Gå til innhold

Behandling av ischias/prolaps


Gjest Aud S

Anbefalte innlegg

Har hatt "dårlig rygg" siden tidlig i tenårene, men det toppet seg etter snømåking i mars i fjor. Fikk akutt store smerter i korsryggen og nedover i beina. I tillegg dovnet beina bort når jeg sto/gikk. Var hos ryggspesialist i april i fjor, som konkluderte med prolaps/høyresidig S1-ischias. Var da så bra (etter behandling med Nobligan) at jeg ikke ble henvist videre. Fikk tilsvarende, men mildere, smerter i november i fjor. Var da gravid (5 fullgåtte måneder), og ble henvist til fysio av lege. Fikk øvelser som jeg har gjort når jeg merker at ryggen blir verre (skulle egentlig ha gjort de flere ganger pr uke). Var helt fin resten av svangerskapet og fram til 1. juli i år, da ryggsmertene kom tilbake for fullt og verre enn noen gang. Jeg har nå hatt store smerter i korsryggen og nedover i begge beina i 2 måneder (og stiv musklatur flere steder i tillegg), og beina dover bort når jeg står eller går. Smertene kan variere fra dag til dag, avhengig av hva jeg har gjort dagen før. Er henvist til fysio, men ryggen blir ikke bedre av å stå på venteliste til en fysioterapeut med avtale. Fikk noe Voltaren til å begynne med, men bruker nå 400mg Ibux og 1000mg Paracet 3 ganger daglig. Det tar bort noe av smertene, men ikke så mye at jeg kan gjøre øvelser eller noe annet uten å at smertene forsterkes. Kan ikke ta noe sterkere medikamenter fordi jeg ammer. Tar øvelsene når jeg klarer, men det er sjelden pga smertene, samt at det virker som om jeg har mistet styrke i beina og da blir det vondt og vanskelig å gjøre enkelte av øvelsene. Kan også nevne at det ikke har blitt tatt røntgen eller MR. Vet ikke om det har noen sammenheng men jeg ble forløst med hastekeisersnitt i mars (magemusklene ble satt kraftig ut av spill en lengre periode). Jeg ønsker råd for hva jeg kan gjøre for å bli bedre. Jeg er sliten av de konstante smertene, og frustrert fordi jeg ikke klarer fungere normalt. Jeg bruker nesten alle kreftene mine på å ta meg av barnet som nå er 6 mnd (jeg er i mammapermisjon). Jeg er veldig åpen for andre alternativer enn fysioterapi og Paracet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første du bør gjøre er å be fastlegen om henvisning til MR for å se om du har hatt et nytt prolaps.

Som et alternativ til tradisjonell fysioterapi kan jeg anbefale osteopati (ikke driftsavtale så du må betale alt selv). Det har jeg prøvd selv for kronisk ischias etter en mislykket prolapsoperajon. Hos en ostopat får du stimulert nervebanene som svært ofte er satt ut av spill i forbindelse med prolaps. De ser også på helheten i kroppen og behandler andre dysfunksjoner som man i utgangspunktet ikke skulle tro hadde noen invirkning på prolapset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig Bruset - Alt. medisin

Det hender at ryggplager har et svingende forløp og et svangerskap kan være en ekstra belastning i form av magens tyngde, økt svai i korsryggen og slakkere båndforbindelser i bekken og rygg. Ammeperioden er også en belastning etter som du stadig bærer og løfter på barnet ditt...Når ryggplagene er såvidt langvarige kan det være fornuftig med et MR. Det at du visner i begge bena kan bety at nervene har det for trangt, men stive muskler kan også gi lignende symptomer. Når det gjelder alternative behandlingsformer så kan noen få bra smertelindrende effekt av akupunktur og mange fysioterapeuter har også tilleggsutdannelse innen denne behandlingsformen. Naprapater behandler også ryggsmerter og et forskningsprosjekt fra Sverige for to år siden viste at pasientene hadde god nytte av denne behandlingen sammenliknet med standard behandling hos lege. Naprapati er dyrere enn fysioterapi men antall behandlinger er ofte færre slik at den totale summen ikke er så forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...