Axcia Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 ''Det handler mer om hva folk bruker pengene på. Noen røyker, noen kjøper designduppeditter, biler, fancy ferier osv. '' Det der er veldig riktig. Det dreier seg om prioriteringer. Selv bruker jeg nesten ikke penger på noe som helst av luksus, men neste gang jeg kjøper sykkel kommer jeg helt sikkert til å bruke rundt 10000 kroner på den. Den jeg har nå funker som da den var ny etter 5 år. Den koster rett under 9000 kroner. Det betyr at den har kostet meg 150 kroner i måneden til nå, og den holder helt sikkert lenge nok til at summen blir rundt hundringsen i måneden. Jeg kunne selvfølgelig kjøpt noe billig ræl til 3000 kroner, men jeg har hatt sånne før, og disse syklene er tunge og veldig lite morsomme. Til sammenlign koster det fort 600 kroner/måned å trene på SATS eller Elixia, og hvor mye bruker ikke den vanlige mannen i gata på vin, øl, røyk, snus, sjokolade, potetgull eller annet ræl (minus øl og vin og snus, som jeg absolutt ikke regner som ræl)? Enig! Kunne blitt ekteskap ut av dette ;-p 0 Siter
Axcia Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Jeg snakket en del med ham for ca 30 år siden. Les dog hva BobbyPeru skriver i sine 2 innlegg øverst. Han har de samme observasjonene som meg. Med vennlig hilsen Mange andre har litt ulikt syn enn deg og BobbyPeru. *pling* 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Enig! Kunne blitt ekteskap ut av dette ;-p Jepp, hadde jeg bare vært gifteklar. 0 Siter
Axcia Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Jepp, hadde jeg bare vært gifteklar. ... og flere menn i ekteskap med samme kvinne hadde vært ok ;-) 0 Siter
BobbyPeru Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Finner ikke at det du skriver her er problematisk i det hele tatt. Snarere tvert imot. I storparten av forebyggende helsearbeid prøver en å få helsemessig gunstige trender til å bli assosiert med kjendiser og forbilder. Slik sett er den store dekningen av TdF en av de mest vellykkede folkehelsekampanjer. Jeg synes heller ikke det er særlig problematisk. På den annen side tror jeg du overdriver folkehelseperspektivet knyttet til rittet. De aller fleste som deltar er godt trente og trenger ingen folkehelseinjektor. Det er nok andre institusjoner som treffer behovet for folkehelse mer målrettet der hvor behovet faktisk eksisterer... Jeg ser at jeg nå høres ut som en sur gretten gubbe:-). Men jeg er selv deltaker i tur-renn og liker å ha mål å trene i mot. Men, Birken er, slik det virker på meg, overdrevent 'hypet', kuppet av et visst segment og fremstår som lite jovialt. Det sjarmerer ikke. 0 Siter
BobbyPeru Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Jeg kjenner mange som sykla birken i helga, og ikke en eneste av dem tilhører noen finanselite. Det var f.eks. noen kollegaer av meg som deltok - lærere allesammen. Jeg tror nok man finner alle samfunnslag blant birkendeltagerne Det tror jeg også. Det var sikkert noen hjelpepleiere og industriarbeidere også. Men husk: at i fjor tjente 14% av alle deltakere over 800 000 kroner i året. Hvis jeg ikke husker feil var ca 40% som tjente over 600 000 i året. Og alt dette er greit nok, men jeg synes det blir mer og mer problematisk å omtale det i termen av et "folkelig ritt". Det er langt fra et tverrsnitt som deltar. Det er vel derfor de nå arrangerer fredagsbirken....? Se hvordan Birken er eksponert i f.eks DN: http://www.dn.no/sokeverktoy/fast/?q=Birkebeinerrittet&radio=dnno 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Det tror jeg også. Det var sikkert noen hjelpepleiere og industriarbeidere også. Men husk: at i fjor tjente 14% av alle deltakere over 800 000 kroner i året. Hvis jeg ikke husker feil var ca 40% som tjente over 600 000 i året. Og alt dette er greit nok, men jeg synes det blir mer og mer problematisk å omtale det i termen av et "folkelig ritt". Det er langt fra et tverrsnitt som deltar. Det er vel derfor de nå arrangerer fredagsbirken....? Se hvordan Birken er eksponert i f.eks DN: http://www.dn.no/sokeverktoy/fast/?q=Birkebeinerrittet&radio=dnno Det er ikke noe nytt at de som tjener best også er de som trener mest, så dette gjelder vel ikke bare Birken. 0 Siter
BobbyPeru Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Det er ikke noe nytt at de som tjener best også er de som trener mest, så dette gjelder vel ikke bare Birken. Det er riktig. Nå er det jo ikke bare inntekt som virker inn. Utdanning også. Folk med høy utdanning trener mer enn de med mindre utdanning - ganske uavhengig av inntekt. 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Det er riktig. Nå er det jo ikke bare inntekt som virker inn. Utdanning også. Folk med høy utdanning trener mer enn de med mindre utdanning - ganske uavhengig av inntekt. Det var det jeg ville frem til ja. Høy utdanning gir høyere lønn. 0 Siter
BobbyPeru Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Det var det jeg ville frem til ja. Høy utdanning gir høyere lønn. Høy utdanning kan gi høyere lønn. Sannsynligheten for at en biolog på universitetet trener er meget høy. Lønna ikke høy. Utanning er nok viktigere forklaringsfaktor enn inntekt. 0 Siter
Dorthe Skrevet 29. august 2010 Skrevet 29. august 2010 Høy utdanning kan gi høyere lønn. Sannsynligheten for at en biolog på universitetet trener er meget høy. Lønna ikke høy. Utanning er nok viktigere forklaringsfaktor enn inntekt. En biolog på universitetet har i hvert fall så høy lønn at han har råd til å kjøpe sykkel. 0 Siter
Gjest Tatjana Skrevet 30. august 2010 Skrevet 30. august 2010 ''– At stadig flere menn skal vise manndommen sin med å sykle Birkebeinerrittet, er et samfunnsproblem. Komiker Per Inge Torkelsen sparer ikke på kruttet når han karakteriserer styrkeprøven over fjellet. – Det er egoisme, sier han. De nesten 25 tusen som skal over fjellet har hver en sykkel til 20 tusen kroner i gjennomsnitt. Ifølge Dagens Næringsliv har deltakerne utstyr for en halv milliard kroner. Torkelsen sier dette viser at vi nordmenn har "sykt mye penger". Torkelsen sier det virker dumt med alle menn som sykler over fjellet for å vise at de er spretne.'' Og dette fra en mann som for noen år siden sa: Gi ungdommen ei flaske brennevin før idretten tar dem. Jeg lurer på hva som er det største samfunnsproblemet: Noen tusen birekbeiner-syklister som holder seg i form og trener mot et mål, eller surmagede komikere som røyker og kommer med grinete utspill mot idrett? Min mann syklet birken i år. Han er verken direktør eller næringslivstopp, ikke har han sykkelutstyr til 20 000 kr heller. Og da jeg sto der i målområdet og ventet på ham så jeg alle slags mennesker som kom i mål. Tykke og tynne, kvinner og menn. Og det de hadde felles var gleden over å ha greid denne styrkeprøven. Per Inge Torkelsen har ingen injurierende kraft på dette området. Han fremstår som sur, smålig og misunnelig. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 30. august 2010 Skrevet 30. august 2010 ''– At stadig flere menn skal vise manndommen sin med å sykle Birkebeinerrittet, er et samfunnsproblem. Komiker Per Inge Torkelsen sparer ikke på kruttet når han karakteriserer styrkeprøven over fjellet. – Det er egoisme, sier han. De nesten 25 tusen som skal over fjellet har hver en sykkel til 20 tusen kroner i gjennomsnitt. Ifølge Dagens Næringsliv har deltakerne utstyr for en halv milliard kroner. Torkelsen sier dette viser at vi nordmenn har "sykt mye penger". Torkelsen sier det virker dumt med alle menn som sykler over fjellet for å vise at de er spretne.'' Og dette fra en mann som for noen år siden sa: Gi ungdommen ei flaske brennevin før idretten tar dem. Jeg lurer på hva som er det største samfunnsproblemet: Noen tusen birekbeiner-syklister som holder seg i form og trener mot et mål, eller surmagede komikere som røyker og kommer med grinete utspill mot idrett? Min mann syklet birken i år. Han er verken direktør eller næringslivstopp, ikke har han sykkelutstyr til 20 000 kr heller. Og da jeg sto der i målområdet og ventet på ham så jeg alle slags mennesker som kom i mål. Tykke og tynne, kvinner og menn. Og det de hadde felles var gleden over å ha greid denne styrkeprøven. Per Inge Torkelsen har ingen injurierende kraft på dette området. Han fremstår som sur, smålig og misunnelig. Enig i alt du skriver, sånn bortsett fra at jeg synes Torkelsen er en herlig karakter. 0 Siter
Gjest to tusen og ti Skrevet 30. august 2010 Skrevet 30. august 2010 Ja, det er det. Men for de av oss som har laster - jeg røyker, dessverre - har vi fort tjent inn på en sunn syssel :-) oss som ikke røyker da???? 0 Siter
Angustia Skrevet 30. august 2010 Skrevet 30. august 2010 oss som ikke røyker da???? ''oss som ikke røyker da????'' Antar at dere som ikke har noen laster kan spare kr 100 pr uke? I så fall har du en brukbar sykkel om et år. Jogging er gratis, og langt mindre besværlig enn for oss røykere, lykke til :-) 0 Siter
Gjest kjdshfgkjdshlgkj Skrevet 1. september 2010 Skrevet 1. september 2010 Kverulering og misunnelse er større samfunnsproblem enn mosjonering. 0 Siter
ecbole Skrevet 1. september 2010 Skrevet 1. september 2010 Har du noen gang vært i nærheten av et Birkenarrangement? I år var det ca 20.000 deltagere. Tror du storparten av disse var finansfolk, kjendiser eller "rikinger"? Tror du at antall spaltemeter i media gir et korrekt bilde av deltagermassen? I år fullførte seks pasienter fra et lokalt DPS. Flere av disse kom seg ikke ut av hjemmet for to år siden. Takket være god behandling som også omfatter "sykkelgruppe", er de nå ute i samfunnet igjen og har gjenvunnet sin selvrespekt. I to år har årets Birk vært en viktig del av deres mål og deres motivajson. Neste år kommer flere med samme bakgrunn - lite finans, men mye hardt arbeide, svette og glede :-) Applaus! :-) 0 Siter
Sør Skrevet 1. september 2010 Forfatter Skrevet 1. september 2010 Kverulering og misunnelse er større samfunnsproblem enn mosjonering. Nå er det heller ingen som har sagt at mosjonering er et problem. 0 Siter
Gjest kjdshfgkjdshlgkj Skrevet 2. september 2010 Skrevet 2. september 2010 Nå er det heller ingen som har sagt at mosjonering er et problem. Jo, det har lagt opp til med denne tråden. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.