å få folk ut i arbeid igjen. :-)

''Gjerstad vet, fra tidligere erfaring, at han er førstesidemateriale for Dagbladet.''

Så alle som _kan_tenkes_å_tjene_penger_ på å være i avisen skal si nei til intervjuer - fordi de kanskje kan havne på forsiden? Hm. Veldig interessant tankegang, men kanskje litt vanskelig å gjennomføre? Ser man bort fra ulykker og katastrofer er jo mange av de som preger førstesidene forretningsfolk som også tjener penger på å få PR, men i motsetning til Joralf tar de vel i hovedsak pengene selv. Spennende tanke du har der, hadde vært gøy å se hvor mange aviser man kunne lage om man ikke skulle ha inn folk som kan tenkes å tjene på det på forsiden. Kanskje det hadde blitt aviser bare med seriøse nyheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F. eks. i Wikipedia refereres det til at dette er gammelt, og at han PÅSTÅR å kunne kurere:

''Gjerstad forteller at han alt som barn skjønte at han hadde evner utenom det vanlige. Han påstår at det gikk synskhet i slekten hans og denne evnen til å se var sterk hos ham selv. I tillegg hevder han å kunne kurere folk. Han forteller videre at han lenge prøvde å skyve bort evnene som tidvis var tunge å leve med. Men som 21-årig soldat i Tysklandsbrigaden ble han spådd av en eldre kvinne han tilfeldig møtte at han ville bli kjent over hele Norge gjennom å hjelpe folk.[1] Ved siden har han gratis behandlet tusenvis av mennesker gjennom femti år – og angivelig helbredet mange av dem med sine varme hender og diagnostiserende synskhet. [2]

Joralf Gjerstad har mottatt Kongens fortjenstmedalje i sølv.[3] Høsten 2006 sendte NRK en egenprodusent dokumentarfilm om ham med tittelen Kjenner du varmen?''

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Joralf_Gjerstad

Man skal være skeptisk til det som står i Wikipedia, men jeg tror ikke det er grunn til å tvile på akkurat dette.

Med vennlig hilsen

Jeg vet hva Wikipedia skriver, ja, jeg tenkte mest på hvilke aviser han sto fram i på 60-70-80-tallet.

Jeg stoler heller ikke på Wikipedia i særlig stor grad, ei heller i denne saken. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Når folk er desperate så tyr de til hva som helst.''

Det er jo ikke så vanskelig å forstå, siden skolemedisinen også har sine definitive feil og mangler. Og endel leger som praktiserer skolemedisinen sin veldig feil, selv om de jo egentlig har både tester og garantier i ryggen. Kjempekjedelig, det vet jeg alt om. Dessverre.

''Han behøver ikke eksplisitt love at han skal helbrede, fordi han gjør det implisitt når han godtar å behandle folk.''

Så, du mener at han skal avvise alle som ber om hjelp? Det synes jeg ville være dumt, uansett om det er en helbredende evne han har heller ei - siden så mange mener seg behandlet. Han slår vel egentlig NAV med ganske så mange prosent, tror jeg, når det gjelder å få folk ut i arbeid igjen. :-)

''Gjerstad vet, fra tidligere erfaring, at han er førstesidemateriale for Dagbladet.''

Så alle som _kan_tenkes_å_tjene_penger_ på å være i avisen skal si nei til intervjuer - fordi de kanskje kan havne på forsiden? Hm. Veldig interessant tankegang, men kanskje litt vanskelig å gjennomføre? Ser man bort fra ulykker og katastrofer er jo mange av de som preger førstesidene forretningsfolk som også tjener penger på å få PR, men i motsetning til Joralf tar de vel i hovedsak pengene selv. Spennende tanke du har der, hadde vært gøy å se hvor mange aviser man kunne lage om man ikke skulle ha inn folk som kan tenkes å tjene på det på forsiden. Kanskje det hadde blitt aviser bare med seriøse nyheter?

''

Det er jo ikke så vanskelig å forstå, siden skolemedisinen også har sine definitive feil og mangler.''

Forskjellen mellom skolemedisn og "de alternative" er at skolemedisin har metoder og systemer for å fange opp bivirkninger, og tester (lenge før man kommer på markedet) av behandling.

"De alternative" har ingenting slikt.

====

Poenget er ikke hvorvidt noen kommer på førstesiden, men at når man gjør det så kan det begripeligvis ikke påstås at han gjør alt gratis. Han tjener jo hundretusenvis på sitt virke.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...