Gjest Nervtøsa Skrevet 26. august 2010 Skrevet 26. august 2010 Hei I fjor fikk jeg innvilget 50% tidsbegrenset uførestønad, som ble omgjort til AAp fra mars. Jeg har hele denne tiden jobbet 50% stilling. Nå har jeg fått en alvorlig diagnose som vil føre til at jeg må sykemeldes. Sikkert lang tid framover. Har jeg da krav på lønn fra arbeid/sykepenger for den 50% stillingen som jeg jobber i? Eller har jeg kun krav på aap? Og ingen sykepenger utover de 16 dagene med lønn fra arbeidsgiver? Selv om jeg har jobbet over 26 uker etter at jeg fikk midlertidig ufør? Den diagnosen jeg har fått nå er noe helt annet enn det jeg fikk innvilget TU for. 0 Siter
Gjest ingen nick Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Du har bare krav på AAP fra NAV. 0 Siter
Gjest Nervtøsa Skrevet 28. august 2010 Skrevet 28. august 2010 Du har bare krav på AAP fra NAV. Hvordan vet du det? Fant dette på skadesiden.no: "Dersom du blir sykmeldt fra en deltidsstilling du har ved siden av arbeidsavklaringspengene, og du mottar sykepenger fra arbeidsgiver eller fra NAV, skal de timene du får sykepenger for oppføres som arbeid. Da får du reduserte arbeidsavklaringspenger og resten sykepenger. Hvis du ikke har tjent opp ny rett til sykepenger, skal du ikke føre opp arbeidstimer for sykefraværet. Du vil da få utbetalt fulle arbeidsavklaringspenger." Jeg har jo opparbeidet meg ny rett til sykepenger, fordi jeg jobbet 50% 26 uker før TU ble AAP. Tar skadesiden.no feil da? 0 Siter
Gjest ingen nick Skrevet 30. august 2010 Skrevet 30. august 2010 Hvordan vet du det? Fant dette på skadesiden.no: "Dersom du blir sykmeldt fra en deltidsstilling du har ved siden av arbeidsavklaringspengene, og du mottar sykepenger fra arbeidsgiver eller fra NAV, skal de timene du får sykepenger for oppføres som arbeid. Da får du reduserte arbeidsavklaringspenger og resten sykepenger. Hvis du ikke har tjent opp ny rett til sykepenger, skal du ikke føre opp arbeidstimer for sykefraværet. Du vil da få utbetalt fulle arbeidsavklaringspenger." Jeg har jo opparbeidet meg ny rett til sykepenger, fordi jeg jobbet 50% 26 uker før TU ble AAP. Tar skadesiden.no feil da? OK, Informasjonen min er fra tiden før AAP ble innført. 0 Siter
Advokat Thomas Myran Skrevet 1. september 2010 Skrevet 1. september 2010 Hei! Det er litt lite informasjon i det du skriver, men antagelig har du krav på sykepenger i inntil 52 uker i din restarbeidsevne%, dvs. 50% du har jobbet i. Dette følger av Ftrl. § 11-24: § 11-24. Forholdet til andre reduserte ytelser fra folketrygden For medlem som mottar en annen redusert ytelse fra folketrygden, gis det reduserte arbeidsavklaringspenger. Arbeidsavklaringspengene beregnes som en full ytelse, og reduseres deretter med den prosentandelen som den reduserte ytelsen utgjør. For personer som er sykmeldt fra en deltidsstilling, skal arbeidsavklaringspengene reduseres med den prosentandel som sykmeldingen utgjør av full stilling. Arbeidsavklaringspenger reduseres med tilsvarende beløp når medlemmet får redusert barnepensjon etter lovens kapittel 18. Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler om beregning av arbeidsavklaringspenger når mottaker samtidig har rett til andre reduserte ytelser fra folketrygden. Mvh. Thomas Myran Advokat 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.