Gå til innhold

Pinlig for JV (Joralfs Vitner) - "Snåsamannnen"


Sør

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en gang en nabo som trodde han var Jesus. En stund senere var han Stalin. Han gikk ut og inn av et sykehus.

Det er noe av samme greia. Han trodde jo faktisk at han var Jesus.

Men i healernes tilfelle er det ikke nok til å legge dem inn. Det er jo relativt harmløst å legge hendene sine på folk. Spesielt når noen tror så sterkt at de flytter fjell.

Det er heller ikke Gud som stepper inn når en mor klarer å løfte en bil på et tonn for å redde sitt barn som ligger under, og som de uante kreftene den desperate moren får i dette øyeblikket, er det nok mange som tror så sterkt at de merker bedring.

Psyken er en kraftig muskel.

Med bil-løftende-mødre så er det nok mest nor-andrenalin og lignende hormoner som gjør utslaget, tror jeg.

Utover det så er jeg helt enig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 222
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    94

  • Mammantil3

    32

  • hidi, the scorpion

    22

  • ShitDiddelyDo

    15

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes sånn i utgangspunktet snåsakællen virka som en godslig og hyggelig kar. I starten. At jeg ikke har noen forutsetninger for å uttale meg om diverse evner og annet vås er i så måte uinteressant.

Men nå synes jeg fyren begynner å virke suspekt, og jeg begynner å lure på om han har en dårlig pr-agent. Kan det være pølsehansen som bistår Joralf? De har jo snakket på telefon tidligere også ...

At en blekksprut grusa ham i fotballtipping taler heller ikke i hans favør.

LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg hadde en gang en nabo som trodde han var Jesus. En stund senere var han Stalin. Han gikk ut og inn av et sykehus.

Det er noe av samme greia. Han trodde jo faktisk at han var Jesus.

Men i healernes tilfelle er det ikke nok til å legge dem inn. Det er jo relativt harmløst å legge hendene sine på folk. Spesielt når noen tror så sterkt at de flytter fjell.

Det er heller ikke Gud som stepper inn når en mor klarer å løfte en bil på et tonn for å redde sitt barn som ligger under, og som de uante kreftene den desperate moren får i dette øyeblikket, er det nok mange som tror så sterkt at de merker bedring.

Psyken er en kraftig muskel.

Ja, men i følge Nhd er ikke Joralf syk da han har jobbet hele livet og greid seg bra.

At det er en overvekt av mennesker som sliter med ett eller annet som tror på overnaturlige ting, tror jeg nok ganske sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fastlegen henvise til Snåsamannen? Har forsøkt alt, så det kan vel ikke akkurat skade.

''Kan fastlegen henvise til Snåsamannen?''

Gjerstad har pensjonert seg. Og selvsagt kan ikke fastlegen henvise dit. Det er snakk om leger, og ikke kvakksalvere.

'' Har forsøkt alt, så det kan vel ikke akkurat skade.''

Hvorfor kan det ikke "skade"? Har du sett noen undersøkelser som viser at det er trygt, og at du ikke får forhøyet sjanse for hjerneblødning om 5 år?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sånn er det

1) Han vil ikke testes.

2) De av kollegaene hans som blir testet feiler.

3) Det er faktisk han som har bevisbyrden, og som plikter å bevise at han har "evner". Akkurat som for andre medisinske behandlinger.

Spørsmålet burde jo heller være hvorfor det faktisk finnes noen som helst som tror på ham?

Med vennlig hilsen

Sør har talt. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er godt mulig at Gjerstad og flere med han virkelig tror de hjelper noen. Helt enig.

Men som behandler burde han ha testet behandlingen, og det er hans ansvar å dokumentere både at den virker og at den er trygg.

Han har dessverre ikke gjort noen av delene.

Med vennlig hilsen

Da er vi kjedelig nok enige :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en gang en nabo som trodde han var Jesus. En stund senere var han Stalin. Han gikk ut og inn av et sykehus.

Det er noe av samme greia. Han trodde jo faktisk at han var Jesus.

Men i healernes tilfelle er det ikke nok til å legge dem inn. Det er jo relativt harmløst å legge hendene sine på folk. Spesielt når noen tror så sterkt at de flytter fjell.

Det er heller ikke Gud som stepper inn når en mor klarer å løfte en bil på et tonn for å redde sitt barn som ligger under, og som de uante kreftene den desperate moren får i dette øyeblikket, er det nok mange som tror så sterkt at de merker bedring.

Psyken er en kraftig muskel.

Jeg tror ikke Gjerstad har en psykisk sykdom. (Uten at jeg vet noe om det.)

Jeg tror friske, men kanskje oftere uutdannede mennesker (som ikke har lært metoder osv. på universitetet) enn andre, tror på slikt, fordi de ikke er vant med å sette opp dobbelblind tester, trekke fra placebo-effekten, regne ut statistikken osv.

Altså, jeg heller mer til uvitenhet og godtroenhet, enn psykisk sykdom.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint HVIS pengene for en ev. bok går dit, men det berettiger faktisk ikke at man lurer folk, ved å sette seg opp som en behandler, når man ikke kan dokumentere det man faktisk gjør virker, og at det er trygt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint HVIS pengene for en ev. bok går dit, men det berettiger faktisk ikke at man lurer folk, ved å sette seg opp som en behandler, når man ikke kan dokumentere det man faktisk gjør virker, og at det er trygt.

Med vennlig hilsen

Det er vel ikke Joralf selv som har reklamert med sine evner/"evner" (jeg vet ikke om han har slike eller ei, jeg har bare snakket med utrolig mange som har blitt frisk etter å ha vært hos han), men det er nå så.

Sjekk gjerne med styret i stiftelsen hva penger angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke Joralf selv som har reklamert med sine evner/"evner" (jeg vet ikke om han har slike eller ei, jeg har bare snakket med utrolig mange som har blitt frisk etter å ha vært hos han), men det er nå så.

Sjekk gjerne med styret i stiftelsen hva penger angår.

''Det er vel ikke Joralf selv som har reklamert med sine evner/"evner" (jeg vet ikke om han har slike eller ei, jeg har bare snakket med utrolig mange som har blitt frisk etter å ha vært hos han), men det er nå så.''

Etter å ha annonsert med brask og bram at han skulle pensjonere seg, så er han stadig i media - nå sist ble han intervjuet for Dagbladet OG for Trønder Avisa.

I tillegg skriver han en bok om hans påståtte "evner".

===

Hvis han virkelig hadde "evner" så kunne han jo bare la seg teste? Det er ikke verre enn det.

At folk som er hos han blir bedre er en selvfølge - placeboeffekten er meget kraftig, og i tillegg blir jo folk friske av 85% av alle sykdommer. Helt av seg selv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er vel ikke Joralf selv som har reklamert med sine evner/"evner" (jeg vet ikke om han har slike eller ei, jeg har bare snakket med utrolig mange som har blitt frisk etter å ha vært hos han), men det er nå så.''

Etter å ha annonsert med brask og bram at han skulle pensjonere seg, så er han stadig i media - nå sist ble han intervjuet for Dagbladet OG for Trønder Avisa.

I tillegg skriver han en bok om hans påståtte "evner".

===

Hvis han virkelig hadde "evner" så kunne han jo bare la seg teste? Det er ikke verre enn det.

At folk som er hos han blir bedre er en selvfølge - placeboeffekten er meget kraftig, og i tillegg blir jo folk friske av 85% av alle sykdommer. Helt av seg selv.

Med vennlig hilsen

Når du sier at han har reklamert, så forbinder jeg det med annonser i avisen osv. Det har han ikke gjort. Han har stilt opp i media noen ganger, men husk at han drev på i 49 år i det stille uten å snakke med media. I løpet av disse årene hadde de utrolig mye folk hjemme hos seg, så jungeltelegrafen har i alle fall vært positiv.

Hva virkning/ikke virkning angår, så kan du selvfølgelig ha rett i at det har vært knallflaks for de som har vært der med ørebetennelse, bronkitt, leddgikt osv., og blitt friske over natta. Det virker bare litt for tilfeldig, men jeg kan verken forsvare eller angripe det han gjør siden jeg ikke har prøvd.

Har du prøvd å reise til Joralf med noen plager du måtte betale for å bli kurert for - uten at det virket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier at han har reklamert, så forbinder jeg det med annonser i avisen osv. Det har han ikke gjort. Han har stilt opp i media noen ganger, men husk at han drev på i 49 år i det stille uten å snakke med media. I løpet av disse årene hadde de utrolig mye folk hjemme hos seg, så jungeltelegrafen har i alle fall vært positiv.

Hva virkning/ikke virkning angår, så kan du selvfølgelig ha rett i at det har vært knallflaks for de som har vært der med ørebetennelse, bronkitt, leddgikt osv., og blitt friske over natta. Det virker bare litt for tilfeldig, men jeg kan verken forsvare eller angripe det han gjør siden jeg ikke har prøvd.

Har du prøvd å reise til Joralf med noen plager du måtte betale for å bli kurert for - uten at det virket?

Jeg har truffet Joralf. Var der for noe helt annet. Plutselig ble jeg veldig varm i venstre fot og det var jeg i ca 1 time. Etterpå hadde jeg ikke ryggsmerter på over 1 år og er fortsatt mye bedre enn jeg var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig at Gjerstad og flere med han virkelig tror de hjelper noen. Helt enig.

Men som behandler burde han ha testet behandlingen, og det er hans ansvar å dokumentere både at den virker og at den er trygg.

Han har dessverre ikke gjort noen av delene.

Med vennlig hilsen

''Men som behandler burde han ha testet behandlingen, og det er hans ansvar å dokumentere både at den virker og at den er trygg.''

Har han gått ut og lovd folk at de kan bli friske bare de kommer til han? Vet du hvor han har satt inn annonsene for bedriften sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier at han har reklamert, så forbinder jeg det med annonser i avisen osv. Det har han ikke gjort. Han har stilt opp i media noen ganger, men husk at han drev på i 49 år i det stille uten å snakke med media. I løpet av disse årene hadde de utrolig mye folk hjemme hos seg, så jungeltelegrafen har i alle fall vært positiv.

Hva virkning/ikke virkning angår, så kan du selvfølgelig ha rett i at det har vært knallflaks for de som har vært der med ørebetennelse, bronkitt, leddgikt osv., og blitt friske over natta. Det virker bare litt for tilfeldig, men jeg kan verken forsvare eller angripe det han gjør siden jeg ikke har prøvd.

Har du prøvd å reise til Joralf med noen plager du måtte betale for å bli kurert for - uten at det virket?

''Når du sier at han har reklamert, så forbinder jeg det med annonser i avisen osv. Det har han ikke gjort.''

Han fikk førstesiden på Dagbladet da han sa han ville la seg teste.

Hvor mange tror du har lest i Trønder Avisa at han løy?

En forside i Dagbladet er verd med enn noen annonse lengre inne i avisen, og er gratis.

====

''Det virker bare litt for tilfeldig, men jeg kan verken forsvare eller angripe det han gjør siden jeg ikke har prøvd.''

Å teste noe slikt krever flere, og man må lage blindtester, osv.

Men han vil jo ikke la seg teste, fordi han sannsynligvis har forstått at han vil bli avslørt.

=====

''Har du prøvd å reise til Joralf med noen plager du måtte betale for å bli kurert for - uten at det virket?''

Nei, men en av Gjerstads kollegaer holdt på å drepe en ett år gammel gutt for et par år siden, da hun overbeviste foreldrene hans om å slutte med medisinene som han fikk fra legene. Det var bare flaks at han ikke døde.

Jeg har også bodd i Afrika, og vet akkurat hvor mye skade "alternativ medisin" man forårsake. Det er skremmende når folk ikke krever dokumentasjon på at det er trygt og at det virker.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har truffet Joralf. Var der for noe helt annet. Plutselig ble jeg veldig varm i venstre fot og det var jeg i ca 1 time. Etterpå hadde jeg ikke ryggsmerter på over 1 år og er fortsatt mye bedre enn jeg var.

Folk blir friske og dårligere av ryggsmerter hele tiden. I ettertid så kan man forbinde det med en eller annen hendelse, og så si at man ble kurert av en eller annen berømthet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men som behandler burde han ha testet behandlingen, og det er hans ansvar å dokumentere både at den virker og at den er trygg.''

Har han gått ut og lovd folk at de kan bli friske bare de kommer til han? Vet du hvor han har satt inn annonsene for bedriften sin?

''Har han gått ut og lovd folk at de kan bli friske bare de kommer til han?''

Han har akseptert folk til behandling, og han har påstått han har "evner".

''Vet du hvor han har satt inn annonsene for bedriften sin?''

På første side av Dagbladet nå sist.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...