Gå til innhold

Pinlig for JV (Joralfs Vitner) - "Snåsamannnen"


Sør

Anbefalte innlegg

''Nei, det gjør ikke det.''

Hvis vi sånn helt teoretisk skulle si at vi ville tro på Gjerstad hvis _nok_ mennesker sto fram (forutsatt at vi synes disse menneskene er troverdige, da). Hvor mange tror du måtte fortelle om positive opplevelser hos Joralf før vi trodde på dem? Sånn røfflig antall, altså? Holder det med 100? 1000? Eller måtte det være hver eneste en som hadde oppsøkt ham?

Jeg tenker litt i forhold til skolemedisin; det er jo særdeles mange som ikke der heller får medisiner som virker, får feil diagnoser osv., men allikevel tror vi jo på skolemedisin uten at noen egentlig står fram; i alle fall ikke i hopetall. Riktignok er det endel som står fram når de blir feilbehandlet og slikt, men kanskje vi er for positive til skolemedisin? Burde vi krevd at enda flere skulle bli friske som bevis? Hm.

''Spesielt siden de som han ikke har hjulpet ikke står frem (bare se i denne tråden hvor fientlig innstilt man er til de som sier at han ikke "kurerer" noen), eller de er døde.''

Dette er jo interessant. Har du noen link som underbygger den påstanden? Altså, det med alle de som ikke har blitt hjulpet?

''Man han vil ikke testes, og den eneste årsaken for det er selvsagt at han forstår at det vil avsløre ham.''

Meget mulig, jeg har ikke spurt, ei heller sett noe sted at han har gitt noen begrunnelse, og jeg har heller aldri oppsøkt Joralf selv. Jeg har som sagt bare snakket med endel folk (vet om - sånn raskt telt over inni hodet mitt sånn i farten - mellom 40 og 50) som har vært der og fått hjelp, og jeg har ikke ramlet borti noen som ikke har fått hjelp.

Det er forskjell på anekdoter og bevis. Det er noe av det første man lærer når man studerer.

All skolemedisin må bevises vitenskapelig. At det likevel ikke hjelper for alle, det vet man, da det også er med i studiene.

Jeg anbefaler å google disse begrepene hvis man ikke kan så mye om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 222
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    94

  • Mammantil3

    32

  • hidi, the scorpion

    22

  • ShitDiddelyDo

    15

Mest aktive i denne tråden

''

Det er jo ikke så vanskelig å forstå, siden skolemedisinen også har sine definitive feil og mangler.''

Forskjellen mellom skolemedisn og "de alternative" er at skolemedisin har metoder og systemer for å fange opp bivirkninger, og tester (lenge før man kommer på markedet) av behandling.

"De alternative" har ingenting slikt.

====

Poenget er ikke hvorvidt noen kommer på førstesiden, men at når man gjør det så kan det begripeligvis ikke påstås at han gjør alt gratis. Han tjener jo hundretusenvis på sitt virke.

Med vennlig hilsen

''Han tjener jo hundretusenvis på sitt virke.''

Men det kan man vel ikke si at han gjør når han gir bort pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei, det gjør ikke det.''

Hvis vi sånn helt teoretisk skulle si at vi ville tro på Gjerstad hvis _nok_ mennesker sto fram (forutsatt at vi synes disse menneskene er troverdige, da). Hvor mange tror du måtte fortelle om positive opplevelser hos Joralf før vi trodde på dem? Sånn røfflig antall, altså? Holder det med 100? 1000? Eller måtte det være hver eneste en som hadde oppsøkt ham?

Jeg tenker litt i forhold til skolemedisin; det er jo særdeles mange som ikke der heller får medisiner som virker, får feil diagnoser osv., men allikevel tror vi jo på skolemedisin uten at noen egentlig står fram; i alle fall ikke i hopetall. Riktignok er det endel som står fram når de blir feilbehandlet og slikt, men kanskje vi er for positive til skolemedisin? Burde vi krevd at enda flere skulle bli friske som bevis? Hm.

''Spesielt siden de som han ikke har hjulpet ikke står frem (bare se i denne tråden hvor fientlig innstilt man er til de som sier at han ikke "kurerer" noen), eller de er døde.''

Dette er jo interessant. Har du noen link som underbygger den påstanden? Altså, det med alle de som ikke har blitt hjulpet?

''Man han vil ikke testes, og den eneste årsaken for det er selvsagt at han forstår at det vil avsløre ham.''

Meget mulig, jeg har ikke spurt, ei heller sett noe sted at han har gitt noen begrunnelse, og jeg har heller aldri oppsøkt Joralf selv. Jeg har som sagt bare snakket med endel folk (vet om - sånn raskt telt over inni hodet mitt sånn i farten - mellom 40 og 50) som har vært der og fått hjelp, og jeg har ikke ramlet borti noen som ikke har fått hjelp.

Poenget er ikke hvor mange som "står frem", men hvordan testene blir utført.

''If a million people say a foolish thing, it is still a foolish thing.''

Anatole France

1,5 milliarder tror på Muhammed og Allah, 2,5 tror på Jesus og Gud (som er samme som Allah, men det er det mange som ikke innrømmer).

Det blir da ikke sannere av den grunn. Det blir sant hvis man tester ordentlig og uavhengig.

====

Ref. skolemedisin:

Ingen påstår at skolemedisin virker for alle. Det man sier at er (helst dobbel-blind) tester har vist at dette virker i "90%" av tilfellene, og kan gi disse bivirkningene.

Alt etter hva slags medisin det er snakk om, så varierer prosentandelen som godtas, og bivirkningene som er akseptable.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

James Randi får ca en halv million treff på Google.

(Snåsamannen får ca 12% av det.)

Med vennlig hilsen

Hvorfor skulle jeg google den førstnevnte?

Har aldri tenkt på han. Likens ville jeg aldri googlet snåsamannen.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er ikke hvor mange som "står frem", men hvordan testene blir utført.

''If a million people say a foolish thing, it is still a foolish thing.''

Anatole France

1,5 milliarder tror på Muhammed og Allah, 2,5 tror på Jesus og Gud (som er samme som Allah, men det er det mange som ikke innrømmer).

Det blir da ikke sannere av den grunn. Det blir sant hvis man tester ordentlig og uavhengig.

====

Ref. skolemedisin:

Ingen påstår at skolemedisin virker for alle. Det man sier at er (helst dobbel-blind) tester har vist at dette virker i "90%" av tilfellene, og kan gi disse bivirkningene.

Alt etter hva slags medisin det er snakk om, så varierer prosentandelen som godtas, og bivirkningene som er akseptable.

Med vennlig hilsen

For all del, du kan ha fullstendig rett i alt du sier, jeg har som sagt før ikke opplevd Joralf selv - bare snakket med folk som har blitt friske etter et besøk der. Og noen har fått diagnose hos legen etter at Joralf har fortalt hva som må sjekkes.

Jeg er klar over at skolemedisin testes på mange ulike måter, og at det er strenge krav til dokumentasjon. Jeg er allikevel ikke nødvendigvis sikker på at skolemedisin er det eneste saliggjørende for alle, siden det jo er endel folk som ikke har fått hjelp der - men av Joralf. Folk jeg har snakket med selv.

Jeg har heller aldri lest eller hørt om noen som har blitt lurt av ham, og jeg synes det er veldig dumt at media sensurerer slikt. Det er ikke så lenge siden de hadde en større reportasje med mange som sto fram og takket Joralf, da burde de også ha en sak med alle de som har blitt lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skulle jeg google den førstnevnte?

Har aldri tenkt på han. Likens ville jeg aldri googlet snåsamannen.

:-)

Neida, ikke du personlig, men poenget er at James Randi, og millionen hans er velkjent blant både skeptikere og mange av "de alternative", som alltid har mange unnskyldninger for hvorfor de ikke lar seg teste.

Har du sett denne (om ønskekvister)?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idioter finner man helst i Sør!

Når du sier at han har reklamert, så forbinder jeg det med annonser i avisen osv. Det har han ikke gjort. Han har stilt opp i media noen ganger, men husk at han drev på i 49 år i det stille uten å snakke med media. I løpet av disse årene hadde de utrolig mye folk hjemme hos seg, så jungeltelegrafen har i alle fall vært positiv.

Hva virkning/ikke virkning angår, så kan du selvfølgelig ha rett i at det har vært knallflaks for de som har vært der med ørebetennelse, bronkitt, leddgikt osv., og blitt friske over natta. Det virker bare litt for tilfeldig, men jeg kan verken forsvare eller angripe det han gjør siden jeg ikke har prøvd.

Har du prøvd å reise til Joralf med noen plager du måtte betale for å bli kurert for - uten at det virket?

Ikke gidd å gi Sør brennsel til bålet han lager til Joralf.

Alt Sør ikke tror på eller tror han vet, er ikke sannhet. Sør ser på seg selv som allvitende og det han ikke vet... Det han igrunnen er sjalu på er at ikke HAN har "helgen" status i Norge... Tror han har forsøkt på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, du kan ha fullstendig rett i alt du sier, jeg har som sagt før ikke opplevd Joralf selv - bare snakket med folk som har blitt friske etter et besøk der. Og noen har fått diagnose hos legen etter at Joralf har fortalt hva som må sjekkes.

Jeg er klar over at skolemedisin testes på mange ulike måter, og at det er strenge krav til dokumentasjon. Jeg er allikevel ikke nødvendigvis sikker på at skolemedisin er det eneste saliggjørende for alle, siden det jo er endel folk som ikke har fått hjelp der - men av Joralf. Folk jeg har snakket med selv.

Jeg har heller aldri lest eller hørt om noen som har blitt lurt av ham, og jeg synes det er veldig dumt at media sensurerer slikt. Det er ikke så lenge siden de hadde en større reportasje med mange som sto fram og takket Joralf, da burde de også ha en sak med alle de som har blitt lurt.

Hvorfor kan ikke Gjerstad, og alt fra homeopati osv, testes på samme måte som "skolemedisin", og "skolebehandling"?

Hvorfor ikke lage en ordentlig test, og så se om det virker?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Ikke gidd å gi Sør brennsel til bålet han lager til Joralf.

Alt Sør ikke tror på eller tror han vet, er ikke sannhet. Sør ser på seg selv som allvitende og det han ikke vet... Det han igrunnen er sjalu på er at ikke HAN har "helgen" status i Norge... Tror han har forsøkt på det...

Det er mange bål.

Har du testet "labkarbo-bålet"? Da farer mange "lavkarbo-vitner" opp. ;-)

Neida, jeg tuller.

Det gjør da vel ingenting at folk har ulike synspunkter og gir uttrykk for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Han tjener jo hundretusenvis på sitt virke.''

Men det kan man vel ikke si at han gjør når han gir bort pengene?

Vel, han oppnår likevel å bli opphøyd som "helgen", siden det er han er så snill at han gir bort pengene...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke Gjerstad, og alt fra homeopati osv, testes på samme måte som "skolemedisin", og "skolebehandling"?

Hvorfor ikke lage en ordentlig test, og så se om det virker?

Med vennlig hilsen

Det svaret gir seg selv. Da ville humbugen blitt avslørt, og det er litt for mange av disse "healerne" som tjener for godt på lureriet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke viktigere ting å bry deg med enn dette? Alvorlig talt. Han har hjulpet mange uten betaling en gang. Det

som er pinlig er sånne som deg som rakker ned på mennesker som har gjort og gjør så mye bra for andre. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke gidd å gi Sør brennsel til bålet han lager til Joralf.

Alt Sør ikke tror på eller tror han vet, er ikke sannhet. Sør ser på seg selv som allvitende og det han ikke vet... Det han igrunnen er sjalu på er at ikke HAN har "helgen" status i Norge... Tror han har forsøkt på det...

''Ikke gidd å gi Sør brennsel til bålet han lager til Joralf.

Alt Sør ikke tror på eller tror han vet, er ikke sannhet. Sør ser på seg selv som allvitende og det han ikke vet... Det han igrunnen er sjalu på er at ikke HAN har "helgen" status i Norge... Tror han har forsøkt på det...''

Og her ser man hvordan presteskapet reagerer når man stiller spørsmål ved guden/profeten/helgenen/helbrerdern deres.

Akkurat det samme.... Personangrep på de som stiller spørsmål ved guden deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke viktigere ting å bry deg med enn dette? Alvorlig talt. Han har hjulpet mange uten betaling en gang. Det

som er pinlig er sånne som deg som rakker ned på mennesker som har gjort og gjør så mye bra for andre. .

Hvordan vet du at han har gjort noe bra (bortsett fra anekdoter fra individer), og ikke bare jukser?

Han vil jo ikke la seg teste.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det svaret gir seg selv. Da ville humbugen blitt avslørt, og det er litt for mange av disse "healerne" som tjener for godt på lureriet sitt.

Jeg vet det, men det er få av de som tror på ham som vil innrømme dette.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ikke du personlig, men poenget er at James Randi, og millionen hans er velkjent blant både skeptikere og mange av "de alternative", som alltid har mange unnskyldninger for hvorfor de ikke lar seg teste.

Har du sett denne (om ønskekvister)?

Med vennlig hilsen

Vel, det støtter iallfall mine innlegg om at mange har "gode" intensjoner og virkelig tror på dette sjøl.

Det er mange pengehungrige sjarlataner i bransjen, men en del har faktisk edle hensikter.

Når det er sagt, støtter jeg ikke denne "industrien", men noen av dem meiner virkelig at de har noe å bidra med uten å være ute etter å lure noen eller tjene penger på det.

Personlig har jeg ingen tro på dette, men kan det hjelpe noen uten å tømme lommeboka, er jo det bra - placebo eller ikke. Uten virkning blir det vel heller ingen bivirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det støtter iallfall mine innlegg om at mange har "gode" intensjoner og virkelig tror på dette sjøl.

Det er mange pengehungrige sjarlataner i bransjen, men en del har faktisk edle hensikter.

Når det er sagt, støtter jeg ikke denne "industrien", men noen av dem meiner virkelig at de har noe å bidra med uten å være ute etter å lure noen eller tjene penger på det.

Personlig har jeg ingen tro på dette, men kan det hjelpe noen uten å tømme lommeboka, er jo det bra - placebo eller ikke. Uten virkning blir det vel heller ingen bivirkning.

"Det Alternative" er en miliard-industri, og mange er nok like kynisk som den verste farmasøytiske giganten.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gidd å gi Sør brennsel til bålet han lager til Joralf.

Alt Sør ikke tror på eller tror han vet, er ikke sannhet. Sør ser på seg selv som allvitende og det han ikke vet... Det han igrunnen er sjalu på er at ikke HAN har "helgen" status i Norge... Tror han har forsøkt på det...

Hvorfor slike personangrep, er du tom for saklige argumenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Vel, det støtter iallfall mine innlegg om at mange har "gode" intensjoner og virkelig tror på dette sjøl.

Det er mange pengehungrige sjarlataner i bransjen, men en del har faktisk edle hensikter.

Når det er sagt, støtter jeg ikke denne "industrien", men noen av dem meiner virkelig at de har noe å bidra med uten å være ute etter å lure noen eller tjene penger på det.

Personlig har jeg ingen tro på dette, men kan det hjelpe noen uten å tømme lommeboka, er jo det bra - placebo eller ikke. Uten virkning blir det vel heller ingen bivirkning.

Får si som Metallica.

''Send me money, send me green -

Heaven you will meet,

Make a contribution

And you'll get a better seat -

Bow to Leper Messiah''

http://www.youtube.com/watch?v=JmWroc4VarY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...