Gå til innhold

Birkebeinerrittet er et samfunnsproblem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her, Axcia:

http://www.dn.no/dnaktiv/article1962426.ece

Med vennlig hilsen

Dette sier fortsatt ingenting av det du mener. Noen med uanstendig dyre sykler drar opp gjennomsnittet.

De fleste i Birken er vanlige arbeidstakere, som har sykler som folk med normal inntekt lett kan skaffe seg. Det er mitt poeng. Du trenger ikke å være noen finansakrobat for å eie en sykkel til 15.000 kr, heller.

Det handler mer om hva folk bruker pengene på. Noen røyker, noen kjøper designduppeditter, biler, fancy ferier osv.

Men at de gidder å sykle som en gjeng sauer i gjørma... Jeg sykler heller alene.

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

24

• ShitDiddelyDo

14

• Axcia

9

• BobbyPeru

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Gjennomsnittsprisen på syklene er kr 20000...

Jeg tror poenget til Torkelsen, og mitt, nettopp var at dette er i ferd med å bli overtatt av finanseliten. Det er også det jeg ser på jobben min.

For øvrig en gratulasjon til de fra DPS.''

Det er litt artig at du som alltid snakker mot generalisering selv generaliserer rundt 25000 utøvere som syklet i går, samt en haug med utøvere som syklet på fredag, fordi du hører visse rykter i lunsjen og ser bilder av noen finansfolk i avisa. ;)

Dette blir like dumt som om jeg skal påstå hardnakket at de fleste som sykler birken er håndverkere, fordi de eneste jeg kjenner som har syklet birken er håndverkere, eller at jeg skal si at de fleste som sykler birken er fengselsfugler fordi Per Orderud og avdelinga hans sykla i går.

Det sier seg for øvrig selv at det er kjendisene som får spalteplass, og ikke en ukjent håndverker.

Men du må slutte å henge deg opp i disse 20000 kronene. Det er faktisk ikke så fryktelig mye penger i dag. Bare en ok sykkelsekk koster fort minst 1000 kroner.

Selv ville jeg mye heller betalt 20000 kroner for en sykkel enn 200000 kroner for en bil. Sykkelen til 20000 kroner koster ikke stort mer enn svært mange nordmenn bruker i julegaver hvert år (i følge avisene, som hvert eneste år slår opp hvilke vannvittige summer nordmenn flest bruker på julegaver), og det er definitivt mindre enn en helt vanlig familie, fjernt fra alt som har med finansliv å gjøre, svir av på 7 dager på Kreta hver sommer.

Veldig enig.

Skrevet

Dette sier fortsatt ingenting av det du mener. Noen med uanstendig dyre sykler drar opp gjennomsnittet.

De fleste i Birken er vanlige arbeidstakere, som har sykler som folk med normal inntekt lett kan skaffe seg. Det er mitt poeng. Du trenger ikke å være noen finansakrobat for å eie en sykkel til 15.000 kr, heller.

Det handler mer om hva folk bruker pengene på. Noen røyker, noen kjøper designduppeditter, biler, fancy ferier osv.

Men at de gidder å sykle som en gjeng sauer i gjørma... Jeg sykler heller alene.

''15.000 kr''

Men det er gjennomsnittet som er på 20k.

''Men at de gidder å sykle som en gjeng sauer i gjørma... Jeg sykler heller alene.''

Det er jo nettopp en del av Torkelsens poeng. Dette er noe mange gjør for å "bli sett".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Enig.

Hvis man skal generalisere deltakergruppen, så er det flest menn - og de fleste av dem er i den alderen hvor man kan få føling med midtlivskrisen :)

Skrevet

''15.000 kr''

''Men at de gidder å sykle som en gjeng sauer i gjørma... Jeg sykler heller alene.''

Det er jo nettopp en del av Torkelsens poeng. Dette er noe mange gjør for å "bli sett".

Med vennlig hilsen

Gjennomsnitt og listepris er ikke alltid realiteten av hva folk betaler.

Fjorårsmodeller innkjøpt til halv pris, finn.no etc - står det noe om det?

Du snakker som om syklene er innkjøpt kun for dette rittet, deretter skal de skrotes. ^^

En god sykkel holder i mange år.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''15.000 kr''

Med vennlig hilsen

''Det er jo nettopp en del av Torkelsens poeng. Dette er noe mange gjør for å "bli sett''

Har ikke fulgt med i hele denne debatten, men for et teit utsagn. Da kan man si det om all sport da.

Og hva er ikke Torkelsen ute etter med klovneriene sine? Er det ikke for å bli sett? Han kan umulig ha mye mellom ørene den mannen, når _han_ kan komme med en slik uttalelse.

Skrevet

''Det er jo nettopp en del av Torkelsens poeng. Dette er noe mange gjør for å "bli sett''

Har ikke fulgt med i hele denne debatten, men for et teit utsagn. Da kan man si det om all sport da.

Og hva er ikke Torkelsen ute etter med klovneriene sine? Er det ikke for å bli sett? Han kan umulig ha mye mellom ørene den mannen, når _han_ kan komme med en slik uttalelse.

Torkelsen og Sør må være sjelefrender ;-)

Gjest i to tusen og ti
Skrevet

Jeg har en helt ny hybridsykkel, DBS Logic, til 2900 kroner. Kjøpte fjorårsmodellen. Den er helt perfekt og kan anbefales :-)

Det er tydelig ikke mye for "Ola Nordmann" heller siden så mange har kjøpt en sykkel i denne prisklassen. Det er et spørmål om prioritering. En slik sykkel, som en kan ha i åresvis, tilsvarer kostnadene med å røyke 15 sig per dag i et år :-)

Å få finansiert en meget brukbar sykkel har ikke vært begrensningen for våre pasienter som langt fra er rike.

den kan du vell ikke bruke der og her var det snakk om seks sju tusen

Skrevet

Har du noen gang vært i nærheten av et Birkenarrangement?

I år var det ca 20.000 deltagere. Tror du storparten av disse var finansfolk, kjendiser eller "rikinger"? Tror du at antall spaltemeter i media gir et korrekt bilde av deltagermassen?

I år fullførte seks pasienter fra et lokalt DPS. Flere av disse kom seg ikke ut av hjemmet for to år siden. Takket være god behandling som også omfatter "sykkelgruppe", er de nå ute i samfunnet igjen og har gjenvunnet sin selvrespekt. I to år har årets Birk vært en viktig del av deres mål og deres motivajson. Neste år kommer flere med samme bakgrunn - lite finans, men mye hardt arbeide, svette og glede :-)

Gjennomsnittslønnen for birkebeinerne ligger betydelig over det nasjonale gjennomsnittet. De største firmaene tilrettelegger ekstremt for dette og det har blitt slik at det ikke bare er personer som konkurrerer med seg selv og andre personer, men også firmaer konkurrerer mot hverandre. Birkebeinerittet kobles til prestisje og sosial status. Rittet har også avledet egne begreper som f.eks "birkebeinerledelse". I tillegg er rittet hyppigere omtalt i aviser for næringslivet enn for andre sektorer. Fysisk kontroll og prestasjon er, og vil i større grad bli, selve symbolet på "klasseskillene" i det moderne samfunnet. Birkebeinerrittet manifisterer denne trenden.

Det er alltid 6 personer som sliter med ett eller annet som deltar, som får nrk-tid og som er rittets sosiale alibi. Og det er jo bra. Ikke noe galt om det.

Men nei, jeg har aldri deltatt selv. Det er for hektisk.

Skrevet

Les de to innleggene fra BobbyPeru øverst i denne tråden, så ser du hva jeg mener.

Det er akkurat de samme observasjonene som jeg har gjort.

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

''Det handler mer om hva folk bruker pengene på. Noen røyker, noen kjøper designduppeditter, biler, fancy ferier osv. ''

Det der er veldig riktig. Det dreier seg om prioriteringer.

Selv bruker jeg nesten ikke penger på noe som helst av luksus, men neste gang jeg kjøper sykkel kommer jeg helt sikkert til å bruke rundt 10000 kroner på den.

Den jeg har nå funker som da den var ny etter 5 år. Den koster rett under 9000 kroner. Det betyr at den har kostet meg 150 kroner i måneden til nå, og den holder helt sikkert lenge nok til at summen blir rundt hundringsen i måneden.

Jeg kunne selvfølgelig kjøpt noe billig ræl til 3000 kroner, men jeg har hatt sånne før, og disse syklene er tunge og veldig lite morsomme.

Til sammenlign koster det fort 600 kroner/måned å trene på SATS eller Elixia, og hvor mye bruker ikke den vanlige mannen i gata på vin, øl, røyk, snus, sjokolade, potetgull eller annet ræl (minus øl og vin og snus, som jeg absolutt ikke regner som ræl)?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Gjennomsnittslønnen for birkebeinerne ligger betydelig over det nasjonale gjennomsnittet. De største firmaene tilrettelegger ekstremt for dette og det har blitt slik at det ikke bare er personer som konkurrerer med seg selv og andre personer, men også firmaer konkurrerer mot hverandre. Birkebeinerittet kobles til prestisje og sosial status. Rittet har også avledet egne begreper som f.eks "birkebeinerledelse". I tillegg er rittet hyppigere omtalt i aviser for næringslivet enn for andre sektorer. Fysisk kontroll og prestasjon er, og vil i større grad bli, selve symbolet på "klasseskillene" i det moderne samfunnet. Birkebeinerrittet manifisterer denne trenden.

Det er alltid 6 personer som sliter med ett eller annet som deltar, som får nrk-tid og som er rittets sosiale alibi. Og det er jo bra. Ikke noe galt om det.

Men nei, jeg har aldri deltatt selv. Det er for hektisk.

Finner ikke at det du skriver her er problematisk i det hele tatt. Snarere tvert imot.

I storparten av forebyggende helsearbeid prøver en å få helsemessig gunstige trender til å bli assosiert med kjendiser og forbilder.

Slik sett er den store dekningen av TdF en av de mest vellykkede folkehelsekampanjer.

Skrevet

Torkelsen og Sør må være sjelefrender ;-)

Jeg snakket en del med ham for ca 30 år siden.

Les dog hva BobbyPeru skriver i sine 2 innlegg øverst. Han har de samme observasjonene som meg.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Les de to innleggene fra BobbyPeru øverst i denne tråden, så ser du hva jeg mener.

Det er akkurat de samme observasjonene som jeg har gjort.

Med vennlig hilsen

Jeg er ikke enig. Folk fra jobben min deltar og er ikke blandt noen finanselite. Det siste jeg leste nå er at en gruppe X-narkomane deltar.

Jeg skjønner ikke at det går an å kritisere noe som bidrar til å bedre folk helse. Det gjelder birkebeinern, Skarverennet, Grethe waits-løpet og annet.

Det går bare ikke an å kritisere noe som får folk til å bevege seg.

Skrevet

Jeg er ikke enig. Folk fra jobben min deltar og er ikke blandt noen finanselite. Det siste jeg leste nå er at en gruppe X-narkomane deltar.

Jeg skjønner ikke at det går an å kritisere noe som bidrar til å bedre folk helse. Det gjelder birkebeinern, Skarverennet, Grethe waits-løpet og annet.

Det går bare ikke an å kritisere noe som får folk til å bevege seg.

''Det går bare ikke an å kritisere noe som får folk til å bevege seg.''

Folk har kritisert sex i tusenvis av år! ;-)

Det er jo ikke "at folk beveger seg" som blir kritisert.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Med vennlig hilsen

''Det er jo ikke "at folk beveger seg" som blir kritisert''

Du kritiserer de som bruker 20.000 eller mer på en sykkel til å trimme med.

Kritiser heller de som bruker flere hundretusen på en motorsykkel da. Det blir man ikke en gang sprek av.

Skrevet

''Det er jo ikke "at folk beveger seg" som blir kritisert''

Du kritiserer de som bruker 20.000 eller mer på en sykkel til å trimme med.

Kritiser heller de som bruker flere hundretusen på en motorsykkel da. Det blir man ikke en gang sprek av.

Kritikken går jo heller på at Birken er i ferd med å bli en samlig for finanseliten, og at å være med i Birken er blitt et slags statussymbol for sjefer.

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

Med vennlig hilsen

Jeg for min del skjønner ikke hva som blir kritisert. At det finnes elitemennesker som bruker birken som prestisje? At den får en veldig mediedekning som gjør birken til noe "kult"?

Dette er helt klart med på å få folk ut av sofaen. NHD nevner TdF over. Samme greia der. Den brede dekninga har fått nordmenn til å gå mann av huse i sykkelbutikkene, og det er så mange syklister på vei til jobb om morgenen at folk sykler i kø.

Dette er svært positivt, og birken, TdF, diverse ritt, langrennsrenn, dette bymaratonet (eller hva det nå heter) i Oslo hver sommer, med all mediedekningen det får, kongelige som deltar (Mette Marit fikk bred dekning da hun jogget dette, enten i fjor eller i år), er med på å påvirke helt vanlige folk til å få ut fingeren.

Det er intet annet enn fantastisk at så mange som normalt ville gjennomgått det komplette forfall i sofaen nå får ut fingeren, og trener store deler av året med f.eks. Birken som mål.

Firmanene konkurrerer seg imellom sier dere? Selvsagt gjør de det. Men det er ikke kun på Aker Brygge de konkurrerer. Det er også Bautas mot konkurrerende håndverksbedrifter, selv om Stordalen naturligvis vil få mer mediaomtale enn Ronny som bare er en jævel til å legge kabler.

Skrevet

6-7000 er mye for folk på gølvet!!!!!

Ja, det er det. Men for de av oss som har laster - jeg røyker, dessverre - har vi fort tjent inn på en sunn syssel :-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Kritikken går jo heller på at Birken er i ferd med å bli en samlig for finanseliten, og at å være med i Birken er blitt et slags statussymbol for sjefer.

Med vennlig hilsen

Tydeligvis ikke, så lenge vanlige folk deltar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...